REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VAT dla małych i średnich firm

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
JPK_VAT dla małych i średnich firm
JPK_VAT dla małych i średnich firm
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Do dnia 25 lutego 2017 r. małe i średnie firmy po raz pierwszy muszą złożyć plik JPK_VAT (za styczeń 2017 r.). Dotąd ten obowiązek dotyczył tylko w miarę niewielkiej grupy dużych przedsiębiorców. Jest kilka możliwych wariantów na wypadek niedopełnienia tego obowiązku. Jednak zapewne nie uda się w takim przypadku uniknąć sankcji karnej. Dlatego lepiej przygotować się wcześniej i terminowo wysłać JPK_VAT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszym krokiem jest przygotowanie systemów księgowych do raportowania plików JPK. Warto zrobić to kompleksowo i dostosować od razu systemy również do raportowania pozostałych struktur, które małe i średnie przedsiębiorstwa będą musiały przekazywać na żądanie organów od 1 lipca 2018 r. Może się okazać, że konieczne będzie dokupienie specjalnych modułów do generowania plików JPK albo nawet osobnych programów, jeśli dostawca oprogramowania księgowego nie oferuje wsparcia w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe schemy JPK_VAT. Próba złożenia JPK_VAT w strukturze obowiązującej w 2016 r. zakończy się niepowodzeniem.

Kolejnym krokiem jest testowanie. Przed ostatecznym terminem na złożenie JPK_VAT warto wysłać plik na bramkę testową udostępnioną przez Ministerstwo Finansów. Zweryfikujemy w ten sposób techniczną poprawność pliku JPK_VAT, ale nie sprawdzimy jego poprawności merytorycznej. Takie usługi oferuje taka firma jak Deloitte.

REKLAMA

Duże przedsiębiorstwa na różne sposoby radziły sobie w krótkim okresie przygotowawczym do JPK. Jedni punkt po punkcie sprawdzali, czy wszystkie dane wymagane w JPK występują w ich systemach księgowych. Następnie angażowali swoje służby księgowe i informatyczne do stworzenia narzędzia do generowania pliku JPK, a jeśli coś poszło nie tak, zwracali się o pomoc do doradców. Inni od razu kupowali programy do JPK wraz ze wsparciem wdrożeniowym. Dzięki temu generowali i wysyłali plik JPK za pomocą kilku kliknięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017 (książka)

Samodzielne przygotowanie pliku JPK na pierwszy rzut oka wydaje się tańsze, szczególnie dla najmniejszych przedsiębiorców zobowiązanych do jego raportowania. Jednak jeśli wystąpią problemy – a doświadczenie pokazuje, że o nie nietrudno – może się okazać, że warto od razu wystąpić o pomoc do ekspertów. Dla części małych i średnich przedsiębiorstw zakup oprogramowania wraz ze wsparciem w dostosowywaniu istniejących systemów księgowych może być nieadekwatny do skali działalności. Warto wtedy rozważyć zlecenie podmiotowi zewnętrznemu wygenerowanie i złożenie pliku JPK, a przynajmniej znaleźć taki podmiot na wypadek niepowodzenia samodzielnego raportowania.

Podjęcie właściwej decyzji wymaga rozważenia wszystkich za i przeciw. Pomiędzy najmniejszymi a największymi podmiotami należącymi do grupy małych i średnich przedsiębiorstw istnieje przepaść. Nie można więc podać uniwersalnej recepty. Dlatego warto dobrze poznać wszystkie możliwości oraz ich realne koszty.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz


Wśród naszych klientów znajdują się tacy, którzy JPK składali samodzielnie. Nasza rola ograniczyła się do weryfikacji poprawności pliku i ewentualnego poprawienia błędów. Większość podmiotów z odpowiednim wyprzedzeniem implementowała program taxCube ™ z modułem do generowania plików JPK, który współpracuje z różnymi systemami księgowymi. Krótko przed terminem na złożenie pierwszego JPK_VAT odebraliśmy też wiele telefonów z prośbą o pomoc, bo coś nie zadziałało. W takich przypadkach wskazujemy listę dokumentów, których potrzebujemy i w ciągu 20 minut od ich otrzymania generujemy plik JPK, który przesyłamy klientowi do podpisu. Podpisany plik JPK wysyłamy na bramkę MF i odbieramy UPO.

Kontakt:

Ernest Frankowski, Dyrektor w dziale Doradztwa Podatkowego
efrankowski@deloittece.com

Więcej informacji na: www.deloitte.com/pl/jpk

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA