REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze unijne dla placówek medycznych 2016-2020

Fundusze unijne dla placówek medycznych 2016-2020
Fundusze unijne dla placówek medycznych 2016-2020

REKLAMA

REKLAMA

Służba zdrowia, w szczególności szpitale i przychodnie zdrowia mogą starać się w najbliższych pięciu latach o istotne finansowanie swojej działalności z funduszy UE. Na dotacje z funduszy unijnych mogą liczyć zwłaszcza projekty modernizacyjne.

Zastrzyku finansowego mogą się spodziewać wszelkiego typu inicjacje w obszarze innowacyjnych programów profilaktycznych czy zdrowotnych. Przypuszcza się, że duża część funduszy zostanie przekazana na adaptację rozwiązań informatycznych dla placówek zdrowotnych tak, min. w celu wdrożenia elektronicznego procesu obsługi pacjenta.

REKLAMA

Autopromocja

Źródłami finansowania są krajowe i regionalne programy operacyjne. Szpitale ponadregionalne wraz z kooperującymi stacjami diagnostycznymi, a także jednostkami państwowego ratownictwa medycznego – mogą otrzymać dotacje z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, działania 9.1. i 9.2 w ramach którego alokacja wynosi 468,3 mln EUR.

Wsparcie będzie dotyczyło przede wszystkim dwóch obszarów:

  • wsparcie infrastruktury szpitali ponadregionalnych i współpracujących z nimi jednostek diagnostycznych w zakresie chorób ,,aktywności zawodowej" oraz opieki nad matką i dzieckiem,
  • wsparcie infrastruktury systemu państwowego ratownictwa medycznego.

Monitor Księgowego – prenumerata

Środki przeznaczono też na wdrażanie i rozwój programów profilaktycznych. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, czyli kolejny krajowy program finansujący min. branżę medyczną – dysponuje na ten cel pulą 300 mln EUR. Kwota ta pozwoli także pozyskać fundusze działania organizacyjne usprawniające dostęp do wysokiej jakości usług zdrowotnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotacje dla podmiotów medycznych zostały rozdysponowane również na poszczególne województwa w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Koordynacją tego procesu zajmują się poszczególne Urzędy Marszałkowskie, Dofinansowanie można otrzymać na trzy obszary: inwestycje w prace remontowo-budowlane wraz ze sprzętem medycznym, programy służące profilaktyce zdrowia, a także rozwój tzw. e-zdrowia.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

REKLAMA

Inwestycje w modernizację jednostek służby zdrowia objęte dofinansowaniem to przede wszystkim prace nad rozbudową dotychczasowej infrastruktury i jej dostosowanie do potrzeb samodzielnego użytkowania przez osoby niepełnosprawne. Zakup odpowiedniego oprogramowania, sprzętu, wdrożenie rozwiązań informatycznych – to działania, które również podlegają wsparciu finansowemu.

Niezmiernie istotne jest to, że wszelkie przedsięwzięcia z katalogu ochrony zdrowia inicjowane w obszarze regionalnym muszą być zgodne z dokumentem Policy paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020. Oznacza to, że pomoc w omawianym zakresie otrzymają regionalne podmioty udzielające świadczenia zdrowotne w zakresie zwalczania chorób przyczyniających się do dezaktywizacji zawodowej lub istotnych z punktu widzenia aspektów demograficznych – placówki specjalizujące się w ginekologii, położnictwie, neonatologii, pediatrii, geriatrii, opiece długoterminowej, a także opiece paliatywnej i hospicjalnej. Konkursy na inwestycje w zakresie infrastruktury medycznej zostaną rozpisane w najbliższym czasie. Jeszcze w ubiegłym roku w kilku województwach rozpoczęły się nabory konkursowe na programy profilaktyczne i rozwój usług zdrowotnych. Dla przykładu na Dolnym Śląsku 29 grudnia ogłoszony został konkurs w ramach działań 8.7.A. na wdrożenie programów profilaktycznych, w którego skład wchodzą również szeroko rozumiane kampanie sprzyjające zgłaszaniu się na badania profilaktyczne. W województwie opolskim zostały ogłoszone dwa konkursy w ramach działania 7.4 Wydłużanie aktywności zawodowej oraz działania 8.1 Dostęp do wysokiej jakości usług zdrowotnych i społecznych. W tym samym czasie ogłoszono nabory w województwie wielkopolskim – w ramach poddziałania 6.6.1 Wspieranie aktywności zawodowej pracowników poprzez działania prozdrowotne oraz 7.2.2 Usługi społeczne i zdrowotne. Pozostałe rejony Polski na pomoc w tym zakresie będą mogły liczyć najprawdopodobniej w tym roku roku.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Jakościowych zmian możemy oczekiwać również w przedsięwzięciach związanych z tzw. e-zdrowiem. Jest to jednoznaczne z wyraźnym postawieniem przez UE na rozwój informatyzacji służby zdrowia. Zrealizowane programy usprawnią usługi on-line, m.in. rejestrację wizyt, otrzymanie e-skierowań, dostęp do e-recept czy elektroniczny wgląd do zgromadzonej wcześniej dokumentacji medycznej pacjenta.

Przypuszcza się, że programy finansowane przez UE zagwarantują interoperacyjność systemów teleinformatycznych między placówkami ochrony zdrowia i regionalnymi platformami informacyjnymi, a nawet Systemem Informacji Medycznej platformy krajowej. Województwa pomorskie i podlaskie w ramach programu zainicjują dla pacjentów innowacyjne działania – w obszarze telediagnostyki, telekomunikacji i telerehabilitacji. Konkursy na e-usługi w tym kwartale planowane są tylko na Podkarpaciu. Prognozuje się, że w pozostałych rejonach takie same konkursy zostaną rozpisane już w 2016 roku.


„Pracownicy jednostek medycznych mogą także liczyć na dofinansowanie szkoleń w ramach Działania 5.4 Programu Operacyjnego Edukacja i Rozwój - dodaje Szymon Gawryszczak z Agencji Rozwoju Innowacji. Do pozyskiwania finansowania zarówno na inwestycje jak i na tzw. projekty „miękkie” , niezależnie od terminu rozpoczęcia naboru warto zacząć przygotowywać się już teraz. Dobrze przygotowany i przemyślany projekt posiadający wymaganą dokumentację ma duże szanse na otrzymanie dofinansowania-przekonuje Gawryszczak.

Katarzyna Sapa, Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Innowacji S.A.

Robert Gazda, Manager ds. Sprzedaży Impel Business Solutions

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA