REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chronić majątek firmy przed wierzycielami

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak chronić majątek firmy przed wierzycielami/ fot. Fotolia
Jak chronić majątek firmy przed wierzycielami/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie firmy oznacza nieustanną pracę w celu niezagrożonego prosperowania na rynku. Wielokrotnie w celu uniknięcia upadłości, przedsiębiorcy inwestują w swoje firmy dorobek całego życia i często wszystkie swoje oszczędności. Polski system prawny w głównej mierze zakłada jednak pierwszeństwo ochrony samych wierzycieli przed niewypłacalnymi dłużnikami i w tym celu przewiduje wiele możliwości skutecznego zabezpieczenia ich interesów. W jaki sposób przedsiębiorcy mogą zabezpieczyć siebie oraz firmę przed utratą majątku?

Odpowiednie instytucje prawne w postaci choćby weksli, postanowień umownych czy gwarancji bankowych chronią wierzycieli przed niepewnymi kontrahentami. Czy w odwrotnej sytuacji, przedsiębiorcy dotknięci problemami finansowymi są zupełnie pozbawieni ochrony przed wierzycielami? Otóż nie. Istnieją bowiem odpowiednie instytucje prawne chroniące również samych dłużników, których zastosowanie może skutecznie ochronić majątek ich, jak również prowadzonej przez nich firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Powództwo przeciwegzekucyjne i skarga na komornika

W pierwszej kolejności wskazać należy na przepisy prawne, które umożliwiają ochronę przed egzekucją w trakcie trwającego już postępowania. Chodzi mianowicie o powództwo przeciwegzekucyjne oraz skargę na komornika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 840–843 ustawy z dnia z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2016 r., poz. 1822) powództwo przeciwegzekucyjne może zostać wytoczone przed sądem jako powództwo o pozbawienie wykonalności tytułu wykonawczego (przysługuje tylko dłużnikowi) oraz o zwolnienie spod egzekucji (dla osób trzecich). Na mocy powyższego, dłużnik w pierwszym wypadku powinien kwestionować zdarzenia, na których oparto klauzulę wykonalności czy podnosić przejście długu na inną osobę. W drugim przypadku osoba trzecia w pozwie wskazuje zajęty przedmiot, żądając zwolnienia od egzekucji.

Skarga na czynności komornika może zostać z kolei wniesiona przez dłużnika, wierzyciela czy osobę trzecią. Dotyczy ona naruszenia praw wyżej określonych podmiotów przez działanie lub zaniechanie działań komornika. Wspomnieć należy, że komornik prowadząc postępowanie musi pozostawić przedsiębiorcy środki finansowe umożliwiające mu utrzymanie się przez dwa tygodnie. Co więcej, komornik nie może zalegającemu z zapłatami przedsiębiorcy odebrać rzeczy niezbędnych do życia.

Powyższe przykłady odnoszą się jedynie do przewidzianych przepisami prawa możliwości w sytuacji rozpoczętej już przez komornika egzekucji. Warto jest jednak wskazać na rozwiązania, które skutecznie ochronią majątek przedsiębiorcy przed komornikiem jeszcze przed rozpoczęciem przez niego jakichkolwiek działań.

Spółka kapitałowa bezpieczną opcją działalności

Założenie spółki kapitałowej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej stanowi jedno z najpowszechniejszych rozwiązań mających na celu zabezpieczanie majątku przedsiębiorcy w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Wiele podmiotów chcących realizować swoje plany biznesowe przy jednoczesnej ochronie majątku decyduje się na założenie właśnie takich rodzajów działalności.

Dzieje się tak z uwagi na przepisy prawa stanowiące, iż egzekucje zobowiązań spółek kapitałowych nie mogą być prowadzone z majątku prywatnego wspólników. W tym celu przedsiębiorcy chcący, aby komornik prowadził egzekucję jedynie z majątku ich spółki (bardzo często niewielkiego lub niewystarczającego), najczęściej decydują się na założenie jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej, w której obejmują wszystkie udziały albo akcje jako jedyny wspólnik.

Zagraniczne trusty

Przedsiębiorcy zainteresowani ulokowaniem aktywów przy jednoczesnym zabezpieczeniu i ochronie majątku czy optymalizacji podatkowej powinni rozważyć prowadzenie firmy w reżimie podatkowym tak zwanych rajów podatkowych. W zależności od wybranego kraju, instytucja trustu opiera się w swoim założeniu na umowie pomiędzy osobą, która chce przekazać swój majątek na określony cel (określany mianem: „donator”), a osobą, która będzie zarządzać środkami (dalej jako: „trustee”).

W przedmiotowej umowie strony określają sposób zarządzania majątkiem przy wykorzystaniu usług powierniczych. Jest to jedna z najbezpieczniejszych form ochrony swojego majątku zarówno prywatnego, jak i samego przedsiębiorstwa. Podkreślić należy, że założyciel trust przewidując zwrot majątku w określonym czasie zyskuje jednocześnie zapewnienie, że ściągnięcie z niego wierzytelności przez komornika będzie w większości wypadków niemożliwe, a na pewno będzie niezwykle trudne w związku z niską znajomością powyższych regulacji przez kancelarie komornicze w Polsce.

Zobacz także: Moja firma


Fundacje prywatne prowadzone za granicą

Coraz powszechniejszą formą ochrony majątku jest również zakładanie i funkcjonowanie przedsiębiorców w ramach prywatnych fundacji. W Polsce fundacje zakładane są w celu prowadzenia działalności o charakterze społecznym. Prowadzenie zarobkowej działalności gospodarczej w ramach fundacji w Polsce jest poza pewnymi wyjątkami niemożliwe.

Niemniej jednak, w określonych państwach taka działalność jest dopuszczalna przez przepisy obowiązującego tam prawa. Polega to na tym, że prywatna fundacja zarządza środkami finansowymi członków fundacji wyłącznie na ich korzyść. Działa to poniekąd jak sprawna spółka czy dobrze zorganizowana pod względem ekonomicznym korporacja. Państwa, w których istnieje możliwość założenia prywatnej fundacji w celu utrzymania jak największego zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów decydują, iż informacje o funkcjonowaniu przedmiotowych fundacji są ściśle chronione. Do założenia takiego podmiotu wystarcza zatem jedynie zalegalizowanie fundacji u miejscowego notariusza przy jednoczesnym braku urzędowych procedur. To powoduje, że wiedzę na temat majątku zagranicznych inwestorów posiada nieliczna grupa podmiotów, włączając w to jedynie banki, które prowadzą rachunki dla realizowania bieżącej płynności finansowej. Lokując środki finansowe w prywatnych fundacjach, dłużne przedsiębiorstwa zyskują ochronę przed wierzycielami i kancelariami komorniczymi, które nie mają możliwości pozyskania informacji o tak zainwestowanych aktywach, jak również fizycznej możliwości ściągnięcia długu.

Ochrona majątku nie jest niczym złym

Przepisy obowiązującego prawa nie zakazują przedsiębiorcom ochrony ich majątku. Wskazać należy, że tylko doświadczenie wykwalifikowanego prawnika gwarantuje zastosowanie najlepszej techniki ochrony majątku przed roszczeniami wierzycieli, jak również kancelarii komorniczych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W zależności od profilu działalności i branży, w której działa dany przedsiębiorca, posiadanego majątku, a także innych czynników, zakres rekomendowanych rozwiązań jest zróżnicowany i indywidualnie dopasowywany do potrzeb przedsiębiorstwa.

Za pomocą zagranicznych wehikułów korporacyjnych można przeprowadzić proces założenia fundacji prywatnej, powołanie trustu bądź wykupienia polisy annuitetowej w celu najlepszej ochrony majątku firmy.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA