REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze unijne w 2017 r. - harmonogram naboru wniosków

Fundusze unijne w 2017 r. - harmonogram naboru wniosków
Fundusze unijne w 2017 r. - harmonogram naboru wniosków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W kwestii funduszy unijnych rok 2017 może okazać się przełomowy, z uwagi na planowane przez rząd ułatwienia oraz powołanie instytucji rzeczników funduszy europejskich. Prezentujemy harmonogramy naboru wniosków na 2017 rok, w regionalnych i krajowych programach operacyjnych.

– Zależy nam na inwestowaniu pieniędzy unijnych, a nie na samym ich wydawaniu. Nie chodzi o budowanie kolejnych aquaparków, basenów czy stadionów, lecz o inwestycje, których efektem będzie rozwój gospodarczy – tak mówił wicepremier Mateusz Morawiecki podczas konferencji „Fundusze Europejskie. Nowoczesna gospodarka siłą rozwoju”. Drogą do tego ma być nie tylko strategiczne przeorientowanie idei współfinansowania inwestycji ze środków Wspólnoty, ale także szereg wymiernych ułatwień i korzyści dla potencjalnych beneficjentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Proponowane przez resort ułatwienia mają obowiązywać jeszcze w pierwszym półroczu 2017 r. Chce on m.in. powołać instytucję rzeczników funduszy europejskich, którzy będą odpowiedzialni m.in. za gromadzenie postulatów związanych z realizacją programów operacyjnych i pomoc beneficjentom.

Podmioty ubiegające się o pieniądze z budżetu UE nie będą już musiały dostarczać dokumentów, które instytucja może sama uzyskać m.in. zaświadczenia z US lub ZUS, czy dane z dostępnych powszechnie rejestrów. Resort zapowiada również ułatwienia w postępowaniach odwoławczych – czas na rozpatrzenie protestu skróci się z 60 do 30 dni. Ministerstwo planuje też uproszczenia w rozliczaniu już przyznanego dofinansowania. Nie chce karać beneficjenta odsetkami, jeżeli ten nie złoży na czas wniosku rozliczającego pieniądze lub będzie musiał zwrócić fundusze z przyczyn od niego niezależnych.

REKLAMA

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PROGRAMY KRAJOWE

Wystąpienie Ministra zbiegło się w czasie z publikacją pierwszych harmonogramów naboru wniosków na 2017 rok, we wszystkich regionalnych i krajowych programach operacyjnych. W przypadku Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, beneficjentów czeka kolejne rozdanie w najbardziej popularnych i wysokobudżetowych konkursach:

W nadchodzącym roku przedsiębiorcy będą mogli także wybierać spośród nowej puli środków na badania i rozwój w ramach programów sektorowych.

Wśród znanych już z mijającego roku konkursów zaanonsowano nabory dla programów GAMEINN (2Q), IUSER (4Q), PBSE (4Q), INNOCHEM (1-2Q), INNOSBZ (3-4Q) i INNOSTAL (3-4Q). Wśród nowości pojawiły się natomiast:

  • Innowacyjny Recykling – dedykowany zagadnieniom recyclingu surowców mineralnych i drewna. Rozpoczęcie naboru 28 lutego 2017 r.
  • WoodINN – którego przedmiotem mają być badania w sektorze leśno-drzewnym i meblarskim. Rozpoczęcie naboru 14 marca 2017 r.
  • INNONEUROPHARM – skierowany do przedsiębiorstw branży farmaceutycznej. Rozpoczęcie naboru 22 lutego 2017 r.

O dużej popularności programów sektorowych świadczy również fakt, iż Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło nabór na koncepcje kolejnych z nich. Zainteresowane organizacje branżowe, izby czy stowarzyszenia mogą składać studia wykonalności dla nowych programów sektorowych do 10 marca 2017 roku.

REGIONALNE PROGRAMY OPERACYJNE

Harmonogramy naboru wniosków na 2017 rok przygotowały również urzędy marszałkowskie, dysponujące środkami Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

Zgodnie z ich zapisami, we wszystkich bez wyjątku regionach uruchomione będą nowe konkursy na prowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych (prace B+R). To warta odnotowania tendencja, która idzie w parze z deklaracjami Ministerstwa Rozwoju o konieczności wspierania innowacyjnych firm. W ramach tych konkursów, w których udział brać mogą na ogół wszystkie typy przedsiębiorstw, dofinansować można prowadzenie prac B+R lub zakup ich wyników, zakup wartości niematerialnych i prawnych, sprzęt laboratoryjny, a także wytworzenie linii testowych i prototypów.

Znacznie mniej regionów, jak wynika z dotychczas opublikowanych informacji, planuje ogłoszenie konkursów, w których przedmiotem wsparcia byłyby inwestycje realizowane przez przedsiębiorstwa m.in. na zakup środków trwałych (maszyny, urządzenia, linie produkcyjne) czy też wartości niematerialnych i prawnych. Warto jednak przybliżyć 3 takie konkursy, które są realizowane na przełomie roku.

Limity podatkowe dla przedsiębiorców na 2017 rok


  • Działanie 1.5 Inwestycje przedsiębiorstw wspierające rozwój regionalnych specjalizacji oraz inteligentnych specjalizacji, RPO Województwa Zachodniopomorskiego

Nabór w tym konkursie rozpoczął się 1 grudnia 2016 roku i potrwa do 31 stycznia 2017 roku.

W ramach naboru możliwe jest dofinansowanie innowacyjnych inwestycji MŚP obejmujących inwestycje w grunty, budynki, budowle, nowoczesne maszyny i urządzenia, linie produkcyjne, wartości niematerialne i prawne, czy wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych, prowadzące do wykreowania nowego lub zasadniczo ulepszonego produktu/usługi lub zwiększenia efektywności produkcji przedsiębiorstw.

Poziom dofinansowania w tym konkursie to 45% dla średnich i 55% dla mikro i małych przedsiębiorstw.

  • Działanie 3.7 Wzrost konkurencyjności MŚP, RPO Województwa Lubelskiego

W konkursie tym, w którym na dofinansowanie inwestycji średnich przedsiębiorstw, przeznaczono aż 186 milionów złotych, nabór wniosków rozpocznie się w styczniu 2017 roku. W ramach tego konkursu wspierany będzie:

  1. rozwój infrastruktury przedsiębiorstw w celu wprowadzenia nowych lub ulepszonych produktów/usług;
  2. zastosowanie nowoczesnych technologii – rozwój produktów i usług opartych na technologii informacyjno-komunikacyjnej;
  3. wsparcie działań inwestycyjnych, związanych np. z zakupem linii produkcyjnych dostosowanych do potrzeb nowego rynku zbytu;
  4. wdrażanie w przedsiębiorstwach wyników prac B+R oraz innowacyjnych rozwiązań poprzez wsparcie działań związanych z nabyciem praw do własności intelektualnej.

Maksymalna kwota wsparcia w tym konkursie to 2 miliony złotych, zaś poziom dofinansowania to 60% kosztów kwalifikowanych.

  • Działanie 2.5 Wsparcie inwestycyjne sektora MŚP, RPO Województwa Świętokrzyskiego

Nabór w tym konkursie rozpocznie się 30 grudnia 2016 roku i potrwa do 20 stycznia 2017 roku.

Działanie 2.5 przewiduje następujące rodzaje projektów, które mogą być realizowane tylko w obszarze przetwórstwa przemysłowego:

  • dofinansowanie inwestycji związanych z wprowadzeniem nowych produktów/usług, a także unowocześnieniem wyposażenia związanego z działalnością gospodarczą;
  • dokonywanie zasadniczych zmian procesu produkcyjnego lub zmian w sposobie świadczenia usług;

Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi 10 milionów złotych, zaś poziom dofinansowania wynosi 55% dla mikro i małych i 45% dla średnich przedsiębiorstw.

Autor: Michał Hackiewicz, Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Zobacz także: Moja firma

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA