REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chronić majątek firmy przed wierzycielami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak chronić majątek firmy przed wierzycielami/ fot. Fotolia
Jak chronić majątek firmy przed wierzycielami/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie firmy oznacza nieustanną pracę w celu niezagrożonego prosperowania na rynku. Wielokrotnie w celu uniknięcia upadłości, przedsiębiorcy inwestują w swoje firmy dorobek całego życia i często wszystkie swoje oszczędności. Polski system prawny w głównej mierze zakłada jednak pierwszeństwo ochrony samych wierzycieli przed niewypłacalnymi dłużnikami i w tym celu przewiduje wiele możliwości skutecznego zabezpieczenia ich interesów. W jaki sposób przedsiębiorcy mogą zabezpieczyć siebie oraz firmę przed utratą majątku?

Odpowiednie instytucje prawne w postaci choćby weksli, postanowień umownych czy gwarancji bankowych chronią wierzycieli przed niepewnymi kontrahentami. Czy w odwrotnej sytuacji, przedsiębiorcy dotknięci problemami finansowymi są zupełnie pozbawieni ochrony przed wierzycielami? Otóż nie. Istnieją bowiem odpowiednie instytucje prawne chroniące również samych dłużników, których zastosowanie może skutecznie ochronić majątek ich, jak również prowadzonej przez nich firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Powództwo przeciwegzekucyjne i skarga na komornika

W pierwszej kolejności wskazać należy na przepisy prawne, które umożliwiają ochronę przed egzekucją w trakcie trwającego już postępowania. Chodzi mianowicie o powództwo przeciwegzekucyjne oraz skargę na komornika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 840–843 ustawy z dnia z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2016 r., poz. 1822) powództwo przeciwegzekucyjne może zostać wytoczone przed sądem jako powództwo o pozbawienie wykonalności tytułu wykonawczego (przysługuje tylko dłużnikowi) oraz o zwolnienie spod egzekucji (dla osób trzecich). Na mocy powyższego, dłużnik w pierwszym wypadku powinien kwestionować zdarzenia, na których oparto klauzulę wykonalności czy podnosić przejście długu na inną osobę. W drugim przypadku osoba trzecia w pozwie wskazuje zajęty przedmiot, żądając zwolnienia od egzekucji.

Skarga na czynności komornika może zostać z kolei wniesiona przez dłużnika, wierzyciela czy osobę trzecią. Dotyczy ona naruszenia praw wyżej określonych podmiotów przez działanie lub zaniechanie działań komornika. Wspomnieć należy, że komornik prowadząc postępowanie musi pozostawić przedsiębiorcy środki finansowe umożliwiające mu utrzymanie się przez dwa tygodnie. Co więcej, komornik nie może zalegającemu z zapłatami przedsiębiorcy odebrać rzeczy niezbędnych do życia.

Powyższe przykłady odnoszą się jedynie do przewidzianych przepisami prawa możliwości w sytuacji rozpoczętej już przez komornika egzekucji. Warto jest jednak wskazać na rozwiązania, które skutecznie ochronią majątek przedsiębiorcy przed komornikiem jeszcze przed rozpoczęciem przez niego jakichkolwiek działań.

Spółka kapitałowa bezpieczną opcją działalności

Założenie spółki kapitałowej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej stanowi jedno z najpowszechniejszych rozwiązań mających na celu zabezpieczanie majątku przedsiębiorcy w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Wiele podmiotów chcących realizować swoje plany biznesowe przy jednoczesnej ochronie majątku decyduje się na założenie właśnie takich rodzajów działalności.

Dzieje się tak z uwagi na przepisy prawa stanowiące, iż egzekucje zobowiązań spółek kapitałowych nie mogą być prowadzone z majątku prywatnego wspólników. W tym celu przedsiębiorcy chcący, aby komornik prowadził egzekucję jedynie z majątku ich spółki (bardzo często niewielkiego lub niewystarczającego), najczęściej decydują się na założenie jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej, w której obejmują wszystkie udziały albo akcje jako jedyny wspólnik.

Zagraniczne trusty

Przedsiębiorcy zainteresowani ulokowaniem aktywów przy jednoczesnym zabezpieczeniu i ochronie majątku czy optymalizacji podatkowej powinni rozważyć prowadzenie firmy w reżimie podatkowym tak zwanych rajów podatkowych. W zależności od wybranego kraju, instytucja trustu opiera się w swoim założeniu na umowie pomiędzy osobą, która chce przekazać swój majątek na określony cel (określany mianem: „donator”), a osobą, która będzie zarządzać środkami (dalej jako: „trustee”).

W przedmiotowej umowie strony określają sposób zarządzania majątkiem przy wykorzystaniu usług powierniczych. Jest to jedna z najbezpieczniejszych form ochrony swojego majątku zarówno prywatnego, jak i samego przedsiębiorstwa. Podkreślić należy, że założyciel trust przewidując zwrot majątku w określonym czasie zyskuje jednocześnie zapewnienie, że ściągnięcie z niego wierzytelności przez komornika będzie w większości wypadków niemożliwe, a na pewno będzie niezwykle trudne w związku z niską znajomością powyższych regulacji przez kancelarie komornicze w Polsce.

Zobacz także: Moja firma


Fundacje prywatne prowadzone za granicą

Coraz powszechniejszą formą ochrony majątku jest również zakładanie i funkcjonowanie przedsiębiorców w ramach prywatnych fundacji. W Polsce fundacje zakładane są w celu prowadzenia działalności o charakterze społecznym. Prowadzenie zarobkowej działalności gospodarczej w ramach fundacji w Polsce jest poza pewnymi wyjątkami niemożliwe.

Niemniej jednak, w określonych państwach taka działalność jest dopuszczalna przez przepisy obowiązującego tam prawa. Polega to na tym, że prywatna fundacja zarządza środkami finansowymi członków fundacji wyłącznie na ich korzyść. Działa to poniekąd jak sprawna spółka czy dobrze zorganizowana pod względem ekonomicznym korporacja. Państwa, w których istnieje możliwość założenia prywatnej fundacji w celu utrzymania jak największego zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów decydują, iż informacje o funkcjonowaniu przedmiotowych fundacji są ściśle chronione. Do założenia takiego podmiotu wystarcza zatem jedynie zalegalizowanie fundacji u miejscowego notariusza przy jednoczesnym braku urzędowych procedur. To powoduje, że wiedzę na temat majątku zagranicznych inwestorów posiada nieliczna grupa podmiotów, włączając w to jedynie banki, które prowadzą rachunki dla realizowania bieżącej płynności finansowej. Lokując środki finansowe w prywatnych fundacjach, dłużne przedsiębiorstwa zyskują ochronę przed wierzycielami i kancelariami komorniczymi, które nie mają możliwości pozyskania informacji o tak zainwestowanych aktywach, jak również fizycznej możliwości ściągnięcia długu.

Ochrona majątku nie jest niczym złym

Przepisy obowiązującego prawa nie zakazują przedsiębiorcom ochrony ich majątku. Wskazać należy, że tylko doświadczenie wykwalifikowanego prawnika gwarantuje zastosowanie najlepszej techniki ochrony majątku przed roszczeniami wierzycieli, jak również kancelarii komorniczych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W zależności od profilu działalności i branży, w której działa dany przedsiębiorca, posiadanego majątku, a także innych czynników, zakres rekomendowanych rozwiązań jest zróżnicowany i indywidualnie dopasowywany do potrzeb przedsiębiorstwa.

Za pomocą zagranicznych wehikułów korporacyjnych można przeprowadzić proces założenia fundacji prywatnej, powołanie trustu bądź wykupienia polisy annuitetowej w celu najlepszej ochrony majątku firmy.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA