REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze unijne w 2017 r. - harmonogram naboru wniosków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fundusze unijne w 2017 r. - harmonogram naboru wniosków
Fundusze unijne w 2017 r. - harmonogram naboru wniosków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W kwestii funduszy unijnych rok 2017 może okazać się przełomowy, z uwagi na planowane przez rząd ułatwienia oraz powołanie instytucji rzeczników funduszy europejskich. Prezentujemy harmonogramy naboru wniosków na 2017 rok, w regionalnych i krajowych programach operacyjnych.

– Zależy nam na inwestowaniu pieniędzy unijnych, a nie na samym ich wydawaniu. Nie chodzi o budowanie kolejnych aquaparków, basenów czy stadionów, lecz o inwestycje, których efektem będzie rozwój gospodarczy – tak mówił wicepremier Mateusz Morawiecki podczas konferencji „Fundusze Europejskie. Nowoczesna gospodarka siłą rozwoju”. Drogą do tego ma być nie tylko strategiczne przeorientowanie idei współfinansowania inwestycji ze środków Wspólnoty, ale także szereg wymiernych ułatwień i korzyści dla potencjalnych beneficjentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Proponowane przez resort ułatwienia mają obowiązywać jeszcze w pierwszym półroczu 2017 r. Chce on m.in. powołać instytucję rzeczników funduszy europejskich, którzy będą odpowiedzialni m.in. za gromadzenie postulatów związanych z realizacją programów operacyjnych i pomoc beneficjentom.

Podmioty ubiegające się o pieniądze z budżetu UE nie będą już musiały dostarczać dokumentów, które instytucja może sama uzyskać m.in. zaświadczenia z US lub ZUS, czy dane z dostępnych powszechnie rejestrów. Resort zapowiada również ułatwienia w postępowaniach odwoławczych – czas na rozpatrzenie protestu skróci się z 60 do 30 dni. Ministerstwo planuje też uproszczenia w rozliczaniu już przyznanego dofinansowania. Nie chce karać beneficjenta odsetkami, jeżeli ten nie złoży na czas wniosku rozliczającego pieniądze lub będzie musiał zwrócić fundusze z przyczyn od niego niezależnych.

REKLAMA

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PROGRAMY KRAJOWE

Wystąpienie Ministra zbiegło się w czasie z publikacją pierwszych harmonogramów naboru wniosków na 2017 rok, we wszystkich regionalnych i krajowych programach operacyjnych. W przypadku Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, beneficjentów czeka kolejne rozdanie w najbardziej popularnych i wysokobudżetowych konkursach:

W nadchodzącym roku przedsiębiorcy będą mogli także wybierać spośród nowej puli środków na badania i rozwój w ramach programów sektorowych.

Wśród znanych już z mijającego roku konkursów zaanonsowano nabory dla programów GAMEINN (2Q), IUSER (4Q), PBSE (4Q), INNOCHEM (1-2Q), INNOSBZ (3-4Q) i INNOSTAL (3-4Q). Wśród nowości pojawiły się natomiast:

  • Innowacyjny Recykling – dedykowany zagadnieniom recyclingu surowców mineralnych i drewna. Rozpoczęcie naboru 28 lutego 2017 r.
  • WoodINN – którego przedmiotem mają być badania w sektorze leśno-drzewnym i meblarskim. Rozpoczęcie naboru 14 marca 2017 r.
  • INNONEUROPHARM – skierowany do przedsiębiorstw branży farmaceutycznej. Rozpoczęcie naboru 22 lutego 2017 r.

O dużej popularności programów sektorowych świadczy również fakt, iż Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło nabór na koncepcje kolejnych z nich. Zainteresowane organizacje branżowe, izby czy stowarzyszenia mogą składać studia wykonalności dla nowych programów sektorowych do 10 marca 2017 roku.

REGIONALNE PROGRAMY OPERACYJNE

Harmonogramy naboru wniosków na 2017 rok przygotowały również urzędy marszałkowskie, dysponujące środkami Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

Zgodnie z ich zapisami, we wszystkich bez wyjątku regionach uruchomione będą nowe konkursy na prowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych (prace B+R). To warta odnotowania tendencja, która idzie w parze z deklaracjami Ministerstwa Rozwoju o konieczności wspierania innowacyjnych firm. W ramach tych konkursów, w których udział brać mogą na ogół wszystkie typy przedsiębiorstw, dofinansować można prowadzenie prac B+R lub zakup ich wyników, zakup wartości niematerialnych i prawnych, sprzęt laboratoryjny, a także wytworzenie linii testowych i prototypów.

Znacznie mniej regionów, jak wynika z dotychczas opublikowanych informacji, planuje ogłoszenie konkursów, w których przedmiotem wsparcia byłyby inwestycje realizowane przez przedsiębiorstwa m.in. na zakup środków trwałych (maszyny, urządzenia, linie produkcyjne) czy też wartości niematerialnych i prawnych. Warto jednak przybliżyć 3 takie konkursy, które są realizowane na przełomie roku.

Limity podatkowe dla przedsiębiorców na 2017 rok


  • Działanie 1.5 Inwestycje przedsiębiorstw wspierające rozwój regionalnych specjalizacji oraz inteligentnych specjalizacji, RPO Województwa Zachodniopomorskiego

Nabór w tym konkursie rozpoczął się 1 grudnia 2016 roku i potrwa do 31 stycznia 2017 roku.

W ramach naboru możliwe jest dofinansowanie innowacyjnych inwestycji MŚP obejmujących inwestycje w grunty, budynki, budowle, nowoczesne maszyny i urządzenia, linie produkcyjne, wartości niematerialne i prawne, czy wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych, prowadzące do wykreowania nowego lub zasadniczo ulepszonego produktu/usługi lub zwiększenia efektywności produkcji przedsiębiorstw.

Poziom dofinansowania w tym konkursie to 45% dla średnich i 55% dla mikro i małych przedsiębiorstw.

  • Działanie 3.7 Wzrost konkurencyjności MŚP, RPO Województwa Lubelskiego

W konkursie tym, w którym na dofinansowanie inwestycji średnich przedsiębiorstw, przeznaczono aż 186 milionów złotych, nabór wniosków rozpocznie się w styczniu 2017 roku. W ramach tego konkursu wspierany będzie:

  1. rozwój infrastruktury przedsiębiorstw w celu wprowadzenia nowych lub ulepszonych produktów/usług;
  2. zastosowanie nowoczesnych technologii – rozwój produktów i usług opartych na technologii informacyjno-komunikacyjnej;
  3. wsparcie działań inwestycyjnych, związanych np. z zakupem linii produkcyjnych dostosowanych do potrzeb nowego rynku zbytu;
  4. wdrażanie w przedsiębiorstwach wyników prac B+R oraz innowacyjnych rozwiązań poprzez wsparcie działań związanych z nabyciem praw do własności intelektualnej.

Maksymalna kwota wsparcia w tym konkursie to 2 miliony złotych, zaś poziom dofinansowania to 60% kosztów kwalifikowanych.

  • Działanie 2.5 Wsparcie inwestycyjne sektora MŚP, RPO Województwa Świętokrzyskiego

Nabór w tym konkursie rozpocznie się 30 grudnia 2016 roku i potrwa do 20 stycznia 2017 roku.

Działanie 2.5 przewiduje następujące rodzaje projektów, które mogą być realizowane tylko w obszarze przetwórstwa przemysłowego:

  • dofinansowanie inwestycji związanych z wprowadzeniem nowych produktów/usług, a także unowocześnieniem wyposażenia związanego z działalnością gospodarczą;
  • dokonywanie zasadniczych zmian procesu produkcyjnego lub zmian w sposobie świadczenia usług;

Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi 10 milionów złotych, zaś poziom dofinansowania wynosi 55% dla mikro i małych i 45% dla średnich przedsiębiorstw.

Autor: Michał Hackiewicz, Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Zobacz także: Moja firma

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA