REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza praca dla bezrobotnych przed 30 rokiem życia – refundacja części kosztów zatrudnienia

Pierwsza praca dla bezrobotnych przed 30 rokiem życia – refundacja części kosztów zatrudnienia
Pierwsza praca dla bezrobotnych przed 30 rokiem życia – refundacja części kosztów zatrudnienia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja programu „Pierwsza praca” ma od stycznia 2016 r. dać szansę na stałe zatrudnienie ok. 100 tys. młodych osób, a pracodawcom zrefundować koszt ich zatrudnienia przez pierwsze 12 miesięcy. Poselski projekt zmiany ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach analizuje obecnie Komisja Polityki Społecznej i Rodziny.

Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ma wprowadzić nowe narzędzie aktywizacji rynku pracy i zniechęcić pracodawców do zawierania umów „śmieciowych”. Chodzi o refundację pracodawcy części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki ZUS-owskie przez okres 12 miesięcy, w trakcie których będzie on zatrudniał w pełnym wymiarze osoby bezrobotne wskazane przez urząd pracy.

REKLAMA

REKLAMA

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Rozwiązanie to jest skierowane do bezrobotnych do 30. roku życia, którzy pierwszy raz w życiu podpisują umowę o pracę. Pierwszeństwo mają mieć absolwenci szkół i szkół wyższych. Na koniec marca br. wśród zarejestrowanych bezrobotnych, tych poniżej 30. roku życia było 574 159 (30,9% ogółu). Zakładając, że ok. 20% skorzysta z programu, a następnie 90% przedłuży umowę z pracodawcą, ostateczne wsparcie może uzyskać ok. 100 tys. młodych osób.

REKLAMA

Warunki? Pracodawca ma obowiązek utrzymać bezrobotnego w pełnym zatrudnieniu przez okres refundacji oraz przez kolejne 12 miesięcy po niej. Jeśli go zwolni, będzie musiał zwrócić refundację i to razem z odsetkami. Limit refundacji to iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu oraz kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę (z ostatniego dnia zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca) i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanej pensji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakładając, że przyszli beneficjenci projektu „Pierwsza praca” zostaną zatrudnieni każdy na kwotę minimalnego wynagrodzenia, tj. 1750 zł, całkowity miesięczny koszt zatrudnienia takiej osoby wyniesie dla pracodawcy 2 112,95 zł. Biorąc pod uwagę szacunki co do liczby młodych, którzy skorzystają z projektu oraz roczne koszty zatrudnienia na poziomie 25 355,40 zł (12 x 2 112,95), całkowity koszt projektu ma wynieść około 2,7 mld zł.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Uzasadnienie projektu

Na stan z marca br., co szósty bezrobotny zarejestrowany w urzędzie pracy to osoba, która nie ukończyła 25. roku życia. Rządzącym nie chodzi o to, aby młodzi podejmowali jakąkolwiek pracę, ale o to żeby praca ta dawała im możliwości rozwoju oraz zapewniała ubezpieczenie zdrowotne i nabycie prawa do emerytury, czego nie można powiedzieć o często podpisywanych dziś z absolwentami szkół umowach o dzieło. Kompleksowa refundacja kosztów zatrudnienia ma stanowić instrument, który ułatwi młodzieży wejście i utrzymanie się na rynku pracy.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Rozwiązanie fundowane z Funduszu Pracy

Część kosztów zatrudnienia młodego pracownika będzie fundowana ze środków Funduszu Pracy w ramach kwoty limitu Funduszu Pracy ustalonego na lata 2016-2017. Fundusz jest tworzony z  obowiązkowych składek płaconych przez pracodawców, dotacje państwa i środki unijne, które następnie idą na zasiłki dla bezrobotnych, ich szkolenia, badania rynku pracy czy rozwój poradnictwa zawodowego (art. 108 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).


Obecnie starosta może też z tych środków m.in. przyznać jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej (art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy) czy refundować pracodawcy koszty poniesione na składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy za skierowanych do pracy bezrobotnych do 30. roku życia, którzy podejmują zatrudnienia po raz pierwszy w życiu (art. 60c ust. 1 ustawy). Proponowany projekt poszerza zatem niejako stosowane do tej pory rozwiązania.

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - przebieg procesu legislacyjnego

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA