Kategorie

Pomoc de minimis

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe dotyczące praktycznego stosowania przepisów umożliwiających korzystne rozliczenie należności fiskalnych w związku z korona wirusowym kryzysem gospodarczym. Podatnicy, którzy zastosowali się do objaśnień w stanach faktycznych zbieżnych z opisanymi w dokumencie uzyskają urzędową ochronę na wypadek kontroli fiskusa. Weryfikacji należy spodziewać się nie tylko w zakresie należności podatkowych, ale również prawa do otrzymania i prawidłowości rozliczenia finansowego wsparcia otrzymanego w związku z ekonomicznym spowolnieniem.
Pandemia koronawirusa spowodowała trudności finansowe dla wielu firm. Jednym z dostępnych narzędzi mających na celu poprawę płynności finansowej jest ulga w spłacie zobowiązań podatkowych w postaci odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty. Preferencję tę można zastosować także do terminu zapłaty zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, a także do odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek.
10 programów pomocowych dla firm każdej wielkości oraz podmiotów ekonomii społecznej (PES), towarzystw budownictwa społecznego (TBS) i spółdzielni – to elementy wsparcia polskich przedsiębiorców dotkniętych skutkami pandemii COVID-19 przygotowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wśród rozwiązań znalazły się m.in. zmiany w warunkach gwarancji de minimis, Fundusz Gwarancji Płynnościowych, dopłaty do odsetek od kredytów obrotowych. Część rozwiązań została już wdrożona, kolejne są w fazie przygotowania.
Ani w ustawie o VAT, ani w innych ustawach podatkowych nie przewidziano zmiany zasad płacenia należnych podatków w związku z epidemią koronawirusa. Podatnik, który nie jest w stanie uregulować należnego VAT, może skorzystać z ogólnych reguł przewidzianych w Ordynacji podatkowej.
Jak informuje BGK, nowością jest objęcie gwarancją stanowiącą pomoc de minimis kredytów obrotowych odnawialnych, w tym kredytów odnawialnych w rachunku bieżącym. Dodatkowo, w przypadku kredytu obrotowego odnawialnego wystarczy, jeśli przedsiębiorca będzie zbierał dokumenty potwierdzające wykorzystanie kredytu (np. faktury) i jedynie za ich pomocą dokumentował wydatki.
Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które przez koronawirusa są w trudnej sytuacji, mogą już korzystać z gwarancji de minimis na korzystniejszych warunkach.
W przypadku przedsiębiorców przekształcenie użytkowania wieczystego nieruchomości we własność może przynieść negatywne skutki, z uwagi na występowanie pomocy publicznej. Dlatego przedsiębiorca powinien wiedzieć, czy może być beneficjentem pomocy de minimis, którą to pomoc publiczną ustawodawca przewidział jako możliwość zniwelowania konieczności zapłaty za korzyść, którą przedsiębiorca uzyskuje.
Występowania przez przedsiębiorcę o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego nie jest równoznaczny z ubieganiem się o przyznanie pomocy publicznej. Ustawodawca wyraźnie bowiem wskazuje, że organ podatkowy może udzielić podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą ulg, które nie stanowią pomocy publicznej.
Ministerstwo Rozwoju opublikowało w sierpniu nowe wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków, natomiast wrzesień przyniósł ogłoszenie kolejnych, nieco zmienionych, naborów w ramach konkursów Szybkiej Ścieżki, oferujących dofinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych.
Nabycie na własność gospodarstwa rolnego rodzi skutki, które sprecyzowane są przez polskie przepisy podatkowe. Z jakimi kosztami powinny się liczyć strony umowy? Jakie obowiązki spoczywać będą na nabywcy?
Do prowadzenia działalności gospodarczej, przedsiębiorcy wykorzystują składniki majątków o różnej wartości. Klasyfikacja środków trwałych zawiera zbiór składników majątku trwałego, który grupuje środki trwałe w 10 grupach.
Przedsiębiorcy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie maszyn i urządzeń. Wysokość odpisów nie może przekroczyć w roku podatkowym 100 tys. zł, a wartość inwestycji w środek trwały powinna wynosić co najmniej 10 tys. zł.
W dniu 12 sierpnia br. wchodzi w życie nowelizacja ustaw o PIT i CIT, która zakłada możliwość jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty nieprzekraczającej 100 tys. zł (chodzi o wartość odpisów). Wartość początkowa jednego środka trwałego lub kilku nabytych w ciągu roku musi jednak wynieść co najmniej 10 tys. zł.
Czym jest jednorazowa amortyzacja? Kto może z niej skorzystać? Jaki jest limit jednorazowej amortyzacji? Co można rozliczać w ten sposób?
W praktyce podatkowej dochodzi niekiedy do sytuacji, w której spłata podatku jest dla podatnika niemożliwa. Może on wówczas starać się o umorzenie należnej kwoty. W jaki sposób uzyskać tę ulgę?
W praktyce podatkowej zachodzi niekiedy sytuacja, gdy podatnik bądź płatnik nie posiadają wystarczających funduszy, aby uregulować spoczywające na nich zobowiązania podatkowe. Jak w tej sytuacji uzyskać odroczenie spłaty podatku? Kiedy istnieje możliwość rozłożenia należności na raty?
Do końca tego roku pozostało już niewiele czasu, mimo to wciąż jest to najlepszy czas na składanie wniosków o dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Dotacje można uzyskać między innymi na realizację projektów badawczo-rozwojowych, tworzenie i rozbudowę infrastruktury B+R, a także wdrażanie innowacji do przedsiębiorstw z sektora MŚP.
Wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w 2017 r. nie może przekraczać kwoty 215 tys. zł. Do jednorazowej amortyzacji mają prawo podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej oraz mali podatnicy.
Ministerstwo Finansów poinformowało o przedłużeniu o 1 rok programu gwarancji de minimis. Po nowelizacji rozporządzenia w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów program ten wygaśnie 31 grudnia 2017 r.
Minister Finansów poinformowało o podpisaniu nowelizacji rozporządzenia w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów. W efekcie program gwarancji de minimis został przedłużony o 1 rok i wygaśnie z końcem grudnia 2017 r.
Pomimo, że przepisy podatkowe w zakresie definicji samochodu osobowego po raz ostatni zmieniły się 1 kwietnia 2014 roku, Minister Finansów wydał w tym okresie odmienne interpretacje. Co ciekawe, dwie sprzeczne ze sobą interpretacje wydał ten sam organ upoważniony do wydawania interpretacji w imieniu Ministra Finansów: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu. Interpretacje dotyczą możliwości jednorazowej amortyzacji motocykla, wykorzystywanego w działalności gospodarczej.
Przedłużenie do końca 2017 r. programu pomocy de minimis dla małych i średnich firm w formie gwarancji udzielanych przez BGK, przewiduje projekt rozporządzenia opublikowany przez resort finansów.
Rolnik sprzeda wytworzoną przez siebie żywność w swoim gospodarstwie rolnym bez podatku do kwoty 40 tys. zł rocznie - tak wynika z projektu noweli niektórych ustaw. Po uzyskaniu ze sprzedaży żywności przychodów w wysokości 40 tys. zł rolnik będzie mógł wybrać opodatkowanie na podstawie 2-proc. stawki podatku zryczałtowanego. Nowe regulacje mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.
Jednorazowa amortyzacja jest jedną z metod amortyzacji przewidzianą przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jakie są zasady dotyczące jednorazowej amortyzacji i którzy podatnicy mogą z niej skorzystać?
Istotnym elementem każdego postępowania restrukturyzacyjnego jest badanie, czy w danym przypadku dochodzi do udzielenia podmiotowi prywatnemu pomocy publicznej. Pomoc publiczna, co do zasady, na mocy traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej jest zakazana, ponieważ zaburza działanie wolnego rynku. Pomoc ta może mieć różnorodny charakter i formę, może być udzielana przez różnego rodzaju organy i podmioty. Dla oceny charakteru tej pomocy i zgodności z prawem konieczne jest zarówno całościowe uwzględnianie wszelkiej udzielonej pomocy dłużnikowi w określonym czasie, jak i też ocena konkretnego wsparcia udzielanego przez dany podmiot.
Przedsiębiorcy często korzystają z różnego rodzaju rozwiązań, które w świetle prawa unijnego da się zakwalifikować jako pomoc de minimis. Dla wielu z nich kłopot stanowi późniejsze rozliczenie tej pomocy przed fiskusem. Na szczęście – jak wynika z interpretacji podatkowej – tego typu pomoc nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.
W dniu 9 kwietnia 2015 r. Sejm RP uchwalił podczas III czytania ustawę prawo restrukturyzacyjne realizującą zasadę „nowej szansy”. Nowelizacja, która ma wejść w życie od 1 stycznia 2016 r., zakłada również szereg zmian w ustawie prawo upadłościowe i naprawcze.
Nowa perspektywa finansowa na lata 2014 – 2020 niesie za sobą nie tylko ogromną pulę środków do rozdysponowania pomiędzy beneficjentów, ale również szereg zmian w porównaniu do zasad obowiązujących w latach 2007 – 2013. Podstawą do ich wprowadzenia jest reforma prawa pomocy publicznej realizowana przez Komisję Europejską pod nazwą „SAM - State Aid Modernization”, której celem jest uproszczenie dotychczasowych zasad oraz dostosowanie ich do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. Jednym z obszarów, który został poddany reformie w ramach SAM są reguły udzielania pomocy de minimis, które obowiązują od 1 stycznia 2014 r. i będą ważne aż do 31 grudnia 2020 r.
W dniu 12 września 2014 r. Komitet Rady Ministrów przyjął nowelizacje dwóch rozporządzeń, kluczowych z punktu widzenia przedsiębiorców ubiegających się o tzw. pomoc de minimis oraz organów, które takiej pomocy udzielają. Wprowadzone zostaną nowe wzory formularza informacji o pomocy de minimis oraz wzoru zaświadczenia o pomocy de minimis.
Jednorazowa amortyzacja, to sposób na szybkie powiększenie kosztów i jednocześnie na niższy podatek dochodowy. Z jednorazowej amortyzacji wydatków inwestycyjnych nie skorzysta przedsiębiorca, który otrzymał dotacje unijne w wysokości ponad 200 tys. euro.