REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składki na Fundusz Pracy - kto nie musi ich opłacać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Składki na Fundusz Pracy - kto nie musi ich opłacać? /Fot. Fotolia
Składki na Fundusz Pracy - kto nie musi ich opłacać? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bieżący rok należy zaliczyć do tych z najniższym poziomem bezrobocia od kilku lat. Mimo to jednak przedsiębiorcy oraz pracodawcy nadal zobowiązani są opłacać składki na Fundusz Pracy. Co to za fundusz? W jakim celu został stworzony, ile wynoszą składki i kto jest zwolniony z ich opłacania?

REKLAMA

Fundusz Pracy - na co przeznaczane są środki finansowe z tego funduszu?

Składki na Fundusz Pracy zostały uregulowane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Fundusz ten powstał w celu zapobiegania skutkom bezrobocia oraz łagodzenia ich. W jaki sposób?

Składki z tego funduszu są przekazywane między innymi na:

  • wypłaty zasiłków dla osób bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy,
  • programy mające na celu zapobieganiu bezrobociu,
  • różnego rodzaju stypendia naukowe,
  • świadczenia integracyjne,
  • dodatki aktywizujące zawodowo,
  • koszty działania klubów pracy,
  • promocję i pomoc prawną osobom zatrudnionym za granicą,
  • różnego rodzaju dofinansowania.

Polecamy: E-składka. Jedno konto ZUS od 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość składek na FP - od jakiej podstawy jest ustalana?

Procentowa wysokość składki na Fundusz Pracy jest taka sama zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla pracowników. Różnią się jednak podstawy, od których są one obliczane.

W przypadku przedsiębiorców podstawa jest taka sama, jak podstawa na składki emerytalne i rentowe. Standardowo stanowi 60% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku. Tym samym w 2017 roku składka na FP za przedsiębiorcę wynosi 62,67 zł, a od 2018 roku będzie wynosiła 65,31 zł.

Natomiast jeśli chodzi o składki opłacane za pracownika, to tak jak w przypadku składek społecznych podstawę stanowi wysokość wynagrodzenia brutto, które otrzymuje pracownik.

Za kogo należy obowiązkowo opłacać składki na FP?

Jak już zostało wyżej wspomniane, ogólna zasada mówi o tym, że Fundusz Pracy opłacają osoby, które obowiązkowo podlegają również ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym lub otrzymują zaopatrzenie emerytalne.

W szczególności jednak składki na ten fundusz opłacają pracodawcy oraz jednostki organizacyjne za:

  • pracowników, z którymi pozostają w stosunku pracy lub stosunku służbowym,
  • osoby wykonujące prace nakładcze,
  • osoby zatrudnione na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług,
  • osoby wykonujące pracę w okresie tymczasowego aresztowania lub odbywania kary pozbawienia wolności,
  • osoby otrzymujace stypendia sportowe.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry


Kto jest zwolniony z opłacania składek na Fundusz Pracy?

Przepisy, które regulują zasady opłacania składek na Fundusz Pracy, przewidują również przypadki, w których niektórzy zwolnieni są z opłacania tych składek. Do tych wyjątków możemy zaliczyć między innymi:

  • przedsiębiorców, którzy opłacają preferencyjne składki ZUS (przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności);
  • przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników wyłącznie na podstawie umów zlecenie (czyli nie zatrudniają ani jednej osoby na podstawie umowy o pracę) - w takiej sytuacji nie opłacają oni składek na FP za zleceniobiorców;
  • pracodawcy, którzy zatrudnią osoby bezrobotne przed 30. rokiem życia skierowane przez urząd pracy, zwolnieni są z opłacania za nich składek na Fundusz Pracy przez 12 miesięcy;
  • pracodawcy, którzy zatrudniają osoby po 50. roku życia, które bezpośrednio przed zatrudnieniem przez minimum miesiąc były zarejestrowane jako osoby bezrobotne w UP, również nie muszą płacić za takich pracowników składek na FP;
  • składek na ten fundusz nie trzeba opłacać również za pracowników lub zleceniobiorców, których wynagrodzenie jest niższe niż minimalna krajowa;
  • najdłuższe zwolnienie, bo wynoszące 36 miesięcy, dotyczy pracowników, którzy wracają do pracy po:
    • urlopie macierzyńskim,
    • urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego,
    • urlopie rodzicielskim,
    • urlopie wychowawczym;
  • zwolnione z opłacania składek na FP są kobiety, które ukończyły 55. rok życia i mężczyźni, którzy ukończyli 60. rok życia - ta zasada dotyczy zarówno pracowników, jak i przedsiębiorców;
  • zwolnieni z opłacania składek na FP za swoich pracowników są też pracodawcy wymienieni poniżej:
    • Przedsiębiorcy Polskiego Związku Głuchych i Polskiego Związku Niewidomych oraz Związku Ociemniałych Żołnierzy RP,
    • Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi,
    • Zakład Opieki nad Niewidomymi w Laskach,
    • Zakłady aktywności zawodowej.

Z powyższej listy można wnioskować, że również zwolnienie z opłacania składek na ten fundusz celowy za konkretne grupy pracowników lub przedsiębiorców może być traktowane jako zapobieganie bezrobociu. Wynika to z promowania i zachęcania do zatrudniania osób bezrobotnych. Natomiast długie zwolnienie z opłacania składek za pracowników powracających do pracy po urlopach związanych z rodzicielstwem ma zapobiegać wykluczania tej grupy pracowniczej z rynku pracy.

Autor: Emilia Drabek, wfirma.pl

Zobacz także: Moja firma

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA