REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.

Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.
Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po zmianach w zakresie właściwości miejscowej urzędów, które obowiązują od 1 stycznia 2016 roku, wystarczy obecnie wynająć biuro w innym mieście, aby zmienić swój urząd w sprawach podatku VAT. Nowelizacja może więc przyczynić się do zwiększenia liczby podatników VAT zmieniających właściwość organu podatkowego. Według urzędników nie powinno to jednak sparaliżować działalności urzędów.

Nowelizacja ordynacji podatkowej i niektórych innych ustaw, w tym ustawy o VAT (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649), przewiduje zmianę właściwości miejscowej urzędów. Dotychczas firmy mogły rozliczać się z podatku VAT jedynie w miejscu prowadzenia działalności. Obecnie rozliczