REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Outsourcing - fakty i mity
Outsourcing - fakty i mity

REKLAMA

REKLAMA

Mity narosłe przez lata wokół outsourcingu sprawiają, że polskie przedsiębiorstwa nierzadko na własne życzenie hamują swój rozwój rezygnując ze sprawdzonych rozwiązań. Obalamy trzy błędne przekonania na temat outsourcingu.

MIT 1. Outsourcing zwiększa ryzyko utraty kontroli

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy obawiają się, że powierzając część obowiązków zewnętrznym partnerom utracą kontrolę nad wydzielonymi procesami, a tym samym nad przedsiębiorstwem. Tymczasem w dzisiejszym, wymagającym elastyczności świecie, model zarządzania oparty na samotnych liderach to już przeszłość. Przede wszystkim globalizacja wymusiła na szefach firm konieczność nabycia umiejętności delegowania obowiązków, zwłaszcza tych pobocznych - administracyjnych, jak obsługa księgowa, czy kadrowo-płacowa. Bo to właśnie te procesy - choć pozornie nie decydują bezpośrednio o rozwoju firmy - niezoptymalizowane, mogą skutecznie go spowalniać. Czy powierzenie obszarów administracyjnych na zewnątrz może być ryzykowne? Oczywiście tak, ale w tym przypadku ryzyko generuje nie sama usługa outsourcingu, tylko nieodpowiedni dobór partnera. Stabilność, gwarancja bezpieczeństwa danych, ciągłości usługi oraz elastyczności w stosunku do zmieniających się potrzeb firmy to podstawa we współpracy z outsourcerem.

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

- Warto rozważać wsparcie zewnętrznego partnera zwłaszcza wtedy, gdy coraz częściej pojawiają się problemy z utrzymaniem ciągłości działania, spowodowane kłopotami organizacyjnymi, administracyjnymi, czy kadrowymi lub kiedy firma oczekuje dodatkowych korzyści, takich jak dostęp do wiedzy, doświadczenia oraz specjalistycznych rozwiązań w obszarach wspierających core business- wyjaśnia Alina Rudnicka-Acosta, Prezes Impel Business Solutions.

REKLAMA

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

MIT 2. Zbyt wysokie koszty

Takie przeświadczenie wynika często z faktu, że koszty usługi outsourcingu porównywane są jedynie z kosztami utrzymania wewnętrznego działu np. kadr, czy księgowości, sprowadzanymi do obciążeń związanych z wynagrodzeniami pracowników. To błąd. Rzeczywiste koszty samodzielnej obsługi procesów wspierających to również koszty przestrzeni biurowej, archiwizacji, utrzymania systemów informatycznych. To również potencjalne obciążenia i zagrożenia związane z absencją wewnętrznych specjalistów, koniecznością dostosowywania aplikacji informatycznych i wiedzy pracowników do często zmieniających się przepisów oraz ryzyka materializujące się podczas audytów różnych organów kontrolnych.

Według wewnętrznych analiz Impel Business Solutions, w przypadku firm, które nigdy wcześniej nie korzystały z outsourcingu, oszczędności mogą sięgać nawet 30%. Jednak dziś Klienci doceniają przede wszystkim fakt, że wydzielenie procesów wspierających do profesjonalnego dostawcy powoduje, że koszt związany z ich realizacją nie jest już stały, lecz uelastycznia się w stosunku do aktualnej sytuacji firmy. Płacimy więc za to, co potrzebne jest nam w danej chwili.

MIT 3. Tylko dla podmiotów o dużej skali działania

Czy outsourcing jest rozwiązaniem tylko dla "grubych ryb"? Nie, choć to właśnie duże przedsiębiorstwa jako pierwsze odkryły, że bez uwolnienia się od samodzielnego wykonywania części procesów nie będą rozwijały się tak szybko, jak mogą i chcą. Dobrze dobrany zakres usługi outsourcingu może stać się skutecznym narzędziem zarówno dla dużych przedsiębiorstw, dla małych i średnich firm rodzinnych odchudzających procesy w związku z planami sukcesji, ale również dla śmiałych start-upów, które potrzebują stabilnego partnera, który uwiarygadnia nowego gracza w oczach potencjalnych inwestorów.

- Start-up’y powinny rozważyć rozwiązania outsourcinge'owe, zapewniające szybki i skuteczny start oraz wsparcie organizacyjne, bo w dalszej perspektywie pomoże im w pozyskaniu kolejnych inwestorów - podsumowuje Grzegorz Kubaszewski, Dyrektor Sprzedaży ds. rynku publicznego Impel Business Solutions. - W przypadku firm rodzinnych kluczowe jest z kolei to, by w momencie przejęcia sterów przez mniej doświadczonego szefa, mógł on skupić się na najważniejszych obszarach, dzięki przekazaniu outsourcerowi zbędnych balastów.

Mieczysław Budzik, Dyrektor BPO

Grzegorz Kubaszewski, Dyrektor Sprzedaży ds. rynku publicznego

Katarzyna Międła , Z-ca Dyrektora ds. personalnych, Pełnomocnik Zarządu ds. zarządzania procesami i komunikacji

Impel Business Solutions

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA