REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wersje struktur JPK od 2017 roku

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Nowe wersje struktur JPK od 2017 roku
Nowe wersje struktur JPK od 2017 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 roku obowiązują nowe wersje struktury VAT oraz Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów dla Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Zgodnie z pierwotnymi zapowiedziami Ministerstwo Finansów rozpoczęło wersjonowanie struktur JPK. Pierwszymi zmianami zostały objęte dwie z nich: VAT oraz PKPiR. Datą, od której obowiązują nowe struktury, jest 1 stycznia 2017 roku. Niezależnie od tego pierwsze raportowanie przy użyciu nowej struktury JPK_VAT powinno nastąpić w lutym 2017 roku za styczeń 2017 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zmiany w strukturze VAT

Poprawki do struktury mają charakter merytoryczny (nowe pola, które nie występowały wcześniej w strukturze) oraz funkcjonalny (np. zmiana nazw pól, ich kolejności). W obu przypadkach wpływają one na kształt pliku XML, jak również będą wymagały zmian w sposobie przygotowywania Jednolitego Pliku Kontrolnego.

a)   zmiany merytoryczne

REKLAMA

Charakter merytoryczny, czyli wpływający bezpośrednio na zakres danych, które mają być ujmowane w Jednolitym Pliku Kontrolnym, ma pięć kategorii zmian:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.    Oznaczanie korekt

W strukturze dokonano zamiany typu lokalnego CelZlozeniaJPK na elementarny typ danych CelZlozenia, co w efekcie skutkuje dodaniem do celu złożenia pliku JPK wariantu 2, oznaczającego złożenie korekty.

Tym samym Ministerstwo Finansów oddzieliło składanie korekt plików JPK od składania pierwotnego pliku. Dotychczas złożenie korekty każdorazowo nadpisywało pierwotny plik JPK, co wynikało z braku możliwości wyboru w tym polu wariantu innego niż wariant 1.

Wprowadzone rozwiązanie powoduje, iż pierwotnie złożony plik JPK powinien mieć oznaczanie wariant 1, natomiast każda kolejna korekta odnosząca się do danego okresu powinna zostać oznaczona jako wariant 2.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

2.    Nowe pola po stronie ewidencji sprzedaży

Podatnicy będą zobowiązani do ujmowania w nowych plikach XML dwóch dodatkowych pól po stronie ewidencji sprzedaży VAT.

Pierwszym z nich jest NrKontrahenta. W tym miejscu należy obligatoryjnie podać numer NIP nabywcy. Drugim jest nowe pole K_39, którego dodanie wynika ze zmian w formacie deklaracji VAT, a które dotyczy ewidencji wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw.

Dodanie pola K_39 zmienia numerację dalszych pól, już wcześniej ujętych w strukturze.

3.    Nowe pola po stronie ewidencji zakupów

Po stronie ewidencji zakupów również pojawiają się dwa nowe pola. Jest to DataZakupu, w której należy obligatoryjnie wskazać datę wystawienia dowodu zakupu oraz pole K_50, w którym należy raportować korektę podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 4 Ustawy o VAT (korekta VAT dokonywana przez dłużnika z tytułu tzw. ulgi na złe długi).

4.    Zmiana charakteru pól z opcjonalnego na obligatoryjne

W dwóch przypadkach Ministerstwo Finansów zmieniło nazwę i charakter pól. NazwaNabywcy została zamieniona na NazwęKontrahenta a AdresNabywcyna AdresKontrahenta. W obydwu przypadkach został również zmieniony charakter tych pól z fakultatywnego na obligatoryjny.

5.    Pozostałe zmiany o charakterze merytorycznym

Wprowadzono również dwie dodatkowe zmiany, które wpływają na zawartość danych raportowanych w ramach pliku JPK.

Pierwszą z nich jest usunięcie mechanizmów klucz_LpSprzedaz i klucz_LpZakup, które wymuszały numerację wszystkich pozycji, zaczynając od numeru 1 i uniemożliwiając powstanie luk w numeracji.

Drugą jest wprowadzenie typu lokalnego TAdresJPK, co prowadzi do umożliwienia dodawania w nagłówku pliku JPK danych adresowych inne niż polskie. Ponadto, w ramach tej sekcji zmieniono kwalifikację pól z obligatoryjnych na fakultatywne, przy czym jako obligatoryjne pozostawiono nazwę miejscowości oraz kod kraju.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017 (książka)

b)   zmiany funkcjonalne

Powyższe zmiany wymagają  odpowiedniego odzwierciedlenia w mapowaniu przygotowanym na potrzeby raportowania pliku JPK, poprzez uzupełnienie danych lub ich usunięcie. Pozostałe zmiany mają charakter funkcjonalny. Oznacza to, że same w sobie nie wpływają na zakres danych niezbędnych do sporządzenia pliku JPK, niemniej wymuszają zmianę struktury pliku ze względu na zmianę nazw pól oraz ich kolejności.

Do takich zmian należą:

  • w węźle SprzedazWiersz zmiana nazwy NrDokumentu na DowodSprzedazy
  • w węźle SprzedazWiersz zmiana kolejności elementów na następującą:

- NrKontrahenta

- NazwaNabywcy

- AdresNabywcy

- DowodSprzedazy

- DataWystawienia

- DataSprzedazy

  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy NrIdWystawcy na NrDostawcy
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy NazwaWystawcy na NazwaDostawcy
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy AdresWystawcy na AdresDostawcy
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy NrFaktury na DwodoZakupu
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy DataWplywuFaktury na DataWplywu
  • w węźle ZakupWiersz zmiana kolejności elementów na następującą:

- NrDostawcy

- NazwaDostawcy

- AdresDostawcy

- DowodZakupu

- DataZakupu

- DataWplywu


Konsekwencje zmian

Podatnicy, których obecnie obejmuje obowiązek raportowania plików JPK, powinni być przygotowani na konieczność weryfikacji dotychczasowych raportów. Zmiany wymagają nie tylko nazwy kolumn, czy też ich kolejność. Istotne jest odpowiednie dodanie nowych pól, co w konsekwencji oznacza konieczność wyekstraktowania nowych danych z systemów księgowych.

Ponadto, składając pliki JPK na przełomie okresów, należy pamiętać o zastosowaniu nowej struktury od odpowiedniego momentu, tj. w przypadku struktury VAT - w odniesieniu do raportowania okresu styczniowego 2017 roku. Raportowanie korekt powinno się odbyć z użyciem struktury obowiązującej w danym okresie.

Ernest Frankowski, Dyrektor w dziale Doradztwa Podatkowego

efrankowski@deloittece.com

Tomasz Stankiewicz, Starszy Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego

tstankiewicz@deloitteCE.com

Więcej informacji na: www.deloitte.com/pl/jpk

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA