REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na badania i rozwój - korzysta więcej podatników CIT, ale odliczają mniej

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ulga na badania i rozwój - korzysta więcej podatników CIT, ale odliczają mniej /shutterstock.com
Ulga na badania i rozwój - korzysta więcej podatników CIT, ale odliczają mniej /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nowa preferencja, czyi ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) przyniosła odmienne efekty niż poprzednia na nowe technologie. Korzysta więcej podatników CIT, ale odliczają mniej. Natomiast u podatników PIT jest na odwrót.

REKLAMA

Autopromocja

Znamy efekty pierwszego roku obowiązywania ulgi na badania i rozwój. Poinformowało o tym DGP Ministerstwo Finansów.

Doradcy podatkowi wyciągają z nich dwa zasadnicze wnioski.

Po pierwsze nowa preferencja bardziej trafia do małych i średnich podmiotów niż poprzednia, z której korzystały głównie największe podmioty. Stara sprzyjała zwłaszcza tym, którzy mieli pieniądze na nowe technologie. W praktyce były to przede wszystkim banki, które inwestowały np. w licencje na oprogramowanie. Nowa ulga przyniosła więc oczekiwane efekty.

Z drugiej strony jednak – to kolejny wniosek – fiskus nie tylko nie rozreklamował nowej ulgi na badania i rozwój, ale jeszcze skutecznie od niej odstręczał. Wydawał bowiem niekorzystne interpretacje indywidualne w sprawie wydatków kwalifikujących się do odliczenia (zwłaszcza pracowniczych). Z tego powodu nowa ulga nie okazała się podatkowym hitem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się zmieniło

Choć ulga na badania i rozwój (art. 18d ustawy o CIT i art. 26e ustawy o PIT) obowiązuje od roku, ciągle się zmienia.

W 2016 r. pozwalała dodatkowo odliczyć od dochodu 30 proc. kosztów osobowych związanych z działalnością B+R (wynagrodzenia pracownicze i składki ZUS z nimi związane). Oprócz tego mikroprzedsiębiorcy oraz małe i średnie firmy mogli odliczać 20 proc. pozostałych kosztów (duzi tylko 10 proc.).

Od 2017 r. limity te zostały zwiększone do 50 proc. dla kosztów osobowych i pozostałych (z wyjątkiem dużych firm, które mogą odliczać 50 proc. kosztów osobowych i 30 proc. pozostałych).

Kolejna zmiana ma wejść w życie z początkiem 2018 r. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zakłada, że będzie można odjąć dodatkowo 100 proc. wszystkich kosztów. Na razie propozycja jest w konsultacjach.

Nie mieli od czego odliczyć

Z danych MF wynika, że z nowej ulgi w pierwszym roku jej obowiązywania skorzystało 260 podatników CIT, którzy odliczyli od dochodu ponad 202 mln zł.

Jednocześnie ulgę wykorzystały 184 osoby fizyczne, odejmując łącznie ponad 7,2 mln zł. Co ciekawe, formularz PIT/BR złożyło znacznie więcej osób, bo 279.

– Najprawdopodobniej część z nich miała stratę lub dochód niższy od kwoty odliczenia, a tym samym nie miała od czego odjąć wydatków – tłumaczy Honorata Ścisłowicz-Skraba, doradca podatkowy i starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego w EY.

Złożyli więc PIT/BR za 2016 r., a z odliczenia będą mogli skorzystać w trzech kolejnych latach podatkowych.

Tylko na zakup

Przed 2016 r. obowiązywała tzw. ulga na nabycie nowej technologii. Ustawy o PIT i CIT definiowały, co rozumieć przez nową technologię. Musiała być ona kupiona (a nie wytworzona we własnym zakresie), nie mogła być wcześniej stosowana na świecie (w ciągu pięciu poprzedzających lat) i powinna była być potwierdzona opinią niezależnej jednostki naukowej. Pozwalała odliczyć połowę poniesionych wydatków.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W praktyce, jak mówi Honorata Ścisłowicz-Skraba, mogło z niej skorzystać niewiele podmiotów. Były to głównie duże przedsiębiorstwa, które kupowały licencje na innowacyjne systemy informatyczne.

Z danych MF wynika, że w 2014 r. z ulgi skorzystało zaledwie 80 podatników CIT, a w 2015 r. – tylko 79. Potrącili oni odpowiednio: 284 mln zł i 390 mln zł.

Dla porównania podatnicy PIT odliczyli tylko 754 tys. zł (w 2014 r.) i 779 tys. zł (w 2015 r.). Przy czym w 2014 r. z ulgi skorzystało zaledwie 37 osób, a w 2015 r. – 472.


Co na to wpłynęło

Honorata Ścisłowicz-Skraba przypuszcza, że powodem dużych kwot odliczonych w 2015 r. przez podatników CIT była zapowiedź likwidacji ulgi. – Myślę, że wielu z nich chciało w ostatniej chwili skorzystać jeszcze ze starej preferencji i zaoszczędzić na podatku – komentuje ekspertka.

Natomiast w 2016 r., gdy w życie weszła nowa ulga, podatnicy musieli dopiero się jej uczyć. Powodem mogły być też, zdaniem ekspertki EY, stosunkowo niskie pułapy odliczeń w 2016 r., które wzrosły dopiero w 2017 r.

Podobnego zdania jest Beata Cichocka-Tylman, dyrektor w PwC w dziale Innowacje i B+R. Podkreśla, że ulga na nowe technologie funkcjonowała przez wiele lat, a przedsiębiorcy zdążyli już poznać podejście do niej urzędów skarbowych.

– Nie powinno więc dziwić, że w 2015 r. wartość odliczeń z tytułu tej ulgi była wyższa niż kwoty odliczeń z tytułu ulgi B+R rok później – mówi ekspertka PwC.

Będzie lepiej

Zdaniem obu specjalistek zainteresowanie ulgą B+R będzie rosło, szczególnie, że zmiany idą w kierunku podwyższenia limitów odliczeń.

– Przy niektórych kategoriach kosztów kwalifikowanych korzyści mogą zwiększyć się w 2018 r. nawet 10-krotnie – twierdzi Beata Cichocka-Tylman, podając przykład dużych podatników CIT.

Można więc przewidywać, że z preferencji skorzystałoby o wiele więcej podmiotów i odliczyłyby one dużo więcej. Wszystko zależy jednak od tego, czy konsultowany obecnie projekt zostanie przyjęty przez rząd i parlament. ⒸⓅ

infoRgrafika

Efekty dwóch ulg

Mariusz Szulc

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT 2025 gov już jest! Sprawdź, jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot?

15 lutego 2025 roku rusza usługa Twój e-PIT gov – najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA