REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK /Fotolia
Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mali i średni przedsiębiorcy mają ogromne luki w wiedzy o obowiązku przesyłania jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Niemal połowa z nich nie wie, kto jest małym i średnim przedsiębiorcą. A to właśnie firmy z sektora MŚP już 27 lutego br. muszą wysłać pierwszą ewidencję VAT w postaci JPK.

Tak wynika z Ogólnopolskiego Testu Wiedzy o JPK1 przeprowadzonego przez firmę Sage.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Test był okazją dla małych i średnich przedsiębiorców, aby sprawdzić stan przygotowań swojej firmy do nowych obowiązków prawno-podatkowych. Tymczasem aż 85% uczestników umiało poprawnie odpowiedzieć co najwyżej na połowę pytań.

REKLAMA

- Z przeprowadzonego testu wynika, że przedsiębiorcy mają fragmentaryczną wiedzę na temat JPK. Jedynie nieliczni są kompleksowo przygotowani do poradzenia sobie z nowymi obowiązkami prawno-podatkowymi – uważa Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage, lidera na rynku dostawców oprogramowania dla biznesu. Warto zauważyć, że do testu przystąpiło niemal 5 tys. przedsiębiorców, ale jedynie co czwarty zdołał go ukończyć. Termin wysyłki pierwszego pliku JPK_VAT dla małych i średnich przedsiębiorców mija już 27 lutego br., więc to już ostatni dzwonek, aby wprowadzić w swoich firmach odpowiednie rozwiązania by sprostać wymogom ustawy – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy wciąż wiedzą bardzo mało na temat JPK, a błędy w rozliczeniach mogą okazać się bardzo kosztowne. Zaostrzone zostały kary za wykroczenia i przestępstwa podatkowe. Niedopełnienie obowiązku, a więc niewysłanie JPK, spóźnienie czy błędy w pliku, są podstawą do nakładania kar na podatników. Za niewysłanie danych w formacie JPK grozi kara w wysokości 2,8 tys. zł. Osoba, która nie złoży w terminie informacji, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Stawki są ustalane indywidualnie przez sąd – w 2017 roku maksymalnie taka kara może wynieść nawet ponad 3 miliony złotych.

Co przedsiębiorcy wiedzą o JPK_VAT?

Wyniki testu pokazują, że jedynie 55% jego uczestników wie, jak prawidłowo rozpoznać „małego przedsiębiorcę”, który od początku tego roku musi raportować struktury JPK_VAT.

63% uczestników testu zdaje sobie sprawę, że strukturą JPK, której raportowanie jest obowiązkowe w segmencie MŚP jest jedynie JPK_VAT. Niemal jedna trzecia sądzi, niesłusznie, że musi raportować faktury VAT (JPK_FA).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Co piąty uczestnik testu uważa, że może przesłać dowolnie wiele plików JPK_VAT (wersja 2) do Urzędu Skarbowego, a urząd je scali, podczas gdy plik może być tylko jeden.

- Aby uniknąć kar finansowych ze strony Urzędu Skarbowego, należy wyposażyć swoją firmę w odpowiednie oprogramowanie, które pozwoli w bezpieczny sposób wdrożyć zmiany o charakterze prawno-podatkowym. Cieszy nas, że przedsiębiorcy coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, że odpowiednie rozwiązania IT pomagają w zapewnieniu sobie komfortu przy wprowadzaniu tego typu zmian, a dostawcy rozwiązań informatycznych stają się sprawdzonymi doradcami w prowadzeniu biznesu – mówi Piotr Ciski.

__________________

1 Test przeprowadzony online w dniach 16-31 stycznia 2017 r. na próbie 1237 osób.


Test wiedzy o JPK - pytania i odpowiedzi

1. Zaznacz struktury JPK obowiązkowe do raportowania w segmencie MSP w 2017 roku.*

  • Księgi rachunkowe JPK_KR – 16,3%

  • Paragony fiskalneJPK_PAR – 5,9%

  • Podatkowa księga przychodów i rozchodów JPK_PKPIR – 12,2%

  • Faktury VAT JPK_FA – 28,7%

  • Rejestry VAT JPK_VAT – 92,4%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 62,7%.

2. Jak prawidłowo rozpoznać „małego przedsiębiorcę”, który objęty jest obowiązkiem raportowania struktury JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r.?

  • Sprawdzić czy spełnia kryteria małej jednostki przewidziane w ustawie o rachunkowości. – 20,6%

  • Ustalić czy spełnia kryteria uznania za małego przedsiębiorcę wskazane ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. – 60%

  • Sprawdzić czy spełnia kryteria małego podatnika w ustawie o podatku od towarów i usług. – 27,3%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 55,6%.

3. Czy przewiduje się możliwość korygowania przekazanych struktur JPK?

  • Tak, podatnik będzie mógł złożyć JPK za ten sam okres po raz drugi i ewentualnie następny poprzez wybór w polu „Cel Złożenia” wartości 2. – 89,4%

  • Tak, ale dopiero po uzyskaniu zgody naczelnika właściwego US. – 4,9%

  • Nie, dane w strukturach JPK to dowody w postępowaniu skarbowym, mają charakter ostateczny. – 6,5%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 88,6%.

4. Czy w formie struktur raportowych JPK przedsiębiorca sektora MSP, będzie zobowiązany do udostępnienia danych z 2016 roku?

  • Tak, za dowolny miesiąc bo w ramach kontroli US mogą żądać danych podatkowych przez 5 lat po zakończeniu roku podatkowego. – 12,4%

  • Nie, obowiązek przekazywania struktury JPK_VAT wchodzi od 1 stycznia 2017 roku. – 70,5%

  • Nie, mali i średni podatnicy mogą bez konsekwencji odmówić ich udostępnienia do 30 czerwca 2018 roku w odniesieniu do struktur JPK na żądanie. – 22,8%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 5,3%.

5. Czy suma sprzedaży w strukturze JPK_FA powinna być zgodna deklaracją VAT-7 przygotowywaną za ten sam okres?

  • Tak, wartość w strukturze faktury powinna bezwzględnie odpowiadać wartości sprzedaży przedstawionej w deklaracji VAT-7. – 65,3%

  • Nie, z deklaracją VAT-7 należy uzgodnić strukturę JPK_VAT. – 35,1%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 34,7%.

6. Czy w strukturze Faktury VAT – JPK_FA, niezbędne jest raportowanie faktur zakupu szczegółowo, czyli z precyzją pojedynczych wierszy w tym danych ilościowo-wartościowych?

  • Tak, niezależnie od tego, że ewidencja w programie Finansowo-Księgowym prowadzona jest wartościowo. – 15,5%

  • Nie, w sekcji „FakturyWiersze” dane szczegółowe są oznaczone jako nieobowiązkowe, w aktualnej wersji schemy raportowej JPK_FA można te informacje pominąć. – 31,4%

  • Nie, MF zrezygnowało z wcześniejszych pomysłów raportowania faktur zakupu, raportujemy tylko dane faktur sprzedaży. – 56,9%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 53,1%.

7. Czy w strukturze Faktury VAT – JPK_FA, kwoty rabatów lub obniżek cen mogą być wykazane w %?

  • Tak, jeżeli tak wystawiono na fakturze.- 30,1%

  • Nie, rabaty to konkretne kwoty, które powinny być wykazane w złotych (chyba, że faktura jest wystawiona w innej walucie). – 19,9%

  • Nie, faktura powinna zawierać konkretne kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto. – 47,3%

  • Tak, jeżeli taki sposób fakturowania został określony w umowie z klientem. – 12%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 4,9%.

8. Czy żądane dane na potrzeby JPK mają pochodzić wyłącznie z aplikacji źródłowych, czy też mogą być generowane z "hurtowni danych"?

  • Nie, można raportować dane wyłącznie z systemów źródłowych czyli z miejsca gdzie powstały lub są gromadzone. – 38,9%

  • Tak, żądane dane na potrzeby JPK mogą pochodzić z aplikacji źródłowych, jak i mogą być generowane z "hurtowni danych". – 48,3%

  • Nie, przedmiotem raportowania są dane mające status dowodu skarbowego, nie można ich przeliczać. – 16,2%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 47,8%.

9. Czy podatnik podlega obowiązkowi raportowania faktur sprzedaży jeśli drukuje je z systemu i przesyła kontrahentom wyłącznie w formie papierowej.

  • Nie, jeśli wysyła faktury w formie papierowej to nie ma obowiązku raportowania w JPK_FA. – 4,8%

  • Tak, dane będące podstawą do wydrukowania faktury znajdują się w systemie. – 34%

  • Tak, jeżeli prowadzi księgi podatkowe za pomocą komputera podlega raportowaniu niezależnie od formy przekazywania faktur kontrahentom. – 73%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 11,8%.

10. Czy dane w strukturze raportowej JPK_VAT można przekazywać w walutach obcych?

  • Tak, je żeli realizujemy sprzedaż lub otrzymujemy faktury walutowe. – 8,5%

  • Nie, bo w Polsce rozliczamy się z podatku VAT w PLN. – 49,6%

  • Nie, walutą, w której prowadzimy księgi rachunkowe i rejestry VAT jest PLN i ta waluta jest używana strukturze raportowej. – 50,6%

  • Tak, struktura zawiera w nagłówku kod waluty, dla faktur sprzedaży w EUR podamy tą informację. – 10,7%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 17,1%.

11. Czy można przekazać do US wiele plików struktury JPK_VAT (wersja 2) za ten sam okres?

  • Nie, wysyłamy zawsze jeden plik podobnie jak jedna jest deklaracja VAT-7. – 72,4%

  • Tak, ale wymaga to wcześniejszego ustalenia z organem kontrolnym. – 8,9%

  • Tak, można przesyłać dowolnie wiele plików JPK_VAT, urząd je scali. – 20,3%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 71,4%.

12. Kto, wg. informacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów, powinien przygotować strukturę JPK_WB?

  • Podatnik, na podstawie danych zgromadzonych w ewidencji finansowo – księgowej. – 58,1%

  • Upoważniony przez podatnika bank, prowadzący jego rachunek bankowy. – 24,1%

  • Bank, na podstawie wezwania przesłanego przez służby skarbowe. – 28,8%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 15,5%.

* Prawidłowe odpowiedzi zostały zaznaczone pogrubioną czcionką.

Raport z pełnymi wynikami Ogólnopolskiego Testu Wiedzy o JPK jest dostępny na stronie: http://www.sage.com.pl/~/media/markets/pl/files/pdf/TestJPK/Test%20o%20JPK2.

Sage sp. z o.o
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA