REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowa Administracja Skarbowa – zmiany w organach podatkowych, skarbowych i celnych od 1 marca 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Krajowa Administracja Skarbowa – zmiany w organach podatkowych, skarbowych i celnych od 1 marca 2017 r.
Krajowa Administracja Skarbowa – zmiany w organach podatkowych, skarbowych i celnych od 1 marca 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

21 października 2016 r. Sejm uchwalił ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: Ustawa) oraz przepisy wprowadzające tę ustawę, na podstawie których straci moc ustawa z 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej. Zgodnie z poprawkami wprowadzonymi przez Senat na posiedzeniu 3-4 listopada 2016 r., Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 marca 2017 r. Obecnie Ustawa czeka na zatwierdzenie przez Sejm. Nowe przepisy oznaczają prawdziwą rewolucję w strukturach organów podatkowych, skarbowych i celnych

Ogólne założenia projektu i struktura Krajowej Administracji Skarbowej

Obecnie administracja podatkowa i celna działająca w ramach administracji rządowej posiada rozproszoną strukturę skupioną w trzech pionach: (i) administracji podatkowej, (ii) kontroli skarbowej, oraz (iii) Służbie Celnej.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa przewiduje powołanie w miejsce obecnych struktur Krajowej Administracji Skarbowej podporządkowanej Ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, która będzie odpowiadać za wymiar, pobór i kontrolę podatków publicznych.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie organem odpowiedzialnym za koordynację działań oraz kształtowanie strategii Krajowej Administracji Skarbowej, któremu bezpośrednio podlegać będzie Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej realizować będzie funkcje sprawowane obecnie przez Szefa Służby Celnej, Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, a także dotychczasowe zadania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w zakresie nadzoru nad administracją podatkową

REKLAMA

Naczelnik urzędu skarbowego, podobnie jak dotychczas, będzie pełnił podstawową rolę w procesie poboru danin publicznoprawnych oraz stosował egzekucję administracyjną należności pieniężnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naczelnik urzędu celno-skarbowego pełnił będzie rolę zbliżoną do dotychczasowych Dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowej oraz Naczelników Urzędów Celnych. Realizować będzie zadania z zakresu m.in. prowadzenia kontroli celno-skarbowej, ustalania i określania danin publicznoprawnych oraz obejmowania towarów procedurami celnymi.

Dyrektor izby administracji skarbowej sprawować będzie nadzór nad wykonywaniem zadań przez naczelników urzędów skarbowych oraz naczelników urzędów celno-skarbowych. Analogiczna funkcja wykonywana jest obecnie przez dyrektorów izb skarbowych oraz dyrektorów izb celnych.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej będzie organem podległym bezpośrednio Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, odpowiedzialnym m.in. za prowadzenie spraw z zakresu wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Odpowiedzialny będzie także za przetwarzanie i udostępnianie jednolitej informacji podatkowej i celnej.

Głównymi celami projektowanych przepisów jest ograniczenie skali oszustw podatkowych, zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych, obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do poziomu uzyskiwanych dochodów budżetowych oraz dostosowanie administracji podatkowej do warunków współpracy z administracją podatkową państw UE

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zmiany w zakresie prowadzenia postępowań

Ustawa przewiduje także ujednolicenie procedur podatkowych dla zwiększenia ściągalności podatków oraz unifikację wielu postępowań o podobnym charakterze. W tym celu Ustawa reguluje następujące procedury służące do realizacji zadań Krajowej Administracji Skarbowej:

  • Kontrolę celno-skarbową, zastępującą postępowanie kontrolne, której to celem będzie sprawdzanie przestrzegania przepisów prawa poprzez analizę deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości rozliczeń podatkowych;
  • Audyt i czynności audytowe (wykonywane dotychczas przez organy kontroli skarbowej);
  • Urzędowe sprawdzenia (wykonywane dotychczas przez Służbę Celną);
  • Pozostawiając w mocy regulacje dotyczące kontroli podatkowej i postepowania podatkowego.

Wprowadzenie nowych regulacji dot. powyższych procedur ma na celu zintegrowanie uprawnień i zadań wykonywanych przez administrację skarbową.

Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej - przebieg procesu legislacyjnego

Ustawa - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej - przebieg procesu legislacyjnego

Dodatkowe uprawnienia z zakresu prawa karnego

Krajowej Administracji Skarbowej, w wybranych przypadkach, przyznane zostanie także zadanie rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania oraz ściągania sprawców przestępstw: fałszerstwa materialnego, fałszerstwa intelektualnego, używania dokumentów poświadczających nieprawdę zawierających fałszerstwo intelektualne, oszustwa oraz przestępczości zorganizowanej i udziału w zorganizowanej grupie przestępczej, a także: sprzedajności, przekupstwa, płatnej protekcji, nadużycia funkcji przez funkcjonariusza publicznego, groźby karalnej, naruszenia nietykalności cielesnej, czynnej napaści oraz znieważenia funkcjonariusza.

Co więcej, Ustawa przyznaje wybranym funkcjonariuszom KAS uprawnienia o charakterze kontrolnym oraz operacyjno–rozpoznawczym, np. prawo do dokonywania przeszukań bez wcześniejszej zgody prokuratora. Przewidywane jest także wyposażenie wybranych funkcjonariuszy w środki przymusu bezpośredniego i broń palną.


Zmiany w innych ustawach

Równolegle do ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej Sejm przyjął ustawę przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej zakładającą szereg zmian dostosowujących do m.in. ordynacji podatkowej, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji czy o podatku akcyzowym.

Zobacz także: Webcast: Wkrótce zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa

Autorzy:
Joanna Zawiejska-Rataj
Starszy Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego
jzawiejska@deloittece.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA