REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.
Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne udogodnienia w ZUS dla przedsiębiorców. Od 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorcy będą opłacać składki ZUS jednym przelewem, a nie jak dotychczas trzema czy nawet czterema przelewami. Musimy pamiętać, iż rachunki bankowe służące obecnie do opłacania składek ZUS będą aktywne jedynie do 29 grudnia br., w związku z tym wszystkie przelewy dokonane na te rachunki po tym dniu wrócą na konto przedsiębiorcy.

Każdy płatnik składek najpóźniej do 31 grudnia 2017 r. powinien otrzymać z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pismo z jego indywidualnym numerem składkowym, na które będzie wpłacać składki począwszy od 1 stycznia 2018 r.  Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność w 2018 r. informację o numerze rachunku składkowego otrzymają pocztą, niezwłocznie po zarejestrowaniu w ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Będzie to zwykły przelew a nie jak do tej pory dedykowany jedynie dla ZUS. Każda z wpłaconych kwot zostanie podzielona na wszystkie rodzaje opłacanych przez płatnika składek tj. ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych. ZUS dokona podziału na podstawie składek za ostatni miesiąc, które zostały wykazane na deklaracji rozliczeniowej lub, które wpisał ZUS w przypadku płatnika zwolnionego z przekazywania deklaracji. Na nowym przelewie nie będziemy podawać informacji jakiego okresu oraz jakich ubezpieczeń wpłata dotyczy.

Kwota składek do zapłaty wpisana do deklaracji rozliczeniowej za ostatni miesiąc - np. 10 000 zł

ubezpieczenia społeczne

REKLAMA

ubezpieczenie zdrowotne

FP i FGŚP

7 000 zł

2 000 zł

1 000 zł

Rozliczenie wpłaty w kwocie np. 10 000 zł z 15 stycznia 2018 r.

ubezpieczenia społeczne

ubezpieczenie zdrowotne

FP i FGŚP

70% - 7 000 zł

20% - 2 000 zł

10% - 1 000 zł

Udział procentowy składek w sumie składek do zapłaty

70%

20%

10%

Źródło zus.pl

Jeśli Przedsiębiorca rozlicza składki na jednym zakresie deklaracji (np. 1-39) otrzyma 1 numer rachunku składkowego, natomiast jeśli rozlicza składki na więcej niż jednym zakresie deklaracji (np. 1-39 i 50-59) otrzyma 2 odrębne numery.

Numer rachunku składkowego będzie się składał z 26 cyfr. W numerze tym zawarty będzie numer identyfikujący ZUS oraz numer NIP płatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2 cyfry

11 cyfr

3 cyfry

10 cyfr

NN      

60000002026   

NNN

NNNNNNNNNN

Liczba kontrolna

stały numer

liczba uzupełniająca

Twój nr NIP

Źródło zus.pl

Po otrzymaniu listu z indywidualnym numerem składkowym należy upewnić się, czy jest to list z ZUS. Sprawdzamy, czy w otrzymanym numerze rachunku zawarty jest numer identyfikujący ZUS - 60000002 026 (cyfry od 3 do 13), czy w rachunku zawarty jest nasz nr NIP, oraz czy na informacji jest bezbarwne logo ZUS
i logo e-SKŁADKA. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności informacji, zawsze indywidualny rachunek składkowy można potwierdzić w każdej placówce ZUS lub na COT.

W przypadku, gdy przedsiębiorca do końca 2017 r. nie otrzyma informacji o jego indywidualnym numerze składkowym lub zgubi list, powinien jak najszybciej zgłosić się do dowolnego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS tel. 22 560 16 00. Płatnik, który nie będzie znał swojego indywidualnego numeru składkowego, od 1 stycznia 2018 r. nie będzie mógł dokonać wpłaty składek ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił na swojej stronie wyszukiwarkę numerów NRS.

Polecamy: E-składka. Jedno konto ZUS od 2018 r.

W wyszukiwarce należy wpisać dane identyfikacyjne z jakimi płatnik został zgłoszony do ZUS. Z wyszukiwarki tej mogą także korzystać biura rachunkowe, pełnomocnicy lub osoby trzecie opłacające za danego Przedsiębiorcę składki ZUS.

W przypadku, gdy na koncie płatnika będą zaległości, wpłata w pierwszej kolejności zostanie zaliczona na poczet najstarszych zaległości, odpowiednio na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych. Dzięki takiemu rozliczaniu wpłat nie będą rosły odsetki za zwłokę od niezapłaconych składek.

Przedsiębiorca podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu pod warunkiem, że opłaca składki w terminie. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku gdy Przedsiębiorca ma zaległe składki a wpłata będzie zbyt niska i po pokryciu składek zaległych nie wystarczy na pokrycie bieżących składek, Przedsiębiorca nie będzie podlegał dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu.

Płatnik składek, który ma długi składkowe i nie może ich spłacić jednorazowo, a chce korzystać z ubezpieczenia chorobowego może skorzystać z możliwości zawarcia układu ratalnego. W tej sprawie powinien zgłosić się do doradcy ds. ulg i umorzeń.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Należności, które są spłacane w układzie ratalnym lub z odroczonym terminem płatności również będą mogły być wpłacane na indywidualny numer rachunku składkowego za pomocą jednego przelewu wraz z bieżącymi składkami ale tylko gdy płatność będzie dokonana przed wyznaczonym terminem  należności ratalnej oraz bieżących składek. W innym wypadku płatnik składek będzie musiał wykonać 2 przelewy.

W przypadku egzekucji należności, będą one spłacane na wskazany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych numer rachunku bankowego, który będzie podany w tytułach wykonawczych, czy zajęciach rachunków bankowych płatników składek.

Płatnicy zagraniczni również otrzymają swój indywidualny numer rachunku składkowego, który będzie zgodny z formatem IBAN.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA