REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na badania rozwojowe a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dotacja na badania rozwojowe a VAT
Dotacja na badania rozwojowe a VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzanie badań, czy też prac rozwojowych, przykładowo w ramach konsorcjum, często jest związane z pozyskaniem dotacji. Przy ocenie tego typu sytuacji pod względem opodatkowania VAT pomocny może być wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Gdańsku z 20 lipca 2016 r. (sygn. I SA/Gd 766/16).

Dotacja na badania

Przywołany wyrok dotyczył Spółki, która była uczestnikiem konsorcjum z innym podmiotem (liderem konsorcjum). Współpraca polegała na realizacji programu badań naukowych i prac rozwojowych w ramach dofinansowania przez podmiot państwowy. Kwota dotacji związana była z rozliczeniem kosztów tych prac, a środki niewykorzystane były zwracane. Spółka nie wykonywała w ramach konsorcjum czynności opodatkowanych VAT na rzecz lidera. Ewentualne rezultaty badań (prawa autorskie) miały być, z zasady, przekazane nieodpłatnie Skarbowi Państwa. Część wyników mogła być potencjalnie wykorzystywana później przez Spółkę w jej działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT).

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Organ podatkowy – dotacja opodatkowana VAT

Spór toczony przed WSA w Gdańsku dotyczył tego, czy dotacja wpływa na podstawę opodatkowania VAT. Zdaniem organu podatkowego miałby na to wskazywać art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że podstawą opodatkowania, z zasady, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z regulacji tej wynika, że przynajmniej niektóre dotacje wchodzą do podstawy opodatkowania VAT jako element cenotwórczy. Organ podatkowy uznał, że taka sytuacja zaistniała w analizowanej sprawnie. W ramach konsorcjum Spółka dostała środki pieniężne i miała przenieść prawa autorskie (rezultaty badań) na Skarb Państwa. Przyznanie dotacji było w określonym stopniu związane z tym przeniesieniem. Dofinansowanie pełniłoby tym samym funkcję wynagrodzenia za czynności podatnika. Zdaniem organu, Spółka tylko pozornie przenosiła wyniki badań nieodpłatnie. W istocie zaś czynność ta- mogąca być uznana za świadczenie usług na rzecz Skarbu Państwa- była wykonywana za wynagrodzeniem.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd – badać charakter dotacji

WSA w Gdańsku odwołał się do podziału dotacji na dwie grupy:

1. będące dopłatą do cen sprzedawanych towarów i usług, które wchodzą do podstawy opodatkowania VAT, oraz

2. na te, których nie da się powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez ich beneficjenta. Takie dotacje służą pokryciu kosztów działalności i nie mają wpływu na rozliczenia VAT.

Kryterium podziału jest istnienie bezpośredniego (a nie jakiegokolwiek) związku pomiędzy dotacją a konkretnymi czynnością beneficjenta. Sąd nie dopatrzył się w rozpatrywanej sprawie takiego powiązania. Dotacja otrzymana przez Spółkę miały charakter zakupowy – polegała na pokryciu wydatków. Oczywiście sam fakt jej przyznania był niewątpliwe w określony sposób związany z późniejszym przekazaniem wyników badań na rzecz Skarbu Państwa, nie był to jednakże związek bezpośredni. Sąd podkreślił przy tym, że te wyniki mogą, a nie muszą w ogóle powstać. Ciężko więc byłoby mówić o tym, że dotacja jest powiązana z konkretną (w pełni określoną) czynnością.

Praktyka rozliczania VAT przy badaniach i dofinansowaniach

Stanowisko wyrażone przez WSA w Gdańsku zasługuje na pełną aprobatę. W prawidłowy sposób zastosowano w nim wynikający wprost z przepisów ustawy o VAT podział dotacji (subwencji, dopłat) na te mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika oraz na te, które nie wykazują takiego związku.


Przedstawienie zagadnienie budzi jednakże spory w praktyce. Wyrazem czego są, zapadłe w sytuacjach podobnych do tej z przytoczonego wyroku, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19.11.2015 r., znak IBPP1/4512-661/15/LSz oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4.2.2016 r., znak ITPP3/4512-706/15/AB. W rozstrzygnięciach tych uznawano, że dotacje przyznawane na prace rozwojowe powinny być opodatkowane VAT. Zdaniem autora stoją one w sprzeczności do wniosków zaprezentowanych przez WSA w Gdańsku. W praktyce podatnicy, w razie ewentualnych sporów z organami podatkowymi, mogą powoływać się na argumenty zaprezentowane w omawianym wyroku.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA