REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo restrukturyzacyjne pozwala na uniknięcie upadłości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Prawo restrukturyzacyjne otwiera nowe możliwości przed firmami zagrożonymi upadłością/ Fot. Fotolia
Prawo restrukturyzacyjne otwiera nowe możliwości przed firmami zagrożonymi upadłością/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe prawo restrukturyzacyjne, obowiązujące od początku tego roku, wprowadziło szereg rozwiązań pozwalających uniknąć upadłości. Obecnie przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej mogą korzystać z dużo łatwiejszej i szybszej procedury restrukturyzacyjnej. Mimo tego, że nowe prawo restrukturyzacyjne obowiązuje dopiero od początku roku, już wpłynęły pierwsze wnioski o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego.

Nowe możliwości przed firmami zagrożonymi upadłością

Nie wiemy jeszcze, czy wprowadzenie nowego prawa zmniejszy, czy zwiększy liczbę upadłości. Choć bowiem w Polsce upadłość ogłasza tylko około 700-900 firm rocznie, co jest rekordowo niską liczbą w stosunku do innych krajów Europy, niewielka liczba upadłości wskazuje raczej na problemy w stosowaniu obecnych regulacji, niż na wyjątkowo dobrą kondycję polskich przedsiębiorstw. Według danych Coface, tylko 17,6% złożonych wniosków kończy się upadłością, z których mniej niż 3% stanowiły upadłości układowe. Oznacza to, że w przypadku ponad 80% firm, ich majątek był niewystarczający do pokrycia kosztów postępowania upadłościowego, nie mówiąc o zaspokojeniu wierzycieli. Powyższa statystyka pokazuje, że dotychczasowe przepisy w praktyce nie spełniały swojej funkcji.

REKLAMA

REKLAMA

W oparciu o Ranking Doing Business 2016, porównując Polskę z krajami, które mają najskuteczniejsze procedury upadłościowe, postępowanie trwa u nas 2-3 razy dłużej, a koszty postępowania są 2-3 razy wyższe, natomiast wskaźnik odzyskania wierzytelności wynosi 58,3%, podczas gdy w innych krajach waha się między 80 a 90%.  

Upadłość przedsiębiorcy po 1 stycznia 2016 r.

- Zmiany w obszarze prawa restrukturyzacyjnego, które obserwujemy obecnie na świecie, zmierzają do tego, by odpowiednio wcześnie zareagować w przypadku pojawienia się problemów z płynnością i zachować przedsiębiorstwo, jako działającą całość. W całym procesie coraz bardziej aktywną rolę odgrywają wierzyciele, którzy często inicjują postępowanie. Natomiast prowadzenie i rozstrzyganie restrukturyzacji oraz upadłości powierzone jest wyspecjalizowanym podmiotom – mówi Magdalena Kasiarz-Lewandowska, adwokat w Kancelarii Prawnej EY Law.

REKLAMA

Łatwiej o porozumienie z wierzycielami

Od początku roku w Polsce obowiązuje nowe prawo restrukturyzacyjne, które wprowadza szereg rozwiązań dla przedsiębiorców, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej. Daje ono szansę na uniknięcie upadłości poprzez restrukturyzację spółki, umożliwia prowadzenia bieżącej działalności, w tym startowanie w przetargach, a także nie obciąża przedsiębiorstwa nadmiernymi kosztami. – Nowe prawo przewiduje większe zaangażowanie w proces restrukturyzacji tak zarządów oraz właścicieli, jak i wierzycieli, poprzez kontrolowanie i nadzorowanie procesu restrukturyzacji, a także podejmowanie decyzji o kształcie i przyjęciu układu. Nowe prawo wprowadza także instytucje doradcy restrukturyzacyjnego, który pomoże firmie w przygotowaniu i wdrożeniu planu naprawczego – tłumaczy Magdalena Kasiarz-Lewandowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dłużnik w procesie upadłości (restrukturyzacji) firmy. Jak się bronić przed ostatecznym bankructwem?

Ustawa restrukturyzacyjna przewiduje cztery rodzaje postępowań: o zatwierdzenie układu, przyspieszone układowe, układowe i sanacyjne. – Typ postępowania zależy od tego, w jakiej sytuacji znajduje się przedsiębiorca, z jakimi wyzwaniami się mierzy, jakie planuje działania restrukturyzacyjne, ale również od wartości jego spornego zadłużenia, liczby wierzycieli i ich skłonności do wypracowania kompromisu. Proces może trwać od 2 tygodni do kilku, kilkunastu miesięcy. To znacznie krócej niż w dotychczas prowadzonych postępowaniach upadłościowych – tłumaczy Jarosław Brzozowski, Dyrektor w Dziale Doradztwa Transakcyjnego EY.

grafika.jpg 


- Efektem takiego porozumienia może być odroczenie terminu płatności, rozłożenie spłaty na więcej rat, zmniejszenie wysokości zadłużenia czy zamiana długu na kapitał. Nowe prawo otwiera przed przedsiębiorcami całe spektrum możliwości, które pozwalają firmie wyjść na prostą, mimo czasowych problemów z płynnością. Żeby jednak tak się stało, przedsiębiorca musi mieć jednak przede wszystkim plan, w którym wykaże, że ma realny pomysł na dalszą działalność – mówi Magdalena Kasiarz-Lewandowska. Wniosek restrukturyzacyjny składa się do sądu gospodarczego upadłościowego. Od 2018 roku będzie także możliwe składanie dokumentów drogą elektroniczną.

Korzyści i ryzyko

Prawo restrukturyzacyjne daje nowe korzyści akcjonariuszom, zarządowi i wierzycielom. Wszystkie grupy mogą skorzystać na tym, że firma przetrwa, co oznacza perspektywę odzyskania inwestycji. - Wierzyciele niezabezpieczeni na majątku przedsiębiorstwa zyskali wpływ na treść i przyjęcie planu oraz propozycji układowych oraz kontrolę nad ich wykonaniem. Z kolei zarząd otrzymał wsparcie ze strony profesjonalnego doradcy, na którego przeniesiona została też część odpowiedzialności – wyjaśnia Jarosław Brzozowski. Nowe rozwiązania wiążą się też z ryzykiem dla poszczególnych grup – od utraty kontroli nad firmą przez właścicieli czy zarząd, po przegłosowanie na zgromadzeniu wierzycieli i objęcie wierzyciela układem, z którego rozwiązaniami się nie zgadza. To, co może budzić obawy przedsiębiorców, to bardzo krótkie terminy na przygotowanie planu restrukturyzacyjnego. Oznacza to, że na nowym prawie skorzystają ci przedsiębiorcy, którzy będą opracowywać plany biznesowe i na bieżąco monitorować sytuację przedsiębiorstwa i otoczenia biznesowego, tak, aby móc zareagować, gdy tylko pojawią się problemy. Bieżącej oceny ryzyka i przygotowywania raportów o sytuacji finansowej mogą oczekiwać też banki, które muszą opracować nowe podejście do szacowania ryzyka kredytowego.

Źródło: EY

Prawo restrukturyzacyjne a egzekucje komornicze

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA