REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w latach 2014-2020 - co się zmieni w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w perspektywie finansowej 2014 – 2020– czyli co się zmieni w porównaniu do wsparcia udzielonego w latach 2007 - 2013 /fot. Fotolia
Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w perspektywie finansowej 2014 – 2020– czyli co się zmieni w porównaniu do wsparcia udzielonego w latach 2007 - 2013 /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec 2014 r. to okres intensywnych prac w Komisji Europejskiej oraz w polskiej administracji publicznej nad ustaleniem ostatecznego kształtu dokumentów, na podstawie których w kolejnych latach będzie udzielane wsparcie ze środków UE. 5 grudnia 2014 r. został zaakceptowany Program Operacyjny Polska Cyfrowa, który pozwoli na uruchomienie środków dla firm telekomunikacyjnych, organizacji pozarządowych, instytucji kultury, jednostek naukowych oraz jednostek samorządu terytorialnego (JST) na realizację zadań pozwalających na wzmocnienie cyfrowych fundamentów społecznego i gospodarczego rozwoju kraju.

REKLAMA

Pomimo tego, że pozostałe programy – zarówno centralne jak i regionalne są obecnie w ostatniej fazie negocjacji, przedsiębiorcy planujący w kolejnych latach inwestycje mogą wstępnie zweryfikować z jakich programów będą mogli ubiegać się o wsparcie oraz jaką pomoc będą mogli uzyskać.

Warto na wstępie wskazać, że obecna perspektywa finansowa na lata 2014 – 2020 zmieniła zasady ubiegania o dofinansowanie z Funduszy UE w kontekście rodzaju dofinansowywanych inwestycji, wysokości udzielanego wsparcia czy formy finansowania. Cześć z tych zmian nie odwróci zupełnie reguł wypracowanych w latach poprzednich, natomiast inne – dotyczące m.in. wspierania inwestycje w energetyce i ochronie środowiska, pomocy publicznej dla dużych przedsiębiorstw czy sposobu liczenia pomocy de minimis stanowią istotne novum.

Z jakich programów będzie można uzyskać wsparcie?

W latach 2014 – 2020 podmioty ubiegające się o wsparcie z Funduszy UE będę mogły skorzystać z programów centralnych (w ramach których będę mogły aplikować podmioty z całej Polski) oraz z programów regionalnych (w ramach których mogą aplikować o wsparcie podmioty z jednego województwa).

Program

Rodzaj wspieranych projektów

Program Operacyjny Innowacyjny Rozwój

(program centralny)

innowacja, badania i rozwój, rozwój przedsiębiorstw

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

(program centralny)

transport, energia, ochrona środowiska

Program Operacyjny Polska Wschodnia

(program centralny)

innowacja, rozwój przedsiębiorczość, transport

Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój

(program centralny)

innowacje społeczne, projekty miękkie, szkolenia

Program Operacyjny Polska Cyfrowa

(program centralny)

szybki internet, cyfryzacja

Regionalne Programy Operacyjne

innowacja, badania i rozwój, rozwój przedsiębiorstw, transport, energia, ochrona środowiska

Jak księgować fundusze z Unii Europejskiej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej, w latach 2014 – 2020 to regiony będę miały więcej środków na finansowanie inwestycji, a wsparcie zostanie ukierunkowane na inwestycje innowacyjne, związane z badaniami i rozwojem, odnawialnymi źródłami energii, efektywnością energetyczną czy ochroną środowiska. Dużo trudniej niż w poprzedniej perspektywie finansowej  będzie dofinansować proste inwestycje, które nie posiadają potencjału innowacyjnego lub elementu badawczo - rozwojowego – szczególnie w przypadku dużych przedsiębiorstw.  

W jakiej wielkości udzielane będzie wsparcie?

Podobnie jak w poprzedniej perspektywie finansowej wysokość wsparcia uzależniona będzie od regionu, w którym realizowana będzie inwestycja oraz od wielkości przedsiębiorstwa. W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej wsparcie będzie udzielane na niższym poziomie – szczególnie dużą zmianę zanotuje woj. mazowieckie oraz regiony Polski zachodniej (ze względu ich wyższy poziom rozwoju). Z kolei regiony Polski Wschodniej, z uwagi na fakt, że uważane są za najsłabiej rozwinięte, będą korzystać z najwyższego poziomu wsparcia.

Bazowa wysokość pomocy

Region

50%

woj. lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie

35%

woj. kujawsko-pomorskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, opolskie, pomorskie, świętokrzyskie, zachodniopomorskie, część woj. mazowieckiego

25%

woj. dolnośląskie, śląskie, wielkopolskie

20%

na obszarze należącym do części województwa mazowieckiego

15%

na obszarze Warszawy do 31.12.2017 r.

10%

na obszarze Warszawy od 1.01.2018 r.

Tak jak dotychczas małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły liczyć na wyższy pułap pomocy publicznej – małe przedsiębiorstwa o 20% więcej niż bazowa wysokość pomocy a średnie przedsiębiorstwa o 10% więcej (oznacza to, że małe przedsiębiorstwo w woj. lubelskim może liczyć na poziom wsparcia na poziomie 70%).

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Wskazane maksymalne poziomy wsparcia w obecnym etapie programowania nie będą z kolei dotyczyć inwestycji związanych z energetyką oraz ochroną środowiska – w latach 2014 – 2020 wysokość finansowania w przypadku tych projektów uzależniona będzie od ich rodzaju tj. wysokosprawna kogeneracja, odnawialne źródła energii, inwestycje w ochronę środowiska czy sieci energetyczne.

Co jeszcze się zmieni?

REKLAMA

Zmiany związane z inwestycjami w energetyce i ochronie środowiska wynikają z faktu, że pomoc publiczna udzielana na tego rodzaju projekty będzie pomocą horyzontalną, a nie jak dotychczas pomocą regionalną. Wiązało się to będzie również z odmiennym sposobem liczenia kosztów kwalifikowalnych – będzie nimi obecnie różnica pomiędzy kosztami planowanymi inwestycji a inwestycją referencyjną (definiowaną odrębnej dla każdej inwestycji).

Kolejną zmianą, która wpływa istotnie na podejmowanie decyzji inwestycyjnych jest zaostrzenie zasad udzielania wsparcia dla dużych przedsiębiorstw (szczególnie w woj. mazowieckim) oraz zmiana sposobu liczenia pomocy de minimis poprzez wprowadzenie definicji pojęcia pojedynczego przedsiębiorstwa (tzw. pojedynczego organizmu gospodarczego).

Mając na uwadze powyższe, planując już teraz współfinansowanie inwestycji z Funduszy UE, warto wziąć pod uwagę wspomniane zmiany, gdyż mogą mieć one znaczenie z perspektywy opłacalności inwestycji oraz wyboru optymalnego modelu finansowania.

Nowa dyrektywa UE przeciw unikaniu opodatkowania

***

Kwestia udzielania pomocy w sektorze energetycznym i ochrony środowiska, pomocy de minimis oraz wsparcia dla dużych przedsiębiorstw w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 zostanie omówiona szczegółowo w kolejnych artykułach.


Autorką tekstu jest Aleksandra Pabiańska, menadżer ds. doradztwa europejskiego w firmie doradczej Accreo oraz Alicja Szumiec, konsultantka w Accreo.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA