REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy wnioskują o ulgi z powodu koronawirusa

Podatnicy wnioskują o ulgi z powodu koronawirusa /fot. Shutterstock
Podatnicy wnioskują o ulgi z powodu koronawirusa /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podczas trwającej w Polsce epidemii koronawirusa, jednym z najważniejszych zadań administracji skarbowej jest pomoc podatnikom, którzy z tego powodu znaleźli się w trudnej sytuacji - powiedziała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska. Poinformowała, że do urzędów skarbowych trafia wiele tzw. wniosków ulgowych, czyli np. o rozłożenie podatku na raty czy odroczenie terminu płatności.

"Widzimy, że w związku z epidemią COVID-19, tych wniosków jest znacznie więcej. Od początku roku w sumie otrzymaliśmy ok. 43 tys. wniosków ulgowych, w tym ok. 29 tys. od podatników powołujących się na przesłankę wystąpienia epidemii i pogorszenia sytuacji finansowej. Staramy się szybko wydawać decyzje i przyznawać ulgi dla podatników" - powiedziała Rzeczkowska.

REKLAMA

Autopromocja

Szefowa KAS przypomniała, że w tym roku, z powodu koronawirusa, na rozliczenie PIT jest więcej czasu - do końca maja można będzie to zrobić bez żadnych negatywnych konsekwencji.

"23 kwietnia minister finansów podpisał rozporządzenie, które pozwoli na zaniechanie poboru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2019 r. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 maja 2020 r., tak żeby podatnicy mogli bez problemów skorzystać z tego rozwiązania. Jeżeli podatek z zeznania PIT za 2019 r. zostanie zapłacony do 1 czerwca – 31 maja to niedziela - nie ma mowy o żadnych odsetkach" - zapewniła w rozmowie z PAP.

Wytłumaczyła, że zaniechaniem poboru odsetek za okres od 1 maja do 1 czerwca br. są objęte wszystkie zeznania PIT.

"Jeżeli podatnik jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej, to jego rozliczenie PIT zostało przygotowane przez Krajową Administracje Skarbową w ramach usługi Twój e-PIT. Cieszy się ona dużą popularnością. Poprzez nią złożono już ponad 4 mln zeznań. W przypadku braku aktywności podatnika, jego zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane 30 kwietnia. Jeżeli jest konieczność dopłaty podatku, to można jej dokonać do 1 czerwca bez konsekwencji powstania odsetek" - wyjaśniła i dodała, że dotyczy to także osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą, których zeznanie podatkowe nie jest przygotowane w ramach usługi Twój e-PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Podatek wynikający z rozliczenia PIT należy wpłacić na indywidualny rachunek podatkowy tzw. mikrorachunek podatkowy, który można sprawdzić na stronie podatki.gov.pl. Wystarczy podać właściwy identyfikator podatkowy czyli PESEL lub NIP. Mamy już ponad 6,5 mln mikrorachunków wygenerowanych przez podatników" – powiedziała.

Szefowa skarbówki przypomniała też, że w tym roku wsparcie organizacji pożytku publicznego (OPP) kwotą 1 proc. podatku będzie możliwe również w przypadku złożenia zeznania PIT lub oświadczenia PIT-OP po 30 kwietnia. Zenanie PIT z wnioskiem o przekazanie 1 proc. dla OPP należy jednak złożyć nie później niż 1 czerwca 2020 r., a korektę tego zeznania do 30 czerwca.

"Wydłużenie tego terminu ma na celu wsparcie organizacji pożytku publicznego, które znalazły się w trudnej sytuacji w związku z epidemią" – wytłumaczyła.

Zaznaczyła, że KAS bardzo zależy także na sprawnym dokonywaniu zwrotów podatku VAT.

REKLAMA

"Tam, gdzie weryfikacja zwrotu nie budzi wątpliwości, co do prawidłowości wnioskowania o taki zwrot, jest on dokonywany bardzo szybko. Oczywiście my jako Krajowa Administracja Skarbowa czuwamy nad bezpieczeństwem działalności gospodarczej i bezpieczeństwem budżetu. Dlatego sytuacje, w których pojawia się wątpliwość co do ewentualnych nadużyć, są też dokładnie sprawdzane" - zaznaczyła i dodała, że średni czas zwrotu podatku VAT wynosi w tej chwili ok. 24 dni.

Wyjaśniła, że administracja skarbowa przyspiesza też działania dotyczące uwalniania środków firm z rachunków podzielonej płatności tzw. split payment. Jak poinformowała, taka operacja zajmuje obecnie ok. 10 dni.

Podzielona płatność jest stosowana tylko w relacjach między przedsiębiorcami i tylko w przypadku faktur wystawionych z VAT, kiedy łączna wartość brutto przekracza 15 tys. zł. Faktury opiewające na kwoty poniżej 15 tys. zł podlegają rozliczaniu na ogólnych zasadach - w takich transakcjach nabywca może jednak dobrowolnie stosować mechanizm podzielonej płatności.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Wiceminister finansów przypomniała, że od połowy marca, z powodu koronawirusa dostępność do budynków urzędów skarbowych została ograniczona.

"W tej sytuacji przede wszystkim postawiliśmy na zdalny i wirtualny kontakt podatników z urzędem skarbowym. Zachęcamy naszych klientów do składania zeznań, deklaracji i wniosków z wykorzystaniem kanałów elektronicznych" - zaapelowała.

Podkreśliła, że na portalu www.podatki.gov.pl dzięki m. in. usługom Twój e-PIT i e-Deklaracje, można znaleźć wszystkie informacje ws. deklaracji podatkowych i rozliczyć PIT.

Dodała, że inne dokumenty takie jak np. wnioski o wydanie zaświadczeń, można złożyć elektronicznie za pośrednictwem witryny ePUAP (Platforma Usług Administracji Publicznej - PAP), oraz serwisu www.biznes.gov.pl, a zawsze można zadzwonić do Krajowej Informacji Skarbowej, albo swojego urzędu skarbowego.

"Ten kontakt w dobie koronawirusa jest bardzo popularny. Oczywiście, jest też możliwość wrzucenia dokumentu papierowego do urny wystawionej przed urzędem skarbowym, ale dokumentów papierowych otrzymujemy w tej chwili znacznie mniej" - powiedziała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Radosław Jankiewicz
rkj/ skr/

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA