REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wersje struktur JPK od 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Nowe wersje struktur JPK od 2017 roku
Nowe wersje struktur JPK od 2017 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 roku obowiązują nowe wersje struktury VAT oraz Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów dla Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Zgodnie z pierwotnymi zapowiedziami Ministerstwo Finansów rozpoczęło wersjonowanie struktur JPK. Pierwszymi zmianami zostały objęte dwie z nich: VAT oraz PKPiR. Datą, od której obowiązują nowe struktury, jest 1 stycznia 2017 roku. Niezależnie od tego pierwsze raportowanie przy użyciu nowej struktury JPK_VAT powinno nastąpić w lutym 2017 roku za styczeń 2017 roku.

REKLAMA

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zmiany w strukturze VAT

Poprawki do struktury mają charakter merytoryczny (nowe pola, które nie występowały wcześniej w strukturze) oraz funkcjonalny (np. zmiana nazw pól, ich kolejności). W obu przypadkach wpływają one na kształt pliku XML, jak również będą wymagały zmian w sposobie przygotowywania Jednolitego Pliku Kontrolnego.

a)   zmiany merytoryczne

Charakter merytoryczny, czyli wpływający bezpośrednio na zakres danych, które mają być ujmowane w Jednolitym Pliku Kontrolnym, ma pięć kategorii zmian:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.    Oznaczanie korekt

W strukturze dokonano zamiany typu lokalnego CelZlozeniaJPK na elementarny typ danych CelZlozenia, co w efekcie skutkuje dodaniem do celu złożenia pliku JPK wariantu 2, oznaczającego złożenie korekty.

REKLAMA

Tym samym Ministerstwo Finansów oddzieliło składanie korekt plików JPK od składania pierwotnego pliku. Dotychczas złożenie korekty każdorazowo nadpisywało pierwotny plik JPK, co wynikało z braku możliwości wyboru w tym polu wariantu innego niż wariant 1.

Wprowadzone rozwiązanie powoduje, iż pierwotnie złożony plik JPK powinien mieć oznaczanie wariant 1, natomiast każda kolejna korekta odnosząca się do danego okresu powinna zostać oznaczona jako wariant 2.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

2.    Nowe pola po stronie ewidencji sprzedaży

Podatnicy będą zobowiązani do ujmowania w nowych plikach XML dwóch dodatkowych pól po stronie ewidencji sprzedaży VAT.

Pierwszym z nich jest NrKontrahenta. W tym miejscu należy obligatoryjnie podać numer NIP nabywcy. Drugim jest nowe pole K_39, którego dodanie wynika ze zmian w formacie deklaracji VAT, a które dotyczy ewidencji wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw.

Dodanie pola K_39 zmienia numerację dalszych pól, już wcześniej ujętych w strukturze.

3.    Nowe pola po stronie ewidencji zakupów

Po stronie ewidencji zakupów również pojawiają się dwa nowe pola. Jest to DataZakupu, w której należy obligatoryjnie wskazać datę wystawienia dowodu zakupu oraz pole K_50, w którym należy raportować korektę podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 4 Ustawy o VAT (korekta VAT dokonywana przez dłużnika z tytułu tzw. ulgi na złe długi).

4.    Zmiana charakteru pól z opcjonalnego na obligatoryjne

W dwóch przypadkach Ministerstwo Finansów zmieniło nazwę i charakter pól. NazwaNabywcy została zamieniona na NazwęKontrahenta a AdresNabywcyna AdresKontrahenta. W obydwu przypadkach został również zmieniony charakter tych pól z fakultatywnego na obligatoryjny.

5.    Pozostałe zmiany o charakterze merytorycznym

Wprowadzono również dwie dodatkowe zmiany, które wpływają na zawartość danych raportowanych w ramach pliku JPK.

Pierwszą z nich jest usunięcie mechanizmów klucz_LpSprzedaz i klucz_LpZakup, które wymuszały numerację wszystkich pozycji, zaczynając od numeru 1 i uniemożliwiając powstanie luk w numeracji.

Drugą jest wprowadzenie typu lokalnego TAdresJPK, co prowadzi do umożliwienia dodawania w nagłówku pliku JPK danych adresowych inne niż polskie. Ponadto, w ramach tej sekcji zmieniono kwalifikację pól z obligatoryjnych na fakultatywne, przy czym jako obligatoryjne pozostawiono nazwę miejscowości oraz kod kraju.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017 (książka)

b)   zmiany funkcjonalne

Powyższe zmiany wymagają  odpowiedniego odzwierciedlenia w mapowaniu przygotowanym na potrzeby raportowania pliku JPK, poprzez uzupełnienie danych lub ich usunięcie. Pozostałe zmiany mają charakter funkcjonalny. Oznacza to, że same w sobie nie wpływają na zakres danych niezbędnych do sporządzenia pliku JPK, niemniej wymuszają zmianę struktury pliku ze względu na zmianę nazw pól oraz ich kolejności.

Do takich zmian należą:

  • w węźle SprzedazWiersz zmiana nazwy NrDokumentu na DowodSprzedazy
  • w węźle SprzedazWiersz zmiana kolejności elementów na następującą:

- NrKontrahenta

- NazwaNabywcy

- AdresNabywcy

- DowodSprzedazy

- DataWystawienia

- DataSprzedazy

  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy NrIdWystawcy na NrDostawcy
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy NazwaWystawcy na NazwaDostawcy
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy AdresWystawcy na AdresDostawcy
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy NrFaktury na DwodoZakupu
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy DataWplywuFaktury na DataWplywu
  • w węźle ZakupWiersz zmiana kolejności elementów na następującą:

- NrDostawcy

- NazwaDostawcy

- AdresDostawcy

- DowodZakupu

- DataZakupu

- DataWplywu


Konsekwencje zmian

REKLAMA

Podatnicy, których obecnie obejmuje obowiązek raportowania plików JPK, powinni być przygotowani na konieczność weryfikacji dotychczasowych raportów. Zmiany wymagają nie tylko nazwy kolumn, czy też ich kolejność. Istotne jest odpowiednie dodanie nowych pól, co w konsekwencji oznacza konieczność wyekstraktowania nowych danych z systemów księgowych.

Ponadto, składając pliki JPK na przełomie okresów, należy pamiętać o zastosowaniu nowej struktury od odpowiedniego momentu, tj. w przypadku struktury VAT - w odniesieniu do raportowania okresu styczniowego 2017 roku. Raportowanie korekt powinno się odbyć z użyciem struktury obowiązującej w danym okresie.

Ernest Frankowski, Dyrektor w dziale Doradztwa Podatkowego

efrankowski@deloittece.com

Tomasz Stankiewicz, Starszy Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego

tstankiewicz@deloitteCE.com

Więcej informacji na: www.deloitte.com/pl/jpk

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA