REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo restrukturyzacyjne, czyli ochrona firmy przed upadłością

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Prawo restrukturyzacyjne, czyli ochrona firmy przed upadłością /shutterstock.com
Prawo restrukturyzacyjne, czyli ochrona firmy przed upadłością /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzona w styczniu 2016 r. ustawa Prawo restrukturyzacyjne w istotny sposób zapewnia ochronę przedsiębiorstwa przed upadłością. Po roku od wejścia w życie nowych regulacji warto prześledzić korzyści, które wynikają z dotychczas przeprowadzanych restrukturyzacji, a także odpowiedzieć na pytanie czy realizują one politykę nowej szansy w stosunku do firm z kłopotami finansowymi.

Polityka „nowej szansy”

REKLAMA

Jako politykę „nowej szansy” określa się takie działania czy koncepcje, których celem gospodarczym państwa jest ochrona przedsiębiorców, miejsc pracy oraz kapitału intelektualnego firmy. Jest to niezbędny element polityki gospodarczej, a w szczególności polityki przedsiębiorczości. Z dniem 1 stycznia 2016 roku zaczęły obowiązywać przepisy nowej ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2016 r., poz. 1574), której głównym założeniem jest właśnie umożliwienie przedsiębiorcom wykorzystanie dostępnych procedur i instrumentów prawnych na wyjście z kłopotów finansowych.

REKLAMA

Realizacja polityki „nowej szansy” poprzez zapewnienie możliwości „nowego startu” przedsiębiorcom, których niepowodzenie przedsięwzięcia gospodarczego wynika z niekorzystnej zmiany warunków ekonomicznych to jedna z naczelnych korzyści, jaka dostrzegalna jest przez samych przedsiębiorców na gruncie realizowanego postępowania restrukturyzacyjnego.

Warto także wspomnieć, że jednym z głównych celów postawionych przed sprawnym funkcjonowaniem przepisów Prawa restrukturyzacyjnego było wsparcie działań naprawczych i pozostawienie tych podmiotów w obrocie gospodarczym, a nie wszczynanie postępowania mającego na celu ogłoszenie upadłości firmy. Co warte podkreślenia, Prawo restrukturyzacyjne ustanawia zasadę pierwszeństwa restrukturyzacji przed likwidacją. Oznacza to, iż w przypadku wystąpienia w przedsiębiorstwie kłopotów finansowych i decyzji o złożeniu wniosku restrukturyzacyjnego i wniosku o ogłoszenie upadłości sąd upadłościowy w pierwszej kolejności rozpozna wniosek restrukturyzacyjny. Jest to więc szansa na podjęcie próby ratowania przedsiębiorstwa przed całkowitą upadłością i stworzenie możliwości podjęcia działań naprawczych.

Szansa na łatwiejsze porozumienie się z wierzycielami

REKLAMA

Na uwadze mieć należy, że praktyka międzynarodowa wskazuje, że poprawienie warunków skutecznej restrukturyzacji stanowi istotny element dla wzrostu i potencjału gospodarczego państwa. Także z uwagi na powyższe, ustawodawca założył zabezpieczenie zarówno interesów dłużnika jak i wierzyciela. Potwierdzają to liczne doświadczenia, które wskazują, że zachowanie funkcjonującego biznesu, a nie jego likwidacja jest również bardzo często ważniejsze dla samego wierzyciela.

W ten sposób wierzyciel, który zaspokaja co prawda w sposób wolniejszy swoje roszczenia, otrzymuje pewien rodzaj gwarancji, iż uzyska zwrot środków finansowych od dotychczas przeżywającego problemy finansowe dłużnika. Dodatkowo zauważyć należy, że skuteczna restrukturyzacja jest szansą na zachowanie miejsc pracy i dalsze wypełnianie zobowiązań lub podpisanych kontraktów, których wykonanie często pozwoli na zachowanie płynności finansowej zarówno samemu wierzycielowi, jak i dłużnikowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy z tego rozumieć, iż ustawa Prawo restrukturyzacyjne od początku swojego obowiązywania dąży do zapewnienia przedsiębiorcom i ich kontrahentom skutecznego instrumentu do restrukturyzacji przy jednoczesnej maksymalizacji ochrony praw wierzycieli. Dotychczasowa praktyka jednoznacznie wykazuje, że kluczowy element nowych przepisów, a więc dodatkowe gwarancje poszanowania praw wierzycieli z jednoczesną ochroną dłużnych firm na każdym etapie postępowania restrukturyzacyjnego są respektowane w pełnym zakresie.

Perspektywa odzyskania aktywów inwestycji

Jak zostało to wyżej przedstawione, jednym z głównych celów, a także idących za tym korzyści obowiązywania przepisów ustawy Prawo restrukturyzacyjne jest założenie przez ustawodawcę, które postępowania restrukturyzacyjne odznaczają się gwarancją tego, iż nie mogą prowadzić do pozbawienia ochrony prawnej wierzycieli dłużnika. Oprócz jednak samego zabezpieczenia wierzyciela, warto skupić uwagę na kolejnych przywilejach, które odnoszą się do przedsiębiorców, których dotknęły mniejsze lub większe problemy finansowe.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne na gruncie obowiązujących przepisów umożliwia firmom prowadzenie bieżącej i czynnej działalności. Tym samym przedsiębiorstwa nie są pozbawiane (z wyjątkiem postępowania restrukturyzacyjnego sanacyjnego) możliwości zarządu własnego nad przedsiębiorstwem. W ten sposób przedsiębiorcy mają szansę zawarcia optymalnego układu przy niezakłóconym funkcjonowaniu firmy. Prawo restrukturyzacyjne ma również zapobiegać powstawaniu zatorów płatniczych, które mogą doprowadzić do zaburzenia płynności finansowej.


Oznacza to, że przedsiębiorstwa w żaden sposób nie są ograniczone składaniem ofert w przetargach czy podpisywaniem nowych kontraktów. To z kolei wpływa korzystnie na sytuację akcjonariuszy, zarządu czy wierzycieli, którzy korzystając na tym, że firma uchroniona zostanie przed upadłością, będą mogli w niedalekiej przyszłości odzyskać aktywa zainwestowane w dotychczasową działalność przedsiębiorstwa.

Dłużne firmy samodzielnie podejmą decyzje o rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego

Przeprowadzane postępowania restrukturyzacyjne mają na celu ochronę interesów samego dłużnika poprzez zachowanie przedsiębiorstwa i powstrzymanie likwidacji. W ten sposób zadłużone firmy zabezpieczane są przed zdecydowanymi działaniami wierzycieli (np. poprzez zgłoszenie wierzytelności do komornika) poprzez ustawową możliwość zawieszenia postępowań egzekucyjnych i możliwość uchylenia zajęć dokonanych w stosunku do majątku przedsiębiorstwa.

Co więcej, ustawodawca pozostawił samym przedsiębiorstwom i ich organom możliwość zainicjowania działań restrukturyzacyjnych, a także wybór właściwego w ich ocenie postępowania restrukturyzacyjnego w celu zawarcia układu z wierzycielami.  Jedyne ograniczenia w tym zakresie odnoszą się do wartości wierzytelności spornych w stosunku do ogólnej sumy wierzytelności.

W tym miejscu wskazać należy, że przepisy Prawa restrukturyzacyjnego wprowadzają cztery główne rodzaje postępowań, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy. Na podstawie obowiązujących przepisów restrukturyzację przeprowadza się w następujących postępowaniach restrukturyzacyjnych:

  1. postępowaniu o zatwierdzenie układu;
  2. przyspieszonym postępowaniu układowym;
  3. postępowaniu układowym;
  4. postępowaniu sanacyjnym.

W odniesieniu do zasadności zastosowania danego trybu restrukturyzacji powinna decydować każdorazowo aktualna kondycja finansowa, a także charakterystyka zaciągniętych zobowiązań.

Z uwagi jednak na złożoność prawną oraz indywidualizację każdego przypadku kłopotów finansowych w przedsiębiorstwie zaleca się doradztwo doświadczonego zespołu ekspertów związanych z praktyką w tym obszarze. Kancelaria dzięki wieloletniemu doświadczeniu w obsłudze prawnej Klientów posiada dużą wiedzę o zdarzeniach pociągających za sobą konsekwencje prawne i finansowe w przedsiębiorstwie.

Restrukturyzacja Raven Trade

W dniu 14 lutego 2017 roku, Kancelaria Prawna Skarbiec, działając w imieniu swojego Klienta firmy Raven Trade Sp. z o.o., uzyskała układ w postępowaniu restrukturyzacyjnym opiewającym na kwotę ponad 6 mln. zł.

To jeden z pierwszych tej wielkości układów w Polsce.

Jak podkreśla założyciel Kancelarii Prawnej Skarbiec mec. Robert Nogacki, podczas siedmiu miesięcy wielowątkowych i trudnych negocjacji, nie tylko wypracowaliśmy kompromis, który został pozytywnie zaakceptowany przez wierzycieli naszego Klienta, ale także uzyskaliśmy dla Raven Trade niezwykle korzystne warunki, dzięki którym przedsiębiorstwo ma olbrzymie szanse na skuteczną restrukturyzację.

W efekcie zawartego układu, Raven Trade Sp. z o.o. będzie miało możliwość spłaty wierzytelności publicznych w wysokości ok. 850 000,00 zł. na rzecz ZUS i US w 84 miesięcznych ratach z 8-mio miesięczną karencją. Dodatkowo, na 48 rat rozłożono także długi prywatne – wierzytelności wobec kontrahentów, w wysokości ok. 5 200 000,00 zł., które jednocześnie zostały zredukowane do 60 proc. i objęte 6-cio miesięczną karencją.

Tak korzystne warunki układu zapewnią firmie dalsze, nieprzerwane funkcjonowanie na rynku, gwarantując m.in. utrzymanie zatrudnienia na dotychczasowym poziomie w liczbie ok. 70 osób – 120 pełnych etatów.

Zawarty układ jest częścią wieloelementowego procesu restrukturyzacyjnego, prowadzonego przez dedykowany zespół Prawników Kancelarii Prawnej Skarbiec, pod kierownictwem mec. Roberta Nogackiego i mec. Błażeja Połcika. Na rzecz Klientów z podobnymi problemami, pracują na co dzień w Kancelarii specjaliści z zakresu prawa gospodarczego, podatkowego, cywilnego i karnego.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zobacz także: Moja firma

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA