REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach /shutterstock.com
Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wśród dostępnych możliwości dofinasowania działalności B+R, dużym zainteresowaniem cieszą się programy sektorowe, dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki. Zakres tematyczny tych programów jest zawężony, ale mają one tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających od 100 do 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Dziś pierwsze edycje programów mamy już za sobą, wkrótce rozpoczną się kolejne nabory. W sierpniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło aż trzy programy sektorowe, którym warto się przyjrzeć bliżej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Programy sektorowe to programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach, utworzone jako odpowiedź na potrzeby przedstawicieli środowiska przedsiębiorstw prowadzących działalność w danej branży.

Wnioski o dofinansowanie mogą składać przedsiębiorstwa (duże oraz MŚP), a także konsorcja złożone z przedsiębiorstw. Poziom dofinansowania zależy od wielkości przedsiębiorstwa oraz zakresu prac przewidzianych w projekcie:

  • od 25% do 60% kosztów kwalifikowanych na prace rozwojowe,
  • od 50% do 80% kosztów kwalifikowanych na badania przemysłowe.

Poszczególne programy sektorowe są w chwili obecnej w różnych stadiach przygotowania i realizacji, a kolejne, jak na przykład INNOship – dedykowany sektorowi stoczniowemu – są w przygotowaniu. My natomiast zachęcamy do zapoznania się z tymi, których uruchomienie planowane jest w najbliższych miesiącach.

REKLAMA

Najwcześniej, bo już 2 października 2017 roku będzie można składać wnioski o dofinansowanie w drugim konkursie w ramach programu PBSE. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności w dziedzinie energetyki – zarówno konwencjonalnej, odnawialnej jak i sieci elektroenergetycznych. Nabór w tym konkursie potrwa do 1 grudnia 2017 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ubiegający się o dofinansowanie w ramach konkursu musi dotyczyć jednego z tematów wymienionych w zakresie tematycznym konkursu, wśród których znajdują się zagadnienia dotyczące:

  • redukcji emisji zanieczyszczeń i poprawy funkcjonalności, i efektywności energetyki konwencjonalnej,
  • innowacyjnych rozwiązań w poszczególnych gałęziach energetyki odnawialnej, w tym m. in. nowych materiałów do produkcji paneli fotowoltaicznych czy przetwarzania popiołów ze spalania biomasy,
  • sieci elektroenergetycznych, a w tym takich zagadnień jak smart grid, smart metering oraz magazynowanie energii.

Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów to 120 000 000 zł, zaś maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych pojedynczego projektu wynosi 40 000 000 zł.

Program INNOSBZ, który został ogłoszony 16 sierpnia 2017 roku, zaś sam nabór potrwa od 16 października do 18 grudnia 2017 roku, jest dedykowany branży systemów bezzałogowych. Jego grupą inicjatywną są przedsiębiorstwa zrzeszone w Polskiej Platformie Technologicznej Systemów Bezzałogowych. W ramach programu, wsparcie będzie przeznaczone na rozwój i produkcję systemów awioniki, łączności bezprzewodowej, sensorów awionicznych i obserwacyjnych, a także platform bezzałogowych, napędów dla nich oraz systemów logistyki i wsparcia technicznego. W tym programie, do rozdysponowania pomiędzy zainteresowanych przedsiębiorców przeznaczono 50 000 000 zł.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Swój własny program pod nazwą INNOSTAL realizuje również branża stalowa. Ogłoszenie tego konkursu opublikowano przed kilkoma dniami, zaś nabór potrwa od 9 października do 8 grudnia 2017 r. Obszary tematyczne, na których skupiać się będą działania programu, będą dotyczyć:

  • nowych i ulepszonych wyrobów stalowych oraz technologii ich wytwarzania,
  • nowych i ulepszonych materiałów wsadowych i stopów do produkcji hutniczej,
  • odzysku i recyklingu surowców z odpadów metalurgicznych i złomu,
  • optymalizacji zużycia energii, materiałów, mediów oraz narzędzi i osprzętu hutniczego,
  • innowacyjnych systemów i technologii zmniejszających szkodliwe emisje do środowiska,
  • innowacyjnych rozwiązań unowocześniających i wspomagających procesy technologiczne.

Budżet programu stalowego to 95 000 000 zł, zaś wartość kosztów kwalifikowanych pojedynczego projektu musi mieścić się w przedziale 2 000 000 – 30 000 000 zł. W ostatnim naborze na 21 złożonych projektów 20 otrzymało decyzję o dofinansowaniu na łączną kwotę dofinansowania 133 762 833,71 zł.


Do skorzystania z programów sektorowych skłonić powinien szeroki katalog kosztów zakwalifikowanych do współfinansowania – tzw. kosztów kwalifikowanych. W przypadku programów sektorowych są to koszty:

  • wynagrodzenia osób zaangażowanych w prowadzenie prac B+R,
  • podwykonawstwa (zlecenie stronie trzeciej części merytorycznych prac projektu),
  • aparatury oraz wartości niematerialnych i prawnych (amortyzacja lub odpłatne korzystanie),
  • pozostałe koszty operacyjne takie jak m.in. materiały, utrzymania linii technologicznych, elementy służące do budowy i na stałe zainstalowane w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej,
  • koszty pośrednie (ryczałt do 25% kosztów bezpośrednich z wyłączeniem kosztów podwykonawstwa).

Nowością względem wcześniejszych naborów jest możliwość współfinansowania ze środków UE prac przedwdrożeniowych, będących działaniami przygotowawczymi do wdrożenia wyników badań w działalności gospodarczej, umożliwiającymi doprowadzenie rozwiązania będącego przedmiotem projektu do etapu, kiedy będzie można je skomercjalizować – w szczególności może to być opracowanie dokumentacji wdrożeniowej, usługi rzecznika patentowego, testy, certyfikacja, badania rynku.

Wysokość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację prac przedwdrożeniowych nie może przekroczyć 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

Wnioski złożone w ramach programów sektorowych są oceniane według jednolitych kryteriów, wśród których najważniejsze są:

  • adekwatność zaplanowanych prac B+R do założonych celów projektu,
  • skład zespołu badawczego oraz zasoby techniczne, które powinny zapewniać prawidłową realizację zaplanowanych prac B+R,
  • nowość rezultatów projektu,
  • zapotrzebowanie rynkowe i opłacalność wdrożenia.

Dofinansowanie na prowadzenie prac B+R nie ogranicza się jednak tylko do branż premiowanych w programach sektorowych. Już wkrótce rozpocznie się nabór wniosków z poddziałania 1.1.1 tzw. Szybkiej Ścieżki, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, w którym na dofinansowanie prac B+R małych, średnich i dużych przedsiębiorstw przeznaczono aż 1 350 000 000 zł. Niewątpliwym ułatwieniem będzie dla przedsiębiorców zmodyfikowany system oceny prepanelowej projektów. Prepanel odbywa się w miejscu realizacji projektu i bierze w nim udział minimum dwóch ekspertów merytorycznych i jeden przedstawiciel Instytucji, zaś ocena jest prowadzona w zakresie wszystkich kryteriów. Otrzymane w czasie prepanelu wskazówki i uwagi pomogą lepiej przygotować się do panelu w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Minimalna wartość projektów dla przedsiębiorstw MŚP to 2 mln zł (w przypadku projektów realizowanych w woj. mazowieckim – 5 mln zł), a dla dużych przedsiębiorstw 12 mln zł.

Zachęcamy Państwa zatem, by przy wsparciu Accreo skorzystać z możliwości jakie dają programy sektorowe, i rozwijać innowacyjne produkty i usługi z wykorzystaniem unijnego współfinansowania.

Autor: Michał Hackiewicz, Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA