REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat

Clever Investment
Księgowość Bliska Tobie
Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat
Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w dwóch komunikatach z końca marca podał, że wraz z implementacją nowej dyrektywny dotyczącej rynku finansowego we wspólnym obszarze europejskim, należy uregulować i ograniczyć wysokość opłat pobieranych przez pośredników oraz Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Sam komunikat niewiele mówi o projektowanych zmianach, sugeruje jednak kierunek, w którym legislacja i nadzór mają podążać. Czy UKNF chce wprowadzić przepisy w swojej konstrukcji jeszcze ostrzejsze niż wymagane przez Parlament Europejski w samej konstrukcji dyrektywny?

Na implementacje parlamenty narodowe mają czas do 3 lipca 2017 roku, a dyrektywa w całym obszarze wspólnego rynku wejdzie w życie 3 stycznia 2018 roku. Z informacji Rządowego Centrum Legislacji można wyczytać, iż projekt zmiany ustawy jest właśnie konsultowany publicznie, stąd komunikat KNF dotyczący stanowiska, które zajęła komisja. Urząd proponuje ograniczenie opłat: manipulacyjnych pobieranych przez pośredników, za zarządzanie funduszami inwestycyjnymi oraz za umorzenie jednostek uczestnictwa/certyfikatów inwestycyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Sama dyrektywa MiFID II z dużym prawdopodobieństwem ograniczy rynek funduszy inwestycyjnych poprzez ujawnienie informacji o opłatach pośredników i zachętach dystrybutorów. Widać to już
na zachodzie Europy (Anglia i Holandia - całkowity zakaz zachęt) gdzie zaostrzone przepisy dyrektywny zawęziły ofertę banków do macierzystych produktów inwestycyjnych. Wariant restrykcyjny dyrektywy dociążony ograniczeniami przychodów Towarzystw Funduszy i dystrybutorów prawdopodobnie spowoduje bardzo duże zawężenie rynku funduszy inwestycyjnych w Polsce.

Wiele firm inwestycyjnych nie wytrzyma. Już teraz rynek jest dość płytki, wymagania i próg wejścia są ogromne. Po wdrożeniu dyrektywy w zaostrzonej formie i ograniczeniu opłat jedynym podmiotem, który będzie mógł otworzyć w Polsce TFI będzie zagraniczny oddział banku inwestycyjnego.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

Co więcej, już zaraz większość polskich przedsiębiorców będzie ochoczo korzystało z paszportu europejskiego rejestrując firmy inwestycyjne w Luksemburgu lub na Malcie, omijając tym samym rodzimą Komisję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Same regulacje europejskie zmierzają w dobrym kierunku, ponieważ ochrona drobnych nieprofesjonalnych inwestorów jest bardzo ważna. Bardziej sprawiedliwy, bezpieczniejszy, efektywniejszy rynek z jasnymi zasadami – takie wartości przyświecały przy projektowaniu owych zmian. Warunkiem koniecznym będzie informowanie klienta o opłatach przed zawarciem transakcji, jak i w trakcie trwania inwestycji.

Dystrybutorzy tak naprawdę zostaną odcięci od prowizji jeżeli nie będą mieli odpowiednio szerokiej oferty i analiz, czyli nie będą faktycznym doradcą finansowym. Obecnie pośrednicy sprzedają produkt, który daje im jak największy zysk. Po wejściu w życie dyrektywy zostanie to mocno ograniczone. Zmiana przepisów będzie skutkowała również wzrostem bezpieczeństwa poprzez przejrzystość obrotu, zwiększą się obowiązki informacyjne oraz zmniejszy się przestrzeń do manipulacji.

Kilka tygodni temu NIK ogłosił raport o ochronie nieprofesjonalnych uczestników rynku finansowego. Ośmiu na dziesięciu inwestorów straciło pieniądze na rynku walutowym. Straty osób fizycznych w ciągu 4,5 roku wyniosły ponad 2,1 mld zł dlatego konieczna jest ochrona inwestora indywidualnego.

Jeżeli chodzi o dyrektywę i jej akty rozporządzające należy je wprowadzić i przestrzegać, ale nie niszcząc własnego rynku kapitałowego. Konsolidacja funduszy inwestycyjnych w części przypadków jest potrzeba, ale przy takiej konstrukcji i kierunku, w którym podążamy za 3-4 lata na rynku kapitałowym zostaną tylko i wyłącznie Towarzystwa wspierane przez banki i zakłady ubezpieczeń.  Niestety już naszą standardową cechą narodową jest projektowanie starych zmian (z 2014 roku) na ostatnią chwilę oraz w zaostrzonej formie. W związku z tym wszystkie analizy robione do tej pory mogą być niewystarczające. Miejmy nadzieję, że zmiana środowiska prawnego nastąpi na tyle szybko, żeby móc w sposób przemyślany przygotować się do trzęsienia rynku finansowego.

W drugim komunikacie KNF ogłasza, że proponowane zmiany w zakresie opłat nie wejdą w życie przez cały rok 2018, a następnie zostaną rozłożone w czasie do 2022 roku. Miejmy nadzieję,
że w obszarze regulacyjnym osiągnięty zostanie kompromis pomiędzy ochroną nieprofesjonalnych podmiotów, a biznesem tych profesjonalnych.

Jacek Kaliński
Prezes zarządu Clever Investment sp.k.
www.cleverinvestment.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA