REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK

Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK /Fotolia
Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mali i średni przedsiębiorcy mają ogromne luki w wiedzy o obowiązku przesyłania jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Niemal połowa z nich nie wie, kto jest małym i średnim przedsiębiorcą. A to właśnie firmy z sektora MŚP już 27 lutego br. muszą wysłać pierwszą ewidencję VAT w postaci JPK.

Tak wynika z Ogólnopolskiego Testu Wiedzy o JPK1 przeprowadzonego przez firmę Sage.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Test był okazją dla małych i średnich przedsiębiorców, aby sprawdzić stan przygotowań swojej firmy do nowych obowiązków prawno-podatkowych. Tymczasem aż 85% uczestników umiało poprawnie odpowiedzieć co najwyżej na połowę pytań.

REKLAMA

- Z przeprowadzonego testu wynika, że przedsiębiorcy mają fragmentaryczną wiedzę na temat JPK. Jedynie nieliczni są kompleksowo przygotowani do poradzenia sobie z nowymi obowiązkami prawno-podatkowymi – uważa Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage, lidera na rynku dostawców oprogramowania dla biznesu. Warto zauważyć, że do testu przystąpiło niemal 5 tys. przedsiębiorców, ale jedynie co czwarty zdołał go ukończyć. Termin wysyłki pierwszego pliku JPK_VAT dla małych i średnich przedsiębiorców mija już 27 lutego br., więc to już ostatni dzwonek, aby wprowadzić w swoich firmach odpowiednie rozwiązania by sprostać wymogom ustawy – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy wciąż wiedzą bardzo mało na temat JPK, a błędy w rozliczeniach mogą okazać się bardzo kosztowne. Zaostrzone zostały kary za wykroczenia i przestępstwa podatkowe. Niedopełnienie obowiązku, a więc niewysłanie JPK, spóźnienie czy błędy w pliku, są podstawą do nakładania kar na podatników. Za niewysłanie danych w formacie JPK grozi kara w wysokości 2,8 tys. zł. Osoba, która nie złoży w terminie informacji, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Stawki są ustalane indywidualnie przez sąd – w 2017 roku maksymalnie taka kara może wynieść nawet ponad 3 miliony złotych.

Co przedsiębiorcy wiedzą o JPK_VAT?

Wyniki testu pokazują, że jedynie 55% jego uczestników wie, jak prawidłowo rozpoznać „małego przedsiębiorcę”, który od początku tego roku musi raportować struktury JPK_VAT.

63% uczestników testu zdaje sobie sprawę, że strukturą JPK, której raportowanie jest obowiązkowe w segmencie MŚP jest jedynie JPK_VAT. Niemal jedna trzecia sądzi, niesłusznie, że musi raportować faktury VAT (JPK_FA).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Co piąty uczestnik testu uważa, że może przesłać dowolnie wiele plików JPK_VAT (wersja 2) do Urzędu Skarbowego, a urząd je scali, podczas gdy plik może być tylko jeden.

- Aby uniknąć kar finansowych ze strony Urzędu Skarbowego, należy wyposażyć swoją firmę w odpowiednie oprogramowanie, które pozwoli w bezpieczny sposób wdrożyć zmiany o charakterze prawno-podatkowym. Cieszy nas, że przedsiębiorcy coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, że odpowiednie rozwiązania IT pomagają w zapewnieniu sobie komfortu przy wprowadzaniu tego typu zmian, a dostawcy rozwiązań informatycznych stają się sprawdzonymi doradcami w prowadzeniu biznesu – mówi Piotr Ciski.

__________________

1 Test przeprowadzony online w dniach 16-31 stycznia 2017 r. na próbie 1237 osób.


Test wiedzy o JPK - pytania i odpowiedzi

1. Zaznacz struktury JPK obowiązkowe do raportowania w segmencie MSP w 2017 roku.*

  • Księgi rachunkowe JPK_KR – 16,3%

  • Paragony fiskalneJPK_PAR – 5,9%

  • Podatkowa księga przychodów i rozchodów JPK_PKPIR – 12,2%

  • Faktury VAT JPK_FA – 28,7%

  • Rejestry VAT JPK_VAT – 92,4%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 62,7%.

2. Jak prawidłowo rozpoznać „małego przedsiębiorcę”, który objęty jest obowiązkiem raportowania struktury JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r.?

  • Sprawdzić czy spełnia kryteria małej jednostki przewidziane w ustawie o rachunkowości. – 20,6%

  • Ustalić czy spełnia kryteria uznania za małego przedsiębiorcę wskazane ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. – 60%

  • Sprawdzić czy spełnia kryteria małego podatnika w ustawie o podatku od towarów i usług. – 27,3%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 55,6%.

3. Czy przewiduje się możliwość korygowania przekazanych struktur JPK?

  • Tak, podatnik będzie mógł złożyć JPK za ten sam okres po raz drugi i ewentualnie następny poprzez wybór w polu „Cel Złożenia” wartości 2. – 89,4%

  • Tak, ale dopiero po uzyskaniu zgody naczelnika właściwego US. – 4,9%

  • Nie, dane w strukturach JPK to dowody w postępowaniu skarbowym, mają charakter ostateczny. – 6,5%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 88,6%.

4. Czy w formie struktur raportowych JPK przedsiębiorca sektora MSP, będzie zobowiązany do udostępnienia danych z 2016 roku?

