REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudny pośrednik, czyli pracodawca w urzędzie pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Budrewicz

REKLAMA

Jest spora grupa osób, która poprzez urząd pracy próbuje znaleźć zatrudnienie. Ofert jest jak na lekarstwo, za co obwinia się szeroko rozumiany kryzys. Tymczasem warto byłoby dowiedzieć się, jak wygląda sprawa od strony pracodawcy.

Kodeks pracy 2013 z komentarzem

REKLAMA

Nazwa "Urząd Pracy" jest o tyle myląca, że realne zatrudnienie mają tu tylko urzędnicy. Pozostali "użytkownicy" tego przybytku, stanowiący większość, są bezrobotni. I z większości badań wynika, że nie wszyscy szukają tu pracy, a bardziej - udokumentowania statusu bezrobotnego na potrzeby ubezpieczenia zdrowotnego lub różnych zasiłków.

Otóż w normalnej sytuacji, tzn. dając ogłoszenie w prasie czy w Internecie, pracodawca dzieli się połową wiedzy na temat stanowiska, czyli podaje, kogo szuka (wymagania od kandydatów) i po co (obowiązki). Drugą połowę wiedzy, czyli ile chce za to zapłacić, zdradza tym, których zaprosi na rozmowę, ale praktycznie tylko tej jednej wybranej osobie. Jest to logiczne, bo ani pracodawcy, ani pracownikowi, nie potrzeba więcej, żeby dokonać wyboru, czyli żeby pracodawca sprawdził, co umieją kandydaci i ile chcą za to pieniędzy.

Kiedy pracodawca nie musi wypłacać wynagrodzenia

Jakie przepisy najczęściej naruszają pracodawcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasem zamieszczenie ogłoszenia za pośrednictwem urzędu pracy nie jest już tak proste. Poniżej przedstawiam skróconą informację, jakie dane musi podać pracodawca.


Jakie dane musi podać pracodawca w urzędzie pracy?


Najpierw musi mieć kartę pracodawcy. Oprócz standardowego zestawu - NIP, REGON, adres, trzeba podać PKD przeważającej działalności. Podanie osoby kontaktowej też ma sens. Ale to nie wszystko. Konieczny jest opis - charakterystyka prowadzonej działalności. Do tego aktualny stan zatrudnienia (także wg podziału na poszczególne zawody), przewidywane potrzeby wg podziału zawodów oraz oczekiwania wobec urzędu pracy (logika podpowiada, że chodzi o znalezienie pracownika, ale pewnie to za mało).

No dobrze, to nie wydaje się tak dużo. Okay, ale jeszcze nawet nie zaczęliśmy etapu dawania ogłoszenia. W zgłoszeniu oferty pracy (bo tak się to fachowo nazywa) podajemy oczywiście te same dane co zawsze - tak jakby nie można było znaleźć firmy po unikalnym numerze NIP czy równie unikalnym numerze REGON. Dalej podajemy nazwę zawodu wraz z jego kodem wg oficjalnej klasyfikacji, nazwę stanowiska, liczbę wolnych miejsc pracy (w tym dla niepełnosprawnych), liczbę kandydatów objętą zgłoszeniem, konkretną datę początku zatrudnienia, miejsce wykonywania pracy, terytorialny zasięg oferty pracy, rodzaj umowy o pracę, informację o systemie i rozkładzie czasu pracy, wynagrodzenie miesięczne brutto i system wynagradzania.

Dopiero wówczas można przejść do wymagań od kandydata: wykształcenie, staż pracy oraz umiejętności (specjalności). Na koniec wymagany jest opis (charakterystyka) wykonywanej pracy (cokolwiek to jest).

Kiedy pracodawca może spytać pracownika o karalność

Część tych informacji spokojnie można by pominąć, bo nie są one potrzebne ani pracodawcy, ani pracownikowi. Przypuszczalnie potrzebuje ich urząd do celów statystycznych. Czy jednak takie dane pomogły komukolwiek znaleźć pracę? Ilu ofert pracy nie zamieszczono, bo nikomu nie chciało się tworzyć tych wszystkich charakterystyk, opisów itp.?

www.zpp.net.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA