REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK

Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK /Fotolia
Niski stan wiedzy małych i średnich przedsiębiorców o JPK /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mali i średni przedsiębiorcy mają ogromne luki w wiedzy o obowiązku przesyłania jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Niemal połowa z nich nie wie, kto jest małym i średnim przedsiębiorcą. A to właśnie firmy z sektora MŚP już 27 lutego br. muszą wysłać pierwszą ewidencję VAT w postaci JPK.

Tak wynika z Ogólnopolskiego Testu Wiedzy o JPK1 przeprowadzonego przez firmę Sage.

REKLAMA

Autopromocja

Test był okazją dla małych i średnich przedsiębiorców, aby sprawdzić stan przygotowań swojej firmy do nowych obowiązków prawno-podatkowych. Tymczasem aż 85% uczestników umiało poprawnie odpowiedzieć co najwyżej na połowę pytań.

- Z przeprowadzonego testu wynika, że przedsiębiorcy mają fragmentaryczną wiedzę na temat JPK. Jedynie nieliczni są kompleksowo przygotowani do poradzenia sobie z nowymi obowiązkami prawno-podatkowymi – uważa Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage, lidera na rynku dostawców oprogramowania dla biznesu. Warto zauważyć, że do testu przystąpiło niemal 5 tys. przedsiębiorców, ale jedynie co czwarty zdołał go ukończyć. Termin wysyłki pierwszego pliku JPK_VAT dla małych i średnich przedsiębiorców mija już 27 lutego br., więc to już ostatni dzwonek, aby wprowadzić w swoich firmach odpowiednie rozwiązania by sprostać wymogom ustawy – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy wciąż wiedzą bardzo mało na temat JPK, a błędy w rozliczeniach mogą okazać się bardzo kosztowne. Zaostrzone zostały kary za wykroczenia i przestępstwa podatkowe. Niedopełnienie obowiązku, a więc niewysłanie JPK, spóźnienie czy błędy w pliku, są podstawą do nakładania kar na podatników. Za niewysłanie danych w formacie JPK grozi kara w wysokości 2,8 tys. zł. Osoba, która nie złoży w terminie informacji, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Stawki są ustalane indywidualnie przez sąd – w 2017 roku maksymalnie taka kara może wynieść nawet ponad 3 miliony złotych.

Co przedsiębiorcy wiedzą o JPK_VAT?

Wyniki testu pokazują, że jedynie 55% jego uczestników wie, jak prawidłowo rozpoznać „małego przedsiębiorcę”, który od początku tego roku musi raportować struktury JPK_VAT.

63% uczestników testu zdaje sobie sprawę, że strukturą JPK, której raportowanie jest obowiązkowe w segmencie MŚP jest jedynie JPK_VAT. Niemal jedna trzecia sądzi, niesłusznie, że musi raportować faktury VAT (JPK_FA).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Co piąty uczestnik testu uważa, że może przesłać dowolnie wiele plików JPK_VAT (wersja 2) do Urzędu Skarbowego, a urząd je scali, podczas gdy plik może być tylko jeden.

- Aby uniknąć kar finansowych ze strony Urzędu Skarbowego, należy wyposażyć swoją firmę w odpowiednie oprogramowanie, które pozwoli w bezpieczny sposób wdrożyć zmiany o charakterze prawno-podatkowym. Cieszy nas, że przedsiębiorcy coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, że odpowiednie rozwiązania IT pomagają w zapewnieniu sobie komfortu przy wprowadzaniu tego typu zmian, a dostawcy rozwiązań informatycznych stają się sprawdzonymi doradcami w prowadzeniu biznesu – mówi Piotr Ciski.

__________________

1 Test przeprowadzony online w dniach 16-31 stycznia 2017 r. na próbie 1237 osób.


Test wiedzy o JPK - pytania i odpowiedzi

1. Zaznacz struktury JPK obowiązkowe do raportowania w segmencie MSP w 2017 roku.*

  • Księgi rachunkowe JPK_KR – 16,3%

  • Paragony fiskalneJPK_PAR – 5,9%

  • Podatkowa księga przychodów i rozchodów JPK_PKPIR – 12,2%

  • Faktury VAT JPK_FA – 28,7%

  • Rejestry VAT JPK_VAT – 92,4%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 62,7%.

2. Jak prawidłowo rozpoznać „małego przedsiębiorcę”, który objęty jest obowiązkiem raportowania struktury JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r.?

  • Sprawdzić czy spełnia kryteria małej jednostki przewidziane w ustawie o rachunkowości. – 20,6%

  • Ustalić czy spełnia kryteria uznania za małego przedsiębiorcę wskazane ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. – 60%

  • Sprawdzić czy spełnia kryteria małego podatnika w ustawie o podatku od towarów i usług. – 27,3%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 55,6%.

3. Czy przewiduje się możliwość korygowania przekazanych struktur JPK?

  • Tak, podatnik będzie mógł złożyć JPK za ten sam okres po raz drugi i ewentualnie następny poprzez wybór w polu „Cel Złożenia” wartości 2. – 89,4%

  • Tak, ale dopiero po uzyskaniu zgody naczelnika właściwego US. – 4,9%

  • Nie, dane w strukturach JPK to dowody w postępowaniu skarbowym, mają charakter ostateczny. – 6,5%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 88,6%.

4. Czy w formie struktur raportowych JPK przedsiębiorca sektora MSP, będzie zobowiązany do udostępnienia danych z 2016 roku?

  • Tak, za dowolny miesiąc bo w ramach kontroli US mogą żądać danych podatkowych przez 5 lat po zakończeniu roku podatkowego. – 12,4%

  • Nie, obowiązek przekazywania struktury JPK_VAT wchodzi od 1 stycznia 2017 roku. – 70,5%

  • Nie, mali i średni podatnicy mogą bez konsekwencji odmówić ich udostępnienia do 30 czerwca 2018 roku w odniesieniu do struktur JPK na żądanie. – 22,8%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 5,3%.

5. Czy suma sprzedaży w strukturze JPK_FA powinna być zgodna deklaracją VAT-7 przygotowywaną za ten sam okres?

  • Tak, wartość w strukturze faktury powinna bezwzględnie odpowiadać wartości sprzedaży przedstawionej w deklaracji VAT-7. – 65,3%

  • Nie, z deklaracją VAT-7 należy uzgodnić strukturę JPK_VAT. – 35,1%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 34,7%.

6. Czy w strukturze Faktury VAT – JPK_FA, niezbędne jest raportowanie faktur zakupu szczegółowo, czyli z precyzją pojedynczych wierszy w tym danych ilościowo-wartościowych?

  • Tak, niezależnie od tego, że ewidencja w programie Finansowo-Księgowym prowadzona jest wartościowo. – 15,5%

  • Nie, w sekcji „FakturyWiersze” dane szczegółowe są oznaczone jako nieobowiązkowe, w aktualnej wersji schemy raportowej JPK_FA można te informacje pominąć. – 31,4%

  • Nie, MF zrezygnowało z wcześniejszych pomysłów raportowania faktur zakupu, raportujemy tylko dane faktur sprzedaży. – 56,9%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 53,1%.

7. Czy w strukturze Faktury VAT – JPK_FA, kwoty rabatów lub obniżek cen mogą być wykazane w %?

  • Tak, jeżeli tak wystawiono na fakturze.- 30,1%

  • Nie, rabaty to konkretne kwoty, które powinny być wykazane w złotych (chyba, że faktura jest wystawiona w innej walucie). – 19,9%

  • Nie, faktura powinna zawierać konkretne kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto. – 47,3%

  • Tak, jeżeli taki sposób fakturowania został określony w umowie z klientem. – 12%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 4,9%.

8. Czy żądane dane na potrzeby JPK mają pochodzić wyłącznie z aplikacji źródłowych, czy też mogą być generowane z "hurtowni danych"?

  • Nie, można raportować dane wyłącznie z systemów źródłowych czyli z miejsca gdzie powstały lub są gromadzone. – 38,9%

  • Tak, żądane dane na potrzeby JPK mogą pochodzić z aplikacji źródłowych, jak i mogą być generowane z "hurtowni danych". – 48,3%

  • Nie, przedmiotem raportowania są dane mające status dowodu skarbowego, nie można ich przeliczać. – 16,2%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 47,8%.

9. Czy podatnik podlega obowiązkowi raportowania faktur sprzedaży jeśli drukuje je z systemu i przesyła kontrahentom wyłącznie w formie papierowej.

  • Nie, jeśli wysyła faktury w formie papierowej to nie ma obowiązku raportowania w JPK_FA. – 4,8%

  • Tak, dane będące podstawą do wydrukowania faktury znajdują się w systemie. – 34%

  • Tak, jeżeli prowadzi księgi podatkowe za pomocą komputera podlega raportowaniu niezależnie od formy przekazywania faktur kontrahentom. – 73%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 11,8%.

10. Czy dane w strukturze raportowej JPK_VAT można przekazywać w walutach obcych?

  • Tak, je żeli realizujemy sprzedaż lub otrzymujemy faktury walutowe. – 8,5%

  • Nie, bo w Polsce rozliczamy się z podatku VAT w PLN. – 49,6%

  • Nie, walutą, w której prowadzimy księgi rachunkowe i rejestry VAT jest PLN i ta waluta jest używana strukturze raportowej. – 50,6%

  • Tak, struktura zawiera w nagłówku kod waluty, dla faktur sprzedaży w EUR podamy tą informację. – 10,7%

Prawidłowych odpowiedzi (dwóch) udzieliło 17,1%.

11. Czy można przekazać do US wiele plików struktury JPK_VAT (wersja 2) za ten sam okres?

  • Nie, wysyłamy zawsze jeden plik podobnie jak jedna jest deklaracja VAT-7. – 72,4%

  • Tak, ale wymaga to wcześniejszego ustalenia z organem kontrolnym. – 8,9%

  • Tak, można przesyłać dowolnie wiele plików JPK_VAT, urząd je scali. – 20,3%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 71,4%.

12. Kto, wg. informacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów, powinien przygotować strukturę JPK_WB?

  • Podatnik, na podstawie danych zgromadzonych w ewidencji finansowo – księgowej. – 58,1%

  • Upoważniony przez podatnika bank, prowadzący jego rachunek bankowy. – 24,1%

  • Bank, na podstawie wezwania przesłanego przez służby skarbowe. – 28,8%

Prawidłowej odpowiedzi (i żadnej dodatkowej) udzieliło 15,5%.

* Prawidłowe odpowiedzi zostały zaznaczone pogrubioną czcionką.

Raport z pełnymi wynikami Ogólnopolskiego Testu Wiedzy o JPK jest dostępny na stronie: http://www.sage.com.pl/~/media/markets/pl/files/pdf/TestJPK/Test%20o%20JPK2.

Autopromocja
Sage sp. z o.o

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA