REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia z PIT dla świadczeń wspierający zatrudnienie w latach 2017-2019

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwolnienia z PIT dla świadczeń wspierający zatrudnienie w latach 2017-2019
Zwolnienia z PIT dla świadczeń wspierający zatrudnienie w latach 2017-2019
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało korzystne dla osób poszukujących zatrudnienia rozwiązania w zakresie instrumentów rynku pracy, polegające na zaniechaniu poboru podatku PIT od m.in. środków na podjęcie działalności gospodarczej, ryczałtu na przejazdy na szkolenia w ramach bonu szkoleniowego czy świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych. Zwolnienia będą obowiązywały w latach 2017-2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w tym zakresie zakłada rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 października 2016 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) otrzymanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zaniechanie będzie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2019 r.

Projekt zawiera propozycję zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j.Dz. U. z 2016 r. poz. 645):

REKLAMA

- świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie otrzymanych w ramach programów specjalnych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej przyznanych absolwentom centrum integracji społecznej oraz absolwentom klubów integracji społecznej;

- ryczałtu na przejazdy na szkolenia oraz na zakwaterowanie otrzymanych w ramach bonu szkoleniowego, ryczałtu na koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu otrzymanego w ramach bonu stażowego oraz świadczeń otrzymanych w ramach bonu na zasiedlenie;

- świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych.

Koszty w PIT i CIT 2017 - limit płatności gotówkowych

Wynagrodzenia finansowane z dotacji opodatkowane PIT od 1 stycznia 2017 r.

Zwolnienie z opodatkowania wyżej wymienionych przychodów ma pozwolić na skuteczniejsze realizowanie celu wskazanych instrumentów rynku pracy, jakim jest efektywna pomoc ze strony państwa adresowana do osób poszukujących zatrudnienia i innej pracy zarobkowej.

Programy specjalne

Programy specjalne, o których mowa w rozporządzeniu, oznaczają zespół działań obejmujących usługi i instrumenty rynku pracy oraz specyficzne elementy wspierające zatrudnienie mające na celu dostosowanie posiadanych lub zdobycie nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych oraz wsparcie zagrożonych likwidacją lub istniejących i tworzonych miejsc pracy.

Z kolei specyficzne elementy wspierające zatrudnienie oznaczają finansowanie z Funduszu Pracy racjonalnych wydatków innych niż usługi i instrumenty rynku pracy, niezbędnych do realizacji działań dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczestników programu specjalnego, adekwatnych do uwarunkowań lokalnego rynku pracy.

Programy specjalne mogą być kierowane do osób bezrobotnych oraz osób, które zostały wyłonione przez starostę, z uwzględnieniem analiz i prognoz lokalnego rynku pracy.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Zawarte w projekcie rozporządzenia zaniechanie poboru PIT od świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie ma zapewnić pełne wykorzystanie przeznaczonej na ten cel kwoty środków Funduszu Pracy, co powinno mieć korzystny wpływ na przebieg procesu aktywizacji osób bezrobotnych.

Środki na podjęcie działalności gospodarczej

Starosta z Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związane z podjęciem tej działalności, w wysokości określonej w umowie. Świadczenia te nie podlegają opodatkowaniu PIT.

Przy czym, na podstawie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej starosta z Funduszu Pracy może przyznać również absolwentom centrów integracji społecznej oraz absolwentom klubów integracji społecznej. W konsekwencji tożsame środki przyznane na podstawie jednej ustawy nie podlegają opodatkowaniu w przypadku, gdy otrzymują je osoby bezrobotne a podlegają opodatkowaniu w przypadku, gdy otrzymują je absolwenci centrów integracji społecznej lub klubów integracji społecznej.

A zatem, jak zauważa Ministerstw Finansów, skoro środki mają być przeznaczone na taki sam cel (podjęcie działalności gospodarczej), to zróżnicowanie pod względem prawnopodatkowym jest tutaj nieuzasadnione.


Bon szkoleniowy

Bon szkoleniowy przyznawany jest przez starostę na wniosek bezrobotnego do 30 roku życia. Bon ten stanowi gwarancję skierowania bezrobotnego na wskazane przez niego szkolenie oraz opłacenie kosztów, które zostaną poniesione w związku z podjęciem szkolenia. W ramach bonu szkoleniowego starosta finansuje bezrobotnemu, do wysokości 100% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu przyznania bonu szkoleniowego, określone w ustawie koszty:

1) jednego lub kilku szkoleń, w tym kosztów kwalifikacyjnego kursu zawodowego i kursu nadającego uprawnienia zawodowe - w formie wpłaty na konto instytucji szkoleniowej;

2) niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych - w formie wpłaty na konto wykonawcy badania;

3) przejazdu na szkolenia - w formie ryczałtu wypłacanego bezrobotnemu wynoszącego maksymalnie 200 zł,

4) zakwaterowania, jeśli zajęcia odbywają się poza miejscem zamieszkania - w formie ryczałtu wypłacanego bezrobotnemu wynoszącego maksymalnie 1500 zł.

Zwolnieniem od PIT objęta jest obecnie wartość opłaconych szkoleń (pkt 1) i niezbędnych badań lekarskich/psychologicznych (pkt 2). Pozostałe instrumenty wsparcia, tj. ryczałt na przejazdy na szkolenia oraz na zakwaterowanie (pkt 3 i 4) nie korzystają ze zwolnienia. W związku z tym panuje się w nowym rozporządzeniu takie zwolnienie wprowadzić.

Od 1 stycznia 2017 r. limit kosztów w PIT nie będzie dotyczył niektórych twórców

Bon stażowy

Bon stażowy przyznawany jest przez starostę na wniosek bezrobotnego do 30 roku życia. Bon ten stanowi gwarancję skierowania do odbycia stażu u pracodawcy wskazanego przez bezrobotnego na okres 6 miesięcy, o ile pracodawca zobowiąże się do zatrudnienia bezrobotnego po zakończeniu stażu przez okres 6 miesięcy.

Pracodawcy, który zatrudni bezrobotnego przez deklarowany okres 6 miesięcy, starosta wypłaca premię w wysokości 1513,50 zł.

W ramach bonu stażowego starosta finansuje:

1) koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu – w formie ryczałtu, do wysokości 605,40 zł, wypłacanego bezrobotnemu w miesięcznych transzach w wysokości do 100,90 zł, łącznie ze stypendium;

2) koszty niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych – w formie wpłaty na konto wykonawcy badania.

Obecnie zwolnieniu z PIT podlega wartość opłaconych niezbędnych badań lekarskich/psychologicznych (pkt 2), natomiast ryczałt na przejazdy do i z miejsca odbywania stażu (pkt 1) nie korzysta ze zwolnienia, co ulegnie zmianie po wprowadzeniu rozporządzenia.

Bon na zasiedlenie

Bon na zasiedlenie przyznawany jest przez starostę na podstawie umowy na wniosek bezrobotnego do 30 roku życia. Bon przyznawany jest bezrobotnemu na warunkach określonych w ustawie w związku z podjęciem przez niego poza miejscem dotychczasowego zamieszkania zatrudnienia innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej.

Wysokość ww. świadczenia określona jest w umowie – świadczenie nie może jednak przekroczyć 200% przeciętnego wynagrodzenia za pracę w poprzednim kwartale.

Wartość tego bonu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie ustawy PIT.

W świetle powyższego, jak zauważa ustawodawca, zróżnicowanie pod względem prawnopodatkowym świadczeń, które otrzymuje uprawniony w ramach jednego instrumentu rynku pracy, jest nieuzasadnione. Dlatego też w projektowanym rozporządzeniu proponuje się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od tych przychodów.

Polecamy: Dowóz pracowników do pracy - w podatkach i rachunkowości

Działania aktywizacyjne

Natomiast pojęcie „działań aktywizacyjnych” zostało zdefiniowane w ustawie o promocji zatrudnienia i oznacza pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej. Świadczenia przekazane w ramach tych działań również będą korzystały ze zwolnienia PIT.


Kontynuacja zwolnień

Rozporządzenie stanowi kontynuację wydanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 2016 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) otrzymanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. poz. 194).

W związku z tym ze zwolnienia od podatku dochodowego świadczenia otrzymane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia korzystają już. Dotyczy to:

1) zwrotu kosztów otrzymanych przez bezrobotnego z tytułu:

a) przejazdu do miejsca pracy,

b) przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne,

c) przejazdu do miejsca odbywania stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,

d) przejazdu do miejsca wykonywania prac społecznie użytecznych,

e) zakwaterowania w miejscu pracy lub miejscu odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych,

f) przejazdu na egzamin;

2) wartości nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartości świadczeń rzeczowych, z tytułu:

a) studiów podyplomowych,

b) szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,

c) egzaminów lub licencji,

d) badań lekarskich lub psychologicznych,

e) ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków;

3) jednorazowych środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej.

Zobacz także: Kadry

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA