REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu przesyłania JPK dla podmiotów sektora publicznego

Przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu do złożenia informacji JPK dla jednostek sektora publicznego /fot. Fotolia
Przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu do złożenia informacji JPK dla jednostek sektora publicznego /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nastąpi przedłużenie terminu realizacji obowiązku comiesięcznego przesyłania informacji o ewidencji VAT (JPK_VAT) przez podmioty działające w szeroko rozumianym sektorze publicznym. Podmiotom tym zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r. termin przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji, za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Przedłużenie terminu przesyłania JPK

REKLAMA

Autopromocja

W związku ze zgłaszanymi do Ministerstwa Finansów trudnościami dostosowania się od 1 lipca 2016 r. do wymogu obligatoryjnego składania informacji o prowadzonej ewidencji w podatku VAT (JPK_VAT) ze strony podmiotów tworzących sektor finansów publicznych lub też niektórych innych podmiotów spoza tego sektora, wykonujących jednak przede wszystkim zadania o charakterze publicznym, MF zaproponowało przejściowo dla tych podmiotów wydłużenie tego terminu.

Odpowiednie zmiany w tym zakresie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów (z 18 sierpnia 2016 r.) w sprawie przedłużenia terminu do przekazywania informacji, o której mowa w art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej.

Rozporządzenie będzie miało zatem zastosowanie do niektórych podmiotów, których przeważającą częścią działalności jest realizacja zadań publicznych, mających status tzw. podatników VAT czynnych, prowadzących ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT przy użyciu programów komputerowych, które mają obowiązek przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za miesiące przypadające od 1 lipca 2016 r. Tym podmiotom proponuj się przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji, za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Zgodnie z propozycją zawartą w rozporządzeniu nastąpi przedłużenie do dnia 31 stycznia 2017 r. terminu przekazywania informacji, o której mowa w art. 82  § 1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacji podatkowej:

1) organom władzy publicznej, w tym organom administracji rządowej, organom kontroli państwowej i ochrony prawa, sądom i trybunałom oraz urzędom obsługującym te organy, w zakresie w jakim są uznani za podatników podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, 846, 960, 1052, 1206 i 1228);

2) innym niż wymienione w pkt 1 państwowym jednostkom budżetowym;

3) jednostkom samorządu terytorialnego oraz ich związkom;

4) związkom metropolitalnym;

5) samorządowym jednostkom budżetowym i samorządowym zakładom budżetowym, utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego działającemu w formie samorządowej jednostki budżetowej, jeżeli rozliczają się jako podatnicy podatku od towarów i usług odrębni od jednostki samorządu terytorialnego;

6) agencjom wykonawczym w rozumieniu przepisów o finansach publicznych;

7) instytucjom gospodarki budżetowej;

8) Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9) Narodowemu Funduszowi Zdrowia;

10) podmiotom leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.);

11) szkołom i placówkom niepublicznym, utworzonym na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35, 64, 195, 668 i 1010);

12) Polskiej Akademii Nauk i utworzonym przez nią jednostkom organizacyjnym;

13) instytutom badawczym w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371 i 1079);

14) państwowym i samorządowym instytucjom kultury;

15) jednostkom publicznej radiofonii i telewizji;

16) parkom narodowym;

17) Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

18) Narodowemu Bankowi Polskiemu.

JPK w jednostkach samorządu terytorialnego

Aplikacja do wysyłania plików JPK do systemu Ministerstwa Finansów

Rozporządzenie ma zastosowanie do informacji, o której mowa w art. 82 § 1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, składanej za miesiące, które przypadają od dnia 1 lipca 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.

Obowiązek przesyłania JPK

Wyjaśnijmy, że ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy — Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649, ze zm.) nałożono z dniem 1 lipca 2016 r. na podatników, prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, obowiązek przekazywania na żądanie organu podatkowego całości lub części tych ksiąg, w postaci elektronicznej odpowiadającej 8 strukturom logicznym Jednolitego Pliku Kontrolnego. Przepisami przejściowymi do tej ustawy termin ten został jednak wydłużony dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców do dnia 1 lipca 2018 r.


Następnie ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy — Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 846) z dniem 1 lipca 2016 r. uzupełniono te rozwiązania o obligatoryjny obowiązek przesyłania (bez wezwania organu podatkowego), jednej ze struktur logicznych JPK, struktury logicznej JPK_VAT, będącej informacją o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej).

Informacja ta ma być składana za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 r., z wyjątkami wynikającymi z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. oraz interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2016 r., znak: PK4.8012.55.2016, m.in. dotyczącej stosowania, do podmiotów niemających statusu przedsiębiorcy, okresów przejściowych, jakie są przewidziane w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. (interpretacja ogólna została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów pod poz. 49).

Podatnicy VAT czynni mający status małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz podatnicy VAT czynni niemający statusu  przedsiębiorcy w rozumieniu tej ustawy, ale spełniający kryteria dla małych i średnich przedsiębiorców, o których mowa w art. 105 i 106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzą ww. ewidencję przy użyciu programów komputerowych, będą zobowiązani do przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za miesiące, które przypadają od dnia 1 stycznia 2017 r.

Natomiast podatnicy VAT czynni mający status mikroprzedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz podatnicy VAT czynni niemający statusu przedsiębiorcy w rozumieniu tej ustawy, ale spełniający kryteria dla mikroprzedsiębiorców, o których mowa w art. 104 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, będą zobowiązani do przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za miesiące, które przypadają od dnia 1 stycznia 2018 r.

Jednocześnie od 1 stycznia 2018 r. wchodzi w życie przepis art. 109 ust. 8a ustawy o podatku od towarów i usług, który nakłada na podatników VAT czynnych obowiązek prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Od tej daty obowiązek składania informacji o prowadzonej ewidencji obejmie wszystkich podatników VAT czynnych.

JPK_VAT, ewidencja VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Podatnicy VAT czynni prowadzący ewidencję przy użyciu programów komputerowych, niezależnie od tego, czy składają deklaracje za okresy miesięczne czy kwartalne, są zobowiązani, z uwzględnieniem ww. okresów przejściowych, do comiesięcznego raportowania informacji o prowadzonej ewidencji.

Natomiast podatnicy VAT czynni nieprowadzący przed 1 stycznia 2018 r. ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przy użyciu programów komputerowych nie mają, do tej daty, obowiązku przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji. Od 1 stycznia 2018 r. bowiem zostaje nałożony na wszystkich podatników VAT czynnych obowiązek prowadzenia ewidencji przy użyciu programów komputerowych, a to wiąże się z obowiązkiem przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za poszczególne miesiące 2018 r. W przypadku gdy podatnik VAT czynny rozpocznie prowadzenie ewidencji przy użyciu programów komputerowych wcześniej niż przed 1 stycznia 2018 r., znajdą do niego odpowiednie zastosowanie zasady, w tym okresy przejściowe, omówione wyżej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA