REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Deklaracje 2023 - nie ma interaktywnych formularzy, będzie możliwość przeglądania i pobrania złożonych PIT-ów z numerem referencyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
e-Deklaracje 2023 - nie ma interaktywnych formularzy, będzie możliwość przeglądania i pobrania złożonych PIT-ów z numerem referencyjnym
e-Deklaracje 2023 - nie ma interaktywnych formularzy, będzie możliwość przeglądania i pobrania złożonych PIT-ów z numerem referencyjnym
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Na stronie e-Deklaracje nie ma już interaktywnych formularzy zeznań. Wypełnia się je, odpowiadając na zestaw pytań. Podatnicy narzekają, że nie można wygenerować pliku PDF złożonego formularza, na którym będzie widniał numer referencyjny wysyłki. W odpowiedzi na pytanie DGP Ministerstwo Finansów zapewniło, że to się zmieni. „W ciągu najbliższych dni planujemy w serwisie e-Urząd Skarbowy udostępnić użytkownikom możliwość przeglądania złożonych deklaracji. Nowa usługa pozwoli na pobranie PDF-u złożonego dokumentu opatrzonego numerem referencyjnym” – wyjaśniło. Dotyczy to również zeznań przedsiębiorców, czyli: PIT-28, PIT- 36 i PIT-36L.

e-Deklaracje - zmiany 2023

Zmianami są zaskoczeni podatnicy. Dotychczas narzekali, że Ministerstwo Finansów z opóźnieniem publikuje interaktywne formularze na stronie podatki.gov.pl (e-Deklaracje), które jednak finalnie się pojawiały. W 2023 roku tak się nie stało, resort zdecydował się na spore modyfikacje. Przede wszystkim nie można już w ten sposób rozliczyć PIT-37 i PIT-38. Pisaliśmy o tym w artykule „Zeznań PIT-37 i PIT-38 nie da się już złożyć przez e-Deklaracje” (DGP nr 43/2023). Są one dostępne już tylko w usłudze Twój e-PIT po zalogowaniu do e-Urzędu Skarbowego (np. przez profil zaufany) lub bezpośrednio do usługi (danymi autoryzacyjnymi).

Za pomocą ministerialnej strony nadal mogą się rozliczyć przedsiębiorcy (PIT-28, PIT-36 i PIT-36L). Zeznanie można wypełnić, odpowiadając jednak na zestaw pytań. Zmiana, jak wynika z informacji MF, nastąpiła ze względu na wycofanie przez producenta (Adobe) technologii, w której dotychczas resort wytwarzał e-Deklaracje. Dlatego od stycznia br. są udostępniane w nowej formule.

PIT-36 w e-Deklaracje - zamiast interaktywnego formularza trzeba wpisywać odpowiedzi na pytania

Nowy sposób nie przypadł jednak do gustu podatnikom. W tej sprawie napisała do redakcji czytelniczka, która chciała złożyć PIT-36. Jest zaskoczona formą wypełniania zeznania – zamiast interaktywnego formularza trzeba wpisywać odpowiedzi na pytania. – Na dodatek dostałam od Krajowej Administracji Skarbowej informację, że nie będę mogła po wysyłce pobrać dokumentu z nadanym numerem referencyjnym – skarży się czytelniczka.

Problem może być też w przypadku ubiegania się o kredyt. Kredytobiorca musi bowiem przedłożyć kopię zeznania podatkowego z nadanym numerem referencyjnym.

Podatnik może tylko otrzymać urzędowe potwierdzenie odbioru (UPO). To jest niewystarczające – twierdzi. UPO potwierdza jedynie datę złożenia dokumentu i wskazuje numer referencyjny.

MF: będzie możliwość wydrukowania złożonego PIT z numerem referencyjnym

Resort finansów wyjaśnił, że na razie pobranie PDF zeznania z numerem referencyjnym nie jest możliwe, bo w systemie e-Deklaracje zeznanie jest sporządzane, podpisywane i wysyłane w formacie XML. Numer referencyjny natomiast jest nadawany przez ministerialny system po wysłaniu deklaracji (XML). Z tego względu nie można „dopisać” numeru referencyjnego na etapie wysyłki dokumentu, a tym bardziej po jego wysłaniu.

Ministerstwo Finansów zapewnia jednak, że możliwość wydrukowania złożonego PIT z numerem referencyjnym pojawi się już niedługo na koncie podatnika w e-Urzędzie Skarbowym (na stronie Podatki.gov.pl).

Doradca podatkowy: konieczna możliwość pobrania PDF-a złożonego zeznania z numerem referencyjnym

Bez pliku PDF zeznania, na którym będzie widniał ten sam numer referencyjny co na UPO, podatnik nie ma dokumentu, który odzwierciedlałby to, co zostało wysłane do urzędu skarbowego – podkreśla Michał Rodak, doradca podatkowy w Grant Thornton. W przypadku ewentualnego sporu z organem podatkowym nawet nie można przedłożyć zeznania, które rzeczywiście zostało wysłane.

Problem może być też w przypadku ubiegania się o kredyt. Kredytobiorca musi bowiem przedłożyć kopię zeznania podatkowego z nadanym numerem referencyjnym (w zeznaniu widnieją kwoty przychodu) oraz UPO z tym samym numerem referencyjnym.

– Korzystając z rozwiązania udostępnionego przez MF, nie jest to możliwe – podkreśla doradca podatkowy.

Zwraca też uwagę, że wiele samorządów wdraża różnego rodzaju preferencje dla mieszkańców, którzy rozliczają podatki w tym mieście, np. oferując im tańsze bilety.

– Aby móc skorzystać z tego typu rozwiązania, wymagane jest złożenie pierwszej strony zeznania podatkowego z nadanym numerem referencyjnym – tłumaczy Michał Rodak.

Chociaż, jak to wskazało Ministerstwo Finansów, można uzyskać podgląd zeznania przed wysyłką, to – jak pokazuje Michał Rodak – nie można zapisać takiego pliku PDF. Utrudnia to rozliczenie tych podatników, którzy korzystają ze wsparcia pełnomocników (doradców podatkowych, biur rachunkowych). – Pełnomocnicy dotychczas przygotowywali zeznanie podatkowe na formularzu interaktywnym, który był wysyłany do akceptacji klienta, a następnie składany przez pełnomocnika lub klienta – wyjaśnia ekspert. Teraz nie jest to już możliwe, ponieważ można wypełnić jedynie kwestionariusz na stronach MF.

– Resort nie przewidział konsekwencji wdrożenia nowego rozwiązania – twierdzi Michał Rodak. Dodaje, że być może zamysł MF nie był zły, ale wraz z nim, równolegle, powinny zostać udostępnione interaktywne formularze, tak jak to było w latach ubiegłych. Podatnik powinien też mieć możliwość pobrania pliku PDF zeznania, które zostało wysłane, i to wraz z numerem referencyjnym

Będzie możliwość pobrania PDF-u złożonego dokumentu opatrzonego numerem referencyjnym. Fragment odpowiedzi Ministerstwa Finansów z 3 marca 2023 r. na pytanie DGP:

W związku z wycofaniem przez producenta (Adobe) technologii, w której dotychczas Ministerstwo Finansów wytwarzało e-Deklaracje, od stycznia 2023 r. formularze e-Deklaracji są udostępniane w nowoczesnej formie – online, która pozwoli na dalszy rozwój usługi i eliminuje wcześniejsze problemy użytkowników niektórych systemów operacyjnych z dostępem do formularzy interaktywnych. Użytkownicy przez kilkanaście lat korzystali z jednego rozwiązania – formularza interaktywnego. Wprowadzona zmiana formy udostępniania formularzy jest istotna, ale zastosowane rozwiązania są zbieżne z kształtem popularnej usługi Twój e-PIT, zatem można przypuszczać, że po poznaniu usługi stanie się ona dla użytkowników tak samo intuicyjna jak formularze interaktywne. 

Podkreślamy, że wszystkie funkcjonalności dotychczasowych formularzy, takie jak generowanie PDF, podglądy, potwierdzenie złożenia są dostępne w nowych formularzach.

Analizując zgłoszenia użytkowników, pracujemy nad ich lepszym wyeksponowaniem i dostępnością w nowej usłudze.

Dodatkowo informujemy, że w ciągu najbliższych dni planujemy w serwisie e-Urząd Skarbowy udostępnić użytkownikom możliwość przeglądania złożonych deklaracji. Nowa usługa pozwoli na pobranie PDF-u złożonego dokumentu opatrzonego numerem referencyjnym.

Agnieszka Pokojska

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Polecamy: „PIT-y i ulgi podatkowe 2022”

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA