REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.
Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po zmianach w zakresie właściwości miejscowej urzędów, które obowiązują od 1 stycznia 2016 roku, wystarczy obecnie wynająć biuro w innym mieście, aby zmienić swój urząd w sprawach podatku VAT. Nowelizacja może więc przyczynić się do zwiększenia liczby podatników VAT zmieniających właściwość organu podatkowego. Według urzędników nie powinno to jednak sparaliżować działalności urzędów.

Nowelizacja ordynacji podatkowej i niektórych innych ustaw, w tym ustawy o VAT (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649), przewiduje zmianę właściwości miejscowej urzędów. Dotychczas firmy mogły rozliczać się z podatku VAT jedynie w miejscu prowadzenia działalności. Obecnie rozliczenia VAT będą dokonywane w miejscu, gdzie osoba prawna (spółka) ma siedzibę. Choć nowe rozporządzenie jest ułatwieniem, to już w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność nie będzie to proste. Zmiana właściwości organu podatkowego przez osobę fizyczną wiąże się ze zmianą miejsca zamieszkania, a bardzo często zdarza się, że nie jest ona w nim zameldowana.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

Przedsiębiorca będzie mieć teraz większą swobodę w zakresie rozliczeń podatkowych. Dzięki przeniesieniu swojej siedziby do większego miasta podatnik będzie jednym z wielu podmiotów obsługiwanych przez dany urząd. Tym samym nie będzie on narażony na kontrolę ze względu na fakt, że jest jednym z większych podatników w danym regionie. Podatnik nie będzie musiał się także obawiać, że nagle przed urzędem skarbowym ustawią się ogromne kolejki. Urzędy skarbowe posiadają stosowne narzędzia programowe i obsługę techniczną, które sprawią, że nie nastąpi jakikolwiek zastój.

– Zmiana właściwości podatku od towarów i usług może spowodować, że większa liczba podatników będzie zmieniać organ podatkowy. Niemniej jednak ta sytuacja nie będzie zbyt odczuwalna na początku roku. Z pewnością urzędy skarbowe obsłużą ich w terminie, jeżeli zajdzie taka potrzeba, mówi Krystyna Szymańska z Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga.

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie ani ustawa o VAT, ani ordynacja podatkowa nie określa, kto i kiedy powinien zawiadomić o zmianie właściwości organu podatkowego. Nie został opublikowany żaden specjalny przepis, który nakłada taki obowiązek. Z formularza zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, który służy m.in. do aktualizacji danych, nie wynika, czy zmiana właściwości również wymaga zgłoszenia.

– Niemniej jednak możemy się spodziewać, że mogą nastąpić jakieś rozporządzenia wykonawcze do zmiany przepisów, tym bardziej, że przepis ustawy o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników nakłada obowiązek na podatnika dokonywania zmian w określonych terminach, dodaje Szymańska.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Według dotychczasowych przepisów ustawy od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji podatnicy powinni zgłaszać zmiany właściwości miejscowej do urzędu skarbowego dedykowanego dla prowadzenia działalności gospodarczej. Osoby fizyczne składają wniosek CEIDG-1 w urzędzie dzielnicy lub miasta, a zgłoszenie VAT-R w urzędzie właściwym dla wykonywania działalności. Natomiast do tej pory osoby prawne (spółki) i organizacje, zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, składały NIP-8 w urzędzie według wykonywania działalności razem ze zgłoszeniem VAT-R.

Podmioty, które zmieniają urząd skarbowy, na wszelki wypadek powinny złożyć aktualizację VAT-R. Inaczej można jej brak potraktować za wykroczenie karno-skarbowe.

Źródło: Monday News

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA