REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie na innowacje w sektorze rolno-spożywczym i leśnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dofinansowanie na innowacje w sektorze rolno-spożywczym i leśnym
Dofinansowanie na innowacje w sektorze rolno-spożywczym i leśnym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy planujące prace badawczo-rozwojowe mogą uzyskać dofinansowanie w ramach takich projektów jak Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR) oraz Regionalne Programy Operacyjne poszczególnych województw (RPO). Jednakże od tego roku po raz pierwszy będzie można ubiegać się o dofinansowanie prac badawczych oraz wdrożenie ich wyników również w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).

Wnioski o dofinansowanie

Nowym przedsięwzięciem Programu PROW na lata 2014-20220 wspierającym innowacje (w tym wdrożenie B+R) w sektorze rolno-spożywczym będzie działanie „Współpraca” w ramach Grupy Operacyjnej EPI.

REKLAMA

Od 30 czerwca do 31 lipca br. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmowała wnioski o dofinansowanie na wdrożenie do działalności gospodarczej innowacyjnych rozwiązań takich jak: nowych lub znacznie udoskonalonych produktów, praktyk, procesów, technologii, metod organizacji i marketingu w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym. Produkty muszą wpisywać się w załącznik nr 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (tj. zwierzęta żywe, mięso, ryby, przetwory z mięsa, ryb, produkty mleczarskie, jaja ptasie, żywe drzewa i inne rośliny, warzywa, owoce, przetwory z warzyw, owoców, kawa, herbata, zboża, tłuszcze i oleje zwierzęce, z ryb, roślinne, cukier trzcinowy lub buraczany, wino ze świeżych winogron, len).

Powołana grupa operacyjna powinna uwzględniać uczestników należących do dwóch różnych kategorii wymienionych poniżej:

  • rolnicy (osoby fizyczne lub osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej, których gospodarstwo rolne jest położone na terenie Polski i prowadzący działalność rolniczą);
  • właściciele lasów (osoby fizyczne lub prawne będące właścicielem albo użytkownikiem wieczystym lasu oraz osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczem samoistnym, użytkownikiem, zarządcą lub dzierżawcą lasów);
  • instytuty lub jednostki naukowe, uczelnie;
  • przedsiębiorcy (w tym np. producenci nawozów, pasz, środków ochrony roślin, maszyn i urządzeń do produkcji);
  • podmioty świadczące usługi doradcze.

Podmioty uznane zostaną za różne, jeżeli nie są ze sobą powiązane kapitałowo lub osobowo. Nie ma ograniczeń dla przedsiębiorstw uczestniczących w projekcie co do ich wielkości, w związku z tym w konkursie mogą brać udział zarówno MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa.

Dofinansowanie może być udzielone zarówno grupie operacyjnej, która posiada osobowość prawną, jak również grupie, która nie posiada osobowości prawnej, a działa na podstawie umowy (np. umowa konsorcjum).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O wyborze projektu do dofinansowania będzie decydowała suma uzyskanych punktów, które premiują m.in.:

  • liczbę i zróżnicowanie członków grupy operacyjnej;
  • nowość rezultatów projektu (najwięcej punktów mogą uzyskać projekty dotyczące wdrożenia innowacji dotychczas niestosowanej na terytorium Polski i dotyczących wyłącznie produkcji podstawowych produktów rolnych);
  • wdrożenie do projektu wyników wcześniej przeprowadzonych badań naukowych;
  • wykonanie w ramach projektu badań stosowanych i prac rozwojowych;
  • potencjał rynkowy rezultatu;
  • projekty przyczyniające się do realizacji priorytetów przekrojowych UE w zakresie ochrony środowiska i łagodzenia zmian klimatu.

Na potwierdzenie innowacyjnego charakteru inwestycji niezbędne będzie złożenie wraz z wnioskiem o dofinansowanie opinii o innowacyjności wystawionej przez jednostkę naukową posiadającą kategorię naukową A+,A, B, która nie będzie należała do grupy operacyjnej.

Wnioskodawcy będą mogli dofinansować koszty robót budowlanych, zakupu lub instalacji nowych maszyn i urządzeń, zakupu aparatury naukowo-badawczej, wartości niematerialnych i prawnych, w tym koszty zakupu lub instalacji oprogramowania i licencji na oprogramowanie oraz wyników badań naukowych, koszty ogólne i bieżące związane z funkcjonowaniem grupy operacyjnej, koszty badań obejmujących wyłącznie badania stosowane lub prace rozwojowe.

W przypadku inwestycji o charakterze budowlanym do wniosku o dofinansowanie konieczne będzie załączenie m.in. kosztorysów inwestorskich, pozwolenia na budowę, decyzji lub postanowienia o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania projektu na środowisko.

Poziomy dofinansowania

Maksymalnie będzie można uzyskać 12 mln zł dofinansowania, w tym 10 mln zł na koszty inwestycyjne, koszty badań, koszty bieżące oraz 2 mln zł na koszty ogólne.

Pomoc będzie obejmowała refundację na poziomie 100% dla kosztów ogólnych, 90% dla kosztów badań i związanych z nimi kosztów, 50% dla kosztów inwestycyjnych.

Koszty projektu będzie można ponosić w terminie 3 lat od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie, maksymalnie do końca 2022 r.

Budżet pierwszego konkursu wynosi 20 mln EUR. W następnym roku planuje się uruchomienie kolejnego konkursu na łączną kwotę dofinansowania ok. 38 mln EUR.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Inne możliwości dofinansowania innowacyjnych pomysłów

Największy wachlarz wsparcia na innowacyjne pomysły w tym na prace badawczo-rozwojowe mają do dyspozycji zarówno przedsiębiorcy, jak i jednostki naukowe w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój oraz w Regionalnych Programach Operacyjnych poszczególnych województw.

Fundusze na działalność B+R w tych programach pozwalają zrefundować wydatki obejmujące m.in. wynagrodzenia pracowników delegowanych do prac B+R, realizację badań przemysłowych i prac rozwojowych, tworzenie prototypów, tworzenie instalacji demonstracyjnych i pilotażowych, ochronę własności przemysłowej, zakup aparatury oraz sprzętu badawczego (infrastruktura B+R).


Aktualnie trwają nabory wniosków w ramach programu krajowego Szybka Ścieżka (1.1.1 POIR). Do końca czerwca MŚP i duże przedsiębiorstwa mogą składać wnioski o dofinansowanie do prowadzonych badań przemysłowych i prac rozwojowych (projekty z kosztami kwalifikowalnymi od 2 mln zł w przypadku MŚP spoza woj. mazowieckiego i od 5 mln zł w sytuacji projektów z regionu Mazowsza). Dla dużych firm minimalna wartość projektu wynosi 12 mln zł. Kolejny konkurs zaplanowany jest od września do końca bieżącego roku.

Od czerwca do końca sierpnia br. uruchomiono po raz pierwszy nabór w ramach Szybkiej Ścieżki na finansowanie małych projektów o krótkim okresie realizacji. Konkurs przeznaczony jest dla MŚP, które realizują projekty w województwach innych niż mazowieckie i chcą dofinansować projekty o wartości nie większej niż 1,5 mln zł. Dzięki zaproponowanym zmianom, w konkursie mogą wziąć udział przedsiębiorcy, którzy nie mają doświadczenia w realizacji projektów B+R, ale mają pomysły i rozwijają swój potencjał technologiczny. Rezultaty prac badawczych powinny się cechować nowością co najmniej na poziomie przedsiębiorstwa. Planowane projekty muszą się zakończyć do 31 października 2018 r.

Maksymalny poziom dofinansowania w ramach wszystkich konkursów Szybkiej Ścieżki dla przedsiębiorstw na badania przemysłowe wynosi 80%, a na prace rozwojowe 60% kosztów kwalifikowanych.

Dla konsorcjów, w skład których wchodzi co najmniej jedna jednostka naukowa oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przygotowało konkurs Regionalne Agendy Naukowo-Badawcze (4.1.2 POIR). Liderem konsorcjum może być wyłącznie jednostka naukowa. Wsparcie udzielane będzie na prowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych, wpisujących się w zakres regionalnych agend naukowo-badawczych, opracowanych na podstawie zagadnień badawczych zgłoszonych przez samorządy województw.

Maksymalny poziom dofinansowania dla przedsiębiorstw na badania przemysłowe wynosi 80%, a na prace rozwojowe 60%. Jednostki naukowe będą mogły otrzymać dofinansowanie na poziomie 100% kosztów kwalifikowalnych. Maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu wynosi 8 mln zł. Wnioski o dofinansowanie można składać do 12 września br.

Na dofinansowanie infrastruktury badawczo-rozwojowej mogą ubiegać się przedsiębiorstwa w konkursie 2.1 POIR - Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw, który potrwa do 7 lipca 2017 r. Dofinansowanie będzie obejmowało zarówno prowadzenie prac rozwojowych (na poziomie max. 45% kosztów kwalifikowalnych), jak i wydatki inwestycyjne związane z utworzeniem centrum badawczo-rozwojowego (max. 70% kosztów kwalifikowalnych). Koszty kwalifikowane projektu to min. 2 mln zł.

To już IV edycja tego konkursu, na którą przeznaczono spory budżet w porównaniu do poprzednich naborów, bo aż 900 mln zł.

Analogicznie do konkursów krajowych, podobne nabory wniosków na dofinansowanie wydatków B+R przedsiębiorstw i jednostek naukowych prowadzone są w Regionalnych Programach Operacyjnych. Obecnie trwają nabory wniosków B+R m.in. w woj. mazowieckim (1.2 Działalność badawczo-rozwojowa przedsiębiorstw), pomorskim ( 1.1.1 Ekspansja przez innowacje ), lubelskim (1.2 Badania celowe), podlaskim (1.2.2 Bon na usługi badawcze – projekty grantowe), małopolskim (1.2.1 Projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw).

Podsumowanie

Coraz większy nacisk na wydatkowanie środków unijnych na działalność innowacyjną, w tym na działalność w sektorze B+R, spowodowało uruchomieniem licznych konkursów umożliwiających dofinansowanie tej działalności ze środków publicznych.

Co więcej, od tego roku firmy prowadzące działalność w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym mogą korzystać dodatkowo ze środków przeznaczonych na innowacje (w tym na wdrożenie prac B+R) w ramach zupełnie nowego działania PROW Współpraca.

Celem nowego działania jest zwiększenie udziału innowacyjnych i bardziej konkurencyjnych rozwiązań w polskim rolnictwie i leśnictwie, co jest możliwe dzięki łączeniu nauki z praktyką.

Autor: Kamila Czarny, Starszy Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA