REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozłożyć na raty płatności do ZUS i urzędu skarbowego, by ratować płynność finansową?

Clever Investment
Księgowość Bliska Tobie
Jak rozłożyć na raty płatności do ZUS i urzędu skarbowego, by ratować płynność finansową?
Jak rozłożyć na raty płatności do ZUS i urzędu skarbowego, by ratować płynność finansową?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców czasem dochodzi do momentu, w którym z różnych powodów wie, że może mieć problemy z płynnością finansową. Prowadząc przedsiębiorstwo trzeba takie rzeczy przewidywać. W czasach prosperity musimy zarządzać nadpłynnością, a w czasach kryzysu trzeba skupić się na zarządzaniu ubytków w rachunku przepływów pieniężnych. W tym artykule skupimy się na działaniach w zakresie przeddzień kryzysu, czyli na wczesnym zapobieganiu zatorom płatniczym.

Ryzyko jest nieodłącznym elementem każdej działalności gospodarczej. W zależności od branży, każdy doświadcza cyklów koniunkturalnych i ryzyka utraty kontrahenta.

REKLAMA

Autopromocja

Rozpatrzmy teoretyczny przykład firmy produkcyjnej, której główny kontrahent rozpoczął postępowanie sanacyjne. Po pierwsze firma już wie, że część należności zostanie utracona lub będzie trudna do odzyskania. W takiej sytuacji wiemy, że należności mogą zostać już tylko zapisem księgowym i nigdy nie zamienią się w gotówkę. Ze względu na to, że sprzedaż wierzytelności raczej jest niemożliwa i dodatkowo nie jest to środek płatniczy pozostajemy w trudnej sytuacji.

Z drugiej strony zdajemy sobie sprawę, że za własną wykonaną już pracę nie dostaniemy wynagrodzenia, to dodatkowo część zamówień wypadnie nam z przyszłych przychodów. W takiej sytuacji mamy kilka dróg postępowania, zmniejszyć koszty, zwolnić pracowników. Jeżeli takie działania nie przynoszą efektu lub musimy zwolnić personel dobrze przeszkolony, w który zainwestowaliśmy sporo środków pieniężnych możemy rozpocząć działania wyprzedzające, które częściowo poprawią nam sytuację.

Możemy spróbować przez jakiś czas posiłkować się kredytem bankowym, ale nie zawsze jest to możliwe z różnych przyczyn. Inną możliwością jest próba rozciągnięcia w czasie naszych danin publiczna prawnych takich jak CIT, PIT, VAT, składki ZUS.

Zgodnie z Ordynacją podatkową;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 69a „Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

1)         Odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;

2)         Odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;

3)         Umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.”

W trudnej sytuacji możemy zwrócić się do Naczelnika KAS z odpowiednim wnioskiem. Przez wiele lat Urzędy egzekwowały podatki, bez rozpatrywania sytuacji podatnika przez co same mogły doprowadzić przedsiębiorcę do bankructwa. Z przedsiębiorcy bankruta zazwyczaj nie można ściągnąć należnych danin publiczno-prawnych w związku z tym ustawodawca zmienił podejście. Teraz po wypełnieniu zestawu dokumentów dostępnych w Internecie i każdym urzędzie skorobym, Naczelnik Organu Podatkowego może przychylić się do naszej prośby i np. rozłożyć podatek na raty(z mniejszą wartością odsetek podatkowych, zwaną opłatą prolongacyjną-50% stawki odsetek).

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Aktualnie wymagane dokumenty  przy rozłożeniu na raty to;

  1. „Wzór nr 5 – oświadczenie podmiotu ubiegającego się o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych/niepodatkowych należności w ramach pomocy de minimis…”
  2. „ORD-HZ – oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej…”
  3. „Oświadczenie o sytuacji finansowej i majątkowej dla: …” – osoby fizycznej lub spółki prawa handlowego.
  4. „RAT-Z – wniosek o rozłożenie na raty zapłaty”
  5. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.

REKLAMA

Po wypełnieniu dokumentów i załączeniu odpowiednich danych finansowych dla rodzaju prowadzonych ksiąg (uproszczona księgowość, ewidencja przychodów, pełna księgowość) za ostatnie 3 lata podatkowe (o ile firma istniała) pełen komplet składamy do odpowiedniego organu podatkowego.

W przeciągu 30-60 dni dostaniemy decyzję o ew. rozłożeniu podatku na raty. Raty mogą być równe. Maksymalny okres rozłożenia to okres 12 miesięcy, przy ratach równych lub 11 mniejszych rat i ostatniej racie balonowej. Nie jest to operacja bez kosztowa.

Nie jest to rozwiązanie idealne na poprawę płynności, ale zdecydowanie bardziej zalecamy Klientom dogadanie się z Urzędem lub z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych niż narażanie się na postępowanie egzekucyjne które oprócz odsetek ustawowych zawsze podnosi koszty o wynagrodzenie kancelarii komorniczej.

Z drugiej strony zgodnie z Ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych art. 29 ust. 1:

„Ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących na uwzględnienie Zakład może na wniosek dłużnika odroczyć termin płatności należności z tytułu składek oraz rozłożyć należność
na raty, uwzględniając możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych.”

W ZUS zestaw dokumentów jest podobny, tylko formularze są właściwe dla ZUS-u. W przypadku ZUS możemy wnioskować o odroczenie płatności składek pracodawcy na maksymalny okres 6 miesięcy lub rozłożenie na raty w dłuższym terminie.

  1. ZUS RSR – wniosek o rozłożenie na raty,
  2. ZUS-EOP-02 – wniosek o odroczenie płatności składek, tylko dla składek nieopłaconych,
  3. ZUS-RD-OOP-01 – oświadczenie o stanie majątkowym (osoby prawnej),
  4. RD-2-03 – oświadczenie przedsiębiorcy o nieotrzymaniu (pomocy publicznej),
  5. ZUS-RD-OPW-01 – oświadczenie przedsiębiorcy o wielkości otrzymanej (pomocy publicznej),
  6. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,

Tutaj też w terminie 30-60 Zakład Ubezpieczeń Społecznych po analizie złożonych dokumentów podejmie decyzję o odroczeniu lub rozłożeniu na raty płatności należnych składek pracodawcy,
lub zaległych składek wraz z odsetkami.

Zarządzanie płynnością nie jest proste, ale w trudnych sytuacjach możemy próbować dogadać się z państwem. Łatwiej rozmawiać i zapobiegać, niż później gasić pożar w postaci zajęć komorniczych i niekontrolowanej utraty płynności.

Jacek Kaliński
Prezes zarządu Clever Investment
www.cleverinvestment.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA