REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak duże firmy składają Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Subskrybuj nas na Youtube
Jak duże firmy składają JPK /Fot. Fotolia
Jak duże firmy składają JPK /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duże firmy, które zobowiązane są od lipca tego roku do przekazywania do resortu finansów Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK), złożyły już ponad 23 tys. tego typu plików - poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Dodał jednocześnie, że są one analizowane na potrzeby typowania do kontroli.

Obowiązujące od lipca br. przepisy przewidują, że duże firmy muszą, co miesiąc, przesyłać fiskusowi drogą elektroniczną, w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), swoje rejestry VAT, czyli zestawienia wszystkich transakcji. Ponadto są zobligowane do dostarczania w formie JPK danych żądanych w związku z prowadzoną kontrolą.

REKLAMA

Wiceminister poinformował w piątek (28 października), że pliki, które napływają do ministerstwa od sierpnia br. są poddawane analizie na potrzeby typowania do kontroli. Pytany, czy z analiz dotychczas złożonych, ministerstwo finansów wyciągnęło jakieś wnioski powiedział, że w sierpniu pliki złożyło 5,7 tys. podmiotów, a kolejne - wpływały do 25 września i 25 października.

"Te informacje są poddawane analizie, są wnioski z analizy, które wskazują na potrzebę wyjaśnienia, czy nieprawidłowości wiążą się z pewnym procesem analitycznym" - powiedział. Dodał, że trzeba wyeliminować nieprawidłowości związane z przetwarzaniem danych, żeby nie wchodzić z nieuzasadnioną kontrolą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Musimy w tych pierwszych miesiącach bardzo dobrze wypracować metodykę" - wyjaśnił. Jego zdaniem trzeba mieć świadomość, że obecnie mamy do czynienia z informacjami tylko od dużych podmiotów, których liczba nie przekracza jednego procenta wszystkich firm. Wskazał, że aby skutecznie wykorzystać te dane JPK musi objąć też innych podatników.

"Bez nich nie mamy możliwości zobaczyć całego łańcucha transakcji, który nie składa się tylko z dużych, ale małych, średnich i mikro przedsiębiorstw" - zaznaczył. Dodał, że dlatego typowanie do kontroli będzie bardziej efektywne po 1 stycznie 2017 r.

Jasiński powiedział, że na początku roku pod adresem resortu finansów formułowane były zarzuty, że zbyt późno opublikowano strukturę JPK, tymczasem - jak wskazał - JPK funkcjonuje bez zastrzeżeń.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Wiceminister mówił także o planach ministerstwa w zakresie elektronizacji przepływu informacji, które będą wykorzystywane do zwalczania zorganizowanej przestępczości związanej z tzw. karuzelami VAT służącymi do wyłudzania tego podatku.

"JPK został pomyślany, jako rozwiązanie, które sprzyja typowaniu do kontroli, ale jednocześnie powoduje, że nie będzie nadmiernych kontroli wobec tych, którzy są uczciwymi podatnikami" - podkreślił Jasiński. Dodał, że obniża to także koszty związane z kontrolami u przedsiębiorców.

Jego zdaniem JPK w polskiej wersji to absolutnie oryginalne rozwiązanie w skali świata, ma objąć 60-65 proc. obrotów firm. "Dziś duże przedsiębiorstwa w formie JPK dają nam informacje o 30 proc. obrotów" - poinformował wiceminister.

Aplikacja do wysyłania plików JPK do systemu Ministerstwa Finansów


Ponadto, Jasiński poinformował, że ministerstwo opublikowało broszurę o JPK VAT, która jest zbiorem informacji przydatnych informatykom. Dodał, że opublikowano także nową strukturę JPK VAT.

Zastępca dyrektora departamentu kontroli skarbowej ministerstwa finansów Przemysław Krawczyk powiedział, że struktura JPK jest kluczowa, aby opracować właściwe zmiany w programach informatycznych, które pozwolą firmom na wygenerowanie JPK.

Jasiński przypomniał, że od 1 stycznia 2017 r. również mali i średni przedsiębiorcy będą musieli składać fiskusowi miesięczną ewidencję zakupu i sprzedaży VAT w formie JPK. "Szacujemy, że to będzie grupa około 60-80 tys. przedsiębiorców łącznie, których od początku przyszłego roku będzie dotyczył JPK" - dodał.

Raportowanie JPK – wymagania i kary

Zapowiedział, że we właściwym momencie zostanie opublikowana odpowiednia aplikacja dla małych i średnich firm, aby w lutym przyszłego roku bez problemu mogły wysyłać JPK.(Zmiany w JPK wchodzą w styczniu, ale pierwsze przesłanie informacji w tym pliku następuje w lutym - PAP).

W styczniu 2018 r. JPK w zakresie ewidencji VAT obejmie pozostałych podatników VAT – ok. 1,4 mln firm. Od lipca 2018 r. wszystkie mikro, małe i średnie firmy będą przekazywać pliki JPK w związku z kontrolą, co oznacza, że obowiązek ten obejmie kolejne ok. 600 tys. firm.(PAP)

mmu/ krm/ dym/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA