REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia z PIT dla świadczeń wspierający zatrudnienie w latach 2017-2019

Zwolnienia z PIT dla świadczeń wspierający zatrudnienie w latach 2017-2019
Zwolnienia z PIT dla świadczeń wspierający zatrudnienie w latach 2017-2019
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało korzystne dla osób poszukujących zatrudnienia rozwiązania w zakresie instrumentów rynku pracy, polegające na zaniechaniu poboru podatku PIT od m.in. środków na podjęcie działalności gospodarczej, ryczałtu na przejazdy na szkolenia w ramach bonu szkoleniowego czy świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych. Zwolnienia będą obowiązywały w latach 2017-2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w tym zakresie zakłada rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 października 2016 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) otrzymanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zaniechanie będzie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2019 r.

Projekt zawiera propozycję zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j.Dz. U. z 2016 r. poz. 645):

REKLAMA

- świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie otrzymanych w ramach programów specjalnych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej przyznanych absolwentom centrum integracji społecznej oraz absolwentom klubów integracji społecznej;

- ryczałtu na przejazdy na szkolenia oraz na zakwaterowanie otrzymanych w ramach bonu szkoleniowego, ryczałtu na koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu otrzymanego w ramach bonu stażowego oraz świadczeń otrzymanych w ramach bonu na zasiedlenie;

- świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych.

Koszty w PIT i CIT 2017 - limit płatności gotówkowych

Wynagrodzenia finansowane z dotacji opodatkowane PIT od 1 stycznia 2017 r.

Zwolnienie z opodatkowania wyżej wymienionych przychodów ma pozwolić na skuteczniejsze realizowanie celu wskazanych instrumentów rynku pracy, jakim jest efektywna pomoc ze strony państwa adresowana do osób poszukujących zatrudnienia i innej pracy zarobkowej.

Programy specjalne

Programy specjalne, o których mowa w rozporządzeniu, oznaczają zespół działań obejmujących usługi i instrumenty rynku pracy oraz specyficzne elementy wspierające zatrudnienie mające na celu dostosowanie posiadanych lub zdobycie nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych oraz wsparcie zagrożonych likwidacją lub istniejących i tworzonych miejsc pracy.

Z kolei specyficzne elementy wspierające zatrudnienie oznaczają finansowanie z Funduszu Pracy racjonalnych wydatków innych niż usługi i instrumenty rynku pracy, niezbędnych do realizacji działań dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczestników programu specjalnego, adekwatnych do uwarunkowań lokalnego rynku pracy.

Programy specjalne mogą być kierowane do osób bezrobotnych oraz osób, które zostały wyłonione przez starostę, z uwzględnieniem analiz i prognoz lokalnego rynku pracy.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Zawarte w projekcie rozporządzenia zaniechanie poboru PIT od świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie ma zapewnić pełne wykorzystanie przeznaczonej na ten cel kwoty środków Funduszu Pracy, co powinno mieć korzystny wpływ na przebieg procesu aktywizacji osób bezrobotnych.

Środki na podjęcie działalności gospodarczej

Starosta z Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związane z podjęciem tej działalności, w wysokości określonej w umowie. Świadczenia te nie podlegają opodatkowaniu PIT.

Przy czym, na podstawie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej starosta z Funduszu Pracy może przyznać również absolwentom centrów integracji społecznej oraz absolwentom klubów integracji społecznej. W konsekwencji tożsame środki przyznane na podstawie jednej ustawy nie podlegają opodatkowaniu w przypadku, gdy otrzymują je osoby bezrobotne a podlegają opodatkowaniu w przypadku, gdy otrzymują je absolwenci centrów integracji społecznej lub klubów integracji społecznej.

A zatem, jak zauważa Ministerstw Finansów, skoro środki mają być przeznaczone na taki sam cel (podjęcie działalności gospodarczej), to zróżnicowanie pod względem prawnopodatkowym jest tutaj nieuzasadnione.


Bon szkoleniowy

Bon szkoleniowy przyznawany jest przez starostę na wniosek bezrobotnego do 30 roku życia. Bon ten stanowi gwarancję skierowania bezrobotnego na wskazane przez niego szkolenie oraz opłacenie kosztów, które zostaną poniesione w związku z podjęciem szkolenia. W ramach bonu szkoleniowego starosta finansuje bezrobotnemu, do wysokości 100% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu przyznania bonu szkoleniowego, określone w ustawie koszty:

1) jednego lub kilku szkoleń, w tym kosztów kwalifikacyjnego kursu zawodowego i kursu nadającego uprawnienia zawodowe - w formie wpłaty na konto instytucji szkoleniowej;

2) niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych - w formie wpłaty na konto wykonawcy badania;

3) przejazdu na szkolenia - w formie ryczałtu wypłacanego bezrobotnemu wynoszącego maksymalnie 200 zł,

4) zakwaterowania, jeśli zajęcia odbywają się poza miejscem zamieszkania - w formie ryczałtu wypłacanego bezrobotnemu wynoszącego maksymalnie 1500 zł.

Zwolnieniem od PIT objęta jest obecnie wartość opłaconych szkoleń (pkt 1) i niezbędnych badań lekarskich/psychologicznych (pkt 2). Pozostałe instrumenty wsparcia, tj. ryczałt na przejazdy na szkolenia oraz na zakwaterowanie (pkt 3 i 4) nie korzystają ze zwolnienia. W związku z tym panuje się w nowym rozporządzeniu takie zwolnienie wprowadzić.

Od 1 stycznia 2017 r. limit kosztów w PIT nie będzie dotyczył niektórych twórców

Bon stażowy

Bon stażowy przyznawany jest przez starostę na wniosek bezrobotnego do 30 roku życia. Bon ten stanowi gwarancję skierowania do odbycia stażu u pracodawcy wskazanego przez bezrobotnego na okres 6 miesięcy, o ile pracodawca zobowiąże się do zatrudnienia bezrobotnego po zakończeniu stażu przez okres 6 miesięcy.

Pracodawcy, który zatrudni bezrobotnego przez deklarowany okres 6 miesięcy, starosta wypłaca premię w wysokości 1513,50 zł.

W ramach bonu stażowego starosta finansuje:

1) koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu – w formie ryczałtu, do wysokości 605,40 zł, wypłacanego bezrobotnemu w miesięcznych transzach w wysokości do 100,90 zł, łącznie ze stypendium;

2) koszty niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych – w formie wpłaty na konto wykonawcy badania.

Obecnie zwolnieniu z PIT podlega wartość opłaconych niezbędnych badań lekarskich/psychologicznych (pkt 2), natomiast ryczałt na przejazdy do i z miejsca odbywania stażu (pkt 1) nie korzysta ze zwolnienia, co ulegnie zmianie po wprowadzeniu rozporządzenia.

Bon na zasiedlenie

Bon na zasiedlenie przyznawany jest przez starostę na podstawie umowy na wniosek bezrobotnego do 30 roku życia. Bon przyznawany jest bezrobotnemu na warunkach określonych w ustawie w związku z podjęciem przez niego poza miejscem dotychczasowego zamieszkania zatrudnienia innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej.

Wysokość ww. świadczenia określona jest w umowie – świadczenie nie może jednak przekroczyć 200% przeciętnego wynagrodzenia za pracę w poprzednim kwartale.

Wartość tego bonu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie ustawy PIT.

W świetle powyższego, jak zauważa ustawodawca, zróżnicowanie pod względem prawnopodatkowym świadczeń, które otrzymuje uprawniony w ramach jednego instrumentu rynku pracy, jest nieuzasadnione. Dlatego też w projektowanym rozporządzeniu proponuje się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od tych przychodów.

Polecamy: Dowóz pracowników do pracy - w podatkach i rachunkowości

Działania aktywizacyjne

Natomiast pojęcie „działań aktywizacyjnych” zostało zdefiniowane w ustawie o promocji zatrudnienia i oznacza pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej. Świadczenia przekazane w ramach tych działań również będą korzystały ze zwolnienia PIT.


Kontynuacja zwolnień

Rozporządzenie stanowi kontynuację wydanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2016 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) otrzymanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. poz. 194).

W związku z tym ze zwolnienia od podatku dochodowego świadczenia otrzymane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia korzystają już. Dotyczy to:

1) zwrotu kosztów otrzymanych przez bezrobotnego z tytułu:

a) przejazdu do miejsca pracy,

b) przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne,

c) przejazdu do miejsca odbywania stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,

d) przejazdu do miejsca wykonywania prac społecznie użytecznych,

e) zakwaterowania w miejscu pracy lub miejscu odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych,

f) przejazdu na egzamin;

2) wartości nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartości świadczeń rzeczowych, z tytułu:

a) studiów podyplomowych,

b) szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,

c) egzaminów lub licencji,

d) badań lekarskich lub psychologicznych,

e) ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków;

3) jednorazowych środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej.

Zobacz także: Kadry

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA