REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia z PIT dla świadczeń wspierający zatrudnienie w latach 2017-2019

Zwolnienia z PIT dla świadczeń wspierający zatrudnienie w latach 2017-2019
Zwolnienia z PIT dla świadczeń wspierający zatrudnienie w latach 2017-2019
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało korzystne dla osób poszukujących zatrudnienia rozwiązania w zakresie instrumentów rynku pracy, polegające na zaniechaniu poboru podatku PIT od m.in. środków na podjęcie działalności gospodarczej, ryczałtu na przejazdy na szkolenia w ramach bonu szkoleniowego czy świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych. Zwolnienia będą obowiązywały w latach 2017-2019 r.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w tym zakresie zakłada rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 października 2016 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) otrzymanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zaniechanie będzie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2019 r.

Projekt zawiera propozycję zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j.Dz. U. z 2016 r. poz. 645):

- świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie otrzymanych w ramach programów specjalnych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej przyznanych absolwentom centrum integracji społecznej oraz absolwentom klubów integracji społecznej;

- ryczałtu na przejazdy na szkolenia oraz na zakwaterowanie otrzymanych w ramach bonu szkoleniowego, ryczałtu na koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu otrzymanego w ramach bonu stażowego oraz świadczeń otrzymanych w ramach bonu na zasiedlenie;

- świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych.

Koszty w PIT i CIT 2017 - limit płatności gotówkowych

Wynagrodzenia finansowane z dotacji opodatkowane PIT od 1 stycznia 2017 r.

Zwolnienie z opodatkowania wyżej wymienionych przychodów ma pozwolić na skuteczniejsze realizowanie celu wskazanych instrumentów rynku pracy, jakim jest efektywna pomoc ze strony państwa adresowana do osób poszukujących zatrudnienia i innej pracy zarobkowej.

Programy specjalne

Programy specjalne, o których mowa w rozporządzeniu, oznaczają zespół działań obejmujących usługi i instrumenty rynku pracy oraz specyficzne elementy wspierające zatrudnienie mające na celu dostosowanie posiadanych lub zdobycie nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych oraz wsparcie zagrożonych likwidacją lub istniejących i tworzonych miejsc pracy.

Z kolei specyficzne elementy wspierające zatrudnienie oznaczają finansowanie z Funduszu Pracy racjonalnych wydatków innych niż usługi i instrumenty rynku pracy, niezbędnych do realizacji działań dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczestników programu specjalnego, adekwatnych do uwarunkowań lokalnego rynku pracy.

Programy specjalne mogą być kierowane do osób bezrobotnych oraz osób, które zostały wyłonione przez starostę, z uwzględnieniem analiz i prognoz lokalnego rynku pracy.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Zawarte w projekcie rozporządzenia zaniechanie poboru PIT od świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie ma zapewnić pełne wykorzystanie przeznaczonej na ten cel kwoty środków Funduszu Pracy, co powinno mieć korzystny wpływ na przebieg procesu aktywizacji osób bezrobotnych.

Środki na podjęcie działalności gospodarczej

REKLAMA

Starosta z Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związane z podjęciem tej działalności, w wysokości określonej w umowie. Świadczenia te nie podlegają opodatkowaniu PIT.

Przy czym, na podstawie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej starosta z Funduszu Pracy może przyznać również absolwentom centrów integracji społecznej oraz absolwentom klubów integracji społecznej. W konsekwencji tożsame środki przyznane na podstawie jednej ustawy nie podlegają opodatkowaniu w przypadku, gdy otrzymują je osoby bezrobotne a podlegają opodatkowaniu w przypadku, gdy otrzymują je absolwenci centrów integracji społecznej lub klubów integracji społecznej.

A zatem, jak zauważa Ministerstw Finansów, skoro środki mają być przeznaczone na taki sam cel (podjęcie działalności gospodarczej), to zróżnicowanie pod względem prawnopodatkowym jest tutaj nieuzasadnione.


Bon szkoleniowy

Bon szkoleniowy przyznawany jest przez starostę na wniosek bezrobotnego do 30 roku życia. Bon ten stanowi gwarancję skierowania bezrobotnego na wskazane przez niego szkolenie oraz opłacenie kosztów, które zostaną poniesione w związku z podjęciem szkolenia. W ramach bonu szkoleniowego starosta finansuje bezrobotnemu, do wysokości 100% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu przyznania bonu szkoleniowego, określone w ustawie koszty:

1) jednego lub kilku szkoleń, w tym kosztów kwalifikacyjnego kursu zawodowego i kursu nadającego uprawnienia zawodowe - w formie wpłaty na konto instytucji szkoleniowej;

2) niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych - w formie wpłaty na konto wykonawcy badania;

3) przejazdu na szkolenia - w formie ryczałtu wypłacanego bezrobotnemu wynoszącego maksymalnie 200 zł,

4) zakwaterowania, jeśli zajęcia odbywają się poza miejscem zamieszkania - w formie ryczałtu wypłacanego bezrobotnemu wynoszącego maksymalnie 1500 zł.

Zwolnieniem od PIT objęta jest obecnie wartość opłaconych szkoleń (pkt 1) i niezbędnych badań lekarskich/psychologicznych (pkt 2). Pozostałe instrumenty wsparcia, tj. ryczałt na przejazdy na szkolenia oraz na zakwaterowanie (pkt 3 i 4) nie korzystają ze zwolnienia. W związku z tym panuje się w nowym rozporządzeniu takie zwolnienie wprowadzić.

Od 1 stycznia 2017 r. limit kosztów w PIT nie będzie dotyczył niektórych twórców

Bon stażowy

Bon stażowy przyznawany jest przez starostę na wniosek bezrobotnego do 30 roku życia. Bon ten stanowi gwarancję skierowania do odbycia stażu u pracodawcy wskazanego przez bezrobotnego na okres 6 miesięcy, o ile pracodawca zobowiąże się do zatrudnienia bezrobotnego po zakończeniu stażu przez okres 6 miesięcy.

Pracodawcy, który zatrudni bezrobotnego przez deklarowany okres 6 miesięcy, starosta wypłaca premię w wysokości 1513,50 zł.

W ramach bonu stażowego starosta finansuje:

1) koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu – w formie ryczałtu, do wysokości 605,40 zł, wypłacanego bezrobotnemu w miesięcznych transzach w wysokości do 100,90 zł, łącznie ze stypendium;

2) koszty niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych – w formie wpłaty na konto wykonawcy badania.

Obecnie zwolnieniu z PIT podlega wartość opłaconych niezbędnych badań lekarskich/psychologicznych (pkt 2), natomiast ryczałt na przejazdy do i z miejsca odbywania stażu (pkt 1) nie korzysta ze zwolnienia, co ulegnie zmianie po wprowadzeniu rozporządzenia.

Bon na zasiedlenie

Bon na zasiedlenie przyznawany jest przez starostę na podstawie umowy na wniosek bezrobotnego do 30 roku życia. Bon przyznawany jest bezrobotnemu na warunkach określonych w ustawie w związku z podjęciem przez niego poza miejscem dotychczasowego zamieszkania zatrudnienia innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej.

Wysokość ww. świadczenia określona jest w umowie – świadczenie nie może jednak przekroczyć 200% przeciętnego wynagrodzenia za pracę w poprzednim kwartale.

Wartość tego bonu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie ustawy PIT.

W świetle powyższego, jak zauważa ustawodawca, zróżnicowanie pod względem prawnopodatkowym świadczeń, które otrzymuje uprawniony w ramach jednego instrumentu rynku pracy, jest nieuzasadnione. Dlatego też w projektowanym rozporządzeniu proponuje się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od tych przychodów.

Polecamy: Dowóz pracowników do pracy - w podatkach i rachunkowości

Działania aktywizacyjne

Natomiast pojęcie „działań aktywizacyjnych” zostało zdefiniowane w ustawie o promocji zatrudnienia i oznacza pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej. Świadczenia przekazane w ramach tych działań również będą korzystały ze zwolnienia PIT.


Kontynuacja zwolnień

Rozporządzenie stanowi kontynuację wydanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2016 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) otrzymanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. poz. 194).

W związku z tym ze zwolnienia od podatku dochodowego świadczenia otrzymane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia korzystają już. Dotyczy to:

1) zwrotu kosztów otrzymanych przez bezrobotnego z tytułu:

a) przejazdu do miejsca pracy,

b) przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne,

c) przejazdu do miejsca odbywania stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,

d) przejazdu do miejsca wykonywania prac społecznie użytecznych,

e) zakwaterowania w miejscu pracy lub miejscu odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych,

f) przejazdu na egzamin;

2) wartości nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartości świadczeń rzeczowych, z tytułu:

a) studiów podyplomowych,

b) szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,

c) egzaminów lub licencji,

d) badań lekarskich lub psychologicznych,

e) ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków;

3) jednorazowych środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej.

Zobacz także: Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA