REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chronić majątek przedsiębiorstwa?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak chronić majątek przedsiębiorstwa? /shutterstock.com
Jak chronić majątek przedsiębiorstwa? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Niejednokrotnie z powodu pochopnie podjętych decyzji lub oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów przedsiębiorca narażony jest na utratę majątku. Warto zatem, nie tylko w trakcie prowadzenia działalności, ale już na etapie jej zakładania, pomyśleć o ochronie majątku przedsiębiorstwa oraz samego przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc działalność gospodarczą należy zadbać przede wszystkim o ochronę majątku osobistego. Warto pamiętać o tym już na etapie tworzenia działalności gospodarczej. Dobrym rozwiązaniem jest założenie spółki kapitałowej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie, ponieważ egzekucja zobowiązań spółek kapitałowych nie może być prowadzona z majątku prywatnego wspólników.

Zupełnie inaczej przedstawia się odpowiedzialność członków zarządu. Zgodnie z Kodeksem spółek handlowych, mogą oni zostać pociągnięci do odpowiedzialności w przypadku, gdy egzekucja z majątku spółki okaże się bezskuteczna. Oznacza to, że – w odróżnieniu od udziałowców – odpowiadają oni swoim majątkiem prywatnym za zobowiązania spółki. Oprócz odpowiedzialności wynikającej z Kodeksu spółek handlowych, ponoszą również odpowiedzialność cywilną, karną, a także odpowiedzialność wynikającą z przepisów Ordynacji podatkowej oraz ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze.

Sukcesja i planowanie spadkowe

Nie bez znaczenia dla prowadzenia działalności gospodarczej pozostaje także kwestia sukcesji majątkowej. W tym przypadku również warto zwrócić uwagę na korzyści płynące z utworzenia spółek kapitałowych. W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, co do zasady, udziały są dziedziczone i z mocy prawa przechodzą na spadkobierców. Jednak umowa spółki może skutecznie ograniczyć dziedziczenie udziałów (wówczas powstaje obowiązek wypłaty ekwiwalentów spadkobiercom) bądź też wyłączyć dziedziczenie udziałów, które wówczas są umarzane albo przechodzą na osobę trzecią.

REKLAMA

W przypadku spółki akcyjnej akcje dziedziczone są na zasadach ogólnych, jednak istnieje konieczność zabezpieczania materii sukcesji w testamentach i polisach, gdyż statut spółki akcyjnej nie może przewidywać jakichkolwiek ograniczeń dotyczących dziedziczenia akcji. Wcześniejsze uregulowanie tych kwestii pomoże ograniczyć ryzyko na przykład dziedziczenia przez nieletnich, co mogłoby doprowadzić do sytuacji, gdzie podjęcie decyzji wykraczających poza zwykły zarząd możliwe byłoby tylko za zgodą sądu rodzinnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak widać, korzyści z dobrze zaplanowanej sukcesji jest wiele, jak chociażby eliminacja negatywnych skutków przepisów prawa w kontekście przekazywania majątku kolejnym pokoleniom, ale także zabezpieczenie majątku firmy i wyeliminowanie dziedziczenia przez potencjalnych, niekompetentnych następców.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Trust

Przedsiębiorcy zainteresowani nie tylko ochroną zgromadzonego kapitału, ale także minimalizacją obciążeń podatkowych powinni rozważyć możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w reżimie podatkowym tzw. raju podatkowego. Interesującą formą ochrony zgromadzonego kapitału w rajach podatkowych są zrzeszenia podmiotów znane jako trust. Jest to forma umowy pomiędzy osobą, która chce przekazać swój majątek na określony cel (tzw. donatorem), a osobą, która będzie tym mieniem zarządzać na korzyść określonych beneficjentów (tzw. trustee). Beneficjentem może być również sam donator. Takie rozwiązanie umożliwia przede wszystkim praktycznie całkowitą ochronę majątku przed wierzycielami, przewiduje znaczne uproszczenia procedur spadkowych w przypadku śmierci właściciela majątku, a także pozwala na uniknięcie wysokiego podatku od spadków.

Zobacz także: Moja firma


Fundacja interesu prywatnego

Kolejnym rozwiązaniem, które umożliwia ochronę majątku przedsiębiorcy, jest fundacja interesu prywatnego. Co do zasady, w Polsce fundacje mogą być zakładane tylko w celu prowadzenia działalności o charakterze społecznym. Jednak w określonych państwach, na przykład w Panamie czy Księstwie Lichtensteinu, taka działalność może służyć zabezpieczeniu majątku prywatnego.

Tego typu fundacja to osoba prawna, która ma na celu zarządzanie majątkiem przekazanym na rzecz fundacji przez fundatora w sposób przez niego określony i na korzyść konkretnej osoby bądź rodziny (tzw. beneficjentów fundacji). Fundator ma prawo określić, kto zarządza fundacją oraz kto i na jakich zasadach może być jej beneficjentem. Beneficjentami mogą być nie tylko wskazane przez fundatora podmioty, ale także on sam.

Skorzystanie z takiego rozwiązania daje przedsiębiorcy wiele korzyści. Po pierwsze, faktycznym właścicielem wniesionego majątku jest fundacja, która nie odpowiada za zobowiązania fundatora lub beneficjentów, ale beneficjenci zachowują uprawnienia do określonych przez fundatora świadczeń z majątku fundacji. Po drugie, informacje dotyczące funkcjonowania fundacji są ściśle chronione, co sprawia, że wierzyciele i kancelarie komornicze nie mają możliwości pozyskania informacji o zainwestowanych w ten sposób aktywach. Prowadzenie fundacji umożliwia także sprawny i jednolity proces decyzyjny, także w przypadku rosnącej liczby spadkobierców, jedynym organem decyzyjnym jest bowiem rada fundacji.

Szwajcarskie polisy ubezpieczeniowe

Interesującą formę ochrony majątku mogą stanowić także szwajcarskie polisy ubezpieczeniowe – tzw. annuitety. Zapewniają one uposażonemu regularne wypłaty świadczeń pieniężnych przez określony czas w zamian za płatną z góry sumę pieniędzy. Wysokość świadczenia może być stała bądź uzależniona od wysokości zysków z dokonywanych inwestycji. Odpowiednio skonstruowana polisa annuitetowa umożliwia całkowitą ochronę środków przed roszczeniami wierzycieli.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA