REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza praca dla bezrobotnych przed 30 rokiem życia – refundacja części kosztów zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pierwsza praca dla bezrobotnych przed 30 rokiem życia – refundacja części kosztów zatrudnienia
Pierwsza praca dla bezrobotnych przed 30 rokiem życia – refundacja części kosztów zatrudnienia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja programu „Pierwsza praca” ma od stycznia 2016 r. dać szansę na stałe zatrudnienie ok. 100 tys. młodych osób, a pracodawcom zrefundować koszt ich zatrudnienia przez pierwsze 12 miesięcy. Poselski projekt zmiany ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach analizuje obecnie Komisja Polityki Społecznej i Rodziny.

Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ma wprowadzić nowe narzędzie aktywizacji rynku pracy i zniechęcić pracodawców do zawierania umów „śmieciowych”. Chodzi o refundację pracodawcy części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki ZUS-owskie przez okres 12 miesięcy, w trakcie których będzie on zatrudniał w pełnym wymiarze osoby bezrobotne wskazane przez urząd pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Rozwiązanie to jest skierowane do bezrobotnych do 30. roku życia, którzy pierwszy raz w życiu podpisują umowę o pracę. Pierwszeństwo mają mieć absolwenci szkół i szkół wyższych. Na koniec marca br. wśród zarejestrowanych bezrobotnych, tych poniżej 30. roku życia było 574 159 (30,9% ogółu). Zakładając, że ok. 20% skorzysta z programu, a następnie 90% przedłuży umowę z pracodawcą, ostateczne wsparcie może uzyskać ok. 100 tys. młodych osób.

REKLAMA

Warunki? Pracodawca ma obowiązek utrzymać bezrobotnego w pełnym zatrudnieniu przez okres refundacji oraz przez kolejne 12 miesięcy po niej. Jeśli go zwolni, będzie musiał zwrócić refundację i to razem z odsetkami. Limit refundacji to iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu oraz kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę (z ostatniego dnia zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca) i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanej pensji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakładając, że przyszli beneficjenci projektu „Pierwsza praca” zostaną zatrudnieni każdy na kwotę minimalnego wynagrodzenia, tj. 1750 zł, całkowity miesięczny koszt zatrudnienia takiej osoby wyniesie dla pracodawcy 2 112,95 zł. Biorąc pod uwagę szacunki co do liczby młodych, którzy skorzystają z projektu oraz roczne koszty zatrudnienia na poziomie 25 355,40 zł (12 x 2 112,95), całkowity koszt projektu ma wynieść około 2,7 mld zł.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Uzasadnienie projektu

Na stan z marca br., co szósty bezrobotny zarejestrowany w urzędzie pracy to osoba, która nie ukończyła 25. roku życia. Rządzącym nie chodzi o to, aby młodzi podejmowali jakąkolwiek pracę, ale o to żeby praca ta dawała im możliwości rozwoju oraz zapewniała ubezpieczenie zdrowotne i nabycie prawa do emerytury, czego nie można powiedzieć o często podpisywanych dziś z absolwentami szkół umowach o dzieło. Kompleksowa refundacja kosztów zatrudnienia ma stanowić instrument, który ułatwi młodzieży wejście i utrzymanie się na rynku pracy.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Rozwiązanie fundowane z Funduszu Pracy

Część kosztów zatrudnienia młodego pracownika będzie fundowana ze środków Funduszu Pracy w ramach kwoty limitu Funduszu Pracy ustalonego na lata 2016-2017. Fundusz jest tworzony z  obowiązkowych składek płaconych przez pracodawców, dotacje państwa i środki unijne, które następnie idą na zasiłki dla bezrobotnych, ich szkolenia, badania rynku pracy czy rozwój poradnictwa zawodowego (art. 108 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).


Obecnie starosta może też z tych środków m.in. przyznać jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej (art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy) czy refundować pracodawcy koszty poniesione na składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy za skierowanych do pracy bezrobotnych do 30. roku życia, którzy podejmują zatrudnienia po raz pierwszy w życiu (art. 60c ust. 1 ustawy). Proponowany projekt poszerza zatem niejako stosowane do tej pory rozwiązania.

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - przebieg procesu legislacyjnego

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA

KSeF zmieni wszystko. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

REKLAMA

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

REKLAMA