REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka) /Fot. Fotolia
Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka) /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju opublikowało w sierpniu nowe wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków, natomiast wrzesień przyniósł ogłoszenie kolejnych, nieco zmienionych, naborów w ramach konkursów Szybkiej Ścieżki, oferujących dofinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1 września Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkursy w ramach Poddziałania 1.1.1 PO IR (Szybka Ścieżka) oferujące dofinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych, których rezultatem jest innowacja produktowa lub procesowa. NCBR proponuje nabory dla dwóch różnych grup beneficjentów:

- Duże przedsiębiorstwa oraz konsorcja, z alokacją na konkurs równą 1 mld PLN,

- Przedsiębiorstwa z sektora MŚP, z alokacją na konkurs 350 mln PLN.

REKLAMA

Wnioski do obu naborów można składać od 2 października do 29 grudnia 2017 roku. Konkurs, jak dotychczas, jest podzielony na trzy miesięczne etapy. Jak podkreśla NCBR nakłady na działalność badawczo-rozwojową w Polsce stale rosną, czego potwierdzeniem są nie tylko raporty Głównego Urzędu Statystycznego, ale i bardzo duże zainteresowanie „szybką ścieżką" dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe nabory to również nowe warunki ubiegania się o dofinansowanie. NCBR rozszerzył bowiem katalog kosztów kwalifikowanych, jak również grono potencjalnych wnioskodawców. W obu nowo ogłoszonych naborach, przedsiębiorstwa będą miały możliwość sfinansowania tzw. prac przedwdrożeniowych, które są działaniami przygotowawczymi do wdrożenia wyników badań i umożliwiają doprowadzenie rozwiązania będącego przedmiotem projektu do etapu, kiedy będzie można je skomercjalizować. Do katalogu prac przedwdrożeniowych należą w szczególności opracowanie dokumentacji wdrożeniowej, usługi rzecznika patentowego, testy, certyfikacja, czy badania rynku. Wysokość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację prac przedwdrożeniowych nie może przekroczyć 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu. Dofinansowanie to udzielane jest jako pomoc de minimis (poziom dofinansowania wynosi 90% kosztów kwalifikowalnych) w zakresie wsparcia komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki lub pomoc publiczna dla mikro-, małego lub średniego przedsiębiorcy na pokrycie kosztów usług doradczych, przy zachowaniu intensywności wsparcia 50%.

Drugą znaczącą dla wnioskodawców zmianą jest umożliwienie realizowania projektów w konsorcjach. Liderami konsorcjów mogą być wyłącznie duże przedsiębiorstwa, natomiast jego członkami również przedsiębiorstwa z sektora MŚP. Współpraca w ramach konsorcjów z MŚP, przy spełnieniu odpowiednich warunków, umożliwi uzyskanie premii za skuteczną współpracę.

Kolejną pozytywną informacją jest to, że w nowych naborach podwyższeniu uległ obowiązujący dotychczas próg procentowy podwykonawstwa w projekcie. Obecnie wydatki związane z podwykonawstwem są możliwe do 60% wartości kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i prac rozwojowych w przypadku projektu realizowanego samodzielnie. Dotychczasowy próg podwykonawstwa (50% kosztów kwalifikowalnych) obowiązuje w przypadku projektów realizowanych w konsorcjach.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dofinansowanego w ramach konkursów wynosi:

  1. 1 mln PLN – w przypadku projektu realizowanego przez przedsiębiorcę z sektora MŚP;
  2. 5 mln PLN – w przypadku projektu realizowanego samodzielnie przez przedsiębiorcę innego niż MŚP;
  3. 10 mln PLN – w przypadku projektu realizowanego w ramach konsorcjum przedsiębiorstw.

Procedura oceny wniosków pozostała niezmieniona – wnioskodawcy, którzy pozytywnie przejdą proces oceny formalnej mogą spodziewać się wizyty ekspertów w ramach pre-panelu oraz zaproszenia na panel ekspertów do NCBR.


Sierpień przyniósł publikację nowych Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Zmienione zasady weszły w życie z dniem 23 sierpnia 2017 r. Najważniejsze zmiany, które wprowadzają nowe wytyczne to dostosowanie przepisów do zmienionej „ustawy wdrożeniowej”, zmienienie sposobu publikacji zapytań ofertowych w ramach opisanej w sekcji 6.5.2 Wytycznych zasady konkurencyjności oraz stosowanie uproszczonych metod rozliczania kosztów pośrednich (wyłącznie ryczałt).

Z punktu widzenia realizacji projektów, bardzo ważne zmiany objęły kwestię dokonywania zamówień w ramach zasady konkurencyjności. Zmieniono bowiem zasady publikacji ogłoszeń w przypadku wszczęcia postępowań przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. W przypadku, gdy ze względu na specyfikę projektu wnioskodawca rozpoczyna realizację projektu na własne ryzyko przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, w celu upublicznienia zapytania ofertowego powinien zamieścić zapytanie ofertowe na stronie internetowej, wskazanej przez instytucję ogłaszającą nabór. Nowe reguły publikacji zapytań ofertowych będą obowiązywały od 1 stycznia 2018 r., kiedy to wskazana zostanie strona internetowa gwarantująca odpowiedni sposób upublicznienia zapytań ofertowych. Do końca 2017 r. dopuszczalne jest rozwiązanie polegające na publikacji zapytań ofertowych przez wnioskodawców na ich własnych stronach internetowych, przy jednoczesnym rozesłaniu zapytania ofertowego do przynajmniej trzech potencjalnych wykonawców.

Dopuszczona została również możliwość ograniczenia zakresu opisu przedmiotu zamówienia z uwagi na konieczność ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, przy czym wymagane jest przesłanie uzupełnienia wyłączonego opisu przedmiotu zamówienia do potencjalnego wykonawcy, który zobowiązał się do zachowania poufności w odniesieniu do przedstawionych informacji, w terminie umożliwiającym przygotowanie i złożenie oferty.

W kontekście zmiany wytycznych, ważną informacją dla wszystkich obecnych beneficjentów funduszy europejskich, jest to, iż do oceny kwalifikowalności poniesionych wydatków, stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu poniesienia wydatku. Z kolei do oceny prawidłowości umów zawartych w ramach realizacji projektu w wyniku przeprowadzonych postępowań, stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu wszczęcia postępowania (tj. w dniu publikacji ogłoszenia o wszczęciu postępowania, zapytania ofertowego itp.).

Autor: Małgorzata Leszczewicz, Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA