REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Beneficjenci dotacji unijnych mogą nie skorzystać z jednorazowej amortyzacji

beneficjent; dotacje unijne,jednorazowa amortyzacja; koszty podatkowe
beneficjent; dotacje unijne,jednorazowa amortyzacja; koszty podatkowe
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednorazowa amortyzacja, to sposób na szybkie powiększenie kosztów i jednocześnie na niższy podatek dochodowy. Z jednorazowej amortyzacji wydatków inwestycyjnych nie skorzysta przedsiębiorca, który otrzymał dotacje unijne w wysokości ponad 200 tys. euro.

Przedsiębiorca, który inwestuje w środki trwałe musi pamiętać, że takich zakupów nie może standardowo zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu, lecz musi je rozłożyć w czasie, dokonując odpisów amortyzacyjnych (wyjątek stanowią środki trwałe, których wartość początkowa nie przekracza 3 500 zł).

REKLAMA

Autopromocja

Przykładowo, zakup samochodu rozlicza się w kosztach z reguły przez 5 lat. Gdy jednak firmie potrzebny jest samochód ciężarowy, a przedsiębiorcy zależy na szybkim rozliczeniu wydatku w kosztach podatkowych, może skorzystać z jednorazowej amortyzacji.

Jak prowadzić amortyzację przedmiotu leasingu finansowego (kapitałowego)

Jednorazowa amortyzacja - koszt jednego miesiąca

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednorazowa amortyzacja pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycia niektórych środków trwałych już w miesiącu, w którym zostały wprowadzone do ewidencji.

Nie ma przy tym znaczenia, czy zakup jest finansowany ze środków własnych podatnika, kredytu czy też stanowi przedmiot leasingu. Dzięki jednorazowej amortyzacji, dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zostanie w okresie realizacji inwestycji (czyli de facto w czasie ponoszenia największych wydatków) obniżony w znacznie większym stopniu niż miałoby to miejsce przy zastosowaniu amortyzacji liniowej.

Co i do jakiej wysokości można amortyzować jednorazowo

Amortyzacji jednorazowej nie można zastosować do każdego środka trwałego. Jest ona możliwa tylko w przypadku grup od 3 do 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, ale z wyłączeniem samochodów osobowych. Oznacza to, że poza samochodami ciężarowymi można jednorazowo amortyzować m.in. wyposażenie i sprzęt biurowy, urządzenia telewizyjne, maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania (np. maszyny i urządzenia do obróbki plastycznej metali i tworzyw sztucznych, roboty), specjalistyczne maszyny, urządzenia i aparaty (np. maszyny papiernicze i poligraficzne, maszyny włókiennicze i odzieżowe).

Rozwiązanie dla nowych i małych

Z amortyzacji jednorazowej mogą skorzystać zarówno przedsiębiorcy rozpoczynający w tym roku swoją przygodę z biznesem, jak również podatnicy działający dłużej niż rok, którzy ze względu na wysokość sprzedaży osiągniętej w poprzednim roku (dla 2012 r. jest to 5 324 000 zł) mieszczą się w grupie tzw. małych podatników.

Z takiej ulgi inwestycyjnej mały podatnik może skorzystać bez względu na to, od kiedy prowadzi działalność gospodarczą. Podatnik rozpoczynający działalność powinien zwrócić natomiast uwagę na ograniczenie związane z wcześniejszym prowadzeniem działalności gospodarczej.

Nie będzie mógł bowiem zastosować tego rozwiązania jeśli w okresie dwóch lat (liczonych od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia) prowadził działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej lub działalność taką prowadził jego małżonek.

Jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro rocznie

Ale z ograniczeniami

To jednak nie jedyne ograniczenia dotyczące możliwości skorzystania z jednorazowej amortyzacji.

REKLAMA

Trzeba bowiem pamiętać, że łączna kwota wydatków podlegających tej amortyzacji w całym roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości 50 000 euro, co zgodnie z zastosowaniem wskazanego w ustawie sposobu przeliczenia, w roku 2012 stanowi kwotę 222 000 zł. (do ustalenia limitu nie wlicza się jednak zakupów składników, których wartość nie przekracza 3 500 zł).

W praktyce może się zdarzyć sytuacja, w której wartość zakupionego składnika będzie częściowo przekraczać dopuszczalny limit. W takim przypadku nie ma przeszkody by przedsiębiorca dokonał amortyzacji części tego środka (do wartości mieszczącej się w limicie) na zasadach jednorazowego odpisu, a pozostałą część zamortyzował w latach następnych na zasadach ogólnych.

Modernizacja środka trwałego a jednorazowa amortyzacja

Możesz mieć niemiłą niespodziankę

To jednak nie koniec. Bardzo istotną informacją dla tych przedsiębiorców, którzy korzystali już z jakichś form pomocy de minimis, np. uzyskali dotację unijną, jest pilnowanie ogólnego limitu pomocy de minimis.

Pomoc de minimis jest oferowana przez państwo w różnych formach. Może to być na przykład dotacja, dopłata do oprocentowania kredytów bankowych, umorzenie zaległości podatkowych czy odsetek od zaległości podatkowych, umorzenie kosztów egzekucyjnych, jednorazowa amortyzacja, rozłożenie na raty płatności podatku lub odsetek. 

Kto udziela pomocy de minimis i kto jest jej adresatem?

Wysokość maksymalnego wsparcia udzielanego przedsiębiorcy w ramach pomocy de minimis jest określona w rozporządzeniu Komisji Europejskiej (rozporządzenie w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis) i jest taki sam we wszystkich państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej: wsparcie de minimis nie może przekroczyć 200 tys. euro w ciągu trzech lat.

Jednorazowa amortyzacja a dotacje

Co ważne, do ustalonej puli wlicza się wszelkie wsparcie uzyskane przez przedsiębiorcę, bez względu na jego formę czy cel.

Niższy limit przewidziany został dla przedsiębiorców działających w sektorze transportu drogowego. Muszą oni pilnować, aby łączna wartość uzyskanej przez nich pomoc nie przekroczyła 100 tys. euro.

Są to kwoty brutto, czyli zawierają w sobie ewentualne podatki.

Wartości te ustala się, biorąc pod uwagę pomoc udzieloną w danym roku oraz w dwóch latach poprzedzających.

Obliczając wysokość pomocy de minimis, dokonuje się przeliczenia na euro według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.

Oznacza to, że przedsiębiorca, który spełnia wszystkie inne warunki by dokonać jednorazowej amortyzacji nie będzie mógł jednak tego zrobić ze względu na uzyskane wsparcie np. dwa lata wcześniej.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA