REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudny pośrednik, czyli pracodawca w urzędzie pracy

Paweł Budrewicz

REKLAMA

Jest spora grupa osób, która poprzez urząd pracy próbuje znaleźć zatrudnienie. Ofert jest jak na lekarstwo, za co obwinia się szeroko rozumiany kryzys. Tymczasem warto byłoby dowiedzieć się, jak wygląda sprawa od strony pracodawcy.

Kodeks pracy 2013 z komentarzem

REKLAMA

Autopromocja

Nazwa "Urząd Pracy" jest o tyle myląca, że realne zatrudnienie mają tu tylko urzędnicy. Pozostali "użytkownicy" tego przybytku, stanowiący większość, są bezrobotni. I z większości badań wynika, że nie wszyscy szukają tu pracy, a bardziej - udokumentowania statusu bezrobotnego na potrzeby ubezpieczenia zdrowotnego lub różnych zasiłków.

Otóż w normalnej sytuacji, tzn. dając ogłoszenie w prasie czy w Internecie, pracodawca dzieli się połową wiedzy na temat stanowiska, czyli podaje, kogo szuka (wymagania od kandydatów) i po co (obowiązki). Drugą połowę wiedzy, czyli ile chce za to zapłacić, zdradza tym, których zaprosi na rozmowę, ale praktycznie tylko tej jednej wybranej osobie. Jest to logiczne, bo ani pracodawcy, ani pracownikowi, nie potrzeba więcej, żeby dokonać wyboru, czyli żeby pracodawca sprawdził, co umieją kandydaci i ile chcą za to pieniędzy.

Kiedy pracodawca nie musi wypłacać wynagrodzenia

Jakie przepisy najczęściej naruszają pracodawcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasem zamieszczenie ogłoszenia za pośrednictwem urzędu pracy nie jest już tak proste. Poniżej przedstawiam skróconą informację, jakie dane musi podać pracodawca.


Jakie dane musi podać pracodawca w urzędzie pracy?


Najpierw musi mieć kartę pracodawcy. Oprócz standardowego zestawu - NIP, REGON, adres, trzeba podać PKD przeważającej działalności. Podanie osoby kontaktowej też ma sens. Ale to nie wszystko. Konieczny jest opis - charakterystyka prowadzonej działalności. Do tego aktualny stan zatrudnienia (także wg podziału na poszczególne zawody), przewidywane potrzeby wg podziału zawodów oraz oczekiwania wobec urzędu pracy (logika podpowiada, że chodzi o znalezienie pracownika, ale pewnie to za mało).

No dobrze, to nie wydaje się tak dużo. Okay, ale jeszcze nawet nie zaczęliśmy etapu dawania ogłoszenia. W zgłoszeniu oferty pracy (bo tak się to fachowo nazywa) podajemy oczywiście te same dane co zawsze - tak jakby nie można było znaleźć firmy po unikalnym numerze NIP czy równie unikalnym numerze REGON. Dalej podajemy nazwę zawodu wraz z jego kodem wg oficjalnej klasyfikacji, nazwę stanowiska, liczbę wolnych miejsc pracy (w tym dla niepełnosprawnych), liczbę kandydatów objętą zgłoszeniem, konkretną datę początku zatrudnienia, miejsce wykonywania pracy, terytorialny zasięg oferty pracy, rodzaj umowy o pracę, informację o systemie i rozkładzie czasu pracy, wynagrodzenie miesięczne brutto i system wynagradzania.

Dopiero wówczas można przejść do wymagań od kandydata: wykształcenie, staż pracy oraz umiejętności (specjalności). Na koniec wymagany jest opis (charakterystyka) wykonywanej pracy (cokolwiek to jest).

Kiedy pracodawca może spytać pracownika o karalność

Część tych informacji spokojnie można by pominąć, bo nie są one potrzebne ani pracodawcy, ani pracownikowi. Przypuszczalnie potrzebuje ich urząd do celów statystycznych. Czy jednak takie dane pomogły komukolwiek znaleźć pracę? Ilu ofert pracy nie zamieszczono, bo nikomu nie chciało się tworzyć tych wszystkich charakterystyk, opisów itp.?

www.zpp.net.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczenie ESG w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami. Od kiedy i jak wdrażać nowe przepisy?

Od 2024 roku duże przedsiębiorstwa publiczne w Unii Europejskiej, takie jak spółki giełdowe, banki oraz zakłady ubezpieczeń, zostaną zobligowane do raportowania kwestii środowiskowych, społecznych oraz związanych z zarządzaniem (ESG) na mocy nowych wytycznych dyrektywy CSRD. 

Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

InPost startuje z bezpośrednimi przesyłkami z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

Czy prawo pozwala zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

REKLAMA

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

REKLAMA