REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozłożyć na raty płatności do ZUS i urzędu skarbowego, by ratować płynność finansową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Clever Investment
Księgowość Bliska Tobie
Jak rozłożyć na raty płatności do ZUS i urzędu skarbowego, by ratować płynność finansową?
Jak rozłożyć na raty płatności do ZUS i urzędu skarbowego, by ratować płynność finansową?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców czasem dochodzi do momentu, w którym z różnych powodów wie, że może mieć problemy z płynnością finansową. Prowadząc przedsiębiorstwo trzeba takie rzeczy przewidywać. W czasach prosperity musimy zarządzać nadpłynnością, a w czasach kryzysu trzeba skupić się na zarządzaniu ubytków w rachunku przepływów pieniężnych. W tym artykule skupimy się na działaniach w zakresie przeddzień kryzysu, czyli na wczesnym zapobieganiu zatorom płatniczym.

Ryzyko jest nieodłącznym elementem każdej działalności gospodarczej. W zależności od branży, każdy doświadcza cyklów koniunkturalnych i ryzyka utraty kontrahenta.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozpatrzmy teoretyczny przykład firmy produkcyjnej, której główny kontrahent rozpoczął postępowanie sanacyjne. Po pierwsze firma już wie, że część należności zostanie utracona lub będzie trudna do odzyskania. W takiej sytuacji wiemy, że należności mogą zostać już tylko zapisem księgowym i nigdy nie zamienią się w gotówkę. Ze względu na to, że sprzedaż wierzytelności raczej jest niemożliwa i dodatkowo nie jest to środek płatniczy pozostajemy w trudnej sytuacji.

Z drugiej strony zdajemy sobie sprawę, że za własną wykonaną już pracę nie dostaniemy wynagrodzenia, to dodatkowo część zamówień wypadnie nam z przyszłych przychodów. W takiej sytuacji mamy kilka dróg postępowania, zmniejszyć koszty, zwolnić pracowników. Jeżeli takie działania nie przynoszą efektu lub musimy zwolnić personel dobrze przeszkolony, w który zainwestowaliśmy sporo środków pieniężnych możemy rozpocząć działania wyprzedzające, które częściowo poprawią nam sytuację.

Możemy spróbować przez jakiś czas posiłkować się kredytem bankowym, ale nie zawsze jest to możliwe z różnych przyczyn. Inną możliwością jest próba rozciągnięcia w czasie naszych danin publiczna prawnych takich jak CIT, PIT, VAT, składki ZUS.

REKLAMA

Zgodnie z Ordynacją podatkową;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 69a „Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

1)         Odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;

2)         Odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;

3)         Umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.”

W trudnej sytuacji możemy zwrócić się do Naczelnika KAS z odpowiednim wnioskiem. Przez wiele lat Urzędy egzekwowały podatki, bez rozpatrywania sytuacji podatnika przez co same mogły doprowadzić przedsiębiorcę do bankructwa. Z przedsiębiorcy bankruta zazwyczaj nie można ściągnąć należnych danin publiczno-prawnych w związku z tym ustawodawca zmienił podejście. Teraz po wypełnieniu zestawu dokumentów dostępnych w Internecie i każdym urzędzie skorobym, Naczelnik Organu Podatkowego może przychylić się do naszej prośby i np. rozłożyć podatek na raty(z mniejszą wartością odsetek podatkowych, zwaną opłatą prolongacyjną-50% stawki odsetek).

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Aktualnie wymagane dokumenty  przy rozłożeniu na raty to;

  1. „Wzór nr 5 – oświadczenie podmiotu ubiegającego się o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych/niepodatkowych należności w ramach pomocy de minimis…”
  2. „ORD-HZ – oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej…”
  3. „Oświadczenie o sytuacji finansowej i majątkowej dla: …” – osoby fizycznej lub spółki prawa handlowego.
  4. „RAT-Z – wniosek o rozłożenie na raty zapłaty”
  5. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.

Po wypełnieniu dokumentów i załączeniu odpowiednich danych finansowych dla rodzaju prowadzonych ksiąg (uproszczona księgowość, ewidencja przychodów, pełna księgowość) za ostatnie 3 lata podatkowe (o ile firma istniała) pełen komplet składamy do odpowiedniego organu podatkowego.

W przeciągu 30-60 dni dostaniemy decyzję o ew. rozłożeniu podatku na raty. Raty mogą być równe. Maksymalny okres rozłożenia to okres 12 miesięcy, przy ratach równych lub 11 mniejszych rat i ostatniej racie balonowej. Nie jest to operacja bez kosztowa.

Nie jest to rozwiązanie idealne na poprawę płynności, ale zdecydowanie bardziej zalecamy Klientom dogadanie się z Urzędem lub z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych niż narażanie się na postępowanie egzekucyjne które oprócz odsetek ustawowych zawsze podnosi koszty o wynagrodzenie kancelarii komorniczej.

Z drugiej strony zgodnie z Ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych art. 29 ust. 1:

„Ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących na uwzględnienie Zakład może na wniosek dłużnika odroczyć termin płatności należności z tytułu składek oraz rozłożyć należność
na raty, uwzględniając możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych.”

W ZUS zestaw dokumentów jest podobny, tylko formularze są właściwe dla ZUS-u. W przypadku ZUS możemy wnioskować o odroczenie płatności składek pracodawcy na maksymalny okres 6 miesięcy lub rozłożenie na raty w dłuższym terminie.

  1. ZUS RSR – wniosek o rozłożenie na raty,
  2. ZUS-EOP-02 – wniosek o odroczenie płatności składek, tylko dla składek nieopłaconych,
  3. ZUS-RD-OOP-01 – oświadczenie o stanie majątkowym (osoby prawnej),
  4. RD-2-03 – oświadczenie przedsiębiorcy o nieotrzymaniu (pomocy publicznej),
  5. ZUS-RD-OPW-01 – oświadczenie przedsiębiorcy o wielkości otrzymanej (pomocy publicznej),
  6. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,

Tutaj też w terminie 30-60 Zakład Ubezpieczeń Społecznych po analizie złożonych dokumentów podejmie decyzję o odroczeniu lub rozłożeniu na raty płatności należnych składek pracodawcy,
lub zaległych składek wraz z odsetkami.

Zarządzanie płynnością nie jest proste, ale w trudnych sytuacjach możemy próbować dogadać się z państwem. Łatwiej rozmawiać i zapobiegać, niż później gasić pożar w postaci zajęć komorniczych i niekontrolowanej utraty płynności.

Jacek Kaliński
Prezes zarządu Clever Investment
www.cleverinvestment.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA