REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty usługi transportowej w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Koszty usługi transportowej w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Koszty usługi transportowej w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy w księgach rachunkowych należy wyszczególniać koszty usługi transportowej związanej z zakupionym środkiem trwałym?

PROBLEM

Otrzymaliśmy fakturę, na której wykazane są dwie pozycje – sprzęt komputerowy i usługa transportowa. Ogółem te dwie pozycje dają cenę, na jaką umówiliśmy się z dostawcą. Czy wobec tego możemy w ewidencji księgowej wykazać wyłącznie zakup sprzętu komputerowego, czy powinniśmy wykazać zakup sprzętu informatycznego i zakup usługi?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

W stanie faktycznym opisanym przez Czytelnika z pewnością chodziło o zakup sprzętu informatycznego, a nie o zakup usługi transportowej. Dlatego pomimo wykazania na fakturze dwóch pozycji, tj. zakupu sprzętu i zakupu usługi transportowej, w ewidencji księgowej należy ująć wyłącznie zakup sprzętu informatycznego, bo taka jest treść ekonomiczna tej transakcji.

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości wskazuje (art. 4 ust. 2 uor), że zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, ujmuje się w księgach rachunkowych i wykazuje w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną. Jest to tzw. zasada wyższości treści ekonomicznej nad postacią (formą) prawną danego zdarzenia. Polega ona na tym, by przedstawiać zgromadzone w księgach informacje zgodnie z rzeczywistością, tj. ich treścią ekonomiczną.

Polecamy: Deregulacja zawodów księgowych w 2014 r.

REKLAMA

Ulepszenie zamortyzowanego środka trwałego w księgach rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rozpatrywanym stanie faktycznym Czytelnik zakupił sprzęt informatyczny, a więc jedynie taka transakcja powinna zostać wykazana w prowadzonych księgach. Usługa transportowa ma charakter świadczenia dodatkowego, które nie zaistniałoby, gdyby nie zakup sprzętu. Tak więc usługa transportowa powinna zwiększyć koszt zakupionego sprzętu. Taki sam mechanizm występuje w przypadku zakupu materiałów czy towarów, do których wyceny przyjmuje się cenę nabycia. W takim przypadku także koszty transportu towarów/materiałów powiększają ich cenę.

Należy zwrócić uwagę, że usługa transportowa stanowiąca element ceny towaru nie powinna być wykazywana jako osobna pozycja na fakturze. Jeśli jednak zostanie ona wykazana oddzielnie, to będzie miała stawkę VAT właściwą dla towaru.

Prowadzenie i przechowywanie ksiąg rachunkowych


PRZYKŁAD

Jednostka otrzymała od firmy ABC Spółka z o.o. fakturę, w której wyszczególniono:

• laptop Toshiba Portege Z30-A-13R i 5-4300U/8GB/128/3G/7Pro64

4200,00 zł netto + 23% VAT (966 zł) 5 166,00 zł

• usługę transportową zakupionego sprzętu komputerowego

30,00 zł netto + 23% VAT (6,90 zł) 36,90 zł

1. Faktura – zestaw komputerowy

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 4 230,00 zł

Wn konto 223 „Podatek VAT naliczony” 972,90 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 5 202,90 zł

2. OT – przyjęcie środka trwałego do ewidencji

Wn konto 010 „Środki trwałe” 4 230,00 zł

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 4 230,00 zł

3. WB – uregulowanie zobowiązania wobec dostawcy sprzętu komputerowego

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 5 202,90 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 5 202,90 zł


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 4 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 768,


Anna K. Kowal

biegły rewident, ekspert w zakresie podatków dochodowych i podatku VAT


Źródło: Monitor Księgowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA