REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK /Fotolia
Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mali i średni przedsiębiorcy mają ogromne luki w wiedzy o obowiązku przesyłania jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Niemal połowa z nich nie wie, kto jest małym i średnim przedsiębiorcą. A to właśnie firmy z sektora MŚP już 27 lutego br. muszą wysłać pierwszą ewidencję VAT w postaci JPK.

Tak wynika z Ogólnopolskiego Testu Wiedzy o JPK1 przeprowadzonego przez firmę Sage.

REKLAMA

Autopromocja

Test był okazją dla małych i średnich przedsiębiorców, aby sprawdzić stan przygotowań swojej firmy do nowych obowiązków prawno-podatkowych. Tymczasem aż 85% uczestników umiało poprawnie odpowiedzieć co najwyżej na połowę pytań.

- Z przeprowadzonego testu wynika, że przedsiębiorcy mają fragmentaryczną wiedzę na temat JPK. Jedynie nieliczni są kompleksowo przygotowani do poradzenia sobie z nowymi obowiązkami prawno-podatkowymi – uważa Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage, lidera na rynku dostawców oprogramowania dla biznesu. Warto zauważyć, że do testu przystąpiło niemal 5 tys. przedsiębiorców, ale jedynie co czwarty zdołał go ukończyć. Termin wysyłki pierwszego pliku JPK_VAT dla małych i średnich przedsiębiorców mija już 27 lutego br., więc to już ostatni dzwonek, aby wprowadzić w swoich firmach odpowiednie rozwiązania by sprostać wymogom ustawy – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy wciąż wiedzą bardzo mało na temat JPK, a błędy w rozliczeniach mogą okazać się bardzo kosztowne. Zaostrzone zostały kary za wykroczenia i przestępstwa podatkowe. Niedopełnienie obowiązku, a więc niewysłanie JPK, spóźnienie czy błędy w pliku, są podstawą do nakładania kar na podatników. Za niewysłanie danych w formacie JPK grozi kara w wysokości 2,8 tys. zł. Osoba, która nie złoży w terminie informacji, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Stawki są ustalane indywidualnie przez sąd – w 2017 roku maksymalnie taka kara może wynieść nawet ponad 3 miliony złotych.

Co przedsiębiorcy wiedzą o JPK_VAT?

Wyniki testu pokazują, że jedynie 55% jego uczestników wie, jak prawidłowo rozpoznać „małego przedsiębiorcę”, który od początku tego roku musi raportować struktury JPK_VAT.

63% uczestników testu zdaje sobie sprawę, że strukturą JPK, której raportowanie jest obowiązkowe w segmencie MŚP jest jedynie JPK_VAT. Niemal jedna trzecia sądzi, niesłusznie, że musi raportować faktury VAT (JPK_FA).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Co piąty uczestnik testu uważa, że może przesłać dowolnie wiele plików JPK_VAT (wersja 2) do Urzędu Skarbowego, a urząd je scali, podczas gdy plik może być tylko jeden.

- Aby uniknąć kar finansowych ze strony Urzędu Skarbowego, należy wyposażyć swoją firmę w odpowiednie oprogramowanie, które pozwoli w bezpieczny sposób wdrożyć zmiany o charakterze prawno-podatkowym. Cieszy nas, że przedsiębiorcy coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, że odpowiednie rozwiązania IT pomagają w zapewnieniu sobie komfortu przy wprowadzaniu tego typu zmian, a dostawcy rozwiązań informatycznych stają się sprawdzonymi doradcami w prowadzeniu biznesu – mówi Piotr Ciski.

__________________

1 Test przeprowadzony online w dniach 16-31 stycznia 2017 r. na próbie 1237 osób.


Test wiedzy o JPK - pytania i odpowiedzi

1. Zaznacz struktury JPK obowiązkowe do raportowania w segmencie MSP w 2017 roku.*

  • Księgi rachunkowe JPK_KR – 16,3%

  • Paragony fiskalneJPK_PAR – 5,9%

  • Podatkowa księga przychodów i rozchodów JPK_PKPIR – 12,2%

  • Faktury VAT JPK_FA – 28,7%

  • Rejestry VAT JPK_VAT – 92,4%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 62,7%.

2. Jak prawidłowo rozpoznać „małego przedsiębiorcę”, który objęty jest obowiązkiem raportowania struktury JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r.?

  • Sprawdzić czy spełnia kryteria małej jednostki przewidziane w ustawie o rachunkowości. – 20,6%

  • Ustalić czy spełnia kryteria uznania za małego przedsiębiorcę wskazane ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. – 60%

  • Sprawdzić czy spełnia kryteria małego podatnika w ustawie o podatku od towarów i usług. – 27,3%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 55,6%.

3. Czy przewiduje się możliwość korygowania przekazanych struktur JPK?

  • Tak, podatnik będzie mógł złożyć JPK za ten sam okres po raz drugi i ewentualnie następny poprzez wybór w polu „Cel Złożenia” wartości 2. – 89,4%

  • Tak, ale dopiero po uzyskaniu zgody naczelnika właściwego US. – 4,9%

  • Nie, dane w strukturach JPK to dowody w postępowaniu skarbowym, mają charakter ostateczny. – 6,5%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 88,6%.

4. Czy w formie struktur raportowych JPK przedsiębiorca sektora MSP, będzie zobowiązany do udostępnienia danych z 2016 roku?

  • Tak, za dowolny miesiąc bo w ramach kontroli US mogą żądać danych podatkowych przez 5 lat po zakończeniu roku podatkowego. – 12,4%

  • Nie, obowiązek przekazywania struktury JPK_VAT wchodzi od 1 stycznia 2017 roku. – 70,5%

  • Nie, mali i średni podatnicy mogą bez konsekwencji odmówić ich udostępnienia do 30 czerwca 2018 roku w odniesieniu do struktur JPK na żądanie. – 22,8%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 5,3%.

5. Czy suma sprzedaży w strukturze JPK_FA powinna być zgodna deklaracją VAT-7 przygotowywaną za ten sam okres?

  • Tak, wartość w strukturze faktury powinna bezwzględnie odpowiadać wartości sprzedaży przedstawionej w deklaracji VAT-7. – 65,3%

  • Nie, z deklaracją VAT-7 należy uzgodnić strukturę JPK_VAT. – 35,1%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 34,7%.

6. Czy w strukturze Faktury VAT – JPK_FA, niezbędne jest raportowanie faktur zakupu szczegółowo, czyli z precyzją pojedynczych wierszy w tym danych ilościowo-wartościowych?

  • Tak, niezależnie od tego, że ewidencja w programie Finansowo-Księgowym prowadzona jest wartościowo. – 15,5%

  • Nie, w sekcji „FakturyWiersze” dane szczegółowe są oznaczone jako nieobowiązkowe, w aktualnej wersji schemy raportowej JPK_FA można te informacje pominąć. – 31,4%

  • Nie, MF zrezygnowało z wcześniejszych pomysłów raportowania faktur zakupu, raportujemy tylko dane faktur sprzedaży. – 56,9%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 53,1%.

7. Czy w strukturze Faktury VAT – JPK_FA, kwoty rabatów lub obniżek cen mogą być wykazane w %?

  • Tak, jeżeli tak wystawiono na fakturze.- 30,1%

  • Nie, rabaty to konkretne kwoty, które powinny być wykazane w złotych (chyba, że faktura jest wystawiona w innej walucie). – 19,9%

  • Nie, faktura powinna zawierać konkretne kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto. – 47,3%

  • Tak, jeżeli taki sposób fakturowania został określony w umowie z klientem. – 12%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 4,9%.

8. Czy żądane dane na potrzeby JPK mają pochodzić wyłącznie z aplikacji źródłowych, czy też mogą być generowane z "hurtowni danych"?

  • Nie, można raportować dane wyłącznie z systemów źródłowych czyli z miejsca gdzie powstały lub są gromadzone. – 38,9%

  • Tak, żądane dane na potrzeby JPK mogą pochodzić z aplikacji źródłowych, jak i mogą być generowane z "hurtowni danych". – 48,3%

  • Nie, przedmiotem raportowania są dane mające status dowodu skarbowego, nie można ich przeliczać. – 16,2%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 47,8%.

9. Czy podatnik podlega obowiązkowi raportowania faktur sprzedaży jeśli drukuje je z systemu i przesyła kontrahentom wyłącznie w formie papierowej.

  • Nie, jeśli wysyła faktury w formie papierowej to nie ma obowiązku raportowania w JPK_FA. – 4,8%

  • Tak, dane będące podstawą do wydrukowania faktury znajdują się w systemie. – 34%

  • Tak, jeżeli prowadzi księgi podatkowe za pomocą komputera podlega raportowaniu niezależnie od formy przekazywania faktur kontrahentom. – 73%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 11,8%.

10. Czy dane w strukturze raportowej JPK_VAT można przekazywać w walutach obcych?

  • Tak, je żeli realizujemy sprzedaż lub otrzymujemy faktury walutowe. – 8,5%

  • Nie, bo w Polsce rozliczamy się z podatku VAT w PLN. – 49,6%

  • Nie, walutą, w której prowadzimy księgi rachunkowe i rejestry VAT jest PLN i ta waluta jest używana strukturze raportowej. – 50,6%

  • Tak, struktura zawiera w nagłówku kod waluty, dla faktur sprzedaży w EUR podamy tą informację. – 10,7%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 17,1%.

11. Czy można przekazać do US wiele plików struktury JPK_VAT (wersja 2) za ten sam okres?

  • Nie, wysyłamy zawsze jeden plik podobnie jak jedna jest deklaracja VAT-7. – 72,4%

  • Tak, ale wymaga to wcześniejszego ustalenia z organem kontrolnym. – 8,9%

  • Tak, można przesyłać dowolnie wiele plików JPK_VAT, urząd je scali. – 20,3%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 71,4%.

12. Kto, wg. informacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów, powinien przygotować strukturę JPK_WB?

  • Podatnik, na podstawie danych zgromadzonych w ewidencji finansowo – księgowej. – 58,1%

  • Upoważniony przez podatnika bank, prowadzący jego rachunek bankowy. – 24,1%

  • Bank, na podstawie wezwania przesłanego przez służby skarbowe. – 28,8%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 15,5%.

* Prawidłowe odpowiedzi zostały zaznaczone pogrubioną czcionką.

Raport z pełnymi wynikami Ogólnopolskiego Testu Wiedzy o JPK jest dostępny na stronie: http://www.sage.com.pl/~/media/markets/pl/files/pdf/TestJPK/Test%20o%20JPK2.

Sage sp. z o.o
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA