REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 programów pomocowych dla firm - przewodnik

10 programów pomocowych dla firm - przewodnik /fot. shutterstock
10 programów pomocowych dla firm - przewodnik /fot. shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

10 programów pomocowych dla firm każdej wielkości oraz podmiotów ekonomii społecznej (PES), towarzystw budownictwa społecznego (TBS) i spółdzielni – to elementy wsparcia polskich przedsiębiorców dotkniętych skutkami pandemii COVID-19 przygotowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wśród rozwiązań znalazły się m.in. zmiany w warunkach gwarancji de minimis, Fundusz Gwarancji Płynnościowych, dopłaty do odsetek od kredytów obrotowych. Część rozwiązań została już wdrożona, kolejne są w fazie przygotowania.

– Przygotowaliśmy we współpracy z resortami finansów, rozwoju i funduszy oraz z sektorem bankowym rozwiązania, które wspierają zarówno mikro, małe, średnie, jak i duże firmy. To dla nas niezwykle ważne, aby pomóc polskim przedsiębiorcom w tym trudnym dla nich czasie. W programie pomocowym przewidzieliśmy różne formy wsparcia, w tym systemy gwarancji i dopłat, a także produkty z wykorzystaniem funduszy unijnych. Oprócz już istniejących programów, jak gwarancje de minimis czy kredyt na innowacje technologiczne, wypracowaliśmy nowe rozwiązania, które mają dodatkowo wspomóc polskie firmy w związku z COVID-19 – np. Fundusz Gwarancji Płynnościowych czy dopłaty do oprocentowania. Z większości programów przedsiębiorcy mogą już korzystać w swoich bankach lub u naszych pośredników finansowych – mówi Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego.

REKLAMA

Autopromocja

– Mikro i małe oraz średnie firmy skorzystają z ośmiu programów pomocowych, a duże z dwóch. Co istotne, przedsiębiorcy, którzy skorzystali z rządowych ulg i zwolnień od ZUS, mogą uzyskać wsparcie z pakietu pomocowego BGK. Jedna forma nie wyklucza drugiej – podkreśla Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezentacja - programy pomocowe BGK

Gwarancje de minimis

Przedsiębiorcy mogą już korzystać ze zmian w udzielaniu gwarancji de minimis – BGK zwiększył maksymalną wysokość gwarancji z 60 do 80 proc. kwoty kredytu. Bez zmian pozostaje maksymalna wysokość gwarancji – czyli 3,5 mln zł. Ponadto, bank zrezygnował z prowizji pobieranej przy udzieleniu gwarancji. Od uruchomienia tego rozwiązania skorzystało już z niego niemal 5000 firm, a kwota udzielonych gwarancji przekroczyła 1,5 mld zł.

Wsparcie z wykorzystaniem funduszy europejskich

BGK wspólnie z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej wprowadza zmiany w obsługiwanych przez bank programach, w tym w pożyczkach unijnych czy Funduszu Kredytu Technologicznego. Opracowywane rozwiązania dotyczą wykorzystania środków unijnych oraz krajowych.

Wsparcie dla Podmiotów Ekonomii Społecznej (PES)

Ponadto, BGK we współpracy z resortem funduszy, przygotował zmiany w programie pomocowym dla podmiotów ekonomii społecznej (PES). Dzięki nim PES mogą skorzystać m.in. z wakacji kredytowych i wydłużonego okresu spłaty pożyczki.

Kredyt na innowacje technologiczne

Z kolei podmioty korzystające z kredytów na innowacje technologiczne zyskały m.in. wydłużenie terminu naboru wniosków do 24 czerwca br., wydłużenie terminu na podpisanie umowy kredytowej z 30 do 60 dni oraz wydłużenie terminu na dostarczenie dokumentacji środowiskowej do 12 miesięcy.

Pożyczki płynnościowe z programu Inteligentny Rozwój

Kolejną formą wsparcia ze środków unijnych są pożyczki płynnościowe z programu Inteligentny Rozwój. Firmy, aby zachować płynność, skorzystają z zerowego oprocentowania, półrocznej karencji w spłacie, a kwota pożyczki wyniesie nawet do 15 mln zł.

Wsparcie z wykorzystaniem środków krajowych – program Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka

Możliwość przedłużenia o dodatkowe 6 miesięcy standardowej karencji w spłacie rat kapitałowych pożyczek, 6-miesięczne wakacje kredytowe, możliwość obniżenia oprocentowania pożyczek o połowę dla nowych pożyczek oraz dla pozostałych na wniosek przedsiębiorcy, to jedne z instrumentów, które zostały uruchomione z programu Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka.

Gwarancje Biznesmax

Jednym z kolejnych działań BGK jest wprowadzenie nowych zasad udzielania gwarancji Biznesmax. Zmiany te umożliwiają szerszy dostęp do kredytów i pozwolą zachować płynność finansową przedsiębiorstw. Aby skorzystać ze wsparcia z gwarancji Biznesmax, przedsiębiorca musi spełniać jedno z 17 kryteriów lub realizować projekt wpisujący się w jedną z 10 kategorii inwestycji z efektem ekologicznym (pełna lista tutaj).

Program Pierwszy biznes – wsparcie w starcie

Wśród rozwiązań dla mikro i małych firm znalazły się m.in. zmiany w programie Pierwszy biznes – wsparcie w starcie. Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać m.in. z zawieszenia spłaty pożyczki do 6 miesięcy, wydłużenia karencji o pół roku, obniżenia oprocentowania pożyczki do 0 proc. (w skali roku na okres do 12 miesięcy), wydłużenia okresu spłaty o 12 miesięcy, możliwości odstąpienia od kar umownych, a także zawieszenia terminu na korzystanie z bezpłatnych usług szkoleń i doradztwa.

Fundusz Gwarancji Płynnościowych

Z Funduszu Gwarancji Płynnościowych BGK udziela gwarancji do nowych lub odnawianych kredytów dla średnich i dużych firm dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. Pomoc z programu polega m.in. na zabezpieczeniu kwoty kredytu do 80 proc., przy kwocie gwarancji od 3,5 mln zł do 200 mln zł i ustanowieniu długiego okresu gwarancji – do 27 miesięcy. Z gwarancji mogą skorzystać firmy, które na 1 lutego 2020 nie miały zaległości w ZUS, US i banku kredytującym. Łączna wartość kredytów zabezpieczonych gwarancjami może wynieść ok. 100 mld zł, a gwarancje z Funduszu Gwarancji Płynnościowych mają być udzielane do końca 2020 roku.

System dopłat do oprocentowania kredytów

W trakcie przygotowania jest również mechanizm dopłat do oprocentowania kredytów, których udziela przedsiębiorcom sektor bankowy. Z tego rozwiązania będą mogły skorzystać małe, średnie, jak i duże firmy, bez względu na branżę. Aby uruchomić wsparcie z tego programu, konieczne są rozwiązania legislacyjne, które wkrótce trafią pod obrady Sejmu.

Informacje o aktualnym wsparciu dla firm możesz sprawdzić na www.bgk.pl oraz www.biznes.gov.pl. Zachęcamy również do zapoznania się z materiałami po konferencji prasowej BGK „Programy pomocowe BGK dla przedsiębiorstw dotkniętych skutkami pandemii COVID-19”.

Bank Gospodarstwa Krajowego

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA