REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w latach 2014-2020 - co się zmieni w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w perspektywie finansowej 2014 – 2020– czyli co się zmieni w porównaniu do wsparcia udzielonego w latach 2007 - 2013 /fot. Fotolia
Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w perspektywie finansowej 2014 – 2020– czyli co się zmieni w porównaniu do wsparcia udzielonego w latach 2007 - 2013 /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec 2014 r. to okres intensywnych prac w Komisji Europejskiej oraz w polskiej administracji publicznej nad ustaleniem ostatecznego kształtu dokumentów, na podstawie których w kolejnych latach będzie udzielane wsparcie ze środków UE. 5 grudnia 2014 r. został zaakceptowany Program Operacyjny Polska Cyfrowa, który pozwoli na uruchomienie środków dla firm telekomunikacyjnych, organizacji pozarządowych, instytucji kultury, jednostek naukowych oraz jednostek samorządu terytorialnego (JST) na realizację zadań pozwalających na wzmocnienie cyfrowych fundamentów społecznego i gospodarczego rozwoju kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo tego, że pozostałe programy – zarówno centralne jak i regionalne są obecnie w ostatniej fazie negocjacji, przedsiębiorcy planujący w kolejnych latach inwestycje mogą wstępnie zweryfikować z jakich programów będą mogli ubiegać się o wsparcie oraz jaką pomoc będą mogli uzyskać.

Warto na wstępie wskazać, że obecna perspektywa finansowa na lata 2014 – 2020 zmieniła zasady ubiegania o dofinansowanie z Funduszy UE w kontekście rodzaju dofinansowywanych inwestycji, wysokości udzielanego wsparcia czy formy finansowania. Cześć z tych zmian nie odwróci zupełnie reguł wypracowanych w latach poprzednich, natomiast inne – dotyczące m.in. wspierania inwestycje w energetyce i ochronie środowiska, pomocy publicznej dla dużych przedsiębiorstw czy sposobu liczenia pomocy de minimis stanowią istotne novum.

Z jakich programów będzie można uzyskać wsparcie?

W latach 2014 – 2020 podmioty ubiegające się o wsparcie z Funduszy UE będę mogły skorzystać z programów centralnych (w ramach których będę mogły aplikować podmioty z całej Polski) oraz z programów regionalnych (w ramach których mogą aplikować o wsparcie podmioty z jednego województwa).

REKLAMA

Program

Rodzaj wspieranych projektów

Program Operacyjny Innowacyjny Rozwój

(program centralny)

innowacja, badania i rozwój, rozwój przedsiębiorstw

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

(program centralny)

transport, energia, ochrona środowiska

Program Operacyjny Polska Wschodnia

(program centralny)

innowacja, rozwój przedsiębiorczość, transport

Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój

(program centralny)

innowacje społeczne, projekty miękkie, szkolenia

Program Operacyjny Polska Cyfrowa

(program centralny)

szybki internet, cyfryzacja

Regionalne Programy Operacyjne

innowacja, badania i rozwój, rozwój przedsiębiorstw, transport, energia, ochrona środowiska

Jak księgować fundusze z Unii Europejskiej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej, w latach 2014 – 2020 to regiony będę miały więcej środków na finansowanie inwestycji, a wsparcie zostanie ukierunkowane na inwestycje innowacyjne, związane z badaniami i rozwojem, odnawialnymi źródłami energii, efektywnością energetyczną czy ochroną środowiska. Dużo trudniej niż w poprzedniej perspektywie finansowej  będzie dofinansować proste inwestycje, które nie posiadają potencjału innowacyjnego lub elementu badawczo - rozwojowego – szczególnie w przypadku dużych przedsiębiorstw.  

W jakiej wielkości udzielane będzie wsparcie?

Podobnie jak w poprzedniej perspektywie finansowej wysokość wsparcia uzależniona będzie od regionu, w którym realizowana będzie inwestycja oraz od wielkości przedsiębiorstwa. W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej wsparcie będzie udzielane na niższym poziomie – szczególnie dużą zmianę zanotuje woj. mazowieckie oraz regiony Polski zachodniej (ze względu ich wyższy poziom rozwoju). Z kolei regiony Polski Wschodniej, z uwagi na fakt, że uważane są za najsłabiej rozwinięte, będą korzystać z najwyższego poziomu wsparcia.

Bazowa wysokość pomocy

Region

50%

woj. lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie

35%

woj. kujawsko-pomorskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, opolskie, pomorskie, świętokrzyskie, zachodniopomorskie, część woj. mazowieckiego

25%

woj. dolnośląskie, śląskie, wielkopolskie

20%

na obszarze należącym do części województwa mazowieckiego

15%

na obszarze Warszawy do 31.12.2017 r.

10%

na obszarze Warszawy od 1.01.2018 r.

Tak jak dotychczas małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły liczyć na wyższy pułap pomocy publicznej – małe przedsiębiorstwa o 20% więcej niż bazowa wysokość pomocy a średnie przedsiębiorstwa o 10% więcej (oznacza to, że małe przedsiębiorstwo w woj. lubelskim może liczyć na poziom wsparcia na poziomie 70%).

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Wskazane maksymalne poziomy wsparcia w obecnym etapie programowania nie będą z kolei dotyczyć inwestycji związanych z energetyką oraz ochroną środowiska – w latach 2014 – 2020 wysokość finansowania w przypadku tych projektów uzależniona będzie od ich rodzaju tj. wysokosprawna kogeneracja, odnawialne źródła energii, inwestycje w ochronę środowiska czy sieci energetyczne.

Co jeszcze się zmieni?

Zmiany związane z inwestycjami w energetyce i ochronie środowiska wynikają z faktu, że pomoc publiczna udzielana na tego rodzaju projekty będzie pomocą horyzontalną, a nie jak dotychczas pomocą regionalną. Wiązało się to będzie również z odmiennym sposobem liczenia kosztów kwalifikowalnych – będzie nimi obecnie różnica pomiędzy kosztami planowanymi inwestycji a inwestycją referencyjną (definiowaną odrębnej dla każdej inwestycji).

Kolejną zmianą, która wpływa istotnie na podejmowanie decyzji inwestycyjnych jest zaostrzenie zasad udzielania wsparcia dla dużych przedsiębiorstw (szczególnie w woj. mazowieckim) oraz zmiana sposobu liczenia pomocy de minimis poprzez wprowadzenie definicji pojęcia pojedynczego przedsiębiorstwa (tzw. pojedynczego organizmu gospodarczego).

Mając na uwadze powyższe, planując już teraz współfinansowanie inwestycji z Funduszy UE, warto wziąć pod uwagę wspomniane zmiany, gdyż mogą mieć one znaczenie z perspektywy opłacalności inwestycji oraz wyboru optymalnego modelu finansowania.

Nowa dyrektywa UE przeciw unikaniu opodatkowania

***

Kwestia udzielania pomocy w sektorze energetycznym i ochrony środowiska, pomocy de minimis oraz wsparcia dla dużych przedsiębiorstw w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 zostanie omówiona szczegółowo w kolejnych artykułach.


Autorką tekstu jest Aleksandra Pabiańska, menadżer ds. doradztwa europejskiego w firmie doradczej Accreo oraz Alicja Szumiec, konsultantka w Accreo.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA