REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeden wzór deklaracji na podatek od nieruchomości od 2018 roku

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jeden wzór deklaracji na podatek od nieruchomości od 2018 roku
Jeden wzór deklaracji na podatek od nieruchomości od 2018 roku
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wzór ujednoliconego formularza dla podatku od nieruchomości wejdzie w życie od 2018 r. Będzie uwzględniać możliwość różnicowania stawek i wprowadzania zwolnień przez rady gmin. Poinformował o tym DGP resort rozwoju, który pracuje nad tym wraz z Ministerstwem Finansów. Obecnie każda rada gminy (jest ich w Polsce 2478) ustala na swoim terenie własne wzory informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości, rolny i leśny. W efekcie, aby złożyć deklaracje do 31 stycznia, firmy posiadające nieruchomości na terenie całej Polski (np. z branży energetycznej, gazowej) muszą zatrudniać tymczasowo dodatkowy personel.

Problem ma rozwiązać projekt uproszczeń podatkowych dla przedsiębiorców, który jest elementem Konstytucji Biznesu. Zakłada on, że powstaną ujednolicone dla całego kraju wzory informacji (składają je osoby fizyczne) i deklaracji (składanych przez osoby prawne) dotyczące podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

REKLAMA

REKLAMA

– Obecnie pracujemy z Ministerstwem Finansów nad ostatecznym kształtem tego projektu – przyznaje Paweł Nowak z Ministerstwa Rozwoju. Jeszcze w I kw. tego roku ma on zostać skierowany do uzgodnień i konsultacji. Zmiany mają zacząć obowiązywać od 2018 r.

Wzór pod wymiar

Doktor hab. Bogumił Pahl z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego przypomina, że samorządy od dawna o to zabiegały, ale ich prośby pozostawały bez odzewu.

Ministerstwo Finansów twierdziło, że nie da się opracować jednego wzoru formularza z powodu możliwości różnicowania stawek i wprowadzania zwolnień przez rady gmin.

REKLAMA

– Rady gmin mogą różnicować stawki podatku od nieruchomości dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania oraz wprowadzać dodatkowe zwolnienia, niewymienione wprost w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych – tłumaczy Marcin Kukuła, starszy konsultant w zespole ds. podatku od nieruchomości w Deloitte.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo rady mogą wprowadzić stawkę dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz odrębną dla budynków związanych z działalnością o określonej powierzchni handlowej. Na takie rozwiązanie zdecydowało się kilka gmin w Polsce (np. Biała Podlaska, Kraśnik, Zielona Góra). Deklaracja musi więc tam uwzględniać możliwość wpisania stawki dla zwykłej działalności oraz dla działalności związanej z handlem wielkopowierzchniowym.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

– Wzór deklaracji na podatek od nieruchomości będzie uwzględniał kompetencje rad gmin, czyli możliwość różnicowania stawek i wprowadzania zwolnień – zapewnia Paweł Nowak z resortu rozwoju.

Bogumił Pahl przypomina, że ujednolicony wzór deklaracji już obowiązuje dla podatku od środków transportowych i się sprawdza. – Mimo że wzór formularza określa minister finansów, w żaden sposób nie wpływa to na uprawnienia rady gminy do różnicowania stawek tego podatku i wprowadzania zwolnień przedmiotowych – zwraca uwagę ekspert.

Na ujednoliceniu wzorów informacji i deklaracji skorzystają zarówno gminy, jak i podatnicy, przede wszystkim ci, którzy płacą podatek w wielu gminach, czasem nawet w kilkuset więcej. W szczególności są to właściciele obiektów (budowli) liniowych, czyli głównie przedsiębiorstwa przesyłowe i telekomunikacyjne.

– Rady gmin z kolei zostaną zwolnione z obowiązku uchwalania wzorów deklaracji na podatek od nieruchomości obowiązujących w poszczególnych latach – zwraca uwagę Marcin Kukuła.

E-deklaracje dla podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego

Projekt zakłada również powstanie systemu e-deklaracji dla podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. Sposób przesyłania informacji i deklaracji przez internet oraz rodzaj e-podpisu ma określić minister finansów w rozporządzeniu.

Wprawdzie obecna ustawa o podatkach i opłatach lokalnych pozwala na składanie formularzy drogą elektroniczną, ale w praktyce – jak zauważa Bogumił Pahl – niewiele gmin się na to zdecydowało (np. Kraków, Miękinia i Frysztak).

Przykład Krakowa pokazuje, że nawet tam, gdzie można już wysyłać e-deklarację na podatek od nieruchomości, niewiele podmiotów z tej możliwości korzysta. – W 2016 r. spośród około 10 tys. osób prawnych będących podatnikami podatku od nieruchomości na przesłanie deklaracji przez internet zdecydowało się zaledwie 151. Oznacza to, że e-deklaracje przesłało tylko 1,5 proc. podatników – informuje Maciej Grzyb, dyrektor biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wyjaśnia, że deklaracje można przesyłać za pomocą platformy ePUAP. Mogą być one podpisane bezpiecznym e-podpisem weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Zdaniem Mariusza Uniska, dyrektora ds. doradztwa podatkowego w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, podstawową barierą we wprowadzaniu e-deklaracji w gminach były i są nadal koszty związane z wdrożeniem takiego systemu. Jest też bariera psychologiczna – tak wśród władz/pracowników organów, jak i podatników.

– Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia w informatyzacji procesów podatkowych (e-pełnomocnictwa czy nieustanny chaos związany z wdrażaniem JPK), należy być bardzo umiarkowanym optymistą co do wdrożenia systemu e-deklaracji – uważa Mariusz Unisk. ⒸⓅ

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA