REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na badania rozwojowe a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dotacja na badania rozwojowe a VAT
Dotacja na badania rozwojowe a VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzanie badań, czy też prac rozwojowych, przykładowo w ramach konsorcjum, często jest związane z pozyskaniem dotacji. Przy ocenie tego typu sytuacji pod względem opodatkowania VAT pomocny może być wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Gdańsku z 20 lipca 2016 r. (sygn. I SA/Gd 766/16).

Dotacja na badania

Przywołany wyrok dotyczył Spółki, która była uczestnikiem konsorcjum z innym podmiotem (liderem konsorcjum). Współpraca polegała na realizacji programu badań naukowych i prac rozwojowych w ramach dofinansowania przez podmiot państwowy. Kwota dotacji związana była z rozliczeniem kosztów tych prac, a środki niewykorzystane były zwracane. Spółka nie wykonywała w ramach konsorcjum czynności opodatkowanych VAT na rzecz lidera. Ewentualne rezultaty badań (prawa autorskie) miały być, z zasady, przekazane nieodpłatnie Skarbowi Państwa. Część wyników mogła być potencjalnie wykorzystywana później przez Spółkę w jej działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Biuletyn VAT

Organ podatkowy – dotacja opodatkowana VAT

Spór toczony przed WSA w Gdańsku dotyczył tego, czy dotacja wpływa na podstawę opodatkowania VAT. Zdaniem organu podatkowego miałby na to wskazywać art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że podstawą opodatkowania, z zasady, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z regulacji tej wynika, że przynajmniej niektóre dotacje wchodzą do podstawy opodatkowania VAT jako element cenotwórczy. Organ podatkowy uznał, że taka sytuacja zaistniała w analizowanej sprawnie. W ramach konsorcjum Spółka dostała środki pieniężne i miała przenieść prawa autorskie (rezultaty badań) na Skarb Państwa. Przyznanie dotacji było w określonym stopniu związane z tym przeniesieniem. Dofinansowanie pełniłoby tym samym funkcję wynagrodzenia za czynności podatnika. Zdaniem organu, Spółka tylko pozornie przenosiła wyniki badań nieodpłatnie. W istocie zaś czynność ta- mogąca być uznana za świadczenie usług na rzecz Skarbu Państwa- była wykonywana za wynagrodzeniem.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd – badać charakter dotacji

WSA w Gdańsku odwołał się do podziału dotacji na dwie grupy:

1. będące dopłatą do cen sprzedawanych towarów i usług, które wchodzą do podstawy opodatkowania VAT, oraz

2. na te, których nie da się powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez ich beneficjenta. Takie dotacje służą pokryciu kosztów działalności i nie mają wpływu na rozliczenia VAT.

Kryterium podziału jest istnienie bezpośredniego (a nie jakiegokolwiek) związku pomiędzy dotacją a konkretnymi czynnością beneficjenta. Sąd nie dopatrzył się w rozpatrywanej sprawie takiego powiązania. Dotacja otrzymana przez Spółkę miały charakter zakupowy – polegała na pokryciu wydatków. Oczywiście sam fakt jej przyznania był niewątpliwe w określony sposób związany z późniejszym przekazaniem wyników badań na rzecz Skarbu Państwa, nie był to jednakże związek bezpośredni. Sąd podkreślił przy tym, że te wyniki mogą, a nie muszą w ogóle powstać. Ciężko więc byłoby mówić o tym, że dotacja jest powiązana z konkretną (w pełni określoną) czynnością.

Praktyka rozliczania VAT przy badaniach i dofinansowaniach

Stanowisko wyrażone przez WSA w Gdańsku zasługuje na pełną aprobatę. W prawidłowy sposób zastosowano w nim wynikający wprost z przepisów ustawy o VAT podział dotacji (subwencji, dopłat) na te mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika oraz na te, które nie wykazują takiego związku.


Przedstawienie zagadnienie budzi jednakże spory w praktyce. Wyrazem czego są, zapadłe w sytuacjach podobnych do tej z przytoczonego wyroku, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19.11.2015 r., znak IBPP1/4512-661/15/LSz oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4.2.2016 r., znak ITPP3/4512-706/15/AB. W rozstrzygnięciach tych uznawano, że dotacje przyznawane na prace rozwojowe powinny być opodatkowane VAT. Zdaniem autora stoją one w sprzeczności do wniosków zaprezentowanych przez WSA w Gdańsku. W praktyce podatnicy, w razie ewentualnych sporów z organami podatkowymi, mogą powoływać się na argumenty zaprezentowane w omawianym wyroku.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA