REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w JPK dla dużych przedsiębiorców od 2017 roku

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Zmiany w JPK dla dużych przedsiębiorców od 2017 roku
Zmiany w JPK dla dużych przedsiębiorców od 2017 roku

REKLAMA

REKLAMA

Już od pięciu miesięcy duże przedsiębiorstwa co miesiąc, obligatoryjnie, przekazują do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT (JPK_VAT). Ten elektroniczny dokument generują przy użyciu systemów IT i odpowiednio przygotowane przesyłają na bramkę Ministerstwa Finansów. Wraz z wprowadzeniem w połowie roku Jednolitego Pliku Kontrolnego, resort finansów zapowiadał, że zmiany w strukturach JPK będą aktualizowane na bieżąco. Pierwsze z nich zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017. Na co przedsiębiorcy muszą być przygotowani?

Nowe struktury

Nowe przepisy wprowadzą nową strukturę JPK_VAT w wariancie 2. Dla przedsiębiorców to informacja, że wszystkie transakcje realizowane od 1 stycznia 2017 roku muszą być raportowane zgodnie z nowym Formularzem. Ta struktura została dostosowana do formularza deklaracji VAT-7(17), który będzie obowiązywał w 2017 roku dla wszystkich podatników VAT czynnych. Pojawia się pytanie, co z korektami za okres od lipca do grudnia 2016 r., które pojawią się w latach następnych?

REKLAMA

Autopromocja

- Korektę JPK_VAT należy złożyć przy wykorzystaniu struktury w wariancie pierwszym, która obowiązywała w 2016 roku. W przypadku transakcji sprzed 1 lipca 2016 roku, nie ma obowiązku przesyłania korekt w postaci JPK – mówi Barbara Przybylska, projektant systemów Comarch ERP.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Kolejne rubryki i więcej danych

W związku z tym, że JPK_VAT w wariancie 2 został dostosowany do wymogów formularza VAT-7(17), musiały pojawić się nowe rubryki i pola.

Po stronie sprzedaży przedsiębiorcy będą zobligowani do prezentowania łącznej kwoty podatku VAT należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych(pole K_39). Pojawiło się również pole NrKontrahenta, w którym obowiązkowo należy prezentować NIP nabywcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w formularzach JPK_VAT pojawiły się również w Ewidencji Zakupu. Do nowego pola DataZakupy należy obligatoryjnie przekazywać datę zakupu, z kolei pole K_50 to miejsce na wprowadzenie korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 89 b., ust.4 Ustawy o VAT.

- Mowa tutaj o korekcie „in plus” kwoty podatku naliczonego,  wcześniej pomniejszonej, z uwagi na nie uregulowanie w odpowiednim terminie zobowiązań. Taki mechanizm został przewidziany przez przepisy potocznie nazywane „ulgą za złe długi”, które z jednej strony dają wierzycielowi prawo do pomniejszenia podatku vat należnego, z drugiej, nakładają na dłużnika obowiązek  pomniejszenia podatku vat naliczonego z tytułu nieuregulowania wierzytelności w wyznaczonym przez przepisy terminie  – wyjaśnia Barbara Przybylska.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Grosz do grosza

Kolejna zmiana, o której należy wspomnieć to możliwość oznaczenia JPK_VAT w wariancie 2 jako korekta. Poprzednia wersja pliku nie miała takiej opcji i korektę można było rozpoznać tylko po dacie. Dodatkowo ustawodawca zlikwidował obowiązek zaokrąglania kwot do pełnych złotych, kwoty będą prezentowane w złotych i groszach.

Dobrą informacją dla zagranicznych przedsiębiorców, których siedziby znajdują się poza terytorium kraju, a zarejestrowały się w Polsce dla celów rozliczenia podatku VAT jest możliwość wprowadzania w nagłówku pliku JPK_VAT danych adresowych niepolskich.


Na co jeszcze zwrócić uwagę przed nowym rokiem

Przedsiębiorcy powinni na bieżąco monitorować zmiany w przepisach podatkowych. Wiarygodnym źródłem informacji są zarówno komunikaty Ministerstwa Finansów, jak i strony internetowe producentów systemów informatycznych. Kontakt z dostawcom rozwiązań IT pozwoli również sprawdzić, czy aktualnie używane oprogramowanie obsługuje JPK, ewentualnie kiedy aktualizacja będzie gotowa i czy jej pobranie będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami czy też nie.

O Comarch ERP

REKLAMA

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro-, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, Business Intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych, a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki sukcesywnemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej dynamicznie rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Z rozwiązań Comarch ERP korzysta prawie 100 tys. polskich firm, m.in.: Gerda, Kreisel, Neonet, Ciech Vitrosilicon, Olimp Labs, De Heus, Kupiec, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA