REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudny pośrednik, czyli pracodawca w urzędzie pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Budrewicz

REKLAMA

Jest spora grupa osób, która poprzez urząd pracy próbuje znaleźć zatrudnienie. Ofert jest jak na lekarstwo, za co obwinia się szeroko rozumiany kryzys. Tymczasem warto byłoby dowiedzieć się, jak wygląda sprawa od strony pracodawcy.

Kodeks pracy 2013 z komentarzem

REKLAMA

Nazwa "Urząd Pracy" jest o tyle myląca, że realne zatrudnienie mają tu tylko urzędnicy. Pozostali "użytkownicy" tego przybytku, stanowiący większość, są bezrobotni. I z większości badań wynika, że nie wszyscy szukają tu pracy, a bardziej - udokumentowania statusu bezrobotnego na potrzeby ubezpieczenia zdrowotnego lub różnych zasiłków.

Otóż w normalnej sytuacji, tzn. dając ogłoszenie w prasie czy w Internecie, pracodawca dzieli się połową wiedzy na temat stanowiska, czyli podaje, kogo szuka (wymagania od kandydatów) i po co (obowiązki). Drugą połowę wiedzy, czyli ile chce za to zapłacić, zdradza tym, których zaprosi na rozmowę, ale praktycznie tylko tej jednej wybranej osobie. Jest to logiczne, bo ani pracodawcy, ani pracownikowi, nie potrzeba więcej, żeby dokonać wyboru, czyli żeby pracodawca sprawdził, co umieją kandydaci i ile chcą za to pieniędzy.

Kiedy pracodawca nie musi wypłacać wynagrodzenia

Jakie przepisy najczęściej naruszają pracodawcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasem zamieszczenie ogłoszenia za pośrednictwem urzędu pracy nie jest już tak proste. Poniżej przedstawiam skróconą informację, jakie dane musi podać pracodawca.


Jakie dane musi podać pracodawca w urzędzie pracy?


Najpierw musi mieć kartę pracodawcy. Oprócz standardowego zestawu - NIP, REGON, adres, trzeba podać PKD przeważającej działalności. Podanie osoby kontaktowej też ma sens. Ale to nie wszystko. Konieczny jest opis - charakterystyka prowadzonej działalności. Do tego aktualny stan zatrudnienia (także wg podziału na poszczególne zawody), przewidywane potrzeby wg podziału zawodów oraz oczekiwania wobec urzędu pracy (logika podpowiada, że chodzi o znalezienie pracownika, ale pewnie to za mało).

No dobrze, to nie wydaje się tak dużo. Okay, ale jeszcze nawet nie zaczęliśmy etapu dawania ogłoszenia. W zgłoszeniu oferty pracy (bo tak się to fachowo nazywa) podajemy oczywiście te same dane co zawsze - tak jakby nie można było znaleźć firmy po unikalnym numerze NIP czy równie unikalnym numerze REGON. Dalej podajemy nazwę zawodu wraz z jego kodem wg oficjalnej klasyfikacji, nazwę stanowiska, liczbę wolnych miejsc pracy (w tym dla niepełnosprawnych), liczbę kandydatów objętą zgłoszeniem, konkretną datę początku zatrudnienia, miejsce wykonywania pracy, terytorialny zasięg oferty pracy, rodzaj umowy o pracę, informację o systemie i rozkładzie czasu pracy, wynagrodzenie miesięczne brutto i system wynagradzania.

Dopiero wówczas można przejść do wymagań od kandydata: wykształcenie, staż pracy oraz umiejętności (specjalności). Na koniec wymagany jest opis (charakterystyka) wykonywanej pracy (cokolwiek to jest).

Kiedy pracodawca może spytać pracownika o karalność

Część tych informacji spokojnie można by pominąć, bo nie są one potrzebne ani pracodawcy, ani pracownikowi. Przypuszczalnie potrzebuje ich urząd do celów statystycznych. Czy jednak takie dane pomogły komukolwiek znaleźć pracę? Ilu ofert pracy nie zamieszczono, bo nikomu nie chciało się tworzyć tych wszystkich charakterystyk, opisów itp.?

www.zpp.net.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA