REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozłożyć na raty płatności do ZUS i urzędu skarbowego, by ratować płynność finansową?

Clever Investment
Księgowość Bliska Tobie
Jak rozłożyć na raty płatności do ZUS i urzędu skarbowego, by ratować płynność finansową?
Jak rozłożyć na raty płatności do ZUS i urzędu skarbowego, by ratować płynność finansową?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców czasem dochodzi do momentu, w którym z różnych powodów wie, że może mieć problemy z płynnością finansową. Prowadząc przedsiębiorstwo trzeba takie rzeczy przewidywać. W czasach prosperity musimy zarządzać nadpłynnością, a w czasach kryzysu trzeba skupić się na zarządzaniu ubytków w rachunku przepływów pieniężnych. W tym artykule skupimy się na działaniach w zakresie przeddzień kryzysu, czyli na wczesnym zapobieganiu zatorom płatniczym.

Ryzyko jest nieodłącznym elementem każdej działalności gospodarczej. W zależności od branży, każdy doświadcza cyklów koniunkturalnych i ryzyka utraty kontrahenta.

Autopromocja

Rozpatrzmy teoretyczny przykład firmy produkcyjnej, której główny kontrahent rozpoczął postępowanie sanacyjne. Po pierwsze firma już wie, że część należności zostanie utracona lub będzie trudna do odzyskania. W takiej sytuacji wiemy, że należności mogą zostać już tylko zapisem księgowym i nigdy nie zamienią się w gotówkę. Ze względu na to, że sprzedaż wierzytelności raczej jest niemożliwa i dodatkowo nie jest to środek płatniczy pozostajemy w trudnej sytuacji.

Z drugiej strony zdajemy sobie sprawę, że za własną wykonaną już pracę nie dostaniemy wynagrodzenia, to dodatkowo część zamówień wypadnie nam z przyszłych przychodów. W takiej sytuacji mamy kilka dróg postępowania, zmniejszyć koszty, zwolnić pracowników. Jeżeli takie działania nie przynoszą efektu lub musimy zwolnić personel dobrze przeszkolony, w który zainwestowaliśmy sporo środków pieniężnych możemy rozpocząć działania wyprzedzające, które częściowo poprawią nam sytuację.

Możemy spróbować przez jakiś czas posiłkować się kredytem bankowym, ale nie zawsze jest to możliwe z różnych przyczyn. Inną możliwością jest próba rozciągnięcia w czasie naszych danin publiczna prawnych takich jak CIT, PIT, VAT, składki ZUS.

Zgodnie z Ordynacją podatkową;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 69a „Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

1)         Odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;

2)         Odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;

3)         Umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.”

W trudnej sytuacji możemy zwrócić się do Naczelnika KAS z odpowiednim wnioskiem. Przez wiele lat Urzędy egzekwowały podatki, bez rozpatrywania sytuacji podatnika przez co same mogły doprowadzić przedsiębiorcę do bankructwa. Z przedsiębiorcy bankruta zazwyczaj nie można ściągnąć należnych danin publiczno-prawnych w związku z tym ustawodawca zmienił podejście. Teraz po wypełnieniu zestawu dokumentów dostępnych w Internecie i każdym urzędzie skorobym, Naczelnik Organu Podatkowego może przychylić się do naszej prośby i np. rozłożyć podatek na raty(z mniejszą wartością odsetek podatkowych, zwaną opłatą prolongacyjną-50% stawki odsetek).

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Aktualnie wymagane dokumenty  przy rozłożeniu na raty to;

  1. „Wzór nr 5 – oświadczenie podmiotu ubiegającego się o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych/niepodatkowych należności w ramach pomocy de minimis…”
  2. „ORD-HZ – oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej…”
  3. „Oświadczenie o sytuacji finansowej i majątkowej dla: …” – osoby fizycznej lub spółki prawa handlowego.
  4. „RAT-Z – wniosek o rozłożenie na raty zapłaty”
  5. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.

Po wypełnieniu dokumentów i załączeniu odpowiednich danych finansowych dla rodzaju prowadzonych ksiąg (uproszczona księgowość, ewidencja przychodów, pełna księgowość) za ostatnie 3 lata podatkowe (o ile firma istniała) pełen komplet składamy do odpowiedniego organu podatkowego.

W przeciągu 30-60 dni dostaniemy decyzję o ew. rozłożeniu podatku na raty. Raty mogą być równe. Maksymalny okres rozłożenia to okres 12 miesięcy, przy ratach równych lub 11 mniejszych rat i ostatniej racie balonowej. Nie jest to operacja bez kosztowa.

Nie jest to rozwiązanie idealne na poprawę płynności, ale zdecydowanie bardziej zalecamy Klientom dogadanie się z Urzędem lub z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych niż narażanie się na postępowanie egzekucyjne które oprócz odsetek ustawowych zawsze podnosi koszty o wynagrodzenie kancelarii komorniczej.

Z drugiej strony zgodnie z Ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych art. 29 ust. 1:

„Ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących na uwzględnienie Zakład może na wniosek dłużnika odroczyć termin płatności należności z tytułu składek oraz rozłożyć należność
na raty, uwzględniając możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych.”

W ZUS zestaw dokumentów jest podobny, tylko formularze są właściwe dla ZUS-u. W przypadku ZUS możemy wnioskować o odroczenie płatności składek pracodawcy na maksymalny okres 6 miesięcy lub rozłożenie na raty w dłuższym terminie.

  1. ZUS RSR – wniosek o rozłożenie na raty,
  2. ZUS-EOP-02 – wniosek o odroczenie płatności składek, tylko dla składek nieopłaconych,
  3. ZUS-RD-OOP-01 – oświadczenie o stanie majątkowym (osoby prawnej),
  4. RD-2-03 – oświadczenie przedsiębiorcy o nieotrzymaniu (pomocy publicznej),
  5. ZUS-RD-OPW-01 – oświadczenie przedsiębiorcy o wielkości otrzymanej (pomocy publicznej),
  6. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,

Tutaj też w terminie 30-60 Zakład Ubezpieczeń Społecznych po analizie złożonych dokumentów podejmie decyzję o odroczeniu lub rozłożeniu na raty płatności należnych składek pracodawcy,
lub zaległych składek wraz z odsetkami.

Zarządzanie płynnością nie jest proste, ale w trudnych sytuacjach możemy próbować dogadać się z państwem. Łatwiej rozmawiać i zapobiegać, niż później gasić pożar w postaci zajęć komorniczych i niekontrolowanej utraty płynności.

Jacek Kaliński
Prezes zarządu Clever Investment
www.cleverinvestment.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA