REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny 2017 - co się zmieni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Jednolity Plik Kontrolny 2017 - co się zmieni
Jednolity Plik Kontrolny 2017 - co się zmieni

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są główne wyzwania stojące przed podatnikami, związane ze stosowaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) wyjaśniają eksperci Deloitte. Chodzi tu w szczególności o możliwą zmienność struktur JPK i problemy z tym związane.

Plik JPK budził kontrowersje od chwili, kiedy Ministerstwo Finansów ogłosiło plany wprowadzenia tej formy raportowania. Pomimo tego, że obowiązek przygotowywania plików JPK jest stopniowo rozszerzany na kolejnych podatników, wiele wątpliwości wciąż pozostaje niewyjaśnionych.

REKLAMA

Wyzwania, jakie stawia przed podatnikami plik JPK, zależą w dużej mierze od indywidualnej sytuacji podatnika, architektury jego systemu księgowego i charakteru dokonywanych transakcji. Istnieją jednak problemy uniwersalne albo takie, które występują szczególnie często.

Poniżej prezentujemy 3 główne wyzwania, przed którymi w 2017 r. staną przedsiębiorcy zobowiązani do przygotowywania plików JPK w 2017 r. Mamy nadzieję prezentować kolejne takie zagadnienia w następnych materiałach.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zmienność struktur JPK – niepewność prawa

Regulacja:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek przygotowywania i składania plików JPK został wprowadzony w Ordynacji podatkowej. Szczegółowy zakres danych przekazywanych w strukturach JPK ogłoszono jednak w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów. Daleko idące obowiązki, jakie nałożono na podatników, zostały więc wprowadzone poza powszechnie obowiązującym systemem źródeł prawa.

Wyzwanie:

Co szczególnie istotne dla podatników, zmiana lub stworzenie nowej struktury JPK nie musi być przeprowadzone w tradycyjnie rozumianym procesie legislacyjnym. W związku z tym nie obowiązuje w tym zakresie vacatio legis, jak również zmiany mogą nie być ogłaszane w oficjalnych dziennikach urzędowych.

Rozwiązanie:

Informacje o zmianach lub wprowadzeniu nowych struktur są publikowane na stronach BIP Ministerstwa Finansów. Aby nie zostać zaskoczonym, należy na bieżąco śledzić komunikaty resortu finansów dotyczące JPK. Podatnicy, którzy używają programów komputerowych do generowania i wysyłania plików JPK, powinni zbadać, czy dostawca oprogramowania regularnie dostosowuje je do zmieniających się regulacji. Nie bez znaczenia jest przy tym właściwa interpretacja wymagań Ministerstwa Finansów, która może wymagać gruntownej wiedzy z zakresu rachunkowości i podatków.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017 (książka)

Która struktura do korekty JPK_VAT?

Regulacja:

Ewidencja zakupów i sprzedaży to struktura JPK która musi uzgadniać się z deklaracjami VAT.  Także tylko plik JPK_VAT należy przesyłać do Ministerstwa Finansów bez wezwania, każdego miesiąca. Jest to również plik JPK, który muszą obecnie przygotowywać małe i średnie przedsiębiorstwa. Choć obowiązuje dopiero od pół roku, Ministerstwo Finansów zdążyło już zmodyfikować jego strukturę. Od stycznia 2017 r. obowiązuje nowa struktura JPK_VAT w wersji 2.0, w której rozszerzono (choć nieznacznie) zakres raportowanych danych.

Wyzwanie:

Interpretacja schemy JPK_VAT nie budzi większych wątpliwości. Jednak podczas korekty deklaracji VAT i pliku JPK, pojawia się jedno podstawowe pytanie: której wersji struktury należy użyć do złożenia pliku JPK_VAT – obowiązującej w korygowanym okresie 1.0, czy obecnie używanej 2.0? Zmiana struktury JPK_VAT wymaga szybkiego dostosowania systemów księgowych do nowego formatu raportowania. Wygenerowanie starej struktury może rodzić problemy natury technicznej. Z drugiej strony, w wersji 2.0 należy wykazać informacje, których nie trzeba było raportować w 2016 r.

Rozwiązanie:

Ministerstwo Finansów nie wyjaśniło dotychczas, jak postępować w przypadku korekt okresów przed 1 stycznia 2017 r., dokonywanych w czasie obowiązywania JPK_VAT w wersji 2.0. Jednakże biorąc pod uwagę fakt, że różnice pomiędzy wersjami 1.0 a 2.0 mają charakter merytoryczny – a nie jedynie techniczny – wydaje się, że korekty dotyczących 2016 r. należy przygotować zgodnie ze strukturą JPK_VAT w wersji 1.0. Wskazane byłoby jednak, aby resort finansów przedstawił swoje stanowisko w tym zakresie.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Czy bank przygotuje JPK_WB dla wyciągów bankowych?

Regulacja:

Banki najczęściej przekazują swoim klientom wyciągi bankowe w formacie MT940. Na tej podstawie podatnicy, na żądanie organów podatkowych, powinni przygotować i wysłać na serwer Ministerstwa Finansów pliki JPK_WB. Jednak na wyciągach otrzymanych od banku może brakować części informacji podlegających raportowaniu w pliku JPK_WB, jak np. stron transakcji i tytułu płatności.

Wyzwanie:

Z uwagi na niekompletność danych w wyciągach przekazywanych przez banki, przygotowanie pliku JPK_WB okazało się dla podatników większym wyzwaniem, niż mogło się wydawać. Dodatkowo, Ministerstwo Finansów, w publikowanych w BIP pytaniach i odpowiedziach wskazało, że „W praktyce organ podatkowy będzie mógł zwrócić się do banku za zgodą podatnika o wydanie wyciągów bankowych w formie JPK, wskazując podstawę żądania, nr rachunku bankowego i okres, którego wyciąg będzie dotyczył.”. Tym samym problem przygotowania pliku JPK_WB, stał się aktualny również dla banków.

Rozwiązanie:

Przerzucenie generowania wyciągów bankowych w formacie JPK_WB na banki mogłoby znacząco odciążyć podatników. Na chwilę obecną, trudno znaleźć przepis, na podstawie którego organy podatkowe mogłyby zwrócić się do banków z takim żądaniem. Optymistyczne dla podatników informacje resort finansów zdementował w odpowiedzi na pytanie Związku Banków Polskich. Wskazano w niej, że nie ma podstaw, aby żądać od banków przygotowywania plików JPK_WB dla rachunków klientów. Dlatego też nie należy liczyć, że organy podatkowe wystąpią z żądaniem przygotowania pliku JPK_WB do banku prowadzącego rachunek. Warto więc zawczasu przygotować się do samodzielnego wygenerowania wyciągów bankowych w formacie JPK.

Kontakt:

Ernest Frankowski, Dyrektor w dziale Doradztwa Podatkowego
efrankowski@deloittece.com

Więcej informacji na: www.deloitte.com/pl/jpk

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA