REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.

VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.
Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne udogodnienia w ZUS dla przedsiębiorców. Od 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorcy będą opłacać składki ZUS jednym przelewem, a nie jak dotychczas trzema czy nawet czterema przelewami. Musimy pamiętać, iż rachunki bankowe służące obecnie do opłacania składek ZUS będą aktywne jedynie do 29 grudnia br., w związku z tym wszystkie przelewy dokonane na te rachunki po tym dniu wrócą na konto przedsiębiorcy.

Każdy płatnik składek najpóźniej do 31 grudnia 2017 r. powinien otrzymać z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pismo z jego indywidualnym numerem składkowym, na które będzie wpłacać składki począwszy od 1 stycznia 2018 r.  Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność w 2018 r. informację o numerze rachunku składkowego otrzymają pocztą, niezwłocznie po zarejestrowaniu w ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Będzie to zwykły przelew a nie jak do tej pory dedykowany jedynie dla ZUS. Każda z wpłaconych kwot zostanie podzielona na wszystkie rodzaje opłacanych przez płatnika składek tj. ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych. ZUS dokona podziału na podstawie składek za ostatni miesiąc, które zostały wykazane na deklaracji rozliczeniowej lub, które wpisał ZUS w przypadku płatnika zwolnionego z przekazywania deklaracji. Na nowym przelewie nie będziemy podawać informacji jakiego okresu oraz jakich ubezpieczeń wpłata dotyczy.

Kwota składek do zapłaty wpisana do deklaracji rozliczeniowej za ostatni miesiąc - np. 10 000 zł

ubezpieczenia społeczne

REKLAMA

ubezpieczenie zdrowotne

FP i FGŚP

7 000 zł

2 000 zł

1 000 zł

Rozliczenie wpłaty w kwocie np. 10 000 zł z 15 stycznia 2018 r.

ubezpieczenia społeczne

ubezpieczenie zdrowotne

FP i FGŚP

70% - 7 000 zł

20% - 2 000 zł

10% - 1 000 zł

Udział procentowy składek w sumie składek do zapłaty

70%

20%

10%

Źródło zus.pl

Jeśli Przedsiębiorca rozlicza składki na jednym zakresie deklaracji (np. 1-39) otrzyma 1 numer rachunku składkowego, natomiast jeśli rozlicza składki na więcej niż jednym zakresie deklaracji (np. 1-39 i 50-59) otrzyma 2 odrębne numery.

Numer rachunku składkowego będzie się składał z 26 cyfr. W numerze tym zawarty będzie numer identyfikujący ZUS oraz numer NIP płatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2 cyfry

11 cyfr

3 cyfry

10 cyfr

NN      

60000002026   

NNN

NNNNNNNNNN

Liczba kontrolna

stały numer

liczba uzupełniająca

Twój nr NIP

Źródło zus.pl

Po otrzymaniu listu z indywidualnym numerem składkowym należy upewnić się, czy jest to list z ZUS. Sprawdzamy, czy w otrzymanym numerze rachunku zawarty jest numer identyfikujący ZUS - 60000002 026 (cyfry od 3 do 13), czy w rachunku zawarty jest nasz nr NIP, oraz czy na informacji jest bezbarwne logo ZUS
i logo e-SKŁADKA. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności informacji, zawsze indywidualny rachunek składkowy można potwierdzić w każdej placówce ZUS lub na COT.

W przypadku, gdy przedsiębiorca do końca 2017 r. nie otrzyma informacji o jego indywidualnym numerze składkowym lub zgubi list, powinien jak najszybciej zgłosić się do dowolnego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS tel. 22 560 16 00. Płatnik, który nie będzie znał swojego indywidualnego numeru składkowego, od 1 stycznia 2018 r. nie będzie mógł dokonać wpłaty składek ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił na swojej stronie wyszukiwarkę numerów NRS.

Polecamy: E-składka. Jedno konto ZUS od 2018 r.

W wyszukiwarce należy wpisać dane identyfikacyjne z jakimi płatnik został zgłoszony do ZUS. Z wyszukiwarki tej mogą także korzystać biura rachunkowe, pełnomocnicy lub osoby trzecie opłacające za danego Przedsiębiorcę składki ZUS.

W przypadku, gdy na koncie płatnika będą zaległości, wpłata w pierwszej kolejności zostanie zaliczona na poczet najstarszych zaległości, odpowiednio na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych. Dzięki takiemu rozliczaniu wpłat nie będą rosły odsetki za zwłokę od niezapłaconych składek.

Przedsiębiorca podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu pod warunkiem, że opłaca składki w terminie. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku gdy Przedsiębiorca ma zaległe składki a wpłata będzie zbyt niska i po pokryciu składek zaległych nie wystarczy na pokrycie bieżących składek, Przedsiębiorca nie będzie podlegał dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu.

Płatnik składek, który ma długi składkowe i nie może ich spłacić jednorazowo, a chce korzystać z ubezpieczenia chorobowego może skorzystać z możliwości zawarcia układu ratalnego. W tej sprawie powinien zgłosić się do doradcy ds. ulg i umorzeń.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Należności, które są spłacane w układzie ratalnym lub z odroczonym terminem płatności również będą mogły być wpłacane na indywidualny numer rachunku składkowego za pomocą jednego przelewu wraz z bieżącymi składkami ale tylko gdy płatność będzie dokonana przed wyznaczonym terminem  należności ratalnej oraz bieżących składek. W innym wypadku płatnik składek będzie musiał wykonać 2 przelewy.

W przypadku egzekucji należności, będą one spłacane na wskazany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych numer rachunku bankowego, który będzie podany w tytułach wykonawczych, czy zajęciach rachunków bankowych płatników składek.

Płatnicy zagraniczni również otrzymają swój indywidualny numer rachunku składkowego, który będzie zgodny z formatem IBAN.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA