REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza praca dla bezrobotnych przed 30 rokiem życia – refundacja części kosztów zatrudnienia

Pierwsza praca dla bezrobotnych przed 30 rokiem życia – refundacja części kosztów zatrudnienia
Pierwsza praca dla bezrobotnych przed 30 rokiem życia – refundacja części kosztów zatrudnienia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja programu „Pierwsza praca” ma od stycznia 2016 r. dać szansę na stałe zatrudnienie ok. 100 tys. młodych osób, a pracodawcom zrefundować koszt ich zatrudnienia przez pierwsze 12 miesięcy. Poselski projekt zmiany ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach analizuje obecnie Komisja Polityki Społecznej i Rodziny.

Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ma wprowadzić nowe narzędzie aktywizacji rynku pracy i zniechęcić pracodawców do zawierania umów „śmieciowych”. Chodzi o refundację pracodawcy części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki ZUS-owskie przez okres 12 miesięcy, w trakcie których będzie on zatrudniał w pełnym wymiarze osoby bezrobotne wskazane przez urząd pracy.

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Rozwiązanie to jest skierowane do bezrobotnych do 30. roku życia, którzy pierwszy raz w życiu podpisują umowę o pracę. Pierwszeństwo mają mieć absolwenci szkół i szkół wyższych. Na koniec marca br. wśród zarejestrowanych bezrobotnych, tych poniżej 30. roku życia było 574 159 (30,9% ogółu). Zakładając, że ok. 20% skorzysta z programu, a następnie 90% przedłuży umowę z pracodawcą, ostateczne wsparcie może uzyskać ok. 100 tys. młodych osób.

Warunki? Pracodawca ma obowiązek utrzymać bezrobotnego w pełnym zatrudnieniu przez okres refundacji oraz przez kolejne 12 miesięcy po niej. Jeśli go zwolni, będzie musiał zwrócić refundację i to razem z odsetkami. Limit refundacji to iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu oraz kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę (z ostatniego dnia zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca) i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanej pensji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakładając, że przyszli beneficjenci projektu „Pierwsza praca” zostaną zatrudnieni każdy na kwotę minimalnego wynagrodzenia, tj. 1750 zł, całkowity miesięczny koszt zatrudnienia takiej osoby wyniesie dla pracodawcy 2 112,95 zł. Biorąc pod uwagę szacunki co do liczby młodych, którzy skorzystają z projektu oraz roczne koszty zatrudnienia na poziomie 25 355,40 zł (12 x 2 112,95), całkowity koszt projektu ma wynieść około 2,7 mld zł.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Uzasadnienie projektu

Na stan z marca br., co szósty bezrobotny zarejestrowany w urzędzie pracy to osoba, która nie ukończyła 25. roku życia. Rządzącym nie chodzi o to, aby młodzi podejmowali jakąkolwiek pracę, ale o to żeby praca ta dawała im możliwości rozwoju oraz zapewniała ubezpieczenie zdrowotne i nabycie prawa do emerytury, czego nie można powiedzieć o często podpisywanych dziś z absolwentami szkół umowach o dzieło. Kompleksowa refundacja kosztów zatrudnienia ma stanowić instrument, który ułatwi młodzieży wejście i utrzymanie się na rynku pracy.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Rozwiązanie fundowane z Funduszu Pracy

Część kosztów zatrudnienia młodego pracownika będzie fundowana ze środków Funduszu Pracy w ramach kwoty limitu Funduszu Pracy ustalonego na lata 2016-2017. Fundusz jest tworzony z  obowiązkowych składek płaconych przez pracodawców, dotacje państwa i środki unijne, które następnie idą na zasiłki dla bezrobotnych, ich szkolenia, badania rynku pracy czy rozwój poradnictwa zawodowego (art. 108 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).


Obecnie starosta może też z tych środków m.in. przyznać jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej (art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy) czy refundować pracodawcy koszty poniesione na składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy za skierowanych do pracy bezrobotnych do 30. roku życia, którzy podejmują zatrudnienia po raz pierwszy w życiu (art. 60c ust. 1 ustawy). Proponowany projekt poszerza zatem niejako stosowane do tej pory rozwiązania.

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - przebieg procesu legislacyjnego

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA