REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wersje struktur JPK od 2017 roku

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Nowe wersje struktur JPK od 2017 roku
Nowe wersje struktur JPK od 2017 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 roku obowiązują nowe wersje struktury VAT oraz Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów dla Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Zgodnie z pierwotnymi zapowiedziami Ministerstwo Finansów rozpoczęło wersjonowanie struktur JPK. Pierwszymi zmianami zostały objęte dwie z nich: VAT oraz PKPiR. Datą, od której obowiązują nowe struktury, jest 1 stycznia 2017 roku. Niezależnie od tego pierwsze raportowanie przy użyciu nowej struktury JPK_VAT powinno nastąpić w lutym 2017 roku za styczeń 2017 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zmiany w strukturze VAT

Poprawki do struktury mają charakter merytoryczny (nowe pola, które nie występowały wcześniej w strukturze) oraz funkcjonalny (np. zmiana nazw pól, ich kolejności). W obu przypadkach wpływają one na kształt pliku XML, jak również będą wymagały zmian w sposobie przygotowywania Jednolitego Pliku Kontrolnego.

a)   zmiany merytoryczne

REKLAMA

Charakter merytoryczny, czyli wpływający bezpośrednio na zakres danych, które mają być ujmowane w Jednolitym Pliku Kontrolnym, ma pięć kategorii zmian:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.    Oznaczanie korekt

W strukturze dokonano zamiany typu lokalnego CelZlozeniaJPK na elementarny typ danych CelZlozenia, co w efekcie skutkuje dodaniem do celu złożenia pliku JPK wariantu 2, oznaczającego złożenie korekty.

Tym samym Ministerstwo Finansów oddzieliło składanie korekt plików JPK od składania pierwotnego pliku. Dotychczas złożenie korekty każdorazowo nadpisywało pierwotny plik JPK, co wynikało z braku możliwości wyboru w tym polu wariantu innego niż wariant 1.

Wprowadzone rozwiązanie powoduje, iż pierwotnie złożony plik JPK powinien mieć oznaczanie wariant 1, natomiast każda kolejna korekta odnosząca się do danego okresu powinna zostać oznaczona jako wariant 2.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

2.    Nowe pola po stronie ewidencji sprzedaży

Podatnicy będą zobowiązani do ujmowania w nowych plikach XML dwóch dodatkowych pól po stronie ewidencji sprzedaży VAT.

Pierwszym z nich jest NrKontrahenta. W tym miejscu należy obligatoryjnie podać numer NIP nabywcy. Drugim jest nowe pole K_39, którego dodanie wynika ze zmian w formacie deklaracji VAT, a które dotyczy ewidencji wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw.

Dodanie pola K_39 zmienia numerację dalszych pól, już wcześniej ujętych w strukturze.

3.    Nowe pola po stronie ewidencji zakupów

Po stronie ewidencji zakupów również pojawiają się dwa nowe pola. Jest to DataZakupu, w której należy obligatoryjnie wskazać datę wystawienia dowodu zakupu oraz pole K_50, w którym należy raportować korektę podatku naliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 4 Ustawy o VAT (korekta VAT dokonywana przez dłużnika z tytułu tzw. ulgi na złe długi).

4.    Zmiana charakteru pól z opcjonalnego na obligatoryjne

W dwóch przypadkach Ministerstwo Finansów zmieniło nazwę i charakter pól. NazwaNabywcy została zamieniona na NazwęKontrahenta a AdresNabywcyna AdresKontrahenta. W obydwu przypadkach został również zmieniony charakter tych pól z fakultatywnego na obligatoryjny.

5.    Pozostałe zmiany o charakterze merytorycznym

Wprowadzono również dwie dodatkowe zmiany, które wpływają na zawartość danych raportowanych w ramach pliku JPK.

Pierwszą z nich jest usunięcie mechanizmów klucz_LpSprzedaz i klucz_LpZakup, które wymuszały numerację wszystkich pozycji, zaczynając od numeru 1 i uniemożliwiając powstanie luk w numeracji.

Drugą jest wprowadzenie typu lokalnego TAdresJPK, co prowadzi do umożliwienia dodawania w nagłówku pliku JPK danych adresowych inne niż polskie. Ponadto, w ramach tej sekcji zmieniono kwalifikację pól z obligatoryjnych na fakultatywne, przy czym jako obligatoryjne pozostawiono nazwę miejscowości oraz kod kraju.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017 (książka)

b)   zmiany funkcjonalne

Powyższe zmiany wymagają  odpowiedniego odzwierciedlenia w mapowaniu przygotowanym na potrzeby raportowania pliku JPK, poprzez uzupełnienie danych lub ich usunięcie. Pozostałe zmiany mają charakter funkcjonalny. Oznacza to, że same w sobie nie wpływają na zakres danych niezbędnych do sporządzenia pliku JPK, niemniej wymuszają zmianę struktury pliku ze względu na zmianę nazw pól oraz ich kolejności.

Do takich zmian należą:

  • w węźle SprzedazWiersz zmiana nazwy NrDokumentu na DowodSprzedazy
  • w węźle SprzedazWiersz zmiana kolejności elementów na następującą:

- NrKontrahenta

- NazwaNabywcy

- AdresNabywcy

- DowodSprzedazy

- DataWystawienia

- DataSprzedazy

  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy NrIdWystawcy na NrDostawcy
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy NazwaWystawcy na NazwaDostawcy
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy AdresWystawcy na AdresDostawcy
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy NrFaktury na DwodoZakupu
  • w węźle ZakupWiersz zmiana nazwy DataWplywuFaktury na DataWplywu
  • w węźle ZakupWiersz zmiana kolejności elementów na następującą:

- NrDostawcy

- NazwaDostawcy

- AdresDostawcy

- DowodZakupu

- DataZakupu

- DataWplywu


Konsekwencje zmian

Podatnicy, których obecnie obejmuje obowiązek raportowania plików JPK, powinni być przygotowani na konieczność weryfikacji dotychczasowych raportów. Zmiany wymagają nie tylko nazwy kolumn, czy też ich kolejność. Istotne jest odpowiednie dodanie nowych pól, co w konsekwencji oznacza konieczność wyekstraktowania nowych danych z systemów księgowych.

Ponadto, składając pliki JPK na przełomie okresów, należy pamiętać o zastosowaniu nowej struktury od odpowiedniego momentu, tj. w przypadku struktury VAT - w odniesieniu do raportowania okresu styczniowego 2017 roku. Raportowanie korekt powinno się odbyć z użyciem struktury obowiązującej w danym okresie.

Ernest Frankowski, Dyrektor w dziale Doradztwa Podatkowego

efrankowski@deloittece.com

Tomasz Stankiewicz, Starszy Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego

tstankiewicz@deloitteCE.com

Więcej informacji na: www.deloitte.com/pl/jpk

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA