REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka) /Fot. Fotolia
Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka) /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju opublikowało w sierpniu nowe wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków, natomiast wrzesień przyniósł ogłoszenie kolejnych, nieco zmienionych, naborów w ramach konkursów Szybkiej Ścieżki, oferujących dofinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych.

REKLAMA

1 września Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkursy w ramach Poddziałania 1.1.1 PO IR (Szybka Ścieżka) oferujące dofinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych, których rezultatem jest innowacja produktowa lub procesowa. NCBR proponuje nabory dla dwóch różnych grup beneficjentów:

- Duże przedsiębiorstwa oraz konsorcja, z alokacją na konkurs równą 1 mld PLN,

- Przedsiębiorstwa z sektora MŚP, z alokacją na konkurs 350 mln PLN.

REKLAMA

Wnioski do obu naborów można składać od 2 października do 29 grudnia 2017 roku. Konkurs, jak dotychczas, jest podzielony na trzy miesięczne etapy. Jak podkreśla NCBR nakłady na działalność badawczo-rozwojową w Polsce stale rosną, czego potwierdzeniem są nie tylko raporty Głównego Urzędu Statystycznego, ale i bardzo duże zainteresowanie „szybką ścieżką" dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe nabory to również nowe warunki ubiegania się o dofinansowanie. NCBR rozszerzył bowiem katalog kosztów kwalifikowanych, jak również grono potencjalnych wnioskodawców. W obu nowo ogłoszonych naborach, przedsiębiorstwa będą miały możliwość sfinansowania tzw. prac przedwdrożeniowych, które są działaniami przygotowawczymi do wdrożenia wyników badań i umożliwiają doprowadzenie rozwiązania będącego przedmiotem projektu do etapu, kiedy będzie można je skomercjalizować. Do katalogu prac przedwdrożeniowych należą w szczególności opracowanie dokumentacji wdrożeniowej, usługi rzecznika patentowego, testy, certyfikacja, czy badania rynku. Wysokość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację prac przedwdrożeniowych nie może przekroczyć 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu. Dofinansowanie to udzielane jest jako pomoc de minimis (poziom dofinansowania wynosi 90% kosztów kwalifikowalnych) w zakresie wsparcia komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki lub pomoc publiczna dla mikro-, małego lub średniego przedsiębiorcy na pokrycie kosztów usług doradczych, przy zachowaniu intensywności wsparcia 50%.

REKLAMA

Drugą znaczącą dla wnioskodawców zmianą jest umożliwienie realizowania projektów w konsorcjach. Liderami konsorcjów mogą być wyłącznie duże przedsiębiorstwa, natomiast jego członkami również przedsiębiorstwa z sektora MŚP. Współpraca w ramach konsorcjów z MŚP, przy spełnieniu odpowiednich warunków, umożliwi uzyskanie premii za skuteczną współpracę.

Kolejną pozytywną informacją jest to, że w nowych naborach podwyższeniu uległ obowiązujący dotychczas próg procentowy podwykonawstwa w projekcie. Obecnie wydatki związane z podwykonawstwem są możliwe do 60% wartości kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i prac rozwojowych w przypadku projektu realizowanego samodzielnie. Dotychczasowy próg podwykonawstwa (50% kosztów kwalifikowalnych) obowiązuje w przypadku projektów realizowanych w konsorcjach.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dofinansowanego w ramach konkursów wynosi:

  1. 1 mln PLN – w przypadku projektu realizowanego przez przedsiębiorcę z sektora MŚP;
  2. 5 mln PLN – w przypadku projektu realizowanego samodzielnie przez przedsiębiorcę innego niż MŚP;
  3. 10 mln PLN – w przypadku projektu realizowanego w ramach konsorcjum przedsiębiorstw.

Procedura oceny wniosków pozostała niezmieniona – wnioskodawcy, którzy pozytywnie przejdą proces oceny formalnej mogą spodziewać się wizyty ekspertów w ramach pre-panelu oraz zaproszenia na panel ekspertów do NCBR.


Sierpień przyniósł publikację nowych Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Zmienione zasady weszły w życie z dniem 23 sierpnia 2017 r. Najważniejsze zmiany, które wprowadzają nowe wytyczne to dostosowanie przepisów do zmienionej „ustawy wdrożeniowej”, zmienienie sposobu publikacji zapytań ofertowych w ramach opisanej w sekcji 6.5.2 Wytycznych zasady konkurencyjności oraz stosowanie uproszczonych metod rozliczania kosztów pośrednich (wyłącznie ryczałt).

Z punktu widzenia realizacji projektów, bardzo ważne zmiany objęły kwestię dokonywania zamówień w ramach zasady konkurencyjności. Zmieniono bowiem zasady publikacji ogłoszeń w przypadku wszczęcia postępowań przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. W przypadku, gdy ze względu na specyfikę projektu wnioskodawca rozpoczyna realizację projektu na własne ryzyko przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, w celu upublicznienia zapytania ofertowego powinien zamieścić zapytanie ofertowe na stronie internetowej, wskazanej przez instytucję ogłaszającą nabór. Nowe reguły publikacji zapytań ofertowych będą obowiązywały od 1 stycznia 2018 r., kiedy to wskazana zostanie strona internetowa gwarantująca odpowiedni sposób upublicznienia zapytań ofertowych. Do końca 2017 r. dopuszczalne jest rozwiązanie polegające na publikacji zapytań ofertowych przez wnioskodawców na ich własnych stronach internetowych, przy jednoczesnym rozesłaniu zapytania ofertowego do przynajmniej trzech potencjalnych wykonawców.

Dopuszczona została również możliwość ograniczenia zakresu opisu przedmiotu zamówienia z uwagi na konieczność ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, przy czym wymagane jest przesłanie uzupełnienia wyłączonego opisu przedmiotu zamówienia do potencjalnego wykonawcy, który zobowiązał się do zachowania poufności w odniesieniu do przedstawionych informacji, w terminie umożliwiającym przygotowanie i złożenie oferty.

W kontekście zmiany wytycznych, ważną informacją dla wszystkich obecnych beneficjentów funduszy europejskich, jest to, iż do oceny kwalifikowalności poniesionych wydatków, stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu poniesienia wydatku. Z kolei do oceny prawidłowości umów zawartych w ramach realizacji projektu w wyniku przeprowadzonych postępowań, stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu wszczęcia postępowania (tj. w dniu publikacji ogłoszenia o wszczęciu postępowania, zapytania ofertowego itp.).

Autor: Małgorzata Leszczewicz, Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA