REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy daty w pliku JPK_VAT mogą wskazać błędy w rozliczeniach?

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Czy daty w pliku JPK_VAT mogą wskazać błędy w rozliczeniach?/ Fot. Fotolia
Czy daty w pliku JPK_VAT mogą wskazać błędy w rozliczeniach?/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Można przypuszczać, że Ministerstwo Finansów wykorzysta daty w pliku JPK_VAT do automatycznego wytypowania transakcji, co do których istnieje podejrzenie ich nieprawidłowego rozliczenia w czasie dla celów VAT.

Nagłówki deklaracji informują m.in. o tym, jakiego okresu dotyczy dane zestawienie. Plik JPK_VAT nie różni się pod tym względem od innych raportów podatkowych. W ramach struktury widnieje pole „OD – DO”, w którym należy wskazać początek i koniec okresu, za który przygotowujemy plik. Informacje te można wykorzystać do zautomatyzowanego sprawdzania merytorycznej poprawności rozliczeń VAT transakcji ujawnionych w sekcji dla podatku należnego i naliczonego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Poprawność okresu ujęcia transakcji dla celów VAT

Elementem kontroli VAT jest weryfikacja poprawności rozpoznania momentu obowiązku podatkowego oraz momentu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. W pliku JPK_VAT należy wykazać daty dowodu zakupu (wraz z opcjonalną datą wpływu faktury) i daty wystawienia dokumentu sprzedaży (wraz z opcjonalną datą sprzedaży). Wystarczy porównać te daty z datami z nagłówka pliku („OD – DO”). Wykrycie błędów nie jest możliwe bez szczegółowej analizy transakcji. Jednak stosując proste reguły można z większym lub mniejszym prawdopodobieństwem wytypować transakcje, w których potencjalnie występują nieprawidłowości.

Dość jednoznaczny wynik daje test polegający na porównaniu daty dowodu zakupu lub daty wpływu dokumentu w sekcji podatku naliczonego z datami granicznymi w nagłówku pliku. Jeśli data dowodu zakupu (w domyśle – data wystawienia faktury zakupowej przez dostawcę) lub data jej wpływu przypada po okresie, za który generowany jest plik JPK_VAT i transakcja dotyczy zakupu krajowego, wówczas można podejrzewać, że doszło do zbyt wczesnego (a tym samym potencjalnie nieuprawnionego) odliczenia podatku VAT naliczonego. Może to wynikać z błędu we wprowadzeniu danych (np. przy księgowaniu transakcji) albo zbyt wczesnego odliczenia VAT – szczególnie, jeśli sama faktura została wystawiona przez dostawcę po zakończeniu okresu, za który przygotowujemy plik JPK_VAT.

Mniej pewny wynik daje podobny test wykonany dla podatku należnego. Jeżeli i data wystawienia faktury, i data sprzedaży przypadają poza zakresem dat z nagłówka (przed datą „OD” lub po dacie „DO”), potencjalnie podatek mógł zostać rozliczony w niewłaściwym momencie.

REKLAMA

Automatyczne testy JPK_VAT nie zastępują szczegółowej kontroli. Mają one za zadanie jedynie wytypować transakcje, w których potencjalnie mogą występować nieprawidłowości. Przypadki faktur z datą wystawienia (w powiązaniu datą sprzedaży, o ile jest określona) przypadającą poza zakresem okresu z nagłówka pliku JPK_VAT nie muszą być błędem (analiza wymaga sięgnięcia do dokumentacji źródłowej). Może jednak zwrócić uwagę organu kontrolującego, szczególnie, jeżeli przy danej transakcji nie wskazano daty sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Data sprzedaży w fakturach korygujących

Jeżeli data sprzedaży jest inna niż data wystawienia faktury (dowodu sprzedaży), należy ją wykazać w sekcji JPK_VAT dotyczącej podatku należnego. Jest to szczególnie istotne w przypadku faktur korygujących, które odnoszą się zwykle do zdarzeń przeszłych. Data pierwotnej sprzedaży (tj. dotyczącej transakcji, która następnie jest korygowana właśnie za pomocą faktury korygującej), co do zasady, jest wtedy inna niż data wystawienia faktury korygującej.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Dotyczy to m.in. sytuacji, w których okoliczności powodujące konieczność wystawienia korekty były przewidywane lub możliwe do przewidzenia na moment dokonania transakcji. Przykładem może być wystawienie faktury korygującej na skutek błędu ludzkiego przy określaniu podstawy opodatkowania transakcji pierwotnej, błędu w cenie itp. W takich przypadkach (choć brak jest w tym zakresie jasnych wytycznych ze strony Ministerstwa Finansów) wykazanie daty sprzedaży w pliku JPK_VAT może okazać się konieczne. Będzie nią zwykle data wystawienia faktury pierwotnej (korygowanej) lub data sprzedaży określona na tej, korygowanej, fakturze.

Igor Roman

Starszy Menedżer

Tax Management Consulting

Deloitte Doradztwo Podatkowe

Sprawdź za darmo poprawność rozliczeń VAT z plikiem JPK_VAT

Zweryfikuj, czy plik daty w pliku JPK_VAT wskazują na błąd

Dowiedz się, jak samodzielnie przeprowadzić testy JPK

Igor Roman, Starszy Menedżer, Tax Management Consulting, Deloitte Doradztwo Podatkowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA