REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing pracowniczy w działalności gospodarczej

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Outsourcing pracowniczy w działalności gospodarczej / Fot. Fotolia
Outsourcing pracowniczy w działalności gospodarczej / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kilka miesięcy temu ZUS wydał ostrzeżenie związane z możliwymi konsekwencjami wykorzystania outsourcingu pracowniczego w działalności gospodarczej. Powstające w ostatnim czasie, dość licznie, na polskim rynku firmy, proponują innym uczestnikom rynku przejęcie ich pracowników w ramach tzw. umowy outsourcingowej, oferując w zamian wiele korzyści, z realnymi oszczędnościami finansowymi na czele. Tyle oferta. A jak jest w rzeczywistości?

Urzędy skarbowe i ZUS prowadzą wiele postępowań związanych z zawarciem umów na świadczenie usług tzw. outsourcingu pracowniczego. Powodem tych działań jest pozorność funkcjonowania mechanizmu współpracy. Niektóre firmy bowiem, nie dokonywały faktycznego przejęcia pracowników od swoich klientów, a tym samym nie płaciły składek na ubezpieczenia społeczne od pracowników, ani zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Odroczenie, rozłożenie na raty lub umorzenie zaległych składek ZUS

W efekcie, to faktyczny pracodawca (a więc klient firmy outsourcingowej) pozostawał dłużnikiem urzędów skarbowych i ZUS. W konsekwencji to właśnie faktyczny pracodawca, będzie zobowiązany do uregulowania wszelkich wynikłych w tej sytuacji zobowiązań wraz z odsetkami.

Niby wszystko jest w porządku, ale…

W czasie wykonywania świadczeń wynikających z relacji biznesowych, dostawca (firma outsourcingowa) w ramach swojego wynagrodzenia zajmował się jedynie obsługą w zakresie dokumentacji płacowej i pracowniczej. Dokonywał również wypłat wynagrodzeń pracowniczych ze środków, które pochodziły z opłaty za usługi uiszczane na podstawie wcześniej wystawionej faktury. Nadal jednak, to po stronie faktycznego pracodawcy pozostawały pozostałe obowiązki wobec „przejmowanych” pracowników np. szkolenia i oceny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Dodatkowym smaczkiem jest fakt, że wszystkie firmy, które podejrzewa się o taki proceder, posiadały odpowiednie – wymagane do prowadzenia agencji zatrudnienia i pracy tymczasowej, certyfikaty. Legitymizowały się także licznymi nagrodami otrzymanymi za swoją działalność. Składane oferty outsourcingu pracowniczego zaś, były bardzo korzystne – zarówno pod kątem finansowym jak i operacyjnym. Dodatkowym atutem były dotacje Unijne na pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników, zagraniczny kapitał, wielotysięczne zatrudnienie oraz wiarygodna historia. Wszystko to usypiało czujność firm, które ochoczo decydowały się, więc skorzystać z proponowanych rozwiązań – wszak była to wręcz wymarzona dla polskich przedsiębiorców.

Konsekwencje

Jak już wyżej wskazano, umowy zawarte w taki sposób są obecnie przedmiotem trwającej w całej Polsce intensywnej kontroli prowadzonej przez inspektorów ZUS i US. Skala kontroli obejmuje blisko 500 małych i średnich firm na terenie całego kraju. Organy skarbowe kwestionują zapisy i wykonywanie umów głównie pod kątem nieuregulowanych składek ZUS oraz podatku dochodowego od wynagrodzeń. Ministerstwo Finansów potwierdza fakt kontroli, a z informacji przekazanych przez ZUS wynika, że z przestępczym procederem zetknęło się blisko 400 firm w całej Polsce.

ZUS od zleceń 2016 - zbieg umowy zlecenia z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów zapowiedziało współpracę pomiędzy organami dotyczącą ulg w spłacie tych zobowiązań. Jest to jednak marne pocieszenie dla przedsiębiorców, którzy dali się nabrać na pozorny outsourcing i pozostali z ogromnymi zobowiązaniami wobec US i ZUS. Ich łączny dług z tytułu niezapłaconych składek pracowniczych i nałożonych odsetek przekroczył 60 mln zł. Oznacza to, że wielu z nich może zniknąć z rynku, a pozostali będą sobie radzić restrukturyzacją, która może doprowadzić do zwolnień ok. 25 tys. zatrudnionych w tych firmach pracowników.

Autor: Skarbiec Corporate Services Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA