REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Clever Investment
Księgowość Bliska Tobie
Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat
Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w dwóch komunikatach z końca marca podał, że wraz z implementacją nowej dyrektywny dotyczącej rynku finansowego we wspólnym obszarze europejskim, należy uregulować i ograniczyć wysokość opłat pobieranych przez pośredników oraz Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Sam komunikat niewiele mówi o projektowanych zmianach, sugeruje jednak kierunek, w którym legislacja i nadzór mają podążać. Czy UKNF chce wprowadzić przepisy w swojej konstrukcji jeszcze ostrzejsze niż wymagane przez Parlament Europejski w samej konstrukcji dyrektywny?

Na implementacje parlamenty narodowe mają czas do 3 lipca 2017 roku, a dyrektywa w całym obszarze wspólnego rynku wejdzie w życie 3 stycznia 2018 roku. Z informacji Rządowego Centrum Legislacji można wyczytać, iż projekt zmiany ustawy jest właśnie konsultowany publicznie, stąd komunikat KNF dotyczący stanowiska, które zajęła komisja. Urząd proponuje ograniczenie opłat: manipulacyjnych pobieranych przez pośredników, za zarządzanie funduszami inwestycyjnymi oraz za umorzenie jednostek uczestnictwa/certyfikatów inwestycyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sama dyrektywa MiFID II z dużym prawdopodobieństwem ograniczy rynek funduszy inwestycyjnych poprzez ujawnienie informacji o opłatach pośredników i zachętach dystrybutorów. Widać to już
na zachodzie Europy (Anglia i Holandia - całkowity zakaz zachęt) gdzie zaostrzone przepisy dyrektywny zawęziły ofertę banków do macierzystych produktów inwestycyjnych. Wariant restrykcyjny dyrektywy dociążony ograniczeniami przychodów Towarzystw Funduszy i dystrybutorów prawdopodobnie spowoduje bardzo duże zawężenie rynku funduszy inwestycyjnych w Polsce.

Wiele firm inwestycyjnych nie wytrzyma. Już teraz rynek jest dość płytki, wymagania i próg wejścia są ogromne. Po wdrożeniu dyrektywy w zaostrzonej formie i ograniczeniu opłat jedynym podmiotem, który będzie mógł otworzyć w Polsce TFI będzie zagraniczny oddział banku inwestycyjnego.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

Co więcej, już zaraz większość polskich przedsiębiorców będzie ochoczo korzystało z paszportu europejskiego rejestrując firmy inwestycyjne w Luksemburgu lub na Malcie, omijając tym samym rodzimą Komisję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Same regulacje europejskie zmierzają w dobrym kierunku, ponieważ ochrona drobnych nieprofesjonalnych inwestorów jest bardzo ważna. Bardziej sprawiedliwy, bezpieczniejszy, efektywniejszy rynek z jasnymi zasadami – takie wartości przyświecały przy projektowaniu owych zmian. Warunkiem koniecznym będzie informowanie klienta o opłatach przed zawarciem transakcji, jak i w trakcie trwania inwestycji.

Dystrybutorzy tak naprawdę zostaną odcięci od prowizji jeżeli nie będą mieli odpowiednio szerokiej oferty i analiz, czyli nie będą faktycznym doradcą finansowym. Obecnie pośrednicy sprzedają produkt, który daje im jak największy zysk. Po wejściu w życie dyrektywy zostanie to mocno ograniczone. Zmiana przepisów będzie skutkowała również wzrostem bezpieczeństwa poprzez przejrzystość obrotu, zwiększą się obowiązki informacyjne oraz zmniejszy się przestrzeń do manipulacji.

Kilka tygodni temu NIK ogłosił raport o ochronie nieprofesjonalnych uczestników rynku finansowego. Ośmiu na dziesięciu inwestorów straciło pieniądze na rynku walutowym. Straty osób fizycznych w ciągu 4,5 roku wyniosły ponad 2,1 mld zł dlatego konieczna jest ochrona inwestora indywidualnego.

Jeżeli chodzi o dyrektywę i jej akty rozporządzające należy je wprowadzić i przestrzegać, ale nie niszcząc własnego rynku kapitałowego. Konsolidacja funduszy inwestycyjnych w części przypadków jest potrzeba, ale przy takiej konstrukcji i kierunku, w którym podążamy za 3-4 lata na rynku kapitałowym zostaną tylko i wyłącznie Towarzystwa wspierane przez banki i zakłady ubezpieczeń.  Niestety już naszą standardową cechą narodową jest projektowanie starych zmian (z 2014 roku) na ostatnią chwilę oraz w zaostrzonej formie. W związku z tym wszystkie analizy robione do tej pory mogą być niewystarczające. Miejmy nadzieję, że zmiana środowiska prawnego nastąpi na tyle szybko, żeby móc w sposób przemyślany przygotować się do trzęsienia rynku finansowego.

W drugim komunikacie KNF ogłasza, że proponowane zmiany w zakresie opłat nie wejdą w życie przez cały rok 2018, a następnie zostaną rozłożone w czasie do 2022 roku. Miejmy nadzieję,
że w obszarze regulacyjnym osiągnięty zostanie kompromis pomiędzy ochroną nieprofesjonalnych podmiotów, a biznesem tych profesjonalnych.

Jacek Kaliński
Prezes zarządu Clever Investment sp.k.
www.cleverinvestment.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA