REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości

Kancelaria Prawna GHMW – Hulist, Prawdzic Łaszcz – Radcowie Prawni spółka partnerska
Kancelaria świadczy kompleksowe usługi prawne związane z bieżącą obsługą przedsiębiorców (głównie spółek handlowych).
Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości
Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 roku weszła w życie ustawa z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2015 r. poz. 978), która wprowadziła wiele zmian do dotychczasowych regulacji. Wprowadzone zostały m.in. nieznane do tej pory postępowania restrukturyzacyjne. Restrukturyzacje mają być obecnie prowadzone w następujących postępowaniach: o zatwierdzeniu układu, przyspieszonym postępowaniu układowym, postępowaniu układowym oraz postępowaniu sanacyjnym.

Zobacz: Upadłość przedsiębiorcy po 1 stycznia 2016 r.

Autopromocja

Celem ułatwienia prowadzonych postępowań oraz wypełnienia obowiązków nałożonych przez unijne regulacje prawne w zakresie tworzenia Krajowych Internetowych Rejestrów Upadłości, ustawodawca wprowadził w prawie restrukturyzacyjnym tak zwany Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości w skrócie określany jako CRRU (art. 5 Ustawy). Serwisy upadłości mają być połączone za pomocą unijnego portalu, aby w ten sposób umożliwić uzyskanie informacji o postępowaniach upadłościowych toczących się w całej Unii Europejskiej.

Ustawa z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne

W Polsce CRRU będzie obowiązywał i funkcjonował od 1 lutego 2018 roku.

Zgodnie z ww. regulacjami rejestr ma realizować funkcję: rejestru, informacyjną, komunikacyjną oraz portalu orzeczniczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcja rejestrubędzie to rejestr postępowań objętych regulacją (postępowania restrukturyzacyjne, upadłościowe, postępowanie o uznanie zagranicznego orzeczenia o ogłoszeniu upadłości oraz wtórnego postępowania upadłościowego, postępowanie w przedmiocie orzeczeń zakazu prowadzenia działalności gospodarczej). Dane z tego rejestru będą dostępne dla uczestników postępowań.

Prawo restrukturyzacyjne a egzekucje komornicze

Funkcja informacyjna - w części informacyjnej CRRU będzie pełnił rolę publikatora wszystkich danych, które podlegają obwieszczeniu w ramach postępowań objętych regulacją oraz o orzeczonych w tych postępowaniach zakazach prowadzenia działalności gospodarczej. Wskazana funkcjonalność zastąpi obwieszczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz w prasie lokalnej lub o zasięgu krajowym, przyjęte w obecnie obowiązującym modelu postępowań upadłościowych i naprawczych. Ponadto w części informacyjnej będą udostępniane akty prawne, formularze i wzory pism procesowych, lista sądów upadłościowych i restrukturyzacyjnych oraz lista osób posiadających licencje doradcy restrukturyzacyjnego.

Funkcja komunikacyjna - w części komunikacyjnej CRRU będzie służył wymianie pism procesowych i dokumentów między organami a uczestnikami postępowania. Założeniem jest, że komunikacja będzie bezpośrednia, czyli pisma wprowadzone do systemu przez uprawnionego uczestnika stają się natychmiast widoczne dla pozostałych uczestników a jednocześnie odnotowane jako złożone, zaś u nadawcy powinno generować się potwierdzenie złożenia pisma - w formie nadającego się do wydruku egzemplarza (kopia z potwierdzeniem).

Funkcja portalu orzeczniczego – natomiast portal orzeczniczy ma umożliwić przygotowywanie projektów orzeczeń wydawanych przez sąd restrukturyzacyjny, upadłościowy, sędziego-komisarza z wykorzystaniem wzorów zamieszczonych na portalu.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)


Zgodnie z przepisami szczegółowymi zamieszczeniu w CRRiU będą podlegały następujące dokumenty:

1) plan restrukturyzacyjny - składany w postaci elektronicznej (art. 10 ust. 3);

2) sprawozdania, między innymi z czynności nadzorcy lub zarządcy, rachunkowe zarządcy, końcowe zarządcy (o których mowa w art. 31-33 (art. 34 ust. 2));

3) spis wierzytelności i spis wierzytelności spornych składany w postaci elektronicznej (art. 89 ust. 1);

4) spis inwentarza (art. 52 ust. 2);

5) uchwały rady wierzycieli (art. 136 ust. 1);

6) postanowienia albo zarządzenia zapadłe w postępowaniu restrukturyzacyjnym (art. 197 ust. 3) - postanowienia te są dostępne dla uczestników postępowania.

Nowe prawo restrukturyzacyjne od 1 stycznia 2016 r. - czy uratuje więcej firm?

Obecnie ww. informacje ukazują się w prasie lokalnej czy w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, co utrudnia dostęp do nich osobom zainteresowanym i wydłuża procedury. Wprowadzenie rejestru na pewno skróci obieg informacji oraz pozwoli np. przedsiębiorcy na sprawdzenie potencjalnego kontrahenta w zakresie toczących się postępowań restrukturyzacyjnych czy złożonych wniosków. Ponadto zmiana doręczania postanowień sądu wpłynie również na skrócenie czasokresu postępowania oraz obniżenie kosztów jego prowadzenia.

Autor: Angelika Tomeczko, aplikant radcowski

Źródło: Kancelaria GACH, HULIST, MIZIŃSKA, WAWER – adwokaci i radcowie prawni sp. p.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie projektu CPK to zły sygnał także dla mniejszych firm

„Zawieszenie” projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego to zły sygnał również dla mniejszych firm. Czy małe firmy mogą mieć kłopoty przez zawieszenie projektu CPK? Firma zaangażowana w projekt CPK raczej nie dostanie kredytu.

3 czerwca 2024 r. upływa termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Do 3 czerwca 2024 r. przedsiębiorcy mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za ubiegły rok. Jakie są skutki nie zrobienia tego w terminie, co się stanie z nadpłatą?

Zmiana wzoru i miejsc naklejania znaków akcyzy na wyroby winiarskie [KOMENTARZ]

Komentarz prezes Magdaleny Zielińskiej Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa.

Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r.

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

REKLAMA