REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu przesyłania JPK dla podmiotów sektora publicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu do złożenia informacji JPK dla jednostek sektora publicznego /fot. Fotolia
Przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu do złożenia informacji JPK dla jednostek sektora publicznego /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nastąpi przedłużenie terminu realizacji obowiązku comiesięcznego przesyłania informacji o ewidencji VAT (JPK_VAT) przez podmioty działające w szeroko rozumianym sektorze publicznym. Podmiotom tym zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r. termin przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji, za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Przedłużenie terminu przesyłania JPK

REKLAMA

Autopromocja

W związku ze zgłaszanymi do Ministerstwa Finansów trudnościami dostosowania się od 1 lipca 2016 r. do wymogu obligatoryjnego składania informacji o prowadzonej ewidencji w podatku VAT (JPK_VAT) ze strony podmiotów tworzących sektor finansów publicznych lub też niektórych innych podmiotów spoza tego sektora, wykonujących jednak przede wszystkim zadania o charakterze publicznym, MF zaproponowało przejściowo dla tych podmiotów wydłużenie tego terminu.

Odpowiednie zmiany w tym zakresie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów (z 18 sierpnia 2016 r.) w sprawie przedłużenia terminu do przekazywania informacji, o której mowa w art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej.

Rozporządzenie będzie miało zatem zastosowanie do niektórych podmiotów, których przeważającą częścią działalności jest realizacja zadań publicznych, mających status tzw. podatników VAT czynnych, prowadzących ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT przy użyciu programów komputerowych, które mają obowiązek przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za miesiące przypadające od 1 lipca 2016 r. Tym podmiotom proponuj się przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji, za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Zgodnie z propozycją zawartą w rozporządzeniu nastąpi przedłużenie do dnia 31 stycznia 2017 r. terminu przekazywania informacji, o której mowa w art. 82  § 1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacji podatkowej:

1) organom władzy publicznej, w tym organom administracji rządowej, organom kontroli państwowej i ochrony prawa, sądom i trybunałom oraz urzędom obsługującym te organy, w zakresie w jakim są uznani za podatników podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, 846, 960, 1052, 1206 i 1228);

2) innym niż wymienione w pkt 1 państwowym jednostkom budżetowym;

3) jednostkom samorządu terytorialnego oraz ich związkom;

4) związkom metropolitalnym;

5) samorządowym jednostkom budżetowym i samorządowym zakładom budżetowym, utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego działającemu w formie samorządowej jednostki budżetowej, jeżeli rozliczają się jako podatnicy podatku od towarów i usług odrębni od jednostki samorządu terytorialnego;

6) agencjom wykonawczym w rozumieniu przepisów o finansach publicznych;

7) instytucjom gospodarki budżetowej;

8) Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9) Narodowemu Funduszowi Zdrowia;

10) podmiotom leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.);

11) szkołom i placówkom niepublicznym, utworzonym na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35, 64, 195, 668 i 1010);

12) Polskiej Akademii Nauk i utworzonym przez nią jednostkom organizacyjnym;

13) instytutom badawczym w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371 i 1079);

14) państwowym i samorządowym instytucjom kultury;

15) jednostkom publicznej radiofonii i telewizji;

16) parkom narodowym;

17) Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

18) Narodowemu Bankowi Polskiemu.

JPK w jednostkach samorządu terytorialnego

Aplikacja do wysyłania plików JPK do systemu Ministerstwa Finansów

Rozporządzenie ma zastosowanie do informacji, o której mowa w art. 82 § 1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, składanej za miesiące, które przypadają od dnia 1 lipca 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.

Obowiązek przesyłania JPK

Wyjaśnijmy, że ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy — Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649, ze zm.) nałożono z dniem 1 lipca 2016 r. na podatników, prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, obowiązek przekazywania na żądanie organu podatkowego całości lub części tych ksiąg, w postaci elektronicznej odpowiadającej 8 strukturom logicznym Jednolitego Pliku Kontrolnego. Przepisami przejściowymi do tej ustawy termin ten został jednak wydłużony dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców do dnia 1 lipca 2018 r.


Następnie ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy — Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 846) z dniem 1 lipca 2016 r. uzupełniono te rozwiązania o obligatoryjny obowiązek przesyłania (bez wezwania organu podatkowego), jednej ze struktur logicznych JPK, struktury logicznej JPK_VAT, będącej informacją o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej).

Informacja ta ma być składana za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 r., z wyjątkami wynikającymi z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. oraz interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2016 r., znak: PK4.8012.55.2016, m.in. dotyczącej stosowania, do podmiotów niemających statusu przedsiębiorcy, okresów przejściowych, jakie są przewidziane w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. (interpretacja ogólna została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów pod poz. 49).

Podatnicy VAT czynni mający status małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz podatnicy VAT czynni niemający statusu  przedsiębiorcy w rozumieniu tej ustawy, ale spełniający kryteria dla małych i średnich przedsiębiorców, o których mowa w art. 105 i 106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzą ww. ewidencję przy użyciu programów komputerowych, będą zobowiązani do przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za miesiące, które przypadają od dnia 1 stycznia 2017 r.

Natomiast podatnicy VAT czynni mający status mikroprzedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz podatnicy VAT czynni niemający statusu przedsiębiorcy w rozumieniu tej ustawy, ale spełniający kryteria dla mikroprzedsiębiorców, o których mowa w art. 104 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, będą zobowiązani do przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za miesiące, które przypadają od dnia 1 stycznia 2018 r.

Jednocześnie od 1 stycznia 2018 r. wchodzi w życie przepis art. 109 ust. 8a ustawy o podatku od towarów i usług, który nakłada na podatników VAT czynnych obowiązek prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Od tej daty obowiązek składania informacji o prowadzonej ewidencji obejmie wszystkich podatników VAT czynnych.

JPK_VAT, ewidencja VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Podatnicy VAT czynni prowadzący ewidencję przy użyciu programów komputerowych, niezależnie od tego, czy składają deklaracje za okresy miesięczne czy kwartalne, są zobowiązani, z uwzględnieniem ww. okresów przejściowych, do comiesięcznego raportowania informacji o prowadzonej ewidencji.

Natomiast podatnicy VAT czynni nieprowadzący przed 1 stycznia 2018 r. ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przy użyciu programów komputerowych nie mają, do tej daty, obowiązku przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji. Od 1 stycznia 2018 r. bowiem zostaje nałożony na wszystkich podatników VAT czynnych obowiązek prowadzenia ewidencji przy użyciu programów komputerowych, a to wiąże się z obowiązkiem przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za poszczególne miesiące 2018 r. W przypadku gdy podatnik VAT czynny rozpocznie prowadzenie ewidencji przy użyciu programów komputerowych wcześniej niż przed 1 stycznia 2018 r., znajdą do niego odpowiednie zastosowanie zasady, w tym okresy przejściowe, omówione wyżej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA