REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikat PFRON: w 2025 roku z pierwszym wnioskiem Wn-U-G (lub jego korektą) trzeba złożyć ten formularz

zmiany 2025
Komunikat PFRON: w 2025 roku z pierwszym wnioskiem Wn-U-G (lub jego korektą) trzeba złożyć ten formularz
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W komunikacie z 27 grudnia 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przypomina, że z pierwszym w 2025 r. wnioskiem lub korektą wniosku Wn-U-G (Wniosek osoby niepełnosprawnej wykonującej działalność gospodarczą o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne) trzeba złożyć formularz INF-O-PdM [Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis] lub INF-O-PdR [Formularz informacji składanych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie]. Jak podkreśla PFRON, ważna jest data nadania wniosku, aby ustalić, który wniosek jest pierwszym w nowym roku. Jeśli wnioskodawca nie złoży jednego z ww. formularzy z pierwszym wnioskiem Wn-U-G w nowym 2025 roku, wniosek zostanie skierowany do korekty i PFRON wyśle stosowne wezwanie.

Wyjątek: wakacje składkowe za grudzień 2024 r.

PFRON wskazuje jednak, że gdy wnioskodawca korzysta z ulgi "wakacje składkowe" za grudzień 2024 r., nie powinien składać wniosku o refundację składek ZUS za ten miesiąc. Składki, których przedsiębiorca nie opłaca, nie podlegają zrefundowaniu przez PFRON. Formularz INF-O-P-dM lub INF-O-P-dR trzeba w takim przypadku złożyć z pierwszym wnioskiem Wn-U-G w nowym roku za miesiąc, za który refundacja składek ZUS przysługuje przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

Gdzie można znaleźć formularze

Formularze INF-O-PdM i INF-O-PdR są dostępne w Biurze Funduszu, Oddziałach PFRON i na stronie internetowej: pfron.org.pl. Formularze te nie mogą być wysyłane osobno. Trzeba je dołączyć do wniosku lub korekty Wn-U-G.

Papierowe wnioski

PFRON informuje, że - gdy przedsiębiorca korzysta z papierowej formy składania dokumentów - to powinien wysłać wnioski do właściwego Oddziału PFRON. Formularz INF-O-PdM lub INF-O-PdR PFRON prosi wysłać wraz z wnioskiem Wn-U-G lub korektą wniosku Wn-U-G.

Wnioski składane w SODiR – instrukcja składania wniosku Wn-U-G z załącznikiem

PFRON wskazał także krok po kroku jak złożyć wniosek Wn-U-G w Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji (SODiR):

REKLAMA

  1. Na początku wypełnijcie Państwo wymagane pozycje we wniosku Wn-U-G.
  2. W sekcji oświadczeń trzeba zaznaczyć: Załączam INF-O-P-dM lub INF-O-P-dR, który składany jest wraz z pierwszym Wn-U-G w danym roku, w przypadku zmiany danych zawartych w tych drukach oraz w celu wykazania pomocy z innych źródeł do składek ZUS.
  3. Po wykonaniu czynności z punktu 1-2, zapiszcie Państwo wniosek Wn-U-G poprzez wybranie przycisku ‘Podpisz podpisem PFRON’ (lub ‘Podpisz podpisem kwalifikowanym’). Podczas próby zapisywania wniosku, SODiR dokonuje pierwszego sprawdzenia kompletności wpisanych danych. Jeśli wystąpi błąd, system prosi
    o poprawienie podświetlonych na czerwono pól. Jeśli wszystkie wymagane pola
    są wypełnione poprawnie, podpiszcie Państwo wniosek hasłem do klucza prywatnego.
  4. Po wpisaniu hasła do klucza prywatnego i naciśnięciu ‘OK’ wniosek zostaje zapisany. Następuje powrót do wypełnionego wniosku.
  5. Przy pomocy dostępnego na dole wniosku przycisku ‘Załączniki’ przejdziecie Państwo do listy załączników do wniosku Wn-U-G. Po naciśnięciu przycisku ‘Odśwież’, trzeba wybrać przycisk: ‘dodaj INF-O-PdM’ lub ‘dodaj INF-O-PdR’.
  6. Po wypełnianiu wymaganych pozycji zapiszcie Państwo formularz używając przycisku: ‘Podpisz podpisem PFRON’ (lub ‘Podpisz podpisem kwalifikowanym’). Podczas próby zapisywania formularza, SODiR dokonuje pierwszego sprawdzenia kompletności wpisanych danych. Jeśli wystąpiły błędy, system prosi o ich poprawienie sygnalizując ich wystąpienie odpowiednim komunikatem. Jeśli wszystkie wymagane pola są wypełnione, podpisujecie Państwo formularz hasłem do klucza prywatnego.
  7. Po wpisaniu hasła do klucza prywatnego i naciśnięciu ‘OK’ formularz zostaje zapisany. Następuje powrót do listy załączników, z której przy użyciu przycisku ‘Powrót’ przechodzisz do zapisanego wcześniej wniosku Wn-U-G.
  8. Wniosek można jeszcze edytować (przycisk ‘Edycja’) lub wysłać do PFRON. Po naciśnięciu opcji ‘Wyślij z podpisem PFRON’ (lub ‘Wyślij z podpisem kwalifikowanym’) wpisujecie Państwo hasło do klucza prywatnego oraz wybieracie ‘OK’. Potwierdzenie poprawnie wykonanej czynności, SODiR zasygnalizuje odpowiednim komunikatem.
  9. Wniosek wysłany do PFRON nie podlega dalszej edycji. Można sprawdzić, jaki status uzyskał złożony dokument poprzez odczytanie korespondencji systemowej.

Pomoc PFRON

PFRON informuje ponadto, że w przypadku pytań w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne (np. jak złożyć wniosek Wn-U-G z załącznikiem INF-O-PdM lub INF-O-PdR za pośrednictwem SODiR), można kontaktować się z pracownikami PFRON:
- pod numerem telefonu: (22) 581-84-10 wew. 1. Infolinia dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-15.00.
- pisemnie: na adres: sod@pfron.org.pl lub w SODiR w module ‘Korespondencja’.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: PFRON

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA