REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeden wzór deklaracji na podatek od nieruchomości od 2018 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jeden wzór deklaracji na podatek od nieruchomości od 2018 roku
Jeden wzór deklaracji na podatek od nieruchomości od 2018 roku
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wzór ujednoliconego formularza dla podatku od nieruchomości wejdzie w życie od 2018 r. Będzie uwzględniać możliwość różnicowania stawek i wprowadzania zwolnień przez rady gmin. Poinformował o tym DGP resort rozwoju, który pracuje nad tym wraz z Ministerstwem Finansów. Obecnie każda rada gminy (jest ich w Polsce 2478) ustala na swoim terenie własne wzory informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny. W efekcie, aby złożyć deklaracje do 31 stycznia, firmy posiadające nieruchomości na terenie całej Polski (np. z branży energetycznej, gazowej) muszą zatrudniać tymczasowo dodatkowy personel.

Problem ma rozwiązać projekt uproszczeń podatkowych dla przedsiębiorców, który jest elementem Konstytucji Biznesu. Zakłada on, że powstaną ujednolicone dla całego kraju wzory informacji (składają je osoby fizyczne) i deklaracji (składanych przez osoby prawne) dotyczące podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

REKLAMA

– Obecnie pracujemy z Ministerstwem Finansów nad ostatecznym kształtem tego projektu – przyznaje Paweł Nowak z Ministerstwa Rozwoju. Jeszcze w I kw. tego roku ma on zostać skierowany do uzgodnień i konsultacji. Zmiany mają zacząć obowiązywać od 2018 r.

Wzór pod wymiar

Doktor hab. Bogumił Pahl z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego przypomina, że samorządy od dawna o to zabiegały, ale ich prośby pozostawały bez odzewu.

Ministerstwo Finansów twierdziło, że nie da się opracować jednego wzoru formularza z powodu możliwości różnicowania stawek i wprowadzania zwolnień przez rady gmin.

REKLAMA

– Rady gmin mogą różnicować stawki podatku od nieruchomości dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania oraz wprowadzać dodatkowe zwolnienia, niewymienione wprost w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych – tłumaczy Marcin Kukuła, starszy konsultant w zespole ds. podatku od nieruchomości w Deloitte.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo rady mogą wprowadzić stawkę dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz odrębną dla budynków związanych z działalnością o określonej powierzchni handlowej. Na takie rozwiązanie zdecydowało się kilka gmin w Polsce (np. Biała Podlaska, Kraśnik, Zielona Góra). Deklaracja musi więc tam uwzględniać możliwość wpisania stawki dla zwykłej działalności oraz dla działalności związanej z handlem wielkopowierzchniowym.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

– Wzór deklaracji na podatek od nieruchomości będzie uwzględniał kompetencje rad gmin, czyli możliwość różnicowania stawek i wprowadzania zwolnień – zapewnia Paweł Nowak z resortu rozwoju.

REKLAMA

Bogumił Pahl przypomina, że ujednolicony wzór deklaracji już obowiązuje dla podatku od środków transportowych i się sprawdza. – Mimo że wzór formularza określa minister finansów, w żaden sposób nie wpływa to na uprawnienia rady gminy do różnicowania stawek tego podatku i wprowadzania zwolnień przedmiotowych – zwraca uwagę ekspert.

Na ujednoliceniu wzorów informacji i deklaracji skorzystają zarówno gminy, jak i podatnicy, przede wszystkim ci, którzy płacą podatek w wielu gminach, czasem nawet w kilkuset więcej. W szczególności są to właściciele obiektów (budowli) liniowych, czyli głównie przedsiębiorstwa przesyłowe i telekomunikacyjne.

– Rady gmin z kolei zostaną zwolnione z obowiązku uchwalania wzorów deklaracji na podatek od nieruchomości obowiązujących w poszczególnych latach – zwraca uwagę Marcin Kukuła.

E-deklaracje dla podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego

Projekt zakłada również powstanie systemu e-deklaracji dla podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. Sposób przesyłania informacji i deklaracji przez internet oraz rodzaj e-podpisu ma określić minister finansów w rozporządzeniu.

Wprawdzie obecna ustawa o podatkach i opłatach lokalnych pozwala na składanie formularzy drogą elektroniczną, ale w praktyce – jak zauważa Bogumił Pahl – niewiele gmin się na to zdecydowało (np. Kraków, Miękinia i Frysztak).

Przykład Krakowa pokazuje, że nawet tam, gdzie można już wysyłać e-deklarację na podatek od nieruchomości, niewiele podmiotów z tej możliwości korzysta. – W 2016 r. spośród około 10 tys. osób prawnych będących podatnikami podatku od nieruchomości na przesłanie deklaracji przez internet zdecydowało się zaledwie 151. Oznacza to, że e-deklaracje przesłało tylko 1,5 proc. podatników – informuje Maciej Grzyb, dyrektor biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wyjaśnia, że deklaracje można przesyłać za pomocą platformy ePUAP. Mogą być one podpisane bezpiecznym e-podpisem weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Zdaniem Mariusza Uniska, dyrektora ds. doradztwa podatkowego w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, podstawową barierą we wprowadzaniu e-deklaracji w gminach były i są nadal koszty związane z wdrożeniem takiego systemu. Jest też bariera psychologiczna – tak wśród władz/pracowników organów, jak i podatników.

– Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia w informatyzacji procesów podatkowych (e-pełnomocnictwa czy nieustanny chaos związany z wdrażaniem JPK), należy być bardzo umiarkowanym optymistą co do wdrożenia systemu e-deklaracji – uważa Mariusz Unisk. ⒸⓅ

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA