REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmiany w podatkach wpływają na działalność przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak zmiany w podatkach wpływają na działalność przedsiębiorstw /fot. Fotolia
Jak zmiany w podatkach wpływają na działalność przedsiębiorstw /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2017 niewątpliwie upłynie przedsiębiorcom pod znakiem dokonanych przez ustawodawcę zmian w systemie podatkowym. Nowe przepisy podatkowe mają bowiem wpływ na bieżącą działalność każdej firmy, niezależnie od jej wielkości czy rodzaju prowadzonej działalności. Czy te nowe regulacje pozytywnie wpłyną na prowadzony biznes?

REKLAMA

Autopromocja

Ewolucja polskiego systemu podatkowego dotychczasowo przeprowadzana była w odpowiedzi do rozwijającej się gospodarki i zachodzących w niej przemian. Dodatkowo przystąpienie Polski do Unii Europejskiej spowodowało, że obowiązujące krajowe przepisy nieustannie były dostosowywane do unijnych wymogów oraz uregulowań. Ostatnie zmiany ustawodawcy to również próba wprowadzenia przemian sprzyjających polskiej gospodarce, przedsiębiorcom, jak również prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Ocena ich skuteczności dokonana zostanie jednak przez same firmy jak również codzienność podejmowanych działań. Warto jest jednak przedstawić najnowsze rozwiązania wprowadzone do systemu podatkowego w aspekcie funkcjonujących w Polsce przedsiębiorstw.

Szerokie zmiany w podatku VAT

Z dniem 1 stycznia 2017 r. obowiązywać zaczęły znowelizowane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710, dalej: „ustawa o VAT”). Zmiany odnoszące się do przedmiotowego podatku są bardzo obszerne oraz wpływają na kilka aktów prawnych, a w szczególności ustawy: z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 2024); z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 846); z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1206).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odniesieniu do wprowadzonych uregulowań warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych modyfikacji prawnych z punktu widzenia funkcjonującego przedsiębiorstwa. Głównym celem nowelizacji jest uszczelnienie systemu podatkowego, jak również zwiększenie wpływów do budżetu państwa. Tym samym ustawodawca zdecydował, że utrzymane zostaną do końca 2018 r. podwyższone stawki VAT, a mianowicie w wysokości 23% i 8%. Obietnice związane z obniżeniem stawek VAT pozostały bez znaczenia dla rządu.

Ponadto, Ministerstwo Finansów w nowych przepisach określiło wysokie sankcje podatkowe za niewłaściwe rozliczanie podatku. Wysokość przedmiotowych kar wynosić będzie 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego lub 30% kwoty zawyżonego zwrotu. Przewidziano także podwyższoną sankcję podatkową w wysokości 100% w stosunku do nierzetelnych podatników, którzy dopuszczają się odliczania podatku na podstawie tzw. „pustych faktur”. Z nowym rokiem, postanowiono rozszerzyć także mechanizm odwróconego obciążenia, polegający na tym, że to nabywca, a nie dostawca rozlicza podatek VAT w związku z określonymi przepisami usługami budowlanymi. Zmiany skutkować będą tym, że podatek VAT rozliczany będzie przez nabywcę usługi, a nie jak do tej pory przez samych wykonawców.

Nowelizacja przepisów ustawy o VAT wprowadza również obowiązek elektronicznego składania deklaracji VAT. Z tym jednak zastrzeżeniem, że w roku 2017 dotyczy to jeszcze tylko części przedsiębiorców. Chodzi tutaj mianowicie o dostawców lub nabywców towarów i usług objętych mechanizmem odwróconego obciążenia, podatników VAT UE, a także podatników zobowiązanych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym. Pozostałe podmioty taki obowiązek będą musiały spełniać od przyszłego roku.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ustawodawca, nowelizując ustawę o VAT przewidział, iż od dnia 1 stycznia 2017 r. tylko mali przedsiębiorcy będą mogli rozliczać podatek VAT za okresy kwartalne. Rozumieć przez to należy, że pozostałe podmioty, w tym również dopiero rozpoczynające swoją działalność zobowiązane będą do miesięcznego rozliczania podatku VAT. Powodem takich zmian było korzystanie przez nierzetelne firmy z różnicy w terminach rozliczeń dostawcy (kwartalne okresy rozliczeń) i odbiorcy (miesięczne terminy rozliczeń i wnioski o skrócony termin zwrotu podatku). Chcąc zlikwidować proceder karuzel podatkowych, ustawodawca zastosował odpowiedzialność zbiorową, tym samym nie licząc się z uczciwymi podmiotami i zmuszając je do miesięcznych rozliczeń.

Obniżka CIT nie dla wszystkich

Do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, dalej jako: „ustawa o CIT”) wprowadzono kilka znaczących modyfikacji. Niemniej jednak najczęściej dyskutowana jest długo zapowiadana i oczekiwana zmiana, która odnosi się do wysokości stawki podatku. Została ona bowiem obniżona z 19% do 15 %. Powyższa zmiana nie dotyczy jednak wszystkich kategorii podmiotów.

Zauważyć należy, że na wyżej wspomnianej zmianie skorzystają wyłącznie dwie grupy. Należą do nich mali podatnicy, jak również podatnicy, którzy rozpoczynają działalność. Zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, za małego podatnika uważać należy podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.


Warto jest jednak zwrócić uwagę, że znowelizowane przepisy o CIT wprowadzają zastrzeżenie, zgodnie z którym możliwość stosowania stawki 15% dla podatników rozpoczynających działalność będzie ograniczona na podstawie przepisów ustawy o CIT w stosunku do podmiotów powstałych w wyniku operacji restrukturyzacyjnych. Zastosowano w takim przypadku okres 3 – letniej karencji, po upływie którego podmioty będą mogły korzystać z preferencyjnej stawki. Takie działanie w ocenie ustawodawcy ma wpłynąć przede wszystkim na ograniczenie procederu skorzystania z obniżonej wysokości omawianej daniny.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Zmian w ustawie o CIT jest więcej. Odnoszą się one do zagadnień: modyfikacji zasad opodatkowania aportów wnoszonych na agio, zastosowania preferencyjnych zasad opodatkowania do tzw. wymiany udziałów, wprowadzenia definicji dochodów osiągniętych na terytorium RP na potrzeby ustalenia ograniczonego obowiązku podatkowego dla nierezydentów jak również doprecyzowania pojęcia „unicestwienia udziałów (akcji)” na potrzeby podziałów spółek.

Jakie korzyści podatkowe z transakcji wymiany udziałów

Zaufany doradca niezbędny w czasach nowelizacji i jej skutków

Z uwagi na bezpieczeństwo dokonywanych transakcji i markę firmy warto jest dokładnie przeanalizować zaplanowane działania biznesowe. Ma to szczególne znaczenie po szerokiej nowelizacji przepisów prawa podatkowego. Dodatkowo przedsiębiorstwa muszą zwrócić uwagę na zaostrzenie kar za oszustwa podatkowe, rozszerzenie zasięgu odwróconego opodatkowania czy powrót sankcji podatkowych.

Wskazać należy, że celem wprowadzanych przez ustawodawcę zmian jest poprawa ściągalności podatku i uszczelnienie systemu podatkowego. Osiągnięte ma to zostać również poprzez liczne kontrole, represje i sankcje podatkowe, których skutki mogą negatywnie wpłynąć na  kondycję firmy.

Warto jest zatem skorzystać z odpowiedniej pomocy eksperckiej celem odpowiedniego zaznajomienia firmy oraz pracowników z całością nowelizacji przepisów podatkowych oraz możliwych sankcji. Celem osiągnięcia odpowiednich rezultatów zaufany doradca powinien przygotować daną firmę również na możliwe aspekty kontroli oraz postępowań prowadzonych przez organy podatkowe.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

WDT i stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - o czym warto wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA