REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach /shutterstock.com
Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wśród dostępnych możliwości dofinasowania działalności B+R, dużym zainteresowaniem cieszą się programy sektorowe, dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki. Zakres tematyczny tych programów jest zawężony, ale mają one tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających od 100 do 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Dziś pierwsze edycje programów mamy już za sobą, wkrótce rozpoczną się kolejne nabory. W sierpniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło aż trzy programy sektorowe, którym warto się przyjrzeć bliżej.

REKLAMA

Programy sektorowe to programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach, utworzone jako odpowiedź na potrzeby przedstawicieli środowiska przedsiębiorstw prowadzących działalność w danej branży.

Wnioski o dofinansowanie mogą składać przedsiębiorstwa (duże oraz MŚP), a także konsorcja złożone z przedsiębiorstw. Poziom dofinansowania zależy od wielkości przedsiębiorstwa oraz zakresu prac przewidzianych w projekcie:

  • od 25% do 60% kosztów kwalifikowanych na prace rozwojowe,
  • od 50% do 80% kosztów kwalifikowanych na badania przemysłowe.

Poszczególne programy sektorowe są w chwili obecnej w różnych stadiach przygotowania i realizacji, a kolejne, jak na przykład INNOship – dedykowany sektorowi stoczniowemu – są w przygotowaniu. My natomiast zachęcamy do zapoznania się z tymi, których uruchomienie planowane jest w najbliższych miesiącach.

REKLAMA

Najwcześniej, bo już 2 października 2017 roku będzie można składać wnioski o dofinansowanie w drugim konkursie w ramach programu PBSE. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności w dziedzinie energetyki – zarówno konwencjonalnej, odnawialnej jak i sieci elektroenergetycznych. Nabór w tym konkursie potrwa do 1 grudnia 2017 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ubiegający się o dofinansowanie w ramach konkursu musi dotyczyć jednego z tematów wymienionych w zakresie tematycznym konkursu, wśród których znajdują się zagadnienia dotyczące:

  • redukcji emisji zanieczyszczeń i poprawy funkcjonalności, i efektywności energetyki konwencjonalnej,
  • innowacyjnych rozwiązań w poszczególnych gałęziach energetyki odnawialnej, w tym m. in. nowych materiałów do produkcji paneli fotowoltaicznych czy przetwarzania popiołów ze spalania biomasy,
  • sieci elektroenergetycznych, a w tym takich zagadnień jak smart grid, smart metering oraz magazynowanie energii.

Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów to 120 000 000 zł, zaś maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych pojedynczego projektu wynosi 40 000 000 zł.

Program INNOSBZ, który został ogłoszony 16 sierpnia 2017 roku, zaś sam nabór potrwa od 16 października do 18 grudnia 2017 roku, jest dedykowany branży systemów bezzałogowych. Jego grupą inicjatywną są przedsiębiorstwa zrzeszone w Polskiej Platformie Technologicznej Systemów Bezzałogowych. W ramach programu, wsparcie będzie przeznaczone na rozwój i produkcję systemów awioniki, łączności bezprzewodowej, sensorów awionicznych i obserwacyjnych, a także platform bezzałogowych, napędów dla nich oraz systemów logistyki i wsparcia technicznego. W tym programie, do rozdysponowania pomiędzy zainteresowanych przedsiębiorców przeznaczono 50 000 000 zł.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Swój własny program pod nazwą INNOSTAL realizuje również branża stalowa. Ogłoszenie tego konkursu opublikowano przed kilkoma dniami, zaś nabór potrwa od 9 października do 8 grudnia 2017 r. Obszary tematyczne, na których skupiać się będą działania programu, będą dotyczyć:

  • nowych i ulepszonych wyrobów stalowych oraz technologii ich wytwarzania,
  • nowych i ulepszonych materiałów wsadowych i stopów do produkcji hutniczej,
  • odzysku i recyklingu surowców z odpadów metalurgicznych i złomu,
  • optymalizacji zużycia energii, materiałów, mediów oraz narzędzi i osprzętu hutniczego,
  • innowacyjnych systemów i technologii zmniejszających szkodliwe emisje do środowiska,
  • innowacyjnych rozwiązań unowocześniających i wspomagających procesy technologiczne.

Budżet programu stalowego to 95 000 000 zł, zaś wartość kosztów kwalifikowanych pojedynczego projektu musi mieścić się w przedziale 2 000 000 – 30 000 000 zł. W ostatnim naborze na 21 złożonych projektów 20 otrzymało decyzję o dofinansowaniu na łączną kwotę dofinansowania 133 762 833,71 zł.


Do skorzystania z programów sektorowych skłonić powinien szeroki katalog kosztów zakwalifikowanych do współfinansowania – tzw. kosztów kwalifikowanych. W przypadku programów sektorowych są to koszty:

  • wynagrodzenia osób zaangażowanych w prowadzenie prac B+R,
  • podwykonawstwa (zlecenie stronie trzeciej części merytorycznych prac projektu),
  • aparatury oraz wartości niematerialnych i prawnych (amortyzacja lub odpłatne korzystanie),
  • pozostałe koszty operacyjne takie jak m.in. materiały, utrzymania linii technologicznych, elementy służące do budowy i na stałe zainstalowane w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej,
  • koszty pośrednie (ryczałt do 25% kosztów bezpośrednich z wyłączeniem kosztów podwykonawstwa).

Nowością względem wcześniejszych naborów jest możliwość współfinansowania ze środków UE prac przedwdrożeniowych, będących działaniami przygotowawczymi do wdrożenia wyników badań w działalności gospodarczej, umożliwiającymi doprowadzenie rozwiązania będącego przedmiotem projektu do etapu, kiedy będzie można je skomercjalizować – w szczególności może to być opracowanie dokumentacji wdrożeniowej, usługi rzecznika patentowego, testy, certyfikacja, badania rynku.

Wysokość kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację prac przedwdrożeniowych nie może przekroczyć 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

Wnioski złożone w ramach programów sektorowych są oceniane według jednolitych kryteriów, wśród których najważniejsze są:

  • adekwatność zaplanowanych prac B+R do założonych celów projektu,
  • skład zespołu badawczego oraz zasoby techniczne, które powinny zapewniać prawidłową realizację zaplanowanych prac B+R,
  • nowość rezultatów projektu,
  • zapotrzebowanie rynkowe i opłacalność wdrożenia.

Dofinansowanie na prowadzenie prac B+R nie ogranicza się jednak tylko do branż premiowanych w programach sektorowych. Już wkrótce rozpocznie się nabór wniosków z poddziałania 1.1.1 tzw. Szybkiej Ścieżki, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, w którym na dofinansowanie prac B+R małych, średnich i dużych przedsiębiorstw przeznaczono aż 1 350 000 000 zł. Niewątpliwym ułatwieniem będzie dla przedsiębiorców zmodyfikowany system oceny prepanelowej projektów. Prepanel odbywa się w miejscu realizacji projektu i bierze w nim udział minimum dwóch ekspertów merytorycznych i jeden przedstawiciel Instytucji, zaś ocena jest prowadzona w zakresie wszystkich kryteriów. Otrzymane w czasie prepanelu wskazówki i uwagi pomogą lepiej przygotować się do panelu w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Minimalna wartość projektów dla przedsiębiorstw MŚP to 2 mln zł (w przypadku projektów realizowanych w woj. mazowieckim – 5 mln zł), a dla dużych przedsiębiorstw 12 mln zł.

Zachęcamy Państwa zatem, by przy wsparciu Accreo skorzystać z możliwości jakie dają programy sektorowe, i rozwijać innowacyjne produkty i usługi z wykorzystaniem unijnego współfinansowania.

Autor: Michał Hackiewicz, Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA