1. Jak na wnioski reaguje urząd skarbowy
Organ podatkowy w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może:
reklama
reklama
a) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
b) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek.
c) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną (nie dotyczy zaległości płatników lub inkasentów). Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
2. Na jakich formularzach i o co wnioskuje podatnik
Na formularzu RAT-Z składany jest wniosek o rozłożenie zaległości na raty wzór s. 8 Na formularzu UZ-M składany jest wniosek o umorzenie zaległości podatkowych wzór s. 8
3. Co powinien zawierać wniosek o ulgę
Podatnik powinien:
- wskazać rodzaj ulgi, o jaką wnioskuje (odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty, odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę; umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej);
- dokładnie określić przedmiot żądania (wskazać rodzaj podatku, okres, kwotę);
- wskazać argumenty, które będą stanowić podstawę do wnioskowania o ulgę; podatnik musi udowodnić, że wystąpił albo jego ważny interes, albo ważny interes publiczny;
Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017
- jeśli składa wniosek o odroczenie lub rozłożenie na raty podatku lub zaległości podatkowej, to powinien określić, do kiedy chce je odroczyć, lub też określić liczbę i terminy płatności rat; powinien też wskazać argumenty, że istnieje realna możliwość spłaty zobowiązania w takich terminach;
- jeśli wniosek składa przedsiębiorca, to powinien wskazać, na jakich warunkach ulga w spłacie zobowiązań powinna być udzielona (chodzi o podanie konkretnego punktu wymienionego w art. 67b par. 1 o.p.);
- podpisać wniosek; jeśli wniosek składa pełnomocnik, to do dokumentu należy dołączyć pełnomocnictwo i dowód opłacenia opłaty skarbowej.