REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w JPK dla dużych przedsiębiorców od 2017 roku

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Zmiany w JPK dla dużych przedsiębiorców od 2017 roku
Zmiany w JPK dla dużych przedsiębiorców od 2017 roku

REKLAMA

REKLAMA

Już od pięciu miesięcy duże przedsiębiorstwa co miesiąc, obligatoryjnie, przekazują do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT (JPK_VAT). Ten elektroniczny dokument generują przy użyciu systemów IT i odpowiednio przygotowane przesyłają na bramkę Ministerstwa Finansów. Wraz z wprowadzeniem w połowie roku Jednolitego Pliku Kontrolnego, resort finansów zapowiadał, że zmiany w strukturach JPK będą aktualizowane na bieżąco. Pierwsze z nich zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017. Na co przedsiębiorcy muszą być przygotowani?

Nowe struktury

Nowe przepisy wprowadzą nową strukturę JPK_VAT w wariancie 2. Dla przedsiębiorców to informacja, że wszystkie transakcje realizowane od 1 stycznia 2017 roku muszą być raportowane zgodnie z nowym Formularzem. Ta struktura została dostosowana do formularza deklaracji VAT-7(17), który będzie obowiązywał w 2017 roku dla wszystkich podatników VAT czynnych. Pojawia się pytanie, co z korektami za okres od lipca do grudnia 2016 r., które pojawią się w latach następnych?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Korektę JPK_VAT należy złożyć przy wykorzystaniu struktury w wariancie pierwszym, która obowiązywała w 2016 roku. W przypadku transakcji sprzed 1 lipca 2016 roku, nie ma obowiązku przesyłania korekt w postaci JPK – mówi Barbara Przybylska, projektant systemów Comarch ERP.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Kolejne rubryki i więcej danych

W związku z tym, że JPK_VAT w wariancie 2 został dostosowany do wymogów formularza VAT-7(17), musiały pojawić się nowe rubryki i pola.

REKLAMA

Po stronie sprzedaży przedsiębiorcy będą zobligowani do prezentowania łącznej kwoty podatku VAT należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych(pole K_39). Pojawiło się również pole NrKontrahenta, w którym obowiązkowo należy prezentować NIP nabywcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w formularzach JPK_VAT pojawiły się również w Ewidencji Zakupu. Do nowego pola DataZakupy należy obligatoryjnie przekazywać datę zakupu, z kolei pole K_50 to miejsce na wprowadzenie korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 89 b., ust.4 Ustawy o VAT.

- Mowa tutaj o korekcie „in plus” kwoty podatku naliczonego,  wcześniej pomniejszonej, z uwagi na nie uregulowanie w odpowiednim terminie zobowiązań. Taki mechanizm został przewidziany przez przepisy potocznie nazywane „ulgą za złe długi”, które z jednej strony dają wierzycielowi prawo do pomniejszenia podatku vat należnego, z drugiej, nakładają na dłużnika obowiązek  pomniejszenia podatku vat naliczonego z tytułu nieuregulowania wierzytelności w wyznaczonym przez przepisy terminie  – wyjaśnia Barbara Przybylska.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Grosz do grosza

Kolejna zmiana, o której należy wspomnieć to możliwość oznaczenia JPK_VAT w wariancie 2 jako korekta. Poprzednia wersja pliku nie miała takiej opcji i korektę można było rozpoznać tylko po dacie. Dodatkowo ustawodawca zlikwidował obowiązek zaokrąglania kwot do pełnych złotych, kwoty będą prezentowane w złotych i groszach.

Dobrą informacją dla zagranicznych przedsiębiorców, których siedziby znajdują się poza terytorium kraju, a zarejestrowały się w Polsce dla celów rozliczenia podatku VAT jest możliwość wprowadzania w nagłówku pliku JPK_VAT danych adresowych niepolskich.


Na co jeszcze zwrócić uwagę przed nowym rokiem

Przedsiębiorcy powinni na bieżąco monitorować zmiany w przepisach podatkowych. Wiarygodnym źródłem informacji są zarówno komunikaty Ministerstwa Finansów, jak i strony internetowe producentów systemów informatycznych. Kontakt z dostawcom rozwiązań IT pozwoli również sprawdzić, czy aktualnie używane oprogramowanie obsługuje JPK, ewentualnie kiedy aktualizacja będzie gotowa i czy jej pobranie będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami czy też nie.

O Comarch ERP

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro-, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, Business Intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych, a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki sukcesywnemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej dynamicznie rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Z rozwiązań Comarch ERP korzysta prawie 100 tys. polskich firm, m.in.: Gerda, Kreisel, Neonet, Ciech Vitrosilicon, Olimp Labs, De Heus, Kupiec, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA