REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak duże firmy składają Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Jak duże firmy składają JPK /Fot. Fotolia
Jak duże firmy składają JPK /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duże firmy, które zobowiązane są od lipca tego roku do przekazywania do resortu finansów Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK), złożyły już ponad 23 tys. tego typu plików - poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Dodał jednocześnie, że są one analizowane na potrzeby typowania do kontroli.

Obowiązujące od lipca br. przepisy przewidują, że duże firmy muszą, co miesiąc, przesyłać fiskusowi drogą elektroniczną, w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), swoje rejestry VAT, czyli zestawienia wszystkich transakcji. Ponadto są zobligowane do dostarczania w formie JPK danych żądanych w związku z prowadzoną kontrolą.

REKLAMA

Autopromocja

Wiceminister poinformował w piątek (28 października), że pliki, które napływają do ministerstwa od sierpnia br. są poddawane analizie na potrzeby typowania do kontroli. Pytany, czy z analiz dotychczas złożonych, ministerstwo finansów wyciągnęło jakieś wnioski powiedział, że w sierpniu pliki złożyło 5,7 tys. podmiotów, a kolejne - wpływały do 25 września i 25 października.

"Te informacje są poddawane analizie, są wnioski z analizy, które wskazują na potrzebę wyjaśnienia, czy nieprawidłowości wiążą się z pewnym procesem analitycznym" - powiedział. Dodał, że trzeba wyeliminować nieprawidłowości związane z przetwarzaniem danych, żeby nie wchodzić z nieuzasadnioną kontrolą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Musimy w tych pierwszych miesiącach bardzo dobrze wypracować metodykę" - wyjaśnił. Jego zdaniem trzeba mieć świadomość, że obecnie mamy do czynienia z informacjami tylko od dużych podmiotów, których liczba nie przekracza jednego procenta wszystkich firm. Wskazał, że aby skutecznie wykorzystać te dane JPK musi objąć też innych podatników.

"Bez nich nie mamy możliwości zobaczyć całego łańcucha transakcji, który nie składa się tylko z dużych, ale małych, średnich i mikro przedsiębiorstw" - zaznaczył. Dodał, że dlatego typowanie do kontroli będzie bardziej efektywne po 1 stycznie 2017 r.

Jasiński powiedział, że na początku roku pod adresem resortu finansów formułowane były zarzuty, że zbyt późno opublikowano strukturę JPK, tymczasem - jak wskazał - JPK funkcjonuje bez zastrzeżeń.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Wiceminister mówił także o planach ministerstwa w zakresie elektronizacji przepływu informacji, które będą wykorzystywane do zwalczania zorganizowanej przestępczości związanej z tzw. karuzelami VAT służącymi do wyłudzania tego podatku.

"JPK został pomyślany, jako rozwiązanie, które sprzyja typowaniu do kontroli, ale jednocześnie powoduje, że nie będzie nadmiernych kontroli wobec tych, którzy są uczciwymi podatnikami" - podkreślił Jasiński. Dodał, że obniża to także koszty związane z kontrolami u przedsiębiorców.

Jego zdaniem JPK w polskiej wersji to absolutnie oryginalne rozwiązanie w skali świata, ma objąć 60-65 proc. obrotów firm. "Dziś duże przedsiębiorstwa w formie JPK dają nam informacje o 30 proc. obrotów" - poinformował wiceminister.

Aplikacja do wysyłania plików JPK do systemu Ministerstwa Finansów


Ponadto, Jasiński poinformował, że ministerstwo opublikowało broszurę o JPK VAT, która jest zbiorem informacji przydatnych informatykom. Dodał, że opublikowano także nową strukturę JPK VAT.

Zastępca dyrektora departamentu kontroli skarbowej ministerstwa finansów Przemysław Krawczyk powiedział, że struktura JPK jest kluczowa, aby opracować właściwe zmiany w programach informatycznych, które pozwolą firmom na wygenerowanie JPK.

Jasiński przypomniał, że od 1 stycznia 2017 r. również mali i średni przedsiębiorcy będą musieli składać fiskusowi miesięczną ewidencję zakupu i sprzedaży VAT w formie JPK. "Szacujemy, że to będzie grupa około 60-80 tys. przedsiębiorców łącznie, których od początku przyszłego roku będzie dotyczył JPK" - dodał.

Raportowanie JPK – wymagania i kary

Zapowiedział, że we właściwym momencie zostanie opublikowana odpowiednia aplikacja dla małych i średnich firm, aby w lutym przyszłego roku bez problemu mogły wysyłać JPK.(Zmiany w JPK wchodzą w styczniu, ale pierwsze przesłanie informacji w tym pliku następuje w lutym - PAP).

W styczniu 2018 r. JPK w zakresie ewidencji VAT obejmie pozostałych podatników VAT – ok. 1,4 mln firm. Od lipca 2018 r. wszystkie mikro, małe i średnie firmy będą przekazywać pliki JPK w związku z kontrolą, co oznacza, że obowiązek ten obejmie kolejne ok. 600 tys. firm.(PAP)

mmu/ krm/ dym/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA