REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu przesyłania JPK dla podmiotów sektora publicznego

Przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu do złożenia informacji JPK dla jednostek sektora publicznego /fot. Fotolia
Przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu do złożenia informacji JPK dla jednostek sektora publicznego /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nastąpi przedłużenie terminu realizacji obowiązku comiesięcznego przesyłania informacji o ewidencji VAT (JPK_VAT) przez podmioty działające w szeroko rozumianym sektorze publicznym. Podmiotom tym zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r. termin przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji, za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Przedłużenie terminu przesyłania JPK

REKLAMA

Autopromocja

W związku ze zgłaszanymi do Ministerstwa Finansów trudnościami dostosowania się od 1 lipca 2016 r. do wymogu obligatoryjnego składania informacji o prowadzonej ewidencji w podatku VAT (JPK_VAT) ze strony podmiotów tworzących sektor finansów publicznych lub też niektórych innych podmiotów spoza tego sektora, wykonujących jednak przede wszystkim zadania o charakterze publicznym, MF zaproponowało przejściowo dla tych podmiotów wydłużenie tego terminu.

Odpowiednie zmiany w tym zakresie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów (z 18 sierpnia 2016 r.) w sprawie przedłużenia terminu do przekazywania informacji, o której mowa w art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej.

Rozporządzenie będzie miało zatem zastosowanie do niektórych podmiotów, których przeważającą częścią działalności jest realizacja zadań publicznych, mających status tzw. podatników VAT czynnych, prowadzących ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT przy użyciu programów komputerowych, które mają obowiązek przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za miesiące przypadające od 1 lipca 2016 r. Tym podmiotom proponuj się przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji, za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Zgodnie z propozycją zawartą w rozporządzeniu nastąpi przedłużenie do dnia 31 stycznia 2017 r. terminu przekazywania informacji, o której mowa w art. 82  § 1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacji podatkowej:

1) organom władzy publicznej, w tym organom administracji rządowej, organom kontroli państwowej i ochrony prawa, sądom i trybunałom oraz urzędom obsługującym te organy, w zakresie w jakim są uznani za podatników podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, 846, 960, 1052, 1206 i 1228);

2) innym niż wymienione w pkt 1 państwowym jednostkom budżetowym;

3) jednostkom samorządu terytorialnego oraz ich związkom;

4) związkom metropolitalnym;

5) samorządowym jednostkom budżetowym i samorządowym zakładom budżetowym, utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego działającemu w formie samorządowej jednostki budżetowej, jeżeli rozliczają się jako podatnicy podatku od towarów i usług odrębni od jednostki samorządu terytorialnego;

6) agencjom wykonawczym w rozumieniu przepisów o finansach publicznych;

7) instytucjom gospodarki budżetowej;

8) Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9) Narodowemu Funduszowi Zdrowia;

10) podmiotom leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.);

11) szkołom i placówkom niepublicznym, utworzonym na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35, 64, 195, 668 i 1010);

12) Polskiej Akademii Nauk i utworzonym przez nią jednostkom organizacyjnym;

13) instytutom badawczym w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371 i 1079);

14) państwowym i samorządowym instytucjom kultury;

15) jednostkom publicznej radiofonii i telewizji;

16) parkom narodowym;

17) Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

18) Narodowemu Bankowi Polskiemu.

JPK w jednostkach samorządu terytorialnego

Aplikacja do wysyłania plików JPK do systemu Ministerstwa Finansów

Rozporządzenie ma zastosowanie do informacji, o której mowa w art. 82 § 1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, składanej za miesiące, które przypadają od dnia 1 lipca 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.

Obowiązek przesyłania JPK

Wyjaśnijmy, że ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy — Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649, ze zm.) nałożono z dniem 1 lipca 2016 r. na podatników, prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, obowiązek przekazywania na żądanie organu podatkowego całości lub części tych ksiąg, w postaci elektronicznej odpowiadającej 8 strukturom logicznym Jednolitego Pliku Kontrolnego. Przepisami przejściowymi do tej ustawy termin ten został jednak wydłużony dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców do dnia 1 lipca 2018 r.


Następnie ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy — Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 846) z dniem 1 lipca 2016 r. uzupełniono te rozwiązania o obligatoryjny obowiązek przesyłania (bez wezwania organu podatkowego), jednej ze struktur logicznych JPK, struktury logicznej JPK_VAT, będącej informacją o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej).

Informacja ta ma być składana za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 r., z wyjątkami wynikającymi z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. oraz interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2016 r., znak: PK4.8012.55.2016, m.in. dotyczącej stosowania, do podmiotów niemających statusu przedsiębiorcy, okresów przejściowych, jakie są przewidziane w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. (interpretacja ogólna została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów pod poz. 49).

Podatnicy VAT czynni mający status małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz podatnicy VAT czynni niemający statusu  przedsiębiorcy w rozumieniu tej ustawy, ale spełniający kryteria dla małych i średnich przedsiębiorców, o których mowa w art. 105 i 106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzą ww. ewidencję przy użyciu programów komputerowych, będą zobowiązani do przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za miesiące, które przypadają od dnia 1 stycznia 2017 r.

Natomiast podatnicy VAT czynni mający status mikroprzedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz podatnicy VAT czynni niemający statusu przedsiębiorcy w rozumieniu tej ustawy, ale spełniający kryteria dla mikroprzedsiębiorców, o których mowa w art. 104 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, będą zobowiązani do przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za miesiące, które przypadają od dnia 1 stycznia 2018 r.

Jednocześnie od 1 stycznia 2018 r. wchodzi w życie przepis art. 109 ust. 8a ustawy o podatku od towarów i usług, który nakłada na podatników VAT czynnych obowiązek prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Od tej daty obowiązek składania informacji o prowadzonej ewidencji obejmie wszystkich podatników VAT czynnych.

JPK_VAT, ewidencja VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Podatnicy VAT czynni prowadzący ewidencję przy użyciu programów komputerowych, niezależnie od tego, czy składają deklaracje za okresy miesięczne czy kwartalne, są zobowiązani, z uwzględnieniem ww. okresów przejściowych, do comiesięcznego raportowania informacji o prowadzonej ewidencji.

Natomiast podatnicy VAT czynni nieprowadzący przed 1 stycznia 2018 r. ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przy użyciu programów komputerowych nie mają, do tej daty, obowiązku przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji. Od 1 stycznia 2018 r. bowiem zostaje nałożony na wszystkich podatników VAT czynnych obowiązek prowadzenia ewidencji przy użyciu programów komputerowych, a to wiąże się z obowiązkiem przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji za poszczególne miesiące 2018 r. W przypadku gdy podatnik VAT czynny rozpocznie prowadzenie ewidencji przy użyciu programów komputerowych wcześniej niż przed 1 stycznia 2018 r., znajdą do niego odpowiednie zastosowanie zasady, w tym okresy przejściowe, omówione wyżej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA