Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
REKLAMA
REKLAMA
Komentarz dr. Grzegorza Baczewskiego, Dyrektora Departamentu Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy Konfederacji Lewiatan.
Nowela ustawy o promocji zatrudnienia
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która reguluje funkcjonowanie urzędów pracy i tworzy ramy dla polityki ograniczania bezrobocia w Polsce. Nowelizacja taka była potrzebna, ponieważ system publicznych służb zatrudnienia funkcjonujący w oparciu o dotychczasowe regulacje był nieefektywny, na co wskazywały m.in. niedawno ogłoszone wyniki kontroli NIK dotyczące wsparcia zatrudnienia osób w wieku 50+.
Konfederacja Lewiatan popierała przeprowadzenie kompleksowej reformy rynku pracy, która idąc za przykładem innych państw członkowskich UE, doprowadzi do zwiększenia efektywności usług rynku pracy i poprawy funkcjonowania Publicznych Służb zatrudnienia, których działania będą oceniane pod kątem skuteczności we wprowadzaniu osób bezrobotnych na rynek pracy.
Wykonywanie pracy przez cudzoziemców - wydanie zezwolenia
Profilowanie bezrobotnych
Instrumentami, które mają zmienić dotychczasowy negatywny obraz polityki rynku pracy są m.in. profilowanie bezrobotnych, premiowanie urzędników za osiągane efekty, czy specjalne instrumenty wsparcia aktywizacji młodych bezrobotnych i osób 50+, a także powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka.
Zlecanie usług aktywizacyjnych na podmioty niepubliczne
Szczególnie pozytywnie przyjmujemy - od dawna postulowane przez pracodawców - wprowadzenie instrumentu zlecania usług aktywizacyjnych na podmioty niepubliczne. Sektor niepubliczny, dzięki większej elastyczności, doświadczeniu i wysokiej specjalizacji może realizować usługi, które chociażby z przyczyn formalnych nie mogą być świadczone przez urzędy pracy, jak np. wsparcie w utrzymaniu zatrudnienia osób. Tym samym proponowane rozwiązanie wychodzi naprzeciw potrzebom pracodawców, którzy zyskują dostęp do kandydatów przygotowanych pod ich specyficzne potrzeby i konkretne stanowiska pracy. Efektywność tego modelu opiera się na wysokiej indywidualizacji usług przywracania do trwałego zatrudnienia, co zwłaszcza w przypadku osób oddalonych od rynku pracy stanowi istotne wsparcie dopasowane do potrzeb i możliwości klienta. Ważne jest także dążenie do trwałego zatrudnienia, uzyskiwanie wymiernych rezultatów zatrudnieniowych dzięki temu, że podmioty prywatne realizujące usługi wynagradzane są za efekt, jakim jest przywrócenie na rynek pracy i utrzymanie w zatrudnieniu przez co najmniej 6 miesięcy określonej liczby bezrobotnych skierowanych do programu.
Elastyczny czas pracy korzystny dla pracowników i pracodawców
Dofinansowanie kosztu zatrudnienia młodej osoby
Przyjęcie poprawki, według której starostowie będą mogli przez okres do 12, a nie 6, miesięcy refundować pracodawcom koszty składek na ubezpieczenie społeczne za zatrudnionych bezrobotnych do 30. roku życia, wydaje się niepotrzebnym rozszerzeniem. Dofinansowanie kosztu zatrudnienia młodej osoby jest dla pracodawcy ważne w okresie przygotowywania do świadczenia pracy na danym stanowisku. Wydłużenie tego okresu do jednego roku nie wydaje się właściwe, zwłaszcza że może wpłynąć na zmniejszenie liczby osób, które będą mogły skorzystać z takiego wsparcia.
Leasing pracowniczy, czyli pracownik do wynajęcia
Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat