REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc de minimis 2014 - nowe wzory informacji i zaświadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Pomoc de minimis 2014 - nowe wzory informacji i zaświadczenia
Pomoc de minimis 2014 - nowe wzory informacji i zaświadczenia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 września 2014 r. Komitet Rady Ministrów przyjął nowelizacje dwóch rozporządzeń, kluczowych z punktu widzenia przedsiębiorców ubiegających się o tzw. pomoc de minimis oraz organów, które takiej pomocy udzielają. Wprowadzone zostaną nowe wzory formularza informacji o pomocy de minimis oraz wzoru zaświadczenia o pomocy de minimis.

Pomoc de minimis - definicja

Pomoc de minimis to rodzaj wsparcia udzielanego przedsiębiorcom ze środków publicznych (np. budżetu j.s.t., funduszy unijnych), którego maksymalna wielkość z różnych źródeł nie może przekroczyć kwoty 200 tys. euro w okresie 3 kolejnych lat. W zależności od sektora próg ten może być nieco inny (zob. ramka).

REKLAMA

Autopromocja
  • 200 tys. € – limit ogólny
  • 100 tys. € – sektor transportu drogowego towarów
  • 15 tys. € – sektor produkcji rolnej
  • 30 tys. € – sektor rybołówstwa
  • 500 tys. € – usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (np. opieka zdrowotna, gospodarka komunalna, transport publiczny, itp.)

Pomoc de minimis w Polsce

Zgodnie z opracowanym przez UOKiK raportem[1], w roku ubiegłym z pomocy de minimis skorzystało kilkaset tysięcy przedsiębiorców, a średnia jej wielkość przypadająca na jednego beneficjenta wyniosła 25 tys. zł. Najwięcej pomocy de minimis w 2013 r. udzielono w oparciu o ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz ze środków unijnych.

Obowiązki związane z pomocą de minimis

Udzielanie pomocy de minimis wiąże się z określonymi obowiązkami zarówno po stronie przedsiębiorcy, jak i organu ją przyznającego. Ze strony wnioskodawcy jest nim przedłożenie informacji o uzyskanej w roku bieżącym i 2 poprzednich latach pomocy de minimis (aby organ mógł zweryfikować limit pozostały do wyczerpania) oraz formularza informacji, będącego załącznikiem do rozporządzenia RM[2], który pozwala ocenić organowi, czy pomoc ta jest w świetle prawa unijnego w ogóle dopuszczalna. Z kolei podmiot, który jej udzieli jest zobowiązany do potwierdzenia tego faktu, wydając przedsiębiorcy zaświadczenie o pomocy de minimis na druku stanowiącym załącznik do rozporządzenia RM[3]. I właśnie oba te wzory są przedmiotem nowelizacji dostosowującej ich treść do nowych przepisów unijnych. 

Wskaźniki i stawki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Najistotniejsze zmiany formularza informacji o pomocy de minimis:

  • zobowiązanie wnioskodawców do składania informacji o powiązaniach z innymi przedsiębiorstwami – podmioty o złożonej strukturze i powiązane ze sobą, należy niekiedy traktować jako jeden organizm, do którego zastosowanie ma jeden limit pomocy de minimis;
  • zobowiązanie wnioskodawców do informowania o fakcie ich powstania w wyniku połączenia się co najmniej 2 przedsiębiorców, przejęcia innego przedsiębiorstwa lub powstania w wyniku podziału innego przedsiębiorstwa;
  • rezygnacja (poza wyjątkami) z konieczności przedkładania informacji o sytuacji ekonomicznej, w tym sprawozdań finansowych za 3 lata obrotowe – KE zrezygnowała z zakazu jej udzielania przedsiębiorcom w trudnej sytuacji ekonomicznej;
  • wprowadzenie w miejsce jednego wzoru formularza informacji, trzech odrębnych, z których każdy będzie miał zastosowanie do innego rozporządzenia KE[4].

Najistotniejsze zmiany we wzorze zaświadczenia o pomoc de minimis:

  • wystawianie zaświadczeń na spółki osobowe (np. cywilną) – dotychczas istniały wątpliwości, czy należy je wydawać na spółkę osobową czy na poszczególnych wspólników;
  • dostosowanie treści wzoru zaświadczenia do poszczególnych rozporządzeń KE[5].

W formularzach informacji oraz wzorze zaświadczenia wprowadzono przy okazji bardziej przejrzysty i intuicyjny ich układ graficznej.

Artykuł ukazał się 16 września 2014 roku w Dzienniku Gazecie Prawnej.



[1] „Raport o pomocy de minimis w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2013 roku”, www.uokik.gov.pl

[2] Rozporządzenie Rady Ministrów z 29.3.2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311, z późn. zm.).

[3] Rzporządzenie Rady Ministrów z 20.3.2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (z. U. Nr 53, poz. 354, z późn.zm.).

[4] Chodzi o rozporządzenie KE nr 1407/2013, rozporządzenie KE nr 360/2012 oraz nieobowiązujące już rozporządzenie KE nr 1998/2006, w oparciu o które pomoc może być kontynuowana na „starych” zasadach.

[5] Rozporządzenia KE nr 1407/2013 oraz rozporządzenia KE nr 360/2012.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA