REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej - prawa i obowiązki przedsiębiorcy

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Zawieszenie działalności gospodarczej - prawa i obowiązki przedsiębiorcy
Zawieszenie działalności gospodarczej - prawa i obowiązki przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

W okresie zawieszenia działalności gospodarczej niektóre obowiązki związane z prowadzeniem księgowości przedsiębiorstwa mogą zostać zawieszone. Zawieszenie działalności nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku sporządzenia remanentu, zamknięcia księgi i ustalenia dochodu. Nie zwalnia także z obowiązku prowadzenia ewidencji przychodu. Za okres zawieszenia, co do zasady, nie musi składać deklaracji ZUS lub VAT.

Podczas zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może prowadzić działalności gospodarczej oraz uzyskiwać z tego tytułu przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przychody

Do przychodów z działalności gospodarczej mogą zostać zakwalifikowane usługi wykonywane w ramach umów zlecenia i o dzieło, które wchodzą w zakres usług świadczonych w ramach zawieszonej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca może jednak wykonywać tego rodzaju usługi w ramach umowy o pracę.

Przedsiębiorca może przyjmować należności powstałe przed datą zawieszenia działalności, zbywać środki trwałe i wyposażenie (sprzedaż, darowizna, wycofanie z przedsiębiorstwa).

Ma również prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej np. otrzymywać odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych firmowych lub w ramach tzw. „moneyback”.

REKLAMA

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Wydatki

W okresie zawieszenia działalności nie należy dokonywać bieżących zakupów, które nie są niezbędne do utrzymania działalności i nie wynikają z podjętych wcześniej zobowiązań. Mowa tu w szczególności o wcześniejszych zobowiązaniach takich jak umowy leasingu, najmu, na usługi telekomunikacyjne i inne, których zakup jest niezbędny do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Dokonywanie bieżących zakupów, które nie są niezbędne dla istnienia firmy np. zakup towarów po okazyjnej cenie, reklamowanie usług firmy, spotkania z kontrahentami, etc. może zostać uznane za prowadzenie działalności.

Przedsiębiorca może opłacać wszelkie zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia działalności, niezależnie od rodzaju wydatku np. opłacić składki ZUS, spłacać kredyt firmowy, płacić dostawcom.

Sprawy sądowe, urzędowe i inne czynności

Przedsiębiorca może uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem, np. może wystąpić do sądu w związku z nieuregulowaniem przez nabywcę należności za usługi wykonywane przed okresem zawieszenia.

Może wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa, np. wystawić duplikat faktury na żądanie kontrahenta, zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego [OC auta wykorzystanego w firmie] lub dla danego rodzaju działalności, rozliczać podatek od nieruchomości, aktualizować swoje dane w urzędach w przypadku zmiany. Może także składać deklaracje VAT celem odliczenia podatku VAT od faktur np. z leasingu, abonamentu telefonicznego.

W czasie zawieszenia przedsiębiorca może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Deklaracje oraz płatność podatku dochodowego/VAT

W okresie zawieszenia działalności, przedsiębiorca składa wszelkie deklaracje dotyczące okresu przed zawieszeniem. Za pełne okresy rozliczeniowe w czasie zawieszenia (miesiące, kwartały, lata) przedsiębiorca obowiązek składania niektórych deklaracji ulega zawieszeniu.

a. Deklaracje ZUS
Brak obowiązku składania, jeśli w danym okresie nie miała miejsca wypłata wynagrodzeń związanych z zatrudnianiem przed okresem zawieszenia.

b. Deklaracje VAT-7, VAT-7K, VAT-8
Brak obowiązku składania, jeśli w danym okresie przedsiębiorca nie musi wykazać obrotu/podatku lub skorygować podatku naliczonego. Otrzymanie faktury korygującej do faktury, z której wcześniej odliczono podatek, dokonanie transakcji wewnątrzwspólnotowej, powstanie obowiązku podatkowego od sprzedaży przed zawieszeniem (np. otrzymanie zapłaty za usługi pośrednictwa finansowego), sprzedaż ŚT.

c. Deklaracje VAT-UE, VAT-27, VAT-9M
Zasady ogólne – brak obowiązku składania, jeśli nie wystąpiły transakcje wykazywane na tego typu deklaracjach.


d. Zeznania roczne
Zawieszenie działalności gospodarczej nie zwalnia przedsiębiorców ze sporządzania zeznania i rocznego rozliczenia podatku dochodowego.

e. Płatność zaliczki na podatek dochodowy i podatku VAT
Zaliczkę od dochodu powstałego w okresie zawieszenia (np. ze sprzedaży ŚT, osiągnięcia przychodów finansowych) opłaca się w terminie płatności dla pierwszego okresu po wznowieniu działalności. W przypadku gdy dojdzie do zamknięcia roku podatkowego, podatek wpłaca się na zasadach ogólnych tj. dokonuje rozliczenia wszystkich źródeł dochodów i jeśli w rozliczeniu PIT-36, PIT-36L lub PIT-28 powstanie dodatkowa kwota do zapłaty – reguluje tą kwotę (nie zaliczkę) w terminie składania danego zeznania rocznego.

Termin płatności podatku VAT wynikającego ze złożonej deklaracji VAT za okres zawieszenia działalności gospodarczej nie ulega zmianie – 25 dzień po miesiącu lub kwartale, za który jest składana deklaracja.

Autor: Joanna Pindelska – BR ifirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA