REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korygować ewidencję wysłaną w formacie JPK_VAT

Jak korygować ewidencję wysłaną w formacie JPK_VAT
Jak korygować ewidencję wysłaną w formacie JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Kolejna grupa podatników wysłała już swoje pierwsze JPK_VAT. Należy pamiętać, że każda korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K, która jest spowodowana zmianami w ewidencji, powoduje, iż podatnik jest zobowiązany do przesłania ponownie JPK_VAT. Dotyczy to oczywiście okresu, kiedy istniał już obowiązek przesyłania JPK_VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie obowiązek przesyłania ewidencji w formacie JPK_VAT dotyczy:

• dużych przedsiębiorców,

• średnich przedsiębiorców,

• małych przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Do końca 2017 r. obowiązek ten nie dotyczy mikroprzedsiębiorcy, czyli osoby, która w 2015 lub w 2016 r.:

1) zatrudniała średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz

2) osiągnęła roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jej bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.

Wystarczy, że tylko w jednym roku oba te warunki były spełnione. Potwierdziło to MF. Za mikroprzedsiębiorców można uznać również podatników, którzy rozpoczynają działalność.

Podatnicy, którzy już wysyłają JPK_VAT, muszą pamiętać o następujących zasadach korekt:

1. Korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K wymaga ponownego przesłania ewidencji w formacie JPK_VAT, jeżeli zostaną w niej dokonane zmiany w stosunku do przekazanej poprzednio ewidencji.

Oznacza to, że w większości przypadków korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K oznacza korektę JPK_VAT i ponowne jej przesłanie, gdyż korekta deklaracji zazwyczaj jest konsekwencją zmian w ewidencji VAT. Tylko zmiana danych w deklaracji, których nie zamieszcza się w ewidencji VAT, nie będzie powodowała obowiązku przesyłania ponownie JPK_VAT.

Korekta JPK_VAT dotyczy tych okresów rozliczeniowych, za które ewidencja musiała być przesłana w formacie JPK, tj.:

• duzi przedsiębiorcy – od rozliczenia za lipiec 2016 r., gdy w 2016 r. mieli status dużego przedsiębiorcy;

• mali i średni przedsiębiorcy – od rozliczenia za styczeń 2017 r.

2. Niezależnie od tego, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy ewidencja JPK_VAT, wysyłając ją ponownie, używamy nowej struktury JPK obowiązującej w 2017 r.

Tak wynika z komunikatu MF:

Ministerstwo Finansów informuje, że od dnia 1 lutego 2017 roku Aplikacja kliencka obsługiwać będzie pliki JPK_VAT, tylko w nowej strukturze obowiązującej od 1 stycznia 2017 roku. W przypadku konieczności złożenia korekty pliku JPK_VAT, w szczególności za okres od lipca do grudnia 2016 roku, należy przekazać ją w nowej wersji struktury.

3. Kwoty w ewidencji JPK_VAT, które w wyniku korekty mają wartość ujemną, poprzedzamy znakiem (–).

W odpowiedzi na pytania podatników MF stwierdziło:

Zasady sporządzania dokumentów oraz deklaracji nie uległy zmianie. Jeżeli wielkości korekt przyjmują wartości ujemne, tak też należy je wykazać.


4. Gdy stwierdzimy błędy w numerze faktury lub NIP kontrahenta, wysyłamy ponownie tylko ewidencję JPK_VAT, nie musimy składać korekty deklaracji.

MF w wydanym komunikacie poinformowało, że częstym błędem w przesyłanych JPK_VAT są numery faktur. Jak wynika z udzielonych wyjaśnień:

(...) w części ZakupWiersz w polu o nazwie NrFaktury stwierdzono przypadki ewidencjonowania dokumentów wg numeracji systemowej programu księgowego podmiotu składającego JPK. Prawidłowo w polu tym powinien być zawarty numer oryginału dokumentu nadany przez wystawcę.

W obowiązującej od 1 stycznia 2017 r. strukturze JPK_VAT dotychczasowe pole NrFaktury zastąpiono polem o nazwie DowodZakupu (opis pola: Numer dowodu zakupu) i jak powyżej powinien on zawierać numer oryginału dokumentu zakupu nadany przez wystawcę.

Ministerstwo Finansów zwraca się z prośbą o przekazywanie poprawnie wypełnionych plików JPK_VAT zawierających numery oryginałów dokumentów widniejących na dowodach zakupu.

REKLAMA

Gdy nabywca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności, nie należy wpisywać jego numeru PESEL. Pole na numer NIP pozostaje puste. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 grudnia 2016 r. (sygn. 3063-ILPP1-2.4512.78.2016.2.AW) czytamy:

W związku z powyższym, w przypadku transakcji, których stroną będzie wyłącznie kontrahent będący podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzący działalność gospodarczą z dniem 1 stycznia 2017 r. konieczne będzie przedstawienie w prowadzonej ewidencji dla potrzeb podatku VAT poszczególnych transakcji zawartych z podmiotami gospodarczymi i wpisanie numerów identyfikacji podatkowej (NIP), którymi się one posługują jako podmioty gospodarcze. Natomiast w sytuacji kiedy stroną transakcji będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i niebędąca podatnikiem podatku VAT, czyli osoba niewymagająca identyfikacji na potrzeby podatku VAT lub podatku od wartości dodanej, to prowadzona ewidencja nie będzie wymagała podania jej numeru identyfikacyjnego, na podstawie którego osoba ta miałaby być zidentyfikowana.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Podsumowując, Wnioskodawca prowadząc ewidencję nie będzie zobowiązany od dnia 1 stycznia 2017 r. – zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. – do wpisywania do ewidencji numerów PESEL osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będących stronami umów zawieranych z Wnioskodawcą.

Natomiast w przypadku zakupów od podmiotów zagranicznych, które są rozliczane jako WNT czy import usług, należy wpisywać NIP zagranicznego kontrahenta, a nie NIP swojej firmy. W piśmie Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie z 25 października 2016 r. (sygn. 1462-IPPP3.4512.637.2016.2.RD) czytamy:

Mając na uwadze powyższe ustalenia w myśl art. 109 ust. 3 ustawy od 1 stycznia 2017 r. w przypadku ewidencji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca w ewidencji zawierającej dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej Wnioskodawca nie może jako kontrahenta wykazywać nazwy swojej Spółki podając swój NIP.

Podstawa prawna:

• art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60.

Joanna Dmowska, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Twój e-PIT 2025: logowanie. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

REKLAMA

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA