REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek składania korekty JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązek składania korekty JPK_VAT
Obowiązek składania korekty JPK_VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej niejednokrotnie dochodzi do konieczności złożenia korekty deklaracji VAT. Taka korekta pociąga za sobą również konieczność skorygowania przesłanego pliku JPK_VAT.

Przekazywanie plików JPK_VAT

Obowiązkiem przekazywania pliku JPK_VAT (ewidencji zakupu i sprzedaży VAT) objęte zostały od dnia 1 lipca 2016 r. duże podmioty a od 1 stycznia 2017 r. podmioty małe i średnie. Natomiast mikro przedsiębiorcy na przygotowanie się do tego obowiązku mają czas do 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

Nowy wymóg oznacza, że rejestr zakupu i sprzedaży VAT w postaci pliku JPK_VAT musi być przesyłany co miesiąc, niezależnie od tego czy podatnik składa deklarację miesięczną czy kwartalną. Plik ten musi odzwierciedlać deklarację (sumarycznie), w innym przypadku podatnik będzie wzywany do złożenia wyjaśnień co do różnic. Innymi słowy, przesyłane do MF rejestry zakupu i sprzedaży muszą odzwierciedlać dane podlegające wykazaniu w deklaracji VAT.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Korekta JPK_VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojawia się pytanie dotyczące korekt deklaracji VAT i ewentualnych skutków związanych z JPK_VAT, a mianowicie czy korekta deklaracji VAT niesie ze sobą obowiązek korekty JPK_VAT? Jeżeli tak, to w jakich sytuacjach należy sporządzić korektę?

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, korektę przesłanego JPK_VAT należy sporządzać i przekazywać w każdej sytuacji związanej ze zmianą kwot raportowanych w JPK_VAT. Korektę należy przesłać również w sytuacji błędnego podania stron transakcji (w szczególności numeru kontrahenta).

Nowa struktura JPK_VAT

Od 1 stycznia 2017 r. ma zastosowanie nowa struktur logiczna JPK_VAT. Wprowadzenie nowej struktury to efekt zmian przepisów dotyczących ewidencji VAT, a także dotychczasowych doświadczeń wynikających z obowiązywania przepisów w zakresie JPK.

Jeżeli chodzi o ewidencję VAT, zmianie uległ art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, który wskazuje jakie dane powinna zawierać ewidencja. Jak z niego wynika, czynni podatnicy VAT w dalszym ciągu są obowiązani do prowadzenia ewidencji zawierającej dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej. Nowością jest natomiast wyraźne wskazanie na informację podsumowującą, co oznacza, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) podatnicy są zobligowani do uwzględniania w ewidencji numeru VAT UE dostawcy.

Obecnie zatem ewidencja VAT powinna zawierać w szczególności:

- dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,

- wysokość kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego,

- kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego,

- kwoty podatku podlegające wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także

- inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.


W związku z powyższym, w przypadku konieczności złożenia korekty pliku JPK_VAT, w szczególności za okres od lipca do grudnia 2016 roku, należy przekazać ją w nowej wersji struktury, tj. JPK_VAT(2).

Druga wersja struktury JPK wymaga jednak uwzględnienia szerszego zakresu danych, pojawiła się m.in. konieczność podania daty wystawienia dokumentu zakupu. W stosunku do poprzedniej struktury nowością jest też obowiązek wypełniania pól dotyczących danych kontrahenta. Pola te oznaczone zostały w strukturze JPK_VAT jako pola obowiązkowe. Jeżeli zatem podatnik dokonuje np. korekty błędnie wprowadzonych danych kontrahenta, to będzie tym samym zobowiązany do wysłania korekty pliku JPK_VAT.

Oznaczenie korekt w nowej strukturze

W strukturze JPK_VAT wprowadzono zamiany typu lokalnego „CelZlozeniaJPK” na elementarny typ danych „CelZlozenia”, co w efekcie skutkuje możliwością oznaczenia korekty jako celu złożenia pliku JPK_VAT.

REKLAMA

A zatem, w stosunku do poprzedniej wersji struktury, oddzielone zostało składanie korekt pliku JKP_VAT od składania pierwotnego pliku. Poprzednio złożenie korekty każdorazowo nadpisywało pierwotny plik, co wynikało z braku możliwości wyboru innego wariantu jego złożenia.

W efekcie tej zmiany, pierwotnie złożony plik JPK_VAT powinien mieć oznaczanie „wariant 1”, natomiast każda kolejna korekta odnosząca się do danego okresu powinna zostać oznaczona jako „wariant 2”.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA