REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instytucja rzecznika beneficjenta funduszy UE

Subskrybuj nas na Youtube
Instytucja rzecznika beneficjenta funduszy UE
Instytucja rzecznika beneficjenta funduszy UE
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju planuje powołanie nowej instytucji - rzecznika beneficjenta oraz stworzenie zespołu do spraw uproszczeń w systemie zarządzania funduszami Unii Europejskiej.

Rzecznik ma znaleźć się w każdej instytucji zarządzającej funduszami europejskimi, w tym w urzędach marszałkowskich.

REKLAMA

REKLAMA

Jak powiedział w środę (17 sierpnia) w czasie spotkania z dziennikarzami wiceszef resortu Jerzy Kwieciński, zmiany wynikają m.in. z planu Morawieckiego. "Pracujemy nad systemem uproszczeń, to wynika z tego planu" - mówił.

REKLAMA

"Po prostu chcemy być bliżej beneficjentów, chcemy spełniać ich oczekiwania" - podkreślił wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazał, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości już stworzyła funkcję takiego rzecznika. "Ale uważamy, że jest ona potrzebna wszędzie" - zauważył Kwieciński.

Sprzedaż wysyłkowa do krajów Unii Europejskiej – rozliczenie VAT

Zapowiedział też powołanie zespołu ds. uproszczeń, który na stałe będzie się zajmował upraszczaniem i usprawnianiem systemu przydzielania i zarządzania funduszami UE.

"Zespołu nie ma potrzeby wpisywania do ustawy. Natomiast funkcję rzecznika będziemy chcieli umocować prawnie w ustawie wdrożeniowej" - wyjaśnił wiceszef MR.

Przypomniał, że politykę rozwojową i fundusze europejskie regulują dwie ustawy: ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (czyli tzw. wdrożeniowa). Ta pierwsza reguluje prowadzenie polityki rozwojowej przez państwo, druga odnosi się do realizacji programów operacyjnych i wykorzystania funduszy europejskich.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)

Kwieciński tłumaczył, że rzecznik beneficjenta "to nie będzie grupa ludzi" tylko jedna osoba. Urząd zostanie ustanowiony jeszcze w tym roku. Nie będzie to dodatkowy organ odwoławczy, bo taki już istnieje - wskazał wiceminister.

"Urząd będzie wbudowany w zmiany, które planujemy w ramach ustawy wdrożeniowej, czyli chcemy usankcjonować go w sensie prawnym" - podkreślił.

Powstanie w ramach dotychczasowych struktur instytucji zarządzających funduszami UE. Dopytywany, czy urzędnicy w związku z nową funkcją otrzymają nowe obowiązki, odpowiedział twierdząco.

Pożyczki, kredyty i poręczenia zamiast funduszy unijnych

Rzecznik będzie wpływał na proces wykorzystywania funduszy europejskich i przebieg realizacji programów operacyjnych. "Tu chodzi o rozstrzyganie pewnych problemów, które nie zawsze mogą być właściwie widziane przez instytucje, przez urzędników, którzy zarządzają (funduszami), pokazanie tego z innej strony, również wychwytywanie pewnych trendów" - mówił wiceszef MR.

"Mamy w tym swój bardzo subiektywny interes - nie tylko beneficjenta, ale nasz: żeby zwiększyć efektywność wykorzystania funduszy, żeby zwiększać jakość realizowanych przez nas działań i projektów" - dodał.

Przypomniał, że instytucji wdrażających środki UE jest około 100.(PAP)

zab/ dym/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA

KSeF zmieni wszystko. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

REKLAMA

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

REKLAMA