REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VAT dla małych i średnich firm

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
JPK_VAT dla małych i średnich firm
JPK_VAT dla małych i średnich firm
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Do dnia 25 lutego 2017 r. małe i średnie firmy po raz pierwszy muszą złożyć plik JPK_VAT (za styczeń 2017 r.). Dotąd ten obowiązek dotyczył tylko w miarę niewielkiej grupy dużych przedsiębiorców. Jest kilka możliwych wariantów na wypadek niedopełnienia tego obowiązku. Jednak zapewne nie uda się w takim przypadku uniknąć sankcji karnej. Dlatego lepiej przygotować się wcześniej i terminowo wysłać JPK_VAT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszym krokiem jest przygotowanie systemów księgowych do raportowania plików JPK. Warto zrobić to kompleksowo i dostosować od razu systemy również do raportowania pozostałych struktur, które małe i średnie przedsiębiorstwa będą musiały przekazywać na żądanie organów od 1 lipca 2018 r. Może się okazać, że konieczne będzie dokupienie specjalnych modułów do generowania plików JPK albo nawet osobnych programów, jeśli dostawca oprogramowania księgowego nie oferuje wsparcia w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe schemy JPK_VAT. Próba złożenia JPK_VAT w strukturze obowiązującej w 2016 r. zakończy się niepowodzeniem.

Kolejnym krokiem jest testowanie. Przed ostatecznym terminem na złożenie JPK_VAT warto wysłać plik na bramkę testową udostępnioną przez Ministerstwo Finansów. Zweryfikujemy w ten sposób techniczną poprawność pliku JPK_VAT, ale nie sprawdzimy jego poprawności merytorycznej. Takie usługi oferuje taka firma jak Deloitte.

REKLAMA

Duże przedsiębiorstwa na różne sposoby radziły sobie w krótkim okresie przygotowawczym do JPK. Jedni punkt po punkcie sprawdzali, czy wszystkie dane wymagane w JPK występują w ich systemach księgowych. Następnie angażowali swoje służby księgowe i informatyczne do stworzenia narzędzia do generowania pliku JPK, a jeśli coś poszło nie tak, zwracali się o pomoc do doradców. Inni od razu kupowali programy do JPK wraz ze wsparciem wdrożeniowym. Dzięki temu generowali i wysyłali plik JPK za pomocą kilku kliknięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017 (książka)

Samodzielne przygotowanie pliku JPK na pierwszy rzut oka wydaje się tańsze, szczególnie dla najmniejszych przedsiębiorców zobowiązanych do jego raportowania. Jednak jeśli wystąpią problemy – a doświadczenie pokazuje, że o nie nietrudno – może się okazać, że warto od razu wystąpić o pomoc do ekspertów. Dla części małych i średnich przedsiębiorstw zakup oprogramowania wraz ze wsparciem w dostosowywaniu istniejących systemów księgowych może być nieadekwatny do skali działalności. Warto wtedy rozważyć zlecenie podmiotowi zewnętrznemu wygenerowanie i złożenie pliku JPK, a przynajmniej znaleźć taki podmiot na wypadek niepowodzenia samodzielnego raportowania.

Podjęcie właściwej decyzji wymaga rozważenia wszystkich za i przeciw. Pomiędzy najmniejszymi a największymi podmiotami należącymi do grupy małych i średnich przedsiębiorstw istnieje przepaść. Nie można więc podać uniwersalnej recepty. Dlatego warto dobrze poznać wszystkie możliwości oraz ich realne koszty.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz


Wśród naszych klientów znajdują się tacy, którzy JPK składali samodzielnie. Nasza rola ograniczyła się do weryfikacji poprawności pliku i ewentualnego poprawienia błędów. Większość podmiotów z odpowiednim wyprzedzeniem implementowała program taxCube ™ z modułem do generowania plików JPK, który współpracuje z różnymi systemami księgowymi. Krótko przed terminem na złożenie pierwszego JPK_VAT odebraliśmy też wiele telefonów z prośbą o pomoc, bo coś nie zadziałało. W takich przypadkach wskazujemy listę dokumentów, których potrzebujemy i w ciągu 20 minut od ich otrzymania generujemy plik JPK, który przesyłamy klientowi do podpisu. Podpisany plik JPK wysyłamy na bramkę MF i odbieramy UPO.

Kontakt:

Ernest Frankowski, Dyrektor w dziale Doradztwa Podatkowego
efrankowski@deloittece.com

Więcej informacji na: www.deloitte.com/pl/jpk

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA