REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wierzyciele nie stosują nowego prawa restrukturyzacyjnego

Wierzyciele ignorują nową ustawę restrukturyzacyjną/ Fot. Fotolia
Wierzyciele ignorują nową ustawę restrukturyzacyjną/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po zmianie przepisów w zakresie restrukturyzacji, które weszły w życie w styczniu tego roku, podmioty bankowe i organy państwowe dostały nową możliwość odzyskiwania należności od zadłużonych przedsiębiorców. Wierzyciele mimo to wciąż wybierają stare rozwiązania, na czym tracą upadający przedsiębiorcy.

Zobacz: Ustawa z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak wskazują eksperci, wprowadzona na początku roku ustawa nie budzi większego zainteresowania wśród wierzycieli. Ignorują ją zarówno banki, urzędy skarbowe jak również ZUS-y. Wynika to z faktu, że nie mają potrzeby, ani też konieczności stosowania nowych przepisów. Tracą na tym podmioty gospodarcze, które znajdują się w trudnej sytuacji finansowej i mogłyby skorzystać na wdrożeniu postępowania restrukturyzacyjnego.

– Banki nie muszą być zainteresowane nową ustawą restrukturyzacyjną, gdyż najczęściej posiadają zabezpieczenia rzeczowe swoich wierzytelności, takie jak hipoteka czy zastaw. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, nie mają więc żadnego obowiązku, by uczestniczyć w postępowaniach tego typu. Nie jest dla nich istotne, czy firma będąca w kłopotach zawrze ugody ze swoimi wierzycielami, ponieważ nawet jeżeli tego nie zrobi, to bank zawsze ma pewność, że odzyska swoje pieniądze, mówi Wojciech Piłat z kancelarii Piłat i Partnerzy.

Nowe prawo restrukturyzacyjne - pierwsze doświadczenia i uwagi

REKLAMA

Ekspert dodaje, że w interesie banków w ogóle nie leży skuteczne prowadzenie postępowań restrukturyzacyjnych wobec dłużników. Stosowne zabezpieczenia gwarantują im, że zadłużone przedsiębiorstwa zapłacą należne kwoty, nawet w przypadku problemów pieniężnych. Ponadto instytucje finansowe, podobnie jak firmy, nie zawsze też dysponują wystarczającą wiedzą na temat korzystania z nowej ustawy. Teoretycznie, podmioty bankowe mogą rekomendować przedsiębiorcom, by ci wszczynali odpowiednie działania, ale nie jest to praktykowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Organy państwowe, takie jak Urząd Skarbowy lub ZUS, również nie są zainteresowane nową ustawą. Decyzję o ich uczestniczeniu w restrukturyzacji wierzytelności zawsze podejmuje konkretny urzędnik, co wiąże się z przyjęciem przez niego ciężaru odpowiedzialności za jej podjęcie. W polskich realiach postrzegane jest to jako problem, który należy ominąć. Lęk budzi postawa przełożonych, którzy mogą odnieść się negatywnie do oceny szeregowego urzędnika, co wpłynie np. na rozwój jego kariery,  ocenia warszawski adwokat.

Obawa przed podjęciem decyzji jest kluczowym dylematem, przed którym stają urzędnicy. Według Wojciecha Piłata, boją się oni pociągnięcia do odpowiedzialności przez przełożonych i nie podejmują żadnych działań, albo odwlekają wydawanie decyzji w czasie. Podobnie jak bankierzy, pracownicy US i ZUS wybierają więc znane i stosowane przez lata rozwiązania. Przeważnie, co najwyżej, rozpatrują pozytywnie prośby przedsiębiorców o rozłożenie ich długu na raty. Niestety, tak asekuracyjnie prowadzone działanie sprawia, że restrukturyzacja nie może być przeprowadzona skutecznie.

Polecamy: Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

– W mojej ocenie z rozwiązań nowej ustawy najchętniej będą korzystać wierzyciele prywatno-prawni. Mogą być chętni do udzielania tej formy pomocy firmom znajdującym się w trudnych sytuacjach finansowych, jeśli, w ich ocenie, przedsiębiorstwa mają możliwości wygenerowania takich sum pieniędzy, by wystarczyło przynajmniej na spłaty drobnych części długów. Ich przychylność do próśb o restrukturyzacje wynikać będzie przede wszystkim z braku posiadania odpowiednich zabezpieczeń rzeczowych, zauważa Piłat.


Polskie firmy mają na ogół jednego, dominującego wierzyciela oraz kilku mniejszych. Najważniejszy z nich posiada zazwyczaj zabezpieczenie rzeczowe i to od zawartego z nim ewentualnie porozumienia zależy powodzenie restrukturyzacji. Co podkreśla ekspert, jeśli uprzywilejowany wierzyciel nie będzie zmotywowany przez ustawodawcę do zgody na przeprowadzenie restrukturyzacji, to w ogóle do niej nie dojdzie.

– Duży wpływ na funkcjonowanie ustawy prawo restrukturyzacyjne może mieć kwestia odpowiedniego usytuowania wierzycieli, którzy posiadają zabezpieczenia rzeczowe. Z punktu widzenia banków, przeprowadzenie restrukturyzacji nie zawsze leży w ich interesie, dlatego bez odpowiednich zapisów prawnych, przekonanie ich, by aktywnie włączyli się do postępowania jest niezwykle trudne, podsumowuje specjalista z kancelarii Piłat i Partnerzy.

Zmiany w prawie upadłościowym i naprawczym od 2016 roku

Bez prawnego zmotywowania wierzycieli zabezpieczonych rzeczowo do wzięcia udziału w restrukturyzacji, ustawa będzie najprawdopodobniej stosowana stosunkowo rzadko. Ponadto, wśród pracowników banków, urzędów US i ZUS, jak i samych przedsiębiorców powinna zostać przeprowadzona kampania informacyjna, by zwiększyć świadomość związaną z wprowadzeniem nowych przepisów. Być może pozwoliłoby to na wzrost liczby postępowań nowego typu.

Źródło: MondayNews

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA