REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składki na Fundusz Pracy - kto nie musi ich opłacać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Składki na Fundusz Pracy - kto nie musi ich opłacać? /Fot. Fotolia
Składki na Fundusz Pracy - kto nie musi ich opłacać? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bieżący rok należy zaliczyć do tych z najniższym poziomem bezrobocia od kilku lat. Mimo to jednak przedsiębiorcy oraz pracodawcy nadal zobowiązani są opłacać składki na Fundusz Pracy. Co to za fundusz? W jakim celu został stworzony, ile wynoszą składki i kto jest zwolniony z ich opłacania?

REKLAMA

Autopromocja

Fundusz Pracy - na co przeznaczane są środki finansowe z tego funduszu?

Składki na Fundusz Pracy zostały uregulowane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Fundusz ten powstał w celu zapobiegania skutkom bezrobocia oraz łagodzenia ich. W jaki sposób?

Składki z tego funduszu są przekazywane między innymi na:

  • wypłaty zasiłków dla osób bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy,
  • programy mające na celu zapobieganiu bezrobociu,
  • różnego rodzaju stypendia naukowe,
  • świadczenia integracyjne,
  • dodatki aktywizujące zawodowo,
  • koszty działania klubów pracy,
  • promocję i pomoc prawną osobom zatrudnionym za granicą,
  • różnego rodzaju dofinansowania.

Polecamy: E-składka. Jedno konto ZUS od 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość składek na FP - od jakiej podstawy jest ustalana?

Procentowa wysokość składki na Fundusz Pracy jest taka sama zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla pracowników. Różnią się jednak podstawy, od których są one obliczane.

W przypadku przedsiębiorców podstawa jest taka sama, jak podstawa na składki emerytalne i rentowe. Standardowo stanowi 60% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku. Tym samym w 2017 roku składka na FP za przedsiębiorcę wynosi 62,67 zł, a od 2018 roku będzie wynosiła 65,31 zł.

Natomiast jeśli chodzi o składki opłacane za pracownika, to tak jak w przypadku składek społecznych podstawę stanowi wysokość wynagrodzenia brutto, które otrzymuje pracownik.

Za kogo należy obowiązkowo opłacać składki na FP?

Jak już zostało wyżej wspomniane, ogólna zasada mówi o tym, że Fundusz Pracy opłacają osoby, które obowiązkowo podlegają również ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym lub otrzymują zaopatrzenie emerytalne.

W szczególności jednak składki na ten fundusz opłacają pracodawcy oraz jednostki organizacyjne za:

  • pracowników, z którymi pozostają w stosunku pracy lub stosunku służbowym,
  • osoby wykonujące prace nakładcze,
  • osoby zatrudnione na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług,
  • osoby wykonujące pracę w okresie tymczasowego aresztowania lub odbywania kary pozbawienia wolności,
  • osoby otrzymujace stypendia sportowe.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry


Kto jest zwolniony z opłacania składek na Fundusz Pracy?

Przepisy, które regulują zasady opłacania składek na Fundusz Pracy, przewidują również przypadki, w których niektórzy zwolnieni są z opłacania tych składek. Do tych wyjątków możemy zaliczyć między innymi:

  • przedsiębiorców, którzy opłacają preferencyjne składki ZUS (przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności);
  • przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników wyłącznie na podstawie umów zlecenie (czyli nie zatrudniają ani jednej osoby na podstawie umowy o pracę) - w takiej sytuacji nie opłacają oni składek na FP za zleceniobiorców;
  • pracodawcy, którzy zatrudnią osoby bezrobotne przed 30. rokiem życia skierowane przez urząd pracy, zwolnieni są z opłacania za nich składek na Fundusz Pracy przez 12 miesięcy;
  • pracodawcy, którzy zatrudniają osoby po 50. roku życia, które bezpośrednio przed zatrudnieniem przez minimum miesiąc były zarejestrowane jako osoby bezrobotne w UP, również nie muszą płacić za takich pracowników składek na FP;
  • składek na ten fundusz nie trzeba opłacać również za pracowników lub zleceniobiorców, których wynagrodzenie jest niższe niż minimalna krajowa;
  • najdłuższe zwolnienie, bo wynoszące 36 miesięcy, dotyczy pracowników, którzy wracają do pracy po:
    • urlopie macierzyńskim,
    • urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego,
    • urlopie rodzicielskim,
    • urlopie wychowawczym;
  • zwolnione z opłacania składek na FP są kobiety, które ukończyły 55. rok życia i mężczyźni, którzy ukończyli 60. rok życia - ta zasada dotyczy zarówno pracowników, jak i przedsiębiorców;
  • zwolnieni z opłacania składek na FP za swoich pracowników są też pracodawcy wymienieni poniżej:
    • Przedsiębiorcy Polskiego Związku Głuchych i Polskiego Związku Niewidomych oraz Związku Ociemniałych Żołnierzy RP,
    • Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi,
    • Zakład Opieki nad Niewidomymi w Laskach,
    • Zakłady aktywności zawodowej.

Z powyższej listy można wnioskować, że również zwolnienie z opłacania składek na ten fundusz celowy za konkretne grupy pracowników lub przedsiębiorców może być traktowane jako zapobieganie bezrobociu. Wynika to z promowania i zachęcania do zatrudniania osób bezrobotnych. Natomiast długie zwolnienie z opłacania składek za pracowników powracających do pracy po urlopach związanych z rodzicielstwem ma zapobiegać wykluczania tej grupy pracowniczej z rynku pracy.

Autor: Emilia Drabek, wfirma.pl

Zobacz także: Moja firma

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA