REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach /shutterstock.com
Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach /shutterstock.com
/
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wśród dostępnych możliwości dofinasowania działalności B+R, dużym zainteresowaniem cieszą się programy sektorowe, dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki. Zakres tematyczny tych programów jest zawężony, ale mają one tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających od 100 do 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Dziś pierwsze edycje programów mamy już za sobą, wkrótce rozpoczną się kolejne nabory. W sierpniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło aż trzy programy sektorowe, którym warto się przyjrzeć bliżej.

REKLAMA

Programy sektorowe to programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach, utworzone jako odpowiedź na potrzeby przedstawicieli środowiska przedsiębiorstw prowadzących działalność w danej branży.

Wnioski o dofinansowanie mogą składać przedsiębiorstwa (duże oraz MŚP), a także konsorcja złożone z przedsiębiorstw. Poziom dofinansowania zależy od wielkości przedsiębiorstwa oraz zakresu prac przewidzianych w projekcie:

  • od 25% do 60% kosztów kwalifikowanych na prace rozwojowe,
  • od 50% do 80% kosztów kwalifikowanych na badania przemysłowe.

Poszczególne programy sektorowe są w chwili obecnej w różnych stadiach przygotowania i realizacji, a kolejne, jak na przykład INNOship – dedykowany sektorowi stoczniowemu – są w przygotowaniu. My natomiast zachęcamy do zapoznania się z tymi, których uruchomienie planowane jest w najbliższych miesiącach.

REKLAMA

Najwcześniej, bo już 2 października 2017 roku będzie można składać wnioski o dofinansowanie w drugim konkursie w ramach programu PBSE. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności w dziedzinie energetyki – zarówno konwencjonalnej, odnawialnej jak i sieci elektroenergetycznych. Nabór w tym konkursie potrwa do 1 grudnia 2017 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ubiegający się o dofinansowanie w ramach konkursu musi dotyczyć jednego z tematów wymienionych w zakresie tematycznym konkursu, wśród których znajdują się zagadnienia dotyczące:

  • redukcji emisji zanieczyszczeń i poprawy funkcjonalności, i efektywności energetyki konwencjonalnej,
  • innowacyjnych rozwiązań w poszczególnych gałęziach energetyki odnawialnej, w tym m. in. nowych materiałów do produkcji paneli fotowoltaicznych czy przetwarzania popiołów ze spalania biomasy,
  • sieci elektroenergetycznych, a w tym takich zagadnień jak smart grid, smart metering oraz magazynowanie energii.

Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów to 120 000 000 zł, zaś maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych pojedynczego projektu wynosi 40 000 000 zł.

Program INNOSBZ, który został ogłoszony 16 sierpnia 2017 roku, zaś sam nabór potrwa od 16 października do 18 grudnia 2017 roku, jest dedykowany branży systemów bezzałogowych. Jego grupą inicjatywną są przedsiębiorstwa zrzeszone w Polskiej Platformie Technologicznej Systemów Bezzałogowych. W ramach programu, wsparcie będzie przeznaczone na rozwój i produkcję systemów awioniki, łączności bezprzewodowej, sensorów awionicznych i obserwacyjnych, a także platform bezzałogowych, napędów dla nich oraz systemów logistyki i wsparcia technicznego. W tym programie, do rozdysponowania pomiędzy zainteresowanych przedsiębiorców przeznaczono 50 000 000 zł.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Swój własny program pod nazwą INNOSTAL realizuje również branża stalowa. Ogłoszenie tego konkursu opublikowano przed kilkoma dniami, zaś nabór potrwa od 9 października do 8 grudnia 2017 r. Obszary tematyczne, na których skupiać się będą działania programu, będą dotyczyć:

  • nowych i ulepszonych wyrobów stalowych oraz technologii ich wytwarzania,
  • nowych i ulepszonych materiałów wsadowych i stopów do produkcji hutniczej,
  • odzysku i recyklingu surowców z odpadów metalurgicznych i złomu,
  • optymalizacji zużycia energii, materiałów, mediów oraz narzędzi i osprzętu hutniczego,
  • innowacyjnych systemów i technologii zmniejszających szkodliwe emisje do środowiska,
  • innowacyjnych rozwiązań unowocześniających i wspomagających procesy technologiczne.

Budżet programu stalowego to 95 000 000 zł, zaś wartość kosztów kwalifikowanych pojedynczego projektu musi mieścić się w przedziale 2 000 000 – 30 000 000 zł. W ostatnim naborze na 21 złożonych projektów 20 otrzymało decyzję o dofinansowaniu na łączną kwotę dofinansowania 133 762 833,71 zł.


Do skorzystania z programów sektorowych skłonić powinien szeroki katalog kosztów zakwalifikowanych do współfinansowania – tzw. kosztów kwalifikowanych. W przypadku programów sektorowych są to koszty:

  • wynagrodzenia osób zaangażowanych w prowadzenie prac B+R,
  • podwykonawstwa (zlecenie stronie trzeciej części merytorycznych prac projektu),
  • aparatury oraz wartości niematerialnych i prawnych (amortyzacja lub odpłatne korzystanie),
  • pozostałe koszty operacyjne takie jak m.in. materiały, utrzymania linii technologicznych, elementy służące do budowy i na stałe zainstalowane w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej,
  • koszty pośrednie (ryczałt do 25% kosztów bezpośrednich z wyłączeniem kosztów podwykonawstwa).

Nowością względem wcześniejszych naborów jest możliwość współfinansowania ze środków UE prac przedwdrożeniowych, będących działaniami przygotowawczymi do wdrożenia wyników badań w działalności gospodarczej, umożliwiającymi doprowadzenie rozwiązania będącego przedmiotem projektu do etapu, kiedy będzie można je skomercjalizować – w szczególności może to być opracowanie dokumentacji wdrożeniowej, usługi rzecznika patentowego, testy, certyfikacja, badania rynku.

Wysokość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację prac przedwdrożeniowych nie może przekroczyć 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

Wnioski złożone w ramach programów sektorowych są oceniane według jednolitych kryteriów, wśród których najważniejsze są:

  • adekwatność zaplanowanych prac B+R do założonych celów projektu,
  • skład zespołu badawczego oraz zasoby techniczne, które powinny zapewniać prawidłową realizację zaplanowanych prac B+R,
  • nowość rezultatów projektu,
  • zapotrzebowanie rynkowe i opłacalność wdrożenia.

Dofinansowanie na prowadzenie prac B+R nie ogranicza się jednak tylko do branż premiowanych w programach sektorowych. Już wkrótce rozpocznie się nabór wniosków z poddziałania 1.1.1 tzw. Szybkiej Ścieżki, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, w którym na dofinansowanie prac B+R małych, średnich i dużych przedsiębiorstw przeznaczono aż 1 350 000 000 zł. Niewątpliwym ułatwieniem będzie dla przedsiębiorców zmodyfikowany system oceny prepanelowej projektów. Prepanel odbywa się w miejscu realizacji projektu i bierze w nim udział minimum dwóch ekspertów merytorycznych i jeden przedstawiciel Instytucji, zaś ocena jest prowadzona w zakresie wszystkich kryteriów. Otrzymane w czasie prepanelu wskazówki i uwagi pomogą lepiej przygotować się do panelu w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Minimalna wartość projektów dla przedsiębiorstw MŚP to 2 mln zł (w przypadku projektów realizowanych w woj. mazowieckim – 5 mln zł), a dla dużych przedsiębiorstw 12 mln zł.

Zachęcamy Państwa zatem, by przy wsparciu Accreo skorzystać z możliwości jakie dają programy sektorowe, i rozwijać innowacyjne produkty i usługi z wykorzystaniem unijnego współfinansowania.

Autor: Michał Hackiewicz, Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA