REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy wnioskują o ulgi z powodu koronawirusa

Podatnicy wnioskują o ulgi z powodu koronawirusa /fot. Shutterstock
Podatnicy wnioskują o ulgi z powodu koronawirusa /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podczas trwającej w Polsce epidemii koronawirusa, jednym z najważniejszych zadań administracji skarbowej jest pomoc podatnikom, którzy z tego powodu znaleźli się w trudnej sytuacji - powiedziała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska. Poinformowała, że do urzędów skarbowych trafia wiele tzw. wniosków ulgowych, czyli np. o rozłożenie podatku na raty czy odroczenie terminu płatności.

"Widzimy, że w związku z epidemią COVID-19, tych wniosków jest znacznie więcej. Od początku roku w sumie otrzymaliśmy ok. 43 tys. wniosków ulgowych, w tym ok. 29 tys. od podatników powołujących się na przesłankę wystąpienia epidemii i pogorszenia sytuacji finansowej. Staramy się szybko wydawać decyzje i przyznawać ulgi dla podatników" - powiedziała Rzeczkowska.

REKLAMA

REKLAMA

Szefowa KAS przypomniała, że w tym roku, z powodu koronawirusa, na rozliczenie PIT jest więcej czasu - do końca maja można będzie to zrobić bez żadnych negatywnych konsekwencji.

"23 kwietnia minister finansów podpisał rozporządzenie, które pozwoli na zaniechanie poboru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2019 r. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 maja 2020 r., tak żeby podatnicy mogli bez problemów skorzystać z tego rozwiązania. Jeżeli podatek z zeznania PIT za 2019 r. zostanie zapłacony do 1 czerwca – 31 maja to niedziela - nie ma mowy o żadnych odsetkach" - zapewniła w rozmowie z PAP.

Wytłumaczyła, że zaniechaniem poboru odsetek za okres od 1 maja do 1 czerwca br. są objęte wszystkie zeznania PIT.

REKLAMA

"Jeżeli podatnik jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej, to jego rozliczenie PIT zostało przygotowane przez Krajową Administracje Skarbową w ramach usługi Twój e-PIT. Cieszy się ona dużą popularnością. Poprzez nią złożono już ponad 4 mln zeznań. W przypadku braku aktywności podatnika, jego zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane 30 kwietnia. Jeżeli jest konieczność dopłaty podatku, to można jej dokonać do 1 czerwca bez konsekwencji powstania odsetek" - wyjaśniła i dodała, że dotyczy to także osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą, których zeznanie podatkowe nie jest przygotowane w ramach usługi Twój e-PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Podatek wynikający z rozliczenia PIT należy wpłacić na indywidualny rachunek podatkowy tzw. mikrorachunek podatkowy, który można sprawdzić na stronie podatki.gov.pl. Wystarczy podać właściwy identyfikator podatkowy czyli PESEL lub NIP. Mamy już ponad 6,5 mln mikrorachunków wygenerowanych przez podatników" – powiedziała.

Szefowa skarbówki przypomniała też, że w tym roku wsparcie organizacji pożytku publicznego (OPP) kwotą 1 proc. podatku będzie możliwe również w przypadku złożenia zeznania PIT lub oświadczenia PIT-OP po 30 kwietnia. Zenanie PIT z wnioskiem o przekazanie 1 proc. dla OPP należy jednak złożyć nie później niż 1 czerwca 2020 r., a korektę tego zeznania do 30 czerwca.

"Wydłużenie tego terminu ma na celu wsparcie organizacji pożytku publicznego, które znalazły się w trudnej sytuacji w związku z epidemią" – wytłumaczyła.

Zaznaczyła, że KAS bardzo zależy także na sprawnym dokonywaniu zwrotów podatku VAT.

"Tam, gdzie weryfikacja zwrotu nie budzi wątpliwości, co do prawidłowości wnioskowania o taki zwrot, jest on dokonywany bardzo szybko. Oczywiście my jako Krajowa Administracja Skarbowa czuwamy nad bezpieczeństwem działalności gospodarczej i bezpieczeństwem budżetu. Dlatego sytuacje, w których pojawia się wątpliwość co do ewentualnych nadużyć, są też dokładnie sprawdzane" - zaznaczyła i dodała, że średni czas zwrotu podatku VAT wynosi w tej chwili ok. 24 dni.

Wyjaśniła, że administracja skarbowa przyspiesza też działania dotyczące uwalniania środków firm z rachunków podzielonej płatności tzw. split payment. Jak poinformowała, taka operacja zajmuje obecnie ok. 10 dni.

Podzielona płatność jest stosowana tylko w relacjach między przedsiębiorcami i tylko w przypadku faktur wystawionych z VAT, kiedy łączna wartość brutto przekracza 15 tys. zł. Faktury opiewające na kwoty poniżej 15 tys. zł podlegają rozliczaniu na ogólnych zasadach - w takich transakcjach nabywca może jednak dobrowolnie stosować mechanizm podzielonej płatności.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Wiceminister finansów przypomniała, że od połowy marca, z powodu koronawirusa dostępność do budynków urzędów skarbowych została ograniczona.

"W tej sytuacji przede wszystkim postawiliśmy na zdalny i wirtualny kontakt podatników z urzędem skarbowym. Zachęcamy naszych klientów do składania zeznań, deklaracji i wniosków z wykorzystaniem kanałów elektronicznych" - zaapelowała.

Podkreśliła, że na portalu www.podatki.gov.pl dzięki m. in. usługom Twój e-PIT i e-Deklaracje, można znaleźć wszystkie informacje ws. deklaracji podatkowych i rozliczyć PIT.

Dodała, że inne dokumenty takie jak np. wnioski o wydanie zaświadczeń, można złożyć elektronicznie za pośrednictwem witryny ePUAP (Platforma Usług Administracji Publicznej - PAP), oraz serwisu www.biznes.gov.pl, a zawsze można zadzwonić do Krajowej Informacji Skarbowej, albo swojego urzędu skarbowego.

"Ten kontakt w dobie koronawirusa jest bardzo popularny. Oczywiście, jest też możliwość wrzucenia dokumentu papierowego do urny wystawionej przed urzędem skarbowym, ale dokumentów papierowych otrzymujemy w tej chwili znacznie mniej" - powiedziała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Radosław Jankiewicz
rkj/ skr/

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA