REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.

VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.
Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne udogodnienia w ZUS dla przedsiębiorców. Od 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorcy będą opłacać składki ZUS jednym przelewem, a nie jak dotychczas trzema czy nawet czterema przelewami. Musimy pamiętać, iż rachunki bankowe służące obecnie do opłacania składek ZUS będą aktywne jedynie do 29 grudnia br., w związku z tym wszystkie przelewy dokonane na te rachunki po tym dniu wrócą na konto przedsiębiorcy.

Każdy płatnik składek najpóźniej do 31 grudnia 2017 r. powinien otrzymać z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pismo z jego indywidualnym numerem składkowym, na które będzie wpłacać składki począwszy od 1 stycznia 2018 r.  Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność w 2018 r. informację o numerze rachunku składkowego otrzymają pocztą, niezwłocznie po zarejestrowaniu w ZUS.

REKLAMA

Autopromocja

Będzie to zwykły przelew a nie jak do tej pory dedykowany jedynie dla ZUS. Każda z wpłaconych kwot zostanie podzielona na wszystkie rodzaje opłacanych przez płatnika składek tj. ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych. ZUS dokona podziału na podstawie składek za ostatni miesiąc, które zostały wykazane na deklaracji rozliczeniowej lub, które wpisał ZUS w przypadku płatnika zwolnionego z przekazywania deklaracji. Na nowym przelewie nie będziemy podawać informacji jakiego okresu oraz jakich ubezpieczeń wpłata dotyczy.

Kwota składek do zapłaty wpisana do deklaracji rozliczeniowej za ostatni miesiąc - np. 10 000 zł

ubezpieczenia społeczne

ubezpieczenie zdrowotne

FP i FGŚP

7 000 zł

2 000 zł

1 000 zł

Rozliczenie wpłaty w kwocie np. 10 000 zł z 15 stycznia 2018 r.

ubezpieczenia społeczne

ubezpieczenie zdrowotne

FP i FGŚP

70% - 7 000 zł

20% - 2 000 zł

10% - 1 000 zł

Udział procentowy składek w sumie składek do zapłaty

70%

20%

10%

Źródło zus.pl

Jeśli Przedsiębiorca rozlicza składki na jednym zakresie deklaracji (np. 1-39) otrzyma 1 numer rachunku składkowego, natomiast jeśli rozlicza składki na więcej niż jednym zakresie deklaracji (np. 1-39 i 50-59) otrzyma 2 odrębne numery.

Numer rachunku składkowego będzie się składał z 26 cyfr. W numerze tym zawarty będzie numer identyfikujący ZUS oraz numer NIP płatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2 cyfry

11 cyfr

3 cyfry

10 cyfr

NN      

60000002026   

NNN

NNNNNNNNNN

Liczba kontrolna

stały numer

liczba uzupełniająca

Twój nr NIP

Źródło zus.pl

Po otrzymaniu listu z indywidualnym numerem składkowym należy upewnić się, czy jest to list z ZUS. Sprawdzamy, czy w otrzymanym numerze rachunku zawarty jest numer identyfikujący ZUS - 60000002 026 (cyfry od 3 do 13), czy w rachunku zawarty jest nasz nr NIP, oraz czy na informacji jest bezbarwne logo ZUS
i logo e-SKŁADKA. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności informacji, zawsze indywidualny rachunek składkowy można potwierdzić w każdej placówce ZUS lub na COT.

W przypadku, gdy przedsiębiorca do końca 2017 r. nie otrzyma informacji o jego indywidualnym numerze składkowym lub zgubi list, powinien jak najszybciej zgłosić się do dowolnego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS tel. 22 560 16 00. Płatnik, który nie będzie znał swojego indywidualnego numeru składkowego, od 1 stycznia 2018 r. nie będzie mógł dokonać wpłaty składek ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił na swojej stronie wyszukiwarkę numerów NRS.

Polecamy: E-składka. Jedno konto ZUS od 2018 r.

W wyszukiwarce należy wpisać dane identyfikacyjne z jakimi płatnik został zgłoszony do ZUS. Z wyszukiwarki tej mogą także korzystać biura rachunkowe, pełnomocnicy lub osoby trzecie opłacające za danego Przedsiębiorcę składki ZUS.

REKLAMA

W przypadku, gdy na koncie płatnika będą zaległości, wpłata w pierwszej kolejności zostanie zaliczona na poczet najstarszych zaległości, odpowiednio na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych. Dzięki takiemu rozliczaniu wpłat nie będą rosły odsetki za zwłokę od niezapłaconych składek.

Przedsiębiorca podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu pod warunkiem, że opłaca składki w terminie. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku gdy Przedsiębiorca ma zaległe składki a wpłata będzie zbyt niska i po pokryciu składek zaległych nie wystarczy na pokrycie bieżących składek, Przedsiębiorca nie będzie podlegał dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu.

Płatnik składek, który ma długi składkowe i nie może ich spłacić jednorazowo, a chce korzystać z ubezpieczenia chorobowego może skorzystać z możliwości zawarcia układu ratalnego. W tej sprawie powinien zgłosić się do doradcy ds. ulg i umorzeń.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Należności, które są spłacane w układzie ratalnym lub z odroczonym terminem płatności również będą mogły być wpłacane na indywidualny numer rachunku składkowego za pomocą jednego przelewu wraz z bieżącymi składkami ale tylko gdy płatność będzie dokonana przed wyznaczonym terminem  należności ratalnej oraz bieżących składek. W innym wypadku płatnik składek będzie musiał wykonać 2 przelewy.

W przypadku egzekucji należności, będą one spłacane na wskazany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych numer rachunku bankowego, który będzie podany w tytułach wykonawczych, czy zajęciach rachunków bankowych płatników składek.

Płatnicy zagraniczni również otrzymają swój indywidualny numer rachunku składkowego, który będzie zgodny z formatem IBAN.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA