REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.

Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.
Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po zmianach w zakresie właściwości miejscowej urzędów, które obowiązują od 1 stycznia 2016 roku, wystarczy obecnie wynająć biuro w innym mieście, aby zmienić swój urząd w sprawach podatku VAT. Nowelizacja może więc przyczynić się do zwiększenia liczby podatników VAT zmieniających właściwość organu podatkowego. Według urzędników nie powinno to jednak sparaliżować działalności urzędów.

Nowelizacja ordynacji podatkowej i niektórych innych ustaw, w tym ustawy o VAT (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649), przewiduje zmianę właściwości miejscowej urzędów. Dotychczas firmy mogły rozliczać się z podatku VAT jedynie w miejscu prowadzenia działalności. Obecnie rozliczenia VAT będą dokonywane w miejscu, gdzie osoba prawna (spółka) ma siedzibę. Choć nowe rozporządzenie jest ułatwieniem, to już w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność nie będzie to proste. Zmiana właściwości organu podatkowego przez osobę fizyczną wiąże się ze zmianą miejsca zamieszkania, a bardzo często zdarza się, że nie jest ona w nim zameldowana.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

Przedsiębiorca będzie mieć teraz większą swobodę w zakresie rozliczeń podatkowych. Dzięki przeniesieniu swojej siedziby do większego miasta podatnik będzie jednym z wielu podmiotów obsługiwanych przez dany urząd. Tym samym nie będzie on narażony na kontrolę ze względu na fakt, że jest jednym z większych podatników w danym regionie. Podatnik nie będzie musiał się także obawiać, że nagle przed urzędem skarbowym ustawią się ogromne kolejki. Urzędy skarbowe posiadają stosowne narzędzia programowe i obsługę techniczną, które sprawią, że nie nastąpi jakikolwiek zastój.

– Zmiana właściwości podatku od towarów i usług może spowodować, że większa liczba podatników będzie zmieniać organ podatkowy. Niemniej jednak ta sytuacja nie będzie zbyt odczuwalna na początku roku. Z pewnością urzędy skarbowe obsłużą ich w terminie, jeżeli zajdzie taka potrzeba, mówi Krystyna Szymańska z Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga.

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie ani ustawa o VAT, ani ordynacja podatkowa nie określa, kto i kiedy powinien zawiadomić o zmianie właściwości organu podatkowego. Nie został opublikowany żaden specjalny przepis, który nakłada taki obowiązek. Z formularza zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, który służy m.in. do aktualizacji danych, nie wynika, czy zmiana właściwości również wymaga zgłoszenia.

– Niemniej jednak możemy się spodziewać, że mogą nastąpić jakieś rozporządzenia wykonawcze do zmiany przepisów, tym bardziej, że przepis ustawy o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników nakłada obowiązek na podatnika dokonywania zmian w określonych terminach, dodaje Szymańska.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Według dotychczasowych przepisów ustawy od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji podatnicy powinni zgłaszać zmiany właściwości miejscowej do urzędu skarbowego dedykowanego dla prowadzenia działalności gospodarczej. Osoby fizyczne składają wniosek CEIDG-1 w urzędzie dzielnicy lub miasta, a zgłoszenie VAT-R w urzędzie właściwym dla wykonywania działalności. Natomiast do tej pory osoby prawne (spółki) i organizacje, zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, składały NIP-8 w urzędzie według wykonywania działalności razem ze zgłoszeniem VAT-R.

Podmioty, które zmieniają urząd skarbowy, na wszelki wypadek powinny złożyć aktualizację VAT-R. Inaczej można jej brak potraktować za wykroczenie karno-skarbowe.

Źródło: Monday News

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA