REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc de minimis 2014 - nowe wzory informacji i zaświadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Pomoc de minimis 2014 - nowe wzory informacji i zaświadczenia
Pomoc de minimis 2014 - nowe wzory informacji i zaświadczenia
/
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 września 2014 r. Komitet Rady Ministrów przyjął nowelizacje dwóch rozporządzeń, kluczowych z punktu widzenia przedsiębiorców ubiegających się o tzw. pomoc de minimis oraz organów, które takiej pomocy udzielają. Wprowadzone zostaną nowe wzory formularza informacji o pomocy de minimis oraz wzoru zaświadczenia o pomocy de minimis.

Pomoc de minimis - definicja

Pomoc de minimis to rodzaj wsparcia udzielanego przedsiębiorcom ze środków publicznych (np. budżetu j.s.t., funduszy unijnych), którego maksymalna wielkość z różnych źródeł nie może przekroczyć kwoty 200 tys. euro w okresie 3 kolejnych lat. W zależności od sektora próg ten może być nieco inny (zob. ramka).

REKLAMA

Autopromocja
  • 200 tys. € – limit ogólny
  • 100 tys. € – sektor transportu drogowego towarów
  • 15 tys. € – sektor produkcji rolnej
  • 30 tys. € – sektor rybołówstwa
  • 500 tys. € – usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (np. opieka zdrowotna, gospodarka komunalna, transport publiczny, itp.)

Pomoc de minimis w Polsce

Zgodnie z opracowanym przez UOKiK raportem[1], w roku ubiegłym z pomocy de minimis skorzystało kilkaset tysięcy przedsiębiorców, a średnia jej wielkość przypadająca na jednego beneficjenta wyniosła 25 tys. zł. Najwięcej pomocy de minimis w 2013 r. udzielono w oparciu o ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz ze środków unijnych.

Obowiązki związane z pomocą de minimis

Udzielanie pomocy de minimis wiąże się z określonymi obowiązkami zarówno po stronie przedsiębiorcy, jak i organu ją przyznającego. Ze strony wnioskodawcy jest nim przedłożenie informacji o uzyskanej w roku bieżącym i 2 poprzednich latach pomocy de minimis (aby organ mógł zweryfikować limit pozostały do wyczerpania) oraz formularza informacji, będącego załącznikiem do rozporządzenia RM[2], który pozwala ocenić organowi, czy pomoc ta jest w świetle prawa unijnego w ogóle dopuszczalna. Z kolei podmiot, który jej udzieli jest zobowiązany do potwierdzenia tego faktu, wydając przedsiębiorcy zaświadczenie o pomocy de minimis na druku stanowiącym załącznik do rozporządzenia RM[3]. I właśnie oba te wzory są przedmiotem nowelizacji dostosowującej ich treść do nowych przepisów unijnych. 

Wskaźniki i stawki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Najistotniejsze zmiany formularza informacji o pomocy de minimis:

  • zobowiązanie wnioskodawców do składania informacji o powiązaniach z innymi przedsiębiorstwami – podmioty o złożonej strukturze i powiązane ze sobą, należy niekiedy traktować jako jeden organizm, do którego zastosowanie ma jeden limit pomocy de minimis;
  • zobowiązanie wnioskodawców do informowania o fakcie ich powstania w wyniku połączenia się co najmniej 2 przedsiębiorców, przejęcia innego przedsiębiorstwa lub powstania w wyniku podziału innego przedsiębiorstwa;
  • rezygnacja (poza wyjątkami) z konieczności przedkładania informacji o sytuacji ekonomicznej, w tym sprawozdań finansowych za 3 lata obrotowe – KE zrezygnowała z zakazu jej udzielania przedsiębiorcom w trudnej sytuacji ekonomicznej;
  • wprowadzenie w miejsce jednego wzoru formularza informacji, trzech odrębnych, z których każdy będzie miał zastosowanie do innego rozporządzenia KE[4].

Najistotniejsze zmiany we wzorze zaświadczenia o pomoc de minimis:

  • wystawianie zaświadczeń na spółki osobowe (np. cywilną) – dotychczas istniały wątpliwości, czy należy je wydawać na spółkę osobową czy na poszczególnych wspólników;
  • dostosowanie treści wzoru zaświadczenia do poszczególnych rozporządzeń KE[5].

W formularzach informacji oraz wzorze zaświadczenia wprowadzono przy okazji bardziej przejrzysty i intuicyjny ich układ graficznej.

Artykuł ukazał się 16 września 2014 roku w Dzienniku Gazecie Prawnej.



[1] „Raport o pomocy de minimis w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2013 roku”, www.uokik.gov.pl

[2] Rozporządzenie Rady Ministrów z 29.3.2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311, z późn. zm.).

[3] Rzporządzenie Rady Ministrów z 20.3.2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (z. U. Nr 53, poz. 354, z późn.zm.).

[4] Chodzi o rozporządzenie KE nr 1407/2013, rozporządzenie KE nr 360/2012 oraz nieobowiązujące już rozporządzenie KE nr 1998/2006, w oparciu o które pomoc może być kontynuowana na „starych” zasadach.

[5] Rozporządzenia KE nr 1407/2013 oraz rozporządzenia KE nr 360/2012.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA