REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo restrukturyzacyjne, czyli ochrona firmy przed upadłością

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Prawo restrukturyzacyjne, czyli ochrona firmy przed upadłością /shutterstock.com
Prawo restrukturyzacyjne, czyli ochrona firmy przed upadłością /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzona w styczniu 2016 r. ustawa Prawo restrukturyzacyjne w istotny sposób zapewnia ochronę przedsiębiorstwa przed upadłością. Po roku od wejścia w życie nowych regulacji warto prześledzić korzyści, które wynikają z dotychczas przeprowadzanych restrukturyzacji, a także odpowiedzieć na pytanie czy realizują one politykę nowej szansy w stosunku do firm z kłopotami finansowymi.

Polityka „nowej szansy”

Jako politykę „nowej szansy” określa się takie działania czy koncepcje, których celem gospodarczym państwa jest ochrona przedsiębiorców, miejsc pracy oraz kapitału intelektualnego firmy. Jest to niezbędny element polityki gospodarczej, a w szczególności polityki przedsiębiorczości. Z dniem 1 stycznia 2016 roku zaczęły obowiązywać przepisy nowej ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2016 r., poz. 1574), której głównym założeniem jest właśnie umożliwienie przedsiębiorcom wykorzystanie dostępnych procedur i instrumentów prawnych na wyjście z kłopotów finansowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Realizacja polityki „nowej szansy” poprzez zapewnienie możliwości „nowego startu” przedsiębiorcom, których niepowodzenie przedsięwzięcia gospodarczego wynika z niekorzystnej zmiany warunków ekonomicznych to jedna z naczelnych korzyści, jaka dostrzegalna jest przez samych przedsiębiorców na gruncie realizowanego postępowania restrukturyzacyjnego.

Warto także wspomnieć, że jednym z głównych celów postawionych przed sprawnym funkcjonowaniem przepisów Prawa restrukturyzacyjnego było wsparcie działań naprawczych i pozostawienie tych podmiotów w obrocie gospodarczym, a nie wszczynanie postępowania mającego na celu ogłoszenie upadłości firmy. Co warte podkreślenia, Prawo restrukturyzacyjne ustanawia zasadę pierwszeństwa restrukturyzacji przed likwidacją. Oznacza to, iż w przypadku wystąpienia w przedsiębiorstwie kłopotów finansowych i decyzji o złożeniu wniosku restrukturyzacyjnego i wniosku o ogłoszenie upadłości sąd upadłościowy w pierwszej kolejności rozpozna wniosek restrukturyzacyjny. Jest to więc szansa na podjęcie próby ratowania przedsiębiorstwa przed całkowitą upadłością i stworzenie możliwości podjęcia działań naprawczych.

Szansa na łatwiejsze porozumienie się z wierzycielami

Na uwadze mieć należy, że praktyka międzynarodowa wskazuje, że poprawienie warunków skutecznej restrukturyzacji stanowi istotny element dla wzrostu i potencjału gospodarczego państwa. Także z uwagi na powyższe, ustawodawca założył zabezpieczenie zarówno interesów dłużnika jak i wierzyciela. Potwierdzają to liczne doświadczenia, które wskazują, że zachowanie funkcjonującego biznesu, a nie jego likwidacja jest również bardzo często ważniejsze dla samego wierzyciela.

REKLAMA

W ten sposób wierzyciel, który zaspokaja co prawda w sposób wolniejszy swoje roszczenia, otrzymuje pewien rodzaj gwarancji, iż uzyska zwrot środków finansowych od dotychczas przeżywającego problemy finansowe dłużnika. Dodatkowo zauważyć należy, że skuteczna restrukturyzacja jest szansą na zachowanie miejsc pracy i dalsze wypełnianie zobowiązań lub podpisanych kontraktów, których wykonanie często pozwoli na zachowanie płynności finansowej zarówno samemu wierzycielowi, jak i dłużnikowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy z tego rozumieć, iż ustawa Prawo restrukturyzacyjne od początku swojego obowiązywania dąży do zapewnienia przedsiębiorcom i ich kontrahentom skutecznego instrumentu do restrukturyzacji przy jednoczesnej maksymalizacji ochrony praw wierzycieli. Dotychczasowa praktyka jednoznacznie wykazuje, że kluczowy element nowych przepisów, a więc dodatkowe gwarancje poszanowania praw wierzycieli z jednoczesną ochroną dłużnych firm na każdym etapie postępowania restrukturyzacyjnego są respektowane w pełnym zakresie.

Perspektywa odzyskania aktywów inwestycji

Jak zostało to wyżej przedstawione, jednym z głównych celów, a także idących za tym korzyści obowiązywania przepisów ustawy Prawo restrukturyzacyjne jest założenie przez ustawodawcę, które postępowania restrukturyzacyjne odznaczają się gwarancją tego, iż nie mogą prowadzić do pozbawienia ochrony prawnej wierzycieli dłużnika. Oprócz jednak samego zabezpieczenia wierzyciela, warto skupić uwagę na kolejnych przywilejach, które odnoszą się do przedsiębiorców, których dotknęły mniejsze lub większe problemy finansowe.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne na gruncie obowiązujących przepisów umożliwia firmom prowadzenie bieżącej i czynnej działalności. Tym samym przedsiębiorstwa nie są pozbawiane (z wyjątkiem postępowania restrukturyzacyjnego sanacyjnego) możliwości zarządu własnego nad przedsiębiorstwem. W ten sposób przedsiębiorcy mają szansę zawarcia optymalnego układu przy niezakłóconym funkcjonowaniu firmy. Prawo restrukturyzacyjne ma również zapobiegać powstawaniu zatorów płatniczych, które mogą doprowadzić do zaburzenia płynności finansowej.


Oznacza to, że przedsiębiorstwa w żaden sposób nie są ograniczone składaniem ofert w przetargach czy podpisywaniem nowych kontraktów. To z kolei wpływa korzystnie na sytuację akcjonariuszy, zarządu czy wierzycieli, którzy korzystając na tym, że firma uchroniona zostanie przed upadłością, będą mogli w niedalekiej przyszłości odzyskać aktywa zainwestowane w dotychczasową działalność przedsiębiorstwa.

Dłużne firmy samodzielnie podejmą decyzje o rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego

Przeprowadzane postępowania restrukturyzacyjne mają na celu ochronę interesów samego dłużnika poprzez zachowanie przedsiębiorstwa i powstrzymanie likwidacji. W ten sposób zadłużone firmy zabezpieczane są przed zdecydowanymi działaniami wierzycieli (np. poprzez zgłoszenie wierzytelności do komornika) poprzez ustawową możliwość zawieszenia postępowań egzekucyjnych i możliwość uchylenia zajęć dokonanych w stosunku do majątku przedsiębiorstwa.

Co więcej, ustawodawca pozostawił samym przedsiębiorstwom i ich organom możliwość zainicjowania działań restrukturyzacyjnych, a także wybór właściwego w ich ocenie postępowania restrukturyzacyjnego w celu zawarcia układu z wierzycielami.  Jedyne ograniczenia w tym zakresie odnoszą się do wartości wierzytelności spornych w stosunku do ogólnej sumy wierzytelności.

W tym miejscu wskazać należy, że przepisy Prawa restrukturyzacyjnego wprowadzają cztery główne rodzaje postępowań, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy. Na podstawie obowiązujących przepisów restrukturyzację przeprowadza się w następujących postępowaniach restrukturyzacyjnych:

  1. postępowaniu o zatwierdzenie układu;
  2. przyspieszonym postępowaniu układowym;
  3. postępowaniu układowym;
  4. postępowaniu sanacyjnym.

W odniesieniu do zasadności zastosowania danego trybu restrukturyzacji powinna decydować każdorazowo aktualna kondycja finansowa, a także charakterystyka zaciągniętych zobowiązań.

Z uwagi jednak na złożoność prawną oraz indywidualizację każdego przypadku kłopotów finansowych w przedsiębiorstwie zaleca się doradztwo doświadczonego zespołu ekspertów związanych z praktyką w tym obszarze. Kancelaria dzięki wieloletniemu doświadczeniu w obsłudze prawnej Klientów posiada dużą wiedzę o zdarzeniach pociągających za sobą konsekwencje prawne i finansowe w przedsiębiorstwie.

Restrukturyzacja Raven Trade

W dniu 14 lutego 2017 roku, Kancelaria Prawna Skarbiec, działając w imieniu swojego Klienta firmy Raven Trade Sp. z o.o., uzyskała układ w postępowaniu restrukturyzacyjnym opiewającym na kwotę ponad 6 mln. zł.

To jeden z pierwszych tej wielkości układów w Polsce.

Jak podkreśla założyciel Kancelarii Prawnej Skarbiec mec. Robert Nogacki, podczas siedmiu miesięcy wielowątkowych i trudnych negocjacji, nie tylko wypracowaliśmy kompromis, który został pozytywnie zaakceptowany przez wierzycieli naszego Klienta, ale także uzyskaliśmy dla Raven Trade niezwykle korzystne warunki, dzięki którym przedsiębiorstwo ma olbrzymie szanse na skuteczną restrukturyzację.

W efekcie zawartego układu, Raven Trade Sp. z o.o. będzie miało możliwość spłaty wierzytelności publicznych w wysokości ok. 850 000,00 zł. na rzecz ZUS i US w 84 miesięcznych ratach z 8-mio miesięczną karencją. Dodatkowo, na 48 rat rozłożono także długi prywatne – wierzytelności wobec kontrahentów, w wysokości ok. 5 200 000,00 zł., które jednocześnie zostały zredukowane do 60 proc. i objęte 6-cio miesięczną karencją.

Tak korzystne warunki układu zapewnią firmie dalsze, nieprzerwane funkcjonowanie na rynku, gwarantując m.in. utrzymanie zatrudnienia na dotychczasowym poziomie w liczbie ok. 70 osób – 120 pełnych etatów.

Zawarty układ jest częścią wieloelementowego procesu restrukturyzacyjnego, prowadzonego przez dedykowany zespół Prawników Kancelarii Prawnej Skarbiec, pod kierownictwem mec. Roberta Nogackiego i mec. Błażeja Połcika. Na rzecz Klientów z podobnymi problemami, pracują na co dzień w Kancelarii specjaliści z zakresu prawa gospodarczego, podatkowego, cywilnego i karnego.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zobacz także: Moja firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA