REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na badania rozwojowe a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dotacja na badania rozwojowe a VAT
Dotacja na badania rozwojowe a VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzanie badań, czy też prac rozwojowych, przykładowo w ramach konsorcjum, często jest związane z pozyskaniem dotacji. Przy ocenie tego typu sytuacji pod względem opodatkowania VAT pomocny może być wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Gdańsku z 20 lipca 2016 r. (sygn. I SA/Gd 766/16).

Dotacja na badania

Przywołany wyrok dotyczył Spółki, która była uczestnikiem konsorcjum z innym podmiotem (liderem konsorcjum). Współpraca polegała na realizacji programu badań naukowych i prac rozwojowych w ramach dofinansowania przez podmiot państwowy. Kwota dotacji związana była z rozliczeniem kosztów tych prac, a środki niewykorzystane były zwracane. Spółka nie wykonywała w ramach konsorcjum czynności opodatkowanych VAT na rzecz lidera. Ewentualne rezultaty badań (prawa autorskie) miały być, z zasady, przekazane nieodpłatnie Skarbowi Państwa. Część wyników mogła być potencjalnie wykorzystywana później przez Spółkę w jej działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Biuletyn VAT

Organ podatkowy – dotacja opodatkowana VAT

Spór toczony przed WSA w Gdańsku dotyczył tego, czy dotacja wpływa na podstawę opodatkowania VAT. Zdaniem organu podatkowego miałby na to wskazywać art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że podstawą opodatkowania, z zasady, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z regulacji tej wynika, że przynajmniej niektóre dotacje wchodzą do podstawy opodatkowania VAT jako element cenotwórczy. Organ podatkowy uznał, że taka sytuacja zaistniała w analizowanej sprawnie. W ramach konsorcjum Spółka dostała środki pieniężne i miała przenieść prawa autorskie (rezultaty badań) na Skarb Państwa. Przyznanie dotacji było w określonym stopniu związane z tym przeniesieniem. Dofinansowanie pełniłoby tym samym funkcję wynagrodzenia za czynności podatnika. Zdaniem organu, Spółka tylko pozornie przenosiła wyniki badań nieodpłatnie. W istocie zaś czynność ta- mogąca być uznana za świadczenie usług na rzecz Skarbu Państwa- była wykonywana za wynagrodzeniem.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd – badać charakter dotacji

WSA w Gdańsku odwołał się do podziału dotacji na dwie grupy:

1. będące dopłatą do cen sprzedawanych towarów i usług, które wchodzą do podstawy opodatkowania VAT, oraz

2. na te, których nie da się powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez ich beneficjenta. Takie dotacje służą pokryciu kosztów działalności i nie mają wpływu na rozliczenia VAT.

Kryterium podziału jest istnienie bezpośredniego (a nie jakiegokolwiek) związku pomiędzy dotacją a konkretnymi czynnością beneficjenta. Sąd nie dopatrzył się w rozpatrywanej sprawie takiego powiązania. Dotacja otrzymana przez Spółkę miały charakter zakupowy – polegała na pokryciu wydatków. Oczywiście sam fakt jej przyznania był niewątpliwe w określony sposób związany z późniejszym przekazaniem wyników badań na rzecz Skarbu Państwa, nie był to jednakże związek bezpośredni. Sąd podkreślił przy tym, że te wyniki mogą, a nie muszą w ogóle powstać. Ciężko więc byłoby mówić o tym, że dotacja jest powiązana z konkretną (w pełni określoną) czynnością.

Praktyka rozliczania VAT przy badaniach i dofinansowaniach

Stanowisko wyrażone przez WSA w Gdańsku zasługuje na pełną aprobatę. W prawidłowy sposób zastosowano w nim wynikający wprost z przepisów ustawy o VAT podział dotacji (subwencji, dopłat) na te mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika oraz na te, które nie wykazują takiego związku.


Przedstawienie zagadnienie budzi jednakże spory w praktyce. Wyrazem czego są, zapadłe w sytuacjach podobnych do tej z przytoczonego wyroku, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19.11.2015 r., znak IBPP1/4512-661/15/LSz oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4.2.2016 r., znak ITPP3/4512-706/15/AB. W rozstrzygnięciach tych uznawano, że dotacje przyznawane na prace rozwojowe powinny być opodatkowane VAT. Zdaniem autora stoją one w sprzeczności do wniosków zaprezentowanych przez WSA w Gdańsku. W praktyce podatnicy, w razie ewentualnych sporów z organami podatkowymi, mogą powoływać się na argumenty zaprezentowane w omawianym wyroku.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA