REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny 2017 - co się zmieni

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Jednolity Plik Kontrolny 2017 - co się zmieni
Jednolity Plik Kontrolny 2017 - co się zmieni

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są główne wyzwania stojące przed podatnikami, związane ze stosowaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) wyjaśniają eksperci Deloitte. Chodzi tu w szczególności o możliwą zmienność struktur JPK i problemy z tym związane.

Plik JPK budził kontrowersje od chwili, kiedy Ministerstwo Finansów ogłosiło plany wprowadzenia tej formy raportowania. Pomimo tego, że obowiązek przygotowywania plików JPK jest stopniowo rozszerzany na kolejnych podatników, wiele wątpliwości wciąż pozostaje niewyjaśnionych.

Autopromocja

Wyzwania, jakie stawia przed podatnikami plik JPK, zależą w dużej mierze od indywidualnej sytuacji podatnika, architektury jego systemu księgowego i charakteru dokonywanych transakcji. Istnieją jednak problemy uniwersalne albo takie, które występują szczególnie często.

Poniżej prezentujemy 3 główne wyzwania, przed którymi w 2017 r. staną przedsiębiorcy zobowiązani do przygotowywania plików JPK w 2017 r. Mamy nadzieję prezentować kolejne takie zagadnienia w następnych materiałach.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zmienność struktur JPK – niepewność prawa

Regulacja:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek przygotowywania i składania plików JPK został wprowadzony w Ordynacji podatkowej. Szczegółowy zakres danych przekazywanych w strukturach JPK ogłoszono jednak w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów. Daleko idące obowiązki, jakie nałożono na podatników, zostały więc wprowadzone poza powszechnie obowiązującym systemem źródeł prawa.

Wyzwanie:

Co szczególnie istotne dla podatników, zmiana lub stworzenie nowej struktury JPK nie musi być przeprowadzone w tradycyjnie rozumianym procesie legislacyjnym. W związku z tym nie obowiązuje w tym zakresie vacatio legis, jak również zmiany mogą nie być ogłaszane w oficjalnych dziennikach urzędowych.

Rozwiązanie:

Informacje o zmianach lub wprowadzeniu nowych struktur są publikowane na stronach BIP Ministerstwa Finansów. Aby nie zostać zaskoczonym, należy na bieżąco śledzić komunikaty resortu finansów dotyczące JPK. Podatnicy, którzy używają programów komputerowych do generowania i wysyłania plików JPK, powinni zbadać, czy dostawca oprogramowania regularnie dostosowuje je do zmieniających się regulacji. Nie bez znaczenia jest przy tym właściwa interpretacja wymagań Ministerstwa Finansów, która może wymagać gruntownej wiedzy z zakresu rachunkowości i podatków.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017 (książka)

Która struktura do korekty JPK_VAT?

Regulacja:

Ewidencja zakupów i sprzedaży to struktura JPK która musi uzgadniać się z deklaracjami VAT.  Także tylko plik JPK_VAT należy przesyłać do Ministerstwa Finansów bez wezwania, każdego miesiąca. Jest to również plik JPK, który muszą obecnie przygotowywać małe i średnie przedsiębiorstwa. Choć obowiązuje dopiero od pół roku, Ministerstwo Finansów zdążyło już zmodyfikować jego strukturę. Od stycznia 2017 r. obowiązuje nowa struktura JPK_VAT w wersji 2.0, w której rozszerzono (choć nieznacznie) zakres raportowanych danych.

Wyzwanie:

Interpretacja schemy JPK_VAT nie budzi większych wątpliwości. Jednak podczas korekty deklaracji VAT i pliku JPK, pojawia się jedno podstawowe pytanie: której wersji struktury należy użyć do złożenia pliku JPK_VAT – obowiązującej w korygowanym okresie 1.0, czy obecnie używanej 2.0? Zmiana struktury JPK_VAT wymaga szybkiego dostosowania systemów księgowych do nowego formatu raportowania. Wygenerowanie starej struktury może rodzić problemy natury technicznej. Z drugiej strony, w wersji 2.0 należy wykazać informacje, których nie trzeba było raportować w 2016 r.

Rozwiązanie:

Ministerstwo Finansów nie wyjaśniło dotychczas, jak postępować w przypadku korekt okresów przed 1 stycznia 2017 r., dokonywanych w czasie obowiązywania JPK_VAT w wersji 2.0. Jednakże biorąc pod uwagę fakt, że różnice pomiędzy wersjami 1.0 a 2.0 mają charakter merytoryczny – a nie jedynie techniczny – wydaje się, że korekty dotyczących 2016 r. należy przygotować zgodnie ze strukturą JPK_VAT w wersji 1.0. Wskazane byłoby jednak, aby resort finansów przedstawił swoje stanowisko w tym zakresie.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Czy bank przygotuje JPK_WB dla wyciągów bankowych?

Regulacja:

Banki najczęściej przekazują swoim klientom wyciągi bankowe w formacie MT940. Na tej podstawie podatnicy, na żądanie organów podatkowych, powinni przygotować i wysłać na serwer Ministerstwa Finansów pliki JPK_WB. Jednak na wyciągach otrzymanych od banku może brakować części informacji podlegających raportowaniu w pliku JPK_WB, jak np. stron transakcji i tytułu płatności.

Wyzwanie:

Z uwagi na niekompletność danych w wyciągach przekazywanych przez banki, przygotowanie pliku JPK_WB okazało się dla podatników większym wyzwaniem, niż mogło się wydawać. Dodatkowo, Ministerstwo Finansów, w publikowanych w BIP pytaniach i odpowiedziach wskazało, że „W praktyce organ podatkowy będzie mógł zwrócić się do banku za zgodą podatnika o wydanie wyciągów bankowych w formie JPK, wskazując podstawę żądania, nr rachunku bankowego i okres, którego wyciąg będzie dotyczył.”. Tym samym problem przygotowania pliku JPK_WB, stał się aktualny również dla banków.

Rozwiązanie:

Przerzucenie generowania wyciągów bankowych w formacie JPK_WB na banki mogłoby znacząco odciążyć podatników. Na chwilę obecną, trudno znaleźć przepis, na podstawie którego organy podatkowe mogłyby zwrócić się do banków z takim żądaniem. Optymistyczne dla podatników informacje resort finansów zdementował w odpowiedzi na pytanie Związku Banków Polskich. Wskazano w niej, że nie ma podstaw, aby żądać od banków przygotowywania plików JPK_WB dla rachunków klientów. Dlatego też nie należy liczyć, że organy podatkowe wystąpią z żądaniem przygotowania pliku JPK_WB do banku prowadzącego rachunek. Warto więc zawczasu przygotować się do samodzielnego wygenerowania wyciągów bankowych w formacie JPK.

Kontakt:

Ernest Frankowski, Dyrektor w dziale Doradztwa Podatkowego
efrankowski@deloittece.com

Więcej informacji na: www.deloitte.com/pl/jpk

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA