REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w latach 2014-2020 - co się zmieni w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w perspektywie finansowej 2014 – 2020– czyli co się zmieni w porównaniu do wsparcia udzielonego w latach 2007 - 2013 /fot. Fotolia
Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w perspektywie finansowej 2014 – 2020– czyli co się zmieni w porównaniu do wsparcia udzielonego w latach 2007 - 2013 /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec 2014 r. to okres intensywnych prac w Komisji Europejskiej oraz w polskiej administracji publicznej nad ustaleniem ostatecznego kształtu dokumentów, na podstawie których w kolejnych latach będzie udzielane wsparcie ze środków UE. 5 grudnia 2014 r. został zaakceptowany Program Operacyjny Polska Cyfrowa, który pozwoli na uruchomienie środków dla firm telekomunikacyjnych, organizacji pozarządowych, instytucji kultury, jednostek naukowych oraz jednostek samorządu terytorialnego (JST) na realizację zadań pozwalających na wzmocnienie cyfrowych fundamentów społecznego i gospodarczego rozwoju kraju.

Autopromocja

Pomimo tego, że pozostałe programy – zarówno centralne jak i regionalne są obecnie w ostatniej fazie negocjacji, przedsiębiorcy planujący w kolejnych latach inwestycje mogą wstępnie zweryfikować z jakich programów będą mogli ubiegać się o wsparcie oraz jaką pomoc będą mogli uzyskać.

Warto na wstępie wskazać, że obecna perspektywa finansowa na lata 2014 – 2020 zmieniła zasady ubiegania o dofinansowanie z Funduszy UE w kontekście rodzaju dofinansowywanych inwestycji, wysokości udzielanego wsparcia czy formy finansowania. Cześć z tych zmian nie odwróci zupełnie reguł wypracowanych w latach poprzednich, natomiast inne – dotyczące m.in. wspierania inwestycje w energetyce i ochronie środowiska, pomocy publicznej dla dużych przedsiębiorstw czy sposobu liczenia pomocy de minimis stanowią istotne novum.

Z jakich programów będzie można uzyskać wsparcie?

W latach 2014 – 2020 podmioty ubiegające się o wsparcie z Funduszy UE będę mogły skorzystać z programów centralnych (w ramach których będę mogły aplikować podmioty z całej Polski) oraz z programów regionalnych (w ramach których mogą aplikować o wsparcie podmioty z jednego województwa).

Program

Rodzaj wspieranych projektów

Program Operacyjny Innowacyjny Rozwój

(program centralny)

innowacja, badania i rozwój, rozwój przedsiębiorstw

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

(program centralny)

transport, energia, ochrona środowiska

Program Operacyjny Polska Wschodnia

(program centralny)

innowacja, rozwój przedsiębiorczość, transport

Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój

(program centralny)

innowacje społeczne, projekty miękkie, szkolenia

Program Operacyjny Polska Cyfrowa

(program centralny)

szybki internet, cyfryzacja

Regionalne Programy Operacyjne

innowacja, badania i rozwój, rozwój przedsiębiorstw, transport, energia, ochrona środowiska

Jak księgować fundusze z Unii Europejskiej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej, w latach 2014 – 2020 to regiony będę miały więcej środków na finansowanie inwestycji, a wsparcie zostanie ukierunkowane na inwestycje innowacyjne, związane z badaniami i rozwojem, odnawialnymi źródłami energii, efektywnością energetyczną czy ochroną środowiska. Dużo trudniej niż w poprzedniej perspektywie finansowej  będzie dofinansować proste inwestycje, które nie posiadają potencjału innowacyjnego lub elementu badawczo - rozwojowego – szczególnie w przypadku dużych przedsiębiorstw.  

W jakiej wielkości udzielane będzie wsparcie?

Podobnie jak w poprzedniej perspektywie finansowej wysokość wsparcia uzależniona będzie od regionu, w którym realizowana będzie inwestycja oraz od wielkości przedsiębiorstwa. W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej wsparcie będzie udzielane na niższym poziomie – szczególnie dużą zmianę zanotuje woj. mazowieckie oraz regiony Polski zachodniej (ze względu ich wyższy poziom rozwoju). Z kolei regiony Polski Wschodniej, z uwagi na fakt, że uważane są za najsłabiej rozwinięte, będą korzystać z najwyższego poziomu wsparcia.

Bazowa wysokość pomocy

Region

50%

woj. lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie

35%

woj. kujawsko-pomorskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, opolskie, pomorskie, świętokrzyskie, zachodniopomorskie, część woj. mazowieckiego

25%

woj. dolnośląskie, śląskie, wielkopolskie

20%

na obszarze należącym do części województwa mazowieckiego

15%

na obszarze Warszawy do 31.12.2017 r.

10%

na obszarze Warszawy od 1.01.2018 r.

Tak jak dotychczas małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły liczyć na wyższy pułap pomocy publicznej – małe przedsiębiorstwa o 20% więcej niż bazowa wysokość pomocy a średnie przedsiębiorstwa o 10% więcej (oznacza to, że małe przedsiębiorstwo w woj. lubelskim może liczyć na poziom wsparcia na poziomie 70%).

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Wskazane maksymalne poziomy wsparcia w obecnym etapie programowania nie będą z kolei dotyczyć inwestycji związanych z energetyką oraz ochroną środowiska – w latach 2014 – 2020 wysokość finansowania w przypadku tych projektów uzależniona będzie od ich rodzaju tj. wysokosprawna kogeneracja, odnawialne źródła energii, inwestycje w ochronę środowiska czy sieci energetyczne.

Co jeszcze się zmieni?

Zmiany związane z inwestycjami w energetyce i ochronie środowiska wynikają z faktu, że pomoc publiczna udzielana na tego rodzaju projekty będzie pomocą horyzontalną, a nie jak dotychczas pomocą regionalną. Wiązało się to będzie również z odmiennym sposobem liczenia kosztów kwalifikowalnych – będzie nimi obecnie różnica pomiędzy kosztami planowanymi inwestycji a inwestycją referencyjną (definiowaną odrębnej dla każdej inwestycji).

Kolejną zmianą, która wpływa istotnie na podejmowanie decyzji inwestycyjnych jest zaostrzenie zasad udzielania wsparcia dla dużych przedsiębiorstw (szczególnie w woj. mazowieckim) oraz zmiana sposobu liczenia pomocy de minimis poprzez wprowadzenie definicji pojęcia pojedynczego przedsiębiorstwa (tzw. pojedynczego organizmu gospodarczego).

Mając na uwadze powyższe, planując już teraz współfinansowanie inwestycji z Funduszy UE, warto wziąć pod uwagę wspomniane zmiany, gdyż mogą mieć one znaczenie z perspektywy opłacalności inwestycji oraz wyboru optymalnego modelu finansowania.

Nowa dyrektywa UE przeciw unikaniu opodatkowania

***

Kwestia udzielania pomocy w sektorze energetycznym i ochrony środowiska, pomocy de minimis oraz wsparcia dla dużych przedsiębiorstw w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 zostanie omówiona szczegółowo w kolejnych artykułach.


Autorką tekstu jest Aleksandra Pabiańska, menadżer ds. doradztwa europejskiego w firmie doradczej Accreo oraz Alicja Szumiec, konsultantka w Accreo.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA