REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze unijne w 2017 r. - harmonogram naboru wniosków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fundusze unijne w 2017 r. - harmonogram naboru wniosków
Fundusze unijne w 2017 r. - harmonogram naboru wniosków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W kwestii funduszy unijnych rok 2017 może okazać się przełomowy, z uwagi na planowane przez rząd ułatwienia oraz powołanie instytucji rzeczników funduszy europejskich. Prezentujemy harmonogramy naboru wniosków na 2017 rok, w regionalnych i krajowych programach operacyjnych.

– Zależy nam na inwestowaniu pieniędzy unijnych, a nie na samym ich wydawaniu. Nie chodzi o budowanie kolejnych aquaparków, basenów czy stadionów, lecz o inwestycje, których efektem będzie rozwój gospodarczy – tak mówił wicepremier Mateusz Morawiecki podczas konferencji „Fundusze Europejskie. Nowoczesna gospodarka siłą rozwoju”. Drogą do tego ma być nie tylko strategiczne przeorientowanie idei współfinansowania inwestycji ze środków Wspólnoty, ale także szereg wymiernych ułatwień i korzyści dla potencjalnych beneficjentów.

REKLAMA

REKLAMA

Proponowane przez resort ułatwienia mają obowiązywać jeszcze w pierwszym półroczu 2017 r. Chce on m.in. powołać instytucję rzeczników funduszy europejskich, którzy będą odpowiedzialni m.in. za gromadzenie postulatów związanych z realizacją programów operacyjnych i pomoc beneficjentom.

Podmioty ubiegające się o pieniądze z budżetu UE nie będą już musiały dostarczać dokumentów, które instytucja może sama uzyskać m.in. zaświadczenia z US lub ZUS, czy dane z dostępnych powszechnie rejestrów. Resort zapowiada również ułatwienia w postępowaniach odwoławczych – czas na rozpatrzenie protestu skróci się z 60 do 30 dni. Ministerstwo planuje też uproszczenia w rozliczaniu już przyznanego dofinansowania. Nie chce karać beneficjenta odsetkami, jeżeli ten nie złoży na czas wniosku rozliczającego pieniądze lub będzie musiał zwrócić fundusze z przyczyn od niego niezależnych.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PROGRAMY KRAJOWE

Wystąpienie Ministra zbiegło się w czasie z publikacją pierwszych harmonogramów naboru wniosków na 2017 rok, we wszystkich regionalnych i krajowych programach operacyjnych. W przypadku Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, beneficjentów czeka kolejne rozdanie w najbardziej popularnych i wysokobudżetowych konkursach:

W nadchodzącym roku przedsiębiorcy będą mogli także wybierać spośród nowej puli środków na badania i rozwój w ramach programów sektorowych.

Wśród znanych już z mijającego roku konkursów zaanonsowano nabory dla programów GAMEINN (2Q), IUSER (4Q), PBSE (4Q), INNOCHEM (1-2Q), INNOSBZ (3-4Q) i INNOSTAL (3-4Q). Wśród nowości pojawiły się natomiast:

  • Innowacyjny Recykling – dedykowany zagadnieniom recyclingu surowców mineralnych i drewna. Rozpoczęcie naboru 28 lutego 2017 r.
  • WoodINN – którego przedmiotem mają być badania w sektorze leśno-drzewnym i meblarskim. Rozpoczęcie naboru 14 marca 2017 r.
  • INNONEUROPHARM – skierowany do przedsiębiorstw branży farmaceutycznej. Rozpoczęcie naboru 22 lutego 2017 r.

O dużej popularności programów sektorowych świadczy również fakt, iż Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło nabór na koncepcje kolejnych z nich. Zainteresowane organizacje branżowe, izby czy stowarzyszenia mogą składać studia wykonalności dla nowych programów sektorowych do 10 marca 2017 roku.

REGIONALNE PROGRAMY OPERACYJNE

Harmonogramy naboru wniosków na 2017 rok przygotowały również urzędy marszałkowskie, dysponujące środkami Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

REKLAMA

Zgodnie z ich zapisami, we wszystkich bez wyjątku regionach uruchomione będą nowe konkursy na prowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych (prace B+R). To warta odnotowania tendencja, która idzie w parze z deklaracjami Ministerstwa Rozwoju o konieczności wspierania innowacyjnych firm. W ramach tych konkursów, w których udział brać mogą na ogół wszystkie typy przedsiębiorstw, dofinansować można prowadzenie prac B+R lub zakup ich wyników, zakup wartości niematerialnych i prawnych, sprzęt laboratoryjny, a także wytworzenie linii testowych i prototypów.

Znacznie mniej regionów, jak wynika z dotychczas opublikowanych informacji, planuje ogłoszenie konkursów, w których przedmiotem wsparcia byłyby inwestycje realizowane przez przedsiębiorstwa m.in. na zakup środków trwałych (maszyny, urządzenia, linie produkcyjne) czy też wartości niematerialnych i prawnych. Warto jednak przybliżyć 3 takie konkursy, które są realizowane na przełomie roku.

Limity podatkowe dla przedsiębiorców na 2017 rok


  • Działanie 1.5 Inwestycje przedsiębiorstw wspierające rozwój regionalnych specjalizacji oraz inteligentnych specjalizacji, RPO Województwa Zachodniopomorskiego

Nabór w tym konkursie rozpoczął się 1 grudnia 2016 roku i potrwa do 31 stycznia 2017 roku.

W ramach naboru możliwe jest dofinansowanie innowacyjnych inwestycji MŚP obejmujących inwestycje w grunty, budynki, budowle, nowoczesne maszyny i urządzenia, linie produkcyjne, wartości niematerialne i prawne, czy wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych, prowadzące do wykreowania nowego lub zasadniczo ulepszonego produktu/usługi lub zwiększenia efektywności produkcji przedsiębiorstw.

Poziom dofinansowania w tym konkursie to 45% dla średnich i 55% dla mikro i małych przedsiębiorstw.

  • Działanie 3.7 Wzrost konkurencyjności MŚP, RPO Województwa Lubelskiego

W konkursie tym, w którym na dofinansowanie inwestycji średnich przedsiębiorstw, przeznaczono aż 186 milionów złotych, nabór wniosków rozpocznie się w styczniu 2017 roku. W ramach tego konkursu wspierany będzie:

  1. rozwój infrastruktury przedsiębiorstw w celu wprowadzenia nowych lub ulepszonych produktów/usług;
  2. zastosowanie nowoczesnych technologii – rozwój produktów i usług opartych na technologii informacyjno-komunikacyjnej;
  3. wsparcie działań inwestycyjnych, związanych np. z zakupem linii produkcyjnych dostosowanych do potrzeb nowego rynku zbytu;
  4. wdrażanie w przedsiębiorstwach wyników prac B+R oraz innowacyjnych rozwiązań poprzez wsparcie działań związanych z nabyciem praw do własności intelektualnej.

Maksymalna kwota wsparcia w tym konkursie to 2 miliony złotych, zaś poziom dofinansowania to 60% kosztów kwalifikowanych.

  • Działanie 2.5 Wsparcie inwestycyjne sektora MŚP, RPO Województwa Świętokrzyskiego

Nabór w tym konkursie rozpocznie się 30 grudnia 2016 roku i potrwa do 20 stycznia 2017 roku.

Działanie 2.5 przewiduje następujące rodzaje projektów, które mogą być realizowane tylko w obszarze przetwórstwa przemysłowego:

  • dofinansowanie inwestycji związanych z wprowadzeniem nowych produktów/usług, a także unowocześnieniem wyposażenia związanego z działalnością gospodarczą;
  • dokonywanie zasadniczych zmian procesu produkcyjnego lub zmian w sposobie świadczenia usług;

Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi 10 milionów złotych, zaś poziom dofinansowania wynosi 55% dla mikro i małych i 45% dla średnich przedsiębiorstw.

Autor: Michał Hackiewicz, Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Zobacz także: Moja firma

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA