REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na badania rozwojowe a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dotacja na badania rozwojowe a VAT
Dotacja na badania rozwojowe a VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzanie badań, czy też prac rozwojowych, przykładowo w ramach konsorcjum, często jest związane z pozyskaniem dotacji. Przy ocenie tego typu sytuacji pod względem opodatkowania VAT pomocny może być wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Gdańsku z 20 lipca 2016 r. (sygn. I SA/Gd 766/16).

Dotacja na badania

Przywołany wyrok dotyczył Spółki, która była uczestnikiem konsorcjum z innym podmiotem (liderem konsorcjum). Współpraca polegała na realizacji programu badań naukowych i prac rozwojowych w ramach dofinansowania przez podmiot państwowy. Kwota dotacji związana była z rozliczeniem kosztów tych prac, a środki niewykorzystane były zwracane. Spółka nie wykonywała w ramach konsorcjum czynności opodatkowanych VAT na rzecz lidera. Ewentualne rezultaty badań (prawa autorskie) miały być, z zasady, przekazane nieodpłatnie Skarbowi Państwa. Część wyników mogła być potencjalnie wykorzystywana później przez Spółkę w jej działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT).

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Biuletyn VAT

Organ podatkowy – dotacja opodatkowana VAT

REKLAMA

Spór toczony przed WSA w Gdańsku dotyczył tego, czy dotacja wpływa na podstawę opodatkowania VAT. Zdaniem organu podatkowego miałby na to wskazywać art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że podstawą opodatkowania, z zasady, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z regulacji tej wynika, że przynajmniej niektóre dotacje wchodzą do podstawy opodatkowania VAT jako element cenotwórczy. Organ podatkowy uznał, że taka sytuacja zaistniała w analizowanej sprawnie. W ramach konsorcjum Spółka dostała środki pieniężne i miała przenieść prawa autorskie (rezultaty badań) na Skarb Państwa. Przyznanie dotacji było w określonym stopniu związane z tym przeniesieniem. Dofinansowanie pełniłoby tym samym funkcję wynagrodzenia za czynności podatnika. Zdaniem organu, Spółka tylko pozornie przenosiła wyniki badań nieodpłatnie. W istocie zaś czynność ta- mogąca być uznana za świadczenie usług na rzecz Skarbu Państwa- była wykonywana za wynagrodzeniem.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd – badać charakter dotacji

WSA w Gdańsku odwołał się do podziału dotacji na dwie grupy:

1. będące dopłatą do cen sprzedawanych towarów i usług, które wchodzą do podstawy opodatkowania VAT, oraz

2. na te, których nie da się powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez ich beneficjenta. Takie dotacje służą pokryciu kosztów działalności i nie mają wpływu na rozliczenia VAT.

Kryterium podziału jest istnienie bezpośredniego (a nie jakiegokolwiek) związku pomiędzy dotacją a konkretnymi czynnością beneficjenta. Sąd nie dopatrzył się w rozpatrywanej sprawie takiego powiązania. Dotacja otrzymana przez Spółkę miały charakter zakupowy – polegała na pokryciu wydatków. Oczywiście sam fakt jej przyznania był niewątpliwe w określony sposób związany z późniejszym przekazaniem wyników badań na rzecz Skarbu Państwa, nie był to jednakże związek bezpośredni. Sąd podkreślił przy tym, że te wyniki mogą, a nie muszą w ogóle powstać. Ciężko więc byłoby mówić o tym, że dotacja jest powiązana z konkretną (w pełni określoną) czynnością.

Praktyka rozliczania VAT przy badaniach i dofinansowaniach

Stanowisko wyrażone przez WSA w Gdańsku zasługuje na pełną aprobatę. W prawidłowy sposób zastosowano w nim wynikający wprost z przepisów ustawy o VAT podział dotacji (subwencji, dopłat) na te mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika oraz na te, które nie wykazują takiego związku.


Przedstawienie zagadnienie budzi jednakże spory w praktyce. Wyrazem czego są, zapadłe w sytuacjach podobnych do tej z przytoczonego wyroku, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19.11.2015 r., znak IBPP1/4512-661/15/LSz oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4.2.2016 r., znak ITPP3/4512-706/15/AB. W rozstrzygnięciach tych uznawano, że dotacje przyznawane na prace rozwojowe powinny być opodatkowane VAT. Zdaniem autora stoją one w sprzeczności do wniosków zaprezentowanych przez WSA w Gdańsku. W praktyce podatnicy, w razie ewentualnych sporów z organami podatkowymi, mogą powoływać się na argumenty zaprezentowane w omawianym wyroku.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA