Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezrobocie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Budżet państwa na 2022 rok. Rada Ministrów przyjęła 8 czerwca 2021 r. założenia projektu budżetu państwa na 2022 r. przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Rząd zakłada, że PKB w przyszłym roku wzrośnie o 4,3 proc., inflacja wyniesie 2,8 proc., konsumpcja prywatna zwiększy się o 4,4 proc., a bezrobocie spadnie do 5,8 proc.
Do końca sierpnia, osoby które straciły pracę w czasie pandemii mogą składać wnioski o przyznanie dodatku solidarnościowego. Jak poinformowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, do tej pory wypłacono ponad 185 tys. takich świadczeń. Z tego tytułu wypłacono blisko 246 mln złotych.
W Dzienniku Ustaw z dnia 20 czerwca 2020 r. opublikowana została ustawa o dodatku solidarnościowym. Weszła ona w życie, z kilkoma wyjątkami, z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli 21 czerwca br. Dodatek solidarnościowy przysługuje od 1 czerwca, przez 3 miesiące, w wysokości 1400 zł. Wniosek o dodatek można złożyć do 31 sierpnia 2020 r. Co jeszcze warto wiedzieć o dodatku?
Kryzys wywołany pandemią koronawirusa wpłyną negatywnie na rynek pracy. Wielu pracowników już zostało zwolnionych i nie wiadomo co przyniosą kolejne miesiące. W związku z tym warto mieć świadomość tego, jakie prawa przysługują zwalnianym pracownikom. Kiedy przysługuje odprawa? Jak wnieść odwołanie do sądu pracy? Kiedy i w jakiej wysokości przysługuje zasiłek dla bezrobotnych?
Nowy dodatek dla bezrobotnych (dodatek solidarnościowy) skierowany jest do osób, które straciły pracę z powodu COVID-19. Dodatek solidarnościowy będzie świadczeniem przyznawanym maksymalnie na trzy miesiące, w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia 2020 r. Jego wysokość ma wynosić 1400 zł miesięcznie.
Sejm uchwalił ustawę o dodatku solidarnościowym, która wprowadza dodatek w postaci 1400 zł miesięcznie przez maksymalnie trzy miesiące dla osób zwolnionych z pracy po 31 marca 2020 r. Nowela zakłada także podniesienie zasiłku dla bezrobotnych do 1200 zł w okresie pierwszych 90 dni posiadania praw do zasiłku.
Wysokość wynagrodzeń zależy od wielu wskaźników, takich jak tempo wzrostu PKB, inflacja, produktywność pracy czy bezrobocie. Jak zmienią się wynagrodzenia w Polsce w 2020 roku? Czy nadal będą rosnąć?
Zdaniem minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbiety Rafalskiej aktywizacja długotrwale bezrobotnych, telepraca i zatrudnienie na część etatu to elementy, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemu braku rąk na rynku pracy.
Postępująca automatyzacja wielu środowisk pracy wywiera coraz większy wpływ na wynagrodzenia. Dużo zadań wykonywanych dotychczas przez człowieka przejęły już maszyny, a w przyszłości ich udział będzie znacznie większy. Proces te powoduje, że praca człowieka staje się mniej potrzebna. Konieczne może okazać się zatem wprowadzenie bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP). Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania?
Program „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie” realizowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pozwala na pozyskanie funduszy w formie niskooprocentowanej (0,44% w skali roku) pożyczki na założenie działalności gospodarczej lub stworzenie nowych miejsc pracy. Na pożyczki mogą liczyć niepracujący i niewykonujący innej pracy zarobkowej absolwenci szkół i wyższych uczelni (do 4 lat od dnia ukończenia szkoły lub uzyskania tytułu zawodowego), studenci ostatnich lat studiów oraz zarejestrowani bezrobotni. Mogą oni również liczyć na bezpłatne szkolenia i doradztwo. Wkrótce finansowanie to będzie również dostępne dla poszukujących pracy członków rodzin opiekujących się niepełnosprawnymi.
Według szacunków Unii Europejskiej w 2018 roku Polska odnotuje jeden z najwyższych wzrostów gospodarczych w Unii Europejskiej. Wzrost ten przełoży się na dynamikę wynagrodzeń osób pracujących w Polsce.
Bieżący rok należy zaliczyć do tych z najniższym poziomem bezrobocia od kilku lat. Mimo to jednak przedsiębiorcy oraz pracodawcy nadal zobowiązani są opłacać składki na Fundusz Pracy. Co to za fundusz? W jakim celu został stworzony, ile wynoszą składki i kto jest zwolniony z ich opłacania?
Rząd planuje podniesienie zasiłku dla bezrobotnych do 1000 zł "najdalej od 2018 roku". Aktualnie w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trwają analizy tego rozwiązania. Wiadomo już, że będzie to kosztowało ok. 500 mln zł dodatkowych środków z Funduszu Pracy. Obecnie Obecnie podstawowy zasiłek dla bezrobotnych wynosi 831,10 zł przez pierwsze trzy miesiące oraz 652,6 zł przez kolejne miesiące. Zasiłek wypłacany jest przez 6 lub 12 miesięcy w zależności od stopy bezrobocia w danym regionie. Wysokość zasiłku zależy od stażu pracy – bezrobotni otrzymują 80, 100 lub 120 proc. podstawowej kwoty zasiłku.
Ministerstwo Finansów przygotowało korzystne dla osób poszukujących zatrudnienia rozwiązania w zakresie instrumentów rynku pracy, polegające na zaniechaniu poboru podatku PIT od m.in. środków na podjęcie działalności gospodarczej, ryczałtu na przejazdy na szkolenia w ramach bonu szkoleniowego czy świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych. Zwolnienia będą obowiązywały w latach 2017-2019 r.
Możliwości kadrowe rynku pracy się wyczerpują - wynika z analizy Work Service. Przedsiębiorcy planują zwiększać zatrudnienie, ale brakuje pracowników. Trzeba aktywizować długotrwale bezrobotnych, podkreślają eksperci.
Niemal 50 tys. młodych bezrobotnych, którzy nie przekroczyli 30. roku życia skorzystało do 27 maja br. z nowej formy aktywizacji jakimi są bony. Do wyboru są bony: stażowe, szkoleniowe, zatrudnieniowe oraz na zasiedlenie.
Czym jest spółdzielnia socjalna? Ciekawym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy cenią pracę dla społeczności, a materialne korzyści są dla nich kwestią drugorzędną. Spółdzielnia socjalna łączy w sobie cechy klasycznego przedsiębiorstwa oraz organizacji pozarządowej. Kto może założyć i jak prowadzić spółdzielnię socjalną?
Po dwóch latach wdrażania nowych rozwiązań w ramach reformy rynku pracy potrzebne jest udoskonalenie wprowadzonych rozwiązań, ale też nowe propozycje. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiada napisanie nowej ustawy o zatrudnieniu.
Stopa bezrobocia w Polsce utrzymuje się obecnie na poziomie 10 proc., mimo to blisko 41 proc. pracodawców ma problem z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników. Jak wynika z przeprowadzonych badań, w naszym kraju najtrudniej o wykwalifikowanych pracowników fizycznych oraz inżynierów.
Od początku 2016 roku obowiązują kwoty zasiłków takie same jak wypłacane od 1 czerwca 2014 r. Zasiłek podstawowy (100%) dla bezrobotnych. posiadających co najmniej 5-letni okres uprawniający do zasiłku wynosi miesięcznie: 1) 831,10 zł brutto (717,30 zł netto) - w okresie pierwszych 90 dni posiadania prawa do zasiłku; 2) 652,60 zł (572,87 zł netto) – w okresie kolejnych dni posiadania prawa do zasiłku. Wysokość zasiłków na pewno nie zmieni się do 31 maja 2016 r., a prawdopodobnie również i w następnym okresie (od 1 czerwca 2016 r. do 31 maja 2017 r.).
Wzrost gospodarczy, z którym mamy obecnie do czynienia, powoduje, że rośnie zatrudnienie w polskiej gospodarce. Na koniec drugiego kwartału tego roku liczba osób pracujących dla osób prowadzących jednoosobową działalność mogła wynieść około 3,25 mln. W stosunku do końca I kwartału liczba zatrudnionych w mikrofirmach mogła urosnąć nawet o 150 tys.
Dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej z Funduszy Pracy jest jednorazową dotacją przyznawaną przez powiatowe urzędu pracy. Jest przeznaczona na pokrycie kosztów będących konsekwencją założenia i prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Możliwe jest z niej sfinansowanie zakupu sprzętu, wyposażenia a także usług niezbędnych do prowadzenia firmy. Może również posłużyć do sfinansowania kosztów doradczych związanych z podjęciem działalności gospodarczej. Wyłączone z możliwości finansowania z dotacji są m.in. składki ZUS oraz abonament telefoniczny.
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał 5 sierpnia 2015 r. ustawę wprowadzającą świadczenie rodzicielskie w wysokości 1 tys. zł miesięcznie dla rodziców, którym nie przysługują urlopy w związku z urodzeniem się dziecka; jak np. osoby bezrobotne i studenci.
Status pierwszej damy w Polsce zbliżony jest do statusu osoby bezrobotnej - mówi PAP prof. Piotr Uziębło z Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zdaniem można rozważyć zmiany w prawie, które regulowałyby m.in. uprawnienia emerytalne małżonki prezydenta.
Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?
Realizacja programu „Pierwsza praca” ma od stycznia 2016 r. dać szansę na stałe zatrudnienie ok. 100 tys. młodych osób, a pracodawcom zrefundować koszt ich zatrudnienia przez pierwsze 12 miesięcy. Poselski projekt zmiany ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach analizuje obecnie Komisja Polityki Społecznej i Rodziny.
Szef MF Mateusz Szczurek uważa, że w obecnej sytuacji gospodarczej przy nadwyżce handlowej oraz równowadze zewnętrznej wyrażonej przez poprawiający się ciągle bilans obrotów bieżących, "w interesie nie tylko krótkoterminowym jest to, by płace były wyższe".
Ogólnopolskie Porozumienia Związków Zawodowych (OPZZ) podkreśla, że na rynku wciąż brakuje 5 mln miejsc pracy. Zdaniem związkowców niezbędne są zmiany w prawie gospodarczym, podatkach i podniesienie jakości pracy. Postulują m.in. przywrócenie stawek podatku VAT 22 proc. i 7 proc., wprowadzenie niższej stawki podatku dla osób najmniej zarabiających oraz podwyższenie wysokość kwoty wolnej w podatku.
Minister Finansów w drodze rozporządzenia zaniechał poboru podatku dochodowego od uzyskanych przez niektórych bezrobotnych w latach 2014-2015 świadczeń i środków przeznaczonych na szkolenia oraz podjęcie działalności gospodarczej. Zwolnienia podatkowe dla bezrobotnych odnośnie innych świadczeń wynikają wprost z ustawy o PIT. Natomiast zasiłek dla bezrobotnych trzeba wykazać w zeznaniu PIT-37.
Nowe formy wsparcia dla pracodawców zatrudniających osoby bezrobotne przewidują różne okresy obligatoryjnego zatrudnienia bezrobotnego i różną wysokość dofinansowania z tego tytułu. Dla porównania ich opłacalności pracodawca może przeliczyć wysokość wsparcia przypadającą na jeden miesiąc takiego zatrudnienia. Dokonując zestawienia instrumentów rynku pracy okazuje się, że najkorzystniejszą formą pomocy jest grant na telepracę, a najmniej korzystną – bon stażowy.
Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która za środki dotacji z urzędu pracy kupi towar lub wyposażenie nie zaliczające się do środków trwałych - może zaliczyć takie wydatki do kosztów uzyskania przychodów.
Pracodawcy chętniej będą zatrudniać osoby bezrobotne do 30 roku życia oraz w wieku 50+. Korzystne zmiany w tym zakresie wprowadza dla nich nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która przewiduje różne formy wsparcia w ramach pomocy de minimis.
Przepisy reformujące urzędy pracy zaczną obowiązywać w ciągu najbliższych tygodni. Ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw została podpisana przez Prezydenta RP 24 kwietnia 2014 r. i czeka na publikację w Dzienniku Ustaw.
Sejm przyjął nowelizację ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nowelizacja zakłada m.in. utworzenie nowych programów wsparcia dla osób poszukujących zatrudnienia. Jak nowe regulacje oceniają przedsiębiorcy?
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt zmian w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Projekt trafił właśnie do konsultacji społecznych.
W 2013 roku obowiązują kwoty zasiłków takie same jak wypłacane od 1 czerwca 2012 r. Zasiłek podstawowy dla bezrobotnych przyznany po 31 grudnia 2009 r., ustalony po waloryzacji od 1 czerwca 2012 r. wynosi:1) 794,20 zł (761,40 zł x 104,3 proc.) – w okresie pierwszych trzech miesięcy posiadania prawa do zasiłku;2) 623,60 zł (597,90 zł x 104,3 proc.) – w okresie kolejnych miesięcy posiadania prawa do zasiłku.
Jest spora grupa osób, która poprzez urząd pracy próbuje znaleźć zatrudnienie. Ofert jest jak na lekarstwo, za co obwinia się szeroko rozumiany kryzys. Tymczasem warto byłoby dowiedzieć się, jak wygląda sprawa od strony pracodawcy.
Prezes GUS obliczył przeciętne wynagrodzenie za III kwartał 2012 r. Wysokość tego wynagrodzenia jest podstawą wyliczania różnych form dofinansowania osób bezrobotnych i pracodawców przez urzędy pracy na podstawie ustawa z 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nowe limity dotyczą grudnia 2012 r. i stycznia oraz lutego 2013 r.