  • Tak, za dowolny miesiąc bo w ramach kontroli US mogą żądać danych podatkowych przez 5 lat po zakończeniu roku podatkowego. – 12,4%

  • Nie, obowiązek przekazywania struktury JPK_VAT wchodzi od 1 stycznia 2017 roku. – 70,5%

  • Nie, mali i średni podatnicy mogą bez konsekwencji odmówić ich udostępnienia do 30 czerwca 2018 roku w odniesieniu do struktur JPK na żądanie. – 22,8%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 5,3%.

5. Czy suma sprzedaży w strukturze JPK_FA powinna być zgodna deklaracją VAT-7 przygotowywaną za ten sam okres?

  • Tak, wartość w strukturze faktury powinna bezwzględnie odpowiadać wartości sprzedaży przedstawionej w deklaracji VAT-7. – 65,3%

  • Nie, z deklaracją VAT-7 należy uzgodnić strukturę JPK_VAT. – 35,1%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 34,7%.

6. Czy w strukturze Faktury VAT – JPK_FA, niezbędne jest raportowanie faktur zakupu szczegółowo, czyli z precyzją pojedynczych wierszy w tym danych ilościowo-wartościowych?

  • Tak, niezależnie od tego, że ewidencja w programie Finansowo-Księgowym prowadzona jest wartościowo. – 15,5%

  • Nie, w sekcji „FakturyWiersze” dane szczegółowe są oznaczone jako nieobowiązkowe, w aktualnej wersji schemy raportowej JPK_FA można te informacje pominąć. – 31,4%

  • Nie, MF zrezygnowało z wcześniejszych pomysłów raportowania faktur zakupu, raportujemy tylko dane faktur sprzedaży. – 56,9%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 53,1%.

7. Czy w strukturze Faktury VAT – JPK_FA, kwoty rabatów lub obniżek cen mogą być wykazane w %?

  • Tak, jeżeli tak wystawiono na fakturze.- 30,1%

  • Nie, rabaty to konkretne kwoty, które powinny być wykazane w złotych (chyba, że faktura jest wystawiona w innej walucie). – 19,9%

  • Nie, faktura powinna zawierać konkretne kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto. – 47,3%

  • Tak, jeżeli taki sposób fakturowania został określony w umowie z klientem. – 12%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 4,9%.

8. Czy żądane dane na potrzeby JPK mają pochodzić wyłącznie z aplikacji źródłowych, czy też mogą być generowane z "hurtowni danych"?

  • Nie, można raportować dane wyłącznie z systemów źródłowych czyli z miejsca gdzie powstały lub są gromadzone. – 38,9%

  • Tak, żądane dane na potrzeby JPK mogą pochodzić z aplikacji źródłowych, jak i mogą być generowane z "hurtowni danych". – 48,3%

  • Nie, przedmiotem raportowania są dane mające status dowodu skarbowego, nie można ich przeliczać. – 16,2%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 47,8%.

9. Czy podatnik podlega obowiązkowi raportowania faktur sprzedaży jeśli drukuje je z systemu i przesyła kontrahentom wyłącznie w formie papierowej.

  • Nie, jeśli wysyła faktury w formie papierowej to nie ma obowiązku raportowania w JPK_FA. – 4,8%

  • Tak, dane będące podstawą do wydrukowania faktury znajdują się w systemie. – 34%

  • Tak, jeżeli prowadzi księgi podatkowe za pomocą komputera podlega raportowaniu niezależnie od formy przekazywania faktur kontrahentom. – 73%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 11,8%.

10. Czy dane w strukturze raportowej JPK_VAT można przekazywać w walutach obcych?

  • Tak, je żeli realizujemy sprzedaż lub otrzymujemy faktury walutowe. – 8,5%

  • Nie, bo w Polsce rozliczamy się z podatku VAT w PLN. – 49,6%

  • Nie, walutą, w której prowadzimy księgi rachunkowe i rejestry VAT jest PLN i ta waluta jest używana strukturze raportowej. – 50,6%

  • Tak, struktura zawiera w nagłówku kod waluty, dla faktur sprzedaży w EUR podamy tą informację. – 10,7%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 17,1%.

11. Czy można przekazać do US wiele plików struktury JPK_VAT (wersja 2) za ten sam okres?

  • Nie, wysyłamy zawsze jeden plik podobnie jak jedna jest deklaracja VAT-7. – 72,4%

  • Tak, ale wymaga to wcześniejszego ustalenia z organem kontrolnym. – 8,9%

  • Tak, można przesyłać dowolnie wiele plików JPK_VAT, urząd je scali. – 20,3%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 71,4%.

12. Kto, wg. informacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów, powinien przygotować strukturę JPK_WB?

  • Podatnik, na podstawie danych zgromadzonych w ewidencji finansowo – księgowej. – 58,1%

  • Upoważniony przez podatnika bank, prowadzący jego rachunek bankowy. – 24,1%

  • Bank, na podstawie wezwania przesłanego przez służby skarbowe. – 28,8%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 15,5%.

* Prawidłowe odpowiedzi zostały zaznaczone pogrubioną czcionką.

Raport z pełnymi wynikami Ogólnopolskiego Testu Wiedzy o JPK jest dostępny na stronie: http://www.sage.com.pl/~/media/markets/pl/files/pdf/TestJPK/Test%20o%20JPK2.

Sage sp. z o.o

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA