REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka) /Fot. Fotolia
Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka) /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju opublikowało w sierpniu nowe wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków, natomiast wrzesień przyniósł ogłoszenie kolejnych, nieco zmienionych, naborów w ramach konkursów Szybkiej Ścieżki, oferujących dofinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych.

REKLAMA

REKLAMA

1 września Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkursy w ramach Poddziałania 1.1.1 PO IR (Szybka Ścieżka) oferujące dofinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych, których rezultatem jest innowacja produktowa lub procesowa. NCBR proponuje nabory dla dwóch różnych grup beneficjentów:

- Duże przedsiębiorstwa oraz konsorcja, z alokacją na konkurs równą 1 mld PLN,

- Przedsiębiorstwa z sektora MŚP, z alokacją na konkurs 350 mln PLN.

REKLAMA

Wnioski do obu naborów można składać od 2 października do 29 grudnia 2017 roku. Konkurs, jak dotychczas, jest podzielony na trzy miesięczne etapy. Jak podkreśla NCBR nakłady na działalność badawczo-rozwojową w Polsce stale rosną, czego potwierdzeniem są nie tylko raporty Głównego Urzędu Statystycznego, ale i bardzo duże zainteresowanie „szybką ścieżką" dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe nabory to również nowe warunki ubiegania się o dofinansowanie. NCBR rozszerzył bowiem katalog kosztów kwalifikowanych, jak również grono potencjalnych wnioskodawców. W obu nowo ogłoszonych naborach, przedsiębiorstwa będą miały możliwość sfinansowania tzw. prac przedwdrożeniowych, które są działaniami przygotowawczymi do wdrożenia wyników badań i umożliwiają doprowadzenie rozwiązania będącego przedmiotem projektu do etapu, kiedy będzie można je skomercjalizować. Do katalogu prac przedwdrożeniowych należą w szczególności opracowanie dokumentacji wdrożeniowej, usługi rzecznika patentowego, testy, certyfikacja, czy badania rynku. Wysokość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację prac przedwdrożeniowych nie może przekroczyć 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu. Dofinansowanie to udzielane jest jako pomoc de minimis (poziom dofinansowania wynosi 90% kosztów kwalifikowalnych) w zakresie wsparcia komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki lub pomoc publiczna dla mikro-, małego lub średniego przedsiębiorcy na pokrycie kosztów usług doradczych, przy zachowaniu intensywności wsparcia 50%.

Drugą znaczącą dla wnioskodawców zmianą jest umożliwienie realizowania projektów w konsorcjach. Liderami konsorcjów mogą być wyłącznie duże przedsiębiorstwa, natomiast jego członkami również przedsiębiorstwa z sektora MŚP. Współpraca w ramach konsorcjów z MŚP, przy spełnieniu odpowiednich warunków, umożliwi uzyskanie premii za skuteczną współpracę.

Kolejną pozytywną informacją jest to, że w nowych naborach podwyższeniu uległ obowiązujący dotychczas próg procentowy podwykonawstwa w projekcie. Obecnie wydatki związane z podwykonawstwem są możliwe do 60% wartości kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i prac rozwojowych w przypadku projektu realizowanego samodzielnie. Dotychczasowy próg podwykonawstwa (50% kosztów kwalifikowalnych) obowiązuje w przypadku projektów realizowanych w konsorcjach.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dofinansowanego w ramach konkursów wynosi:

  1. 1 mln PLN – w przypadku projektu realizowanego przez przedsiębiorcę z sektora MŚP;
  2. 5 mln PLN – w przypadku projektu realizowanego samodzielnie przez przedsiębiorcę innego niż MŚP;
  3. 10 mln PLN – w przypadku projektu realizowanego w ramach konsorcjum przedsiębiorstw.

Procedura oceny wniosków pozostała niezmieniona – wnioskodawcy, którzy pozytywnie przejdą proces oceny formalnej mogą spodziewać się wizyty ekspertów w ramach pre-panelu oraz zaproszenia na panel ekspertów do NCBR.


Sierpień przyniósł publikację nowych Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Zmienione zasady weszły w życie z dniem 23 sierpnia 2017 r. Najważniejsze zmiany, które wprowadzają nowe wytyczne to dostosowanie przepisów do zmienionej „ustawy wdrożeniowej”, zmienienie sposobu publikacji zapytań ofertowych w ramach opisanej w sekcji 6.5.2 Wytycznych zasady konkurencyjności oraz stosowanie uproszczonych metod rozliczania kosztów pośrednich (wyłącznie ryczałt).

Z punktu widzenia realizacji projektów, bardzo ważne zmiany objęły kwestię dokonywania zamówień w ramach zasady konkurencyjności. Zmieniono bowiem zasady publikacji ogłoszeń w przypadku wszczęcia postępowań przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. W przypadku, gdy ze względu na specyfikę projektu wnioskodawca rozpoczyna realizację projektu na własne ryzyko przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, w celu upublicznienia zapytania ofertowego powinien zamieścić zapytanie ofertowe na stronie internetowej, wskazanej przez instytucję ogłaszającą nabór. Nowe reguły publikacji zapytań ofertowych będą obowiązywały od 1 stycznia 2018 r., kiedy to wskazana zostanie strona internetowa gwarantująca odpowiedni sposób upublicznienia zapytań ofertowych. Do końca 2017 r. dopuszczalne jest rozwiązanie polegające na publikacji zapytań ofertowych przez wnioskodawców na ich własnych stronach internetowych, przy jednoczesnym rozesłaniu zapytania ofertowego do przynajmniej trzech potencjalnych wykonawców.

Dopuszczona została również możliwość ograniczenia zakresu opisu przedmiotu zamówienia z uwagi na konieczność ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, przy czym wymagane jest przesłanie uzupełnienia wyłączonego opisu przedmiotu zamówienia do potencjalnego wykonawcy, który zobowiązał się do zachowania poufności w odniesieniu do przedstawionych informacji, w terminie umożliwiającym przygotowanie i złożenie oferty.

W kontekście zmiany wytycznych, ważną informacją dla wszystkich obecnych beneficjentów funduszy europejskich, jest to, iż do oceny kwalifikowalności poniesionych wydatków, stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu poniesienia wydatku. Z kolei do oceny prawidłowości umów zawartych w ramach realizacji projektu w wyniku przeprowadzonych postępowań, stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu wszczęcia postępowania (tj. w dniu publikacji ogłoszenia o wszczęciu postępowania, zapytania ofertowego itp.).

Autor: Małgorzata Leszczewicz, Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA