REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak duże firmy składają Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Jak duże firmy składają JPK /Fot. Fotolia
Jak duże firmy składają JPK /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duże firmy, które zobowiązane są od lipca tego roku do przekazywania do resortu finansów Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK), złożyły już ponad 23 tys. tego typu plików - poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Dodał jednocześnie, że są one analizowane na potrzeby typowania do kontroli.

Obowiązujące od lipca br. przepisy przewidują, że duże firmy muszą, co miesiąc, przesyłać fiskusowi drogą elektroniczną, w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), swoje rejestry VAT, czyli zestawienia wszystkich transakcji. Ponadto są zobligowane do dostarczania w formie JPK danych żądanych w związku z prowadzoną kontrolą.

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister poinformował w piątek (28 października), że pliki, które napływają do ministerstwa od sierpnia br. są poddawane analizie na potrzeby typowania do kontroli. Pytany, czy z analiz dotychczas złożonych, ministerstwo finansów wyciągnęło jakieś wnioski powiedział, że w sierpniu pliki złożyło 5,7 tys. podmiotów, a kolejne - wpływały do 25 września i 25 października.

REKLAMA

"Te informacje są poddawane analizie, są wnioski z analizy, które wskazują na potrzebę wyjaśnienia, czy nieprawidłowości wiążą się z pewnym procesem analitycznym" - powiedział. Dodał, że trzeba wyeliminować nieprawidłowości związane z przetwarzaniem danych, żeby nie wchodzić z nieuzasadnioną kontrolą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Musimy w tych pierwszych miesiącach bardzo dobrze wypracować metodykę" - wyjaśnił. Jego zdaniem trzeba mieć świadomość, że obecnie mamy do czynienia z informacjami tylko od dużych podmiotów, których liczba nie przekracza jednego procenta wszystkich firm. Wskazał, że aby skutecznie wykorzystać te dane JPK musi objąć też innych podatników.

"Bez nich nie mamy możliwości zobaczyć całego łańcucha transakcji, który nie składa się tylko z dużych, ale małych, średnich i mikro przedsiębiorstw" - zaznaczył. Dodał, że dlatego typowanie do kontroli będzie bardziej efektywne po 1 stycznie 2017 r.

Jasiński powiedział, że na początku roku pod adresem resortu finansów formułowane były zarzuty, że zbyt późno opublikowano strukturę JPK, tymczasem - jak wskazał - JPK funkcjonuje bez zastrzeżeń.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Wiceminister mówił także o planach ministerstwa w zakresie elektronizacji przepływu informacji, które będą wykorzystywane do zwalczania zorganizowanej przestępczości związanej z tzw. karuzelami VAT służącymi do wyłudzania tego podatku.

"JPK został pomyślany, jako rozwiązanie, które sprzyja typowaniu do kontroli, ale jednocześnie powoduje, że nie będzie nadmiernych kontroli wobec tych, którzy są uczciwymi podatnikami" - podkreślił Jasiński. Dodał, że obniża to także koszty związane z kontrolami u przedsiębiorców.

Jego zdaniem JPK w polskiej wersji to absolutnie oryginalne rozwiązanie w skali świata, ma objąć 60-65 proc. obrotów firm. "Dziś duże przedsiębiorstwa w formie JPK dają nam informacje o 30 proc. obrotów" - poinformował wiceminister.

Aplikacja do wysyłania plików JPK do systemu Ministerstwa Finansów


Ponadto, Jasiński poinformował, że ministerstwo opublikowało broszurę o JPK VAT, która jest zbiorem informacji przydatnych informatykom. Dodał, że opublikowano także nową strukturę JPK VAT.

Zastępca dyrektora departamentu kontroli skarbowej ministerstwa finansów Przemysław Krawczyk powiedział, że struktura JPK jest kluczowa, aby opracować właściwe zmiany w programach informatycznych, które pozwolą firmom na wygenerowanie JPK.

Jasiński przypomniał, że od 1 stycznia 2017 r. również mali i średni przedsiębiorcy będą musieli składać fiskusowi miesięczną ewidencję zakupu i sprzedaży VAT w formie JPK. "Szacujemy, że to będzie grupa około 60-80 tys. przedsiębiorców łącznie, których od początku przyszłego roku będzie dotyczył JPK" - dodał.

Raportowanie JPK – wymagania i kary

Zapowiedział, że we właściwym momencie zostanie opublikowana odpowiednia aplikacja dla małych i średnich firm, aby w lutym przyszłego roku bez problemu mogły wysyłać JPK.(Zmiany w JPK wchodzą w styczniu, ale pierwsze przesłanie informacji w tym pliku następuje w lutym - PAP).

W styczniu 2018 r. JPK w zakresie ewidencji VAT obejmie pozostałych podatników VAT – ok. 1,4 mln firm. Od lipca 2018 r. wszystkie mikro, małe i średnie firmy będą przekazywać pliki JPK w związku z kontrolą, co oznacza, że obowiązek ten obejmie kolejne ok. 600 tys. firm.(PAP)

mmu/ krm/ dym/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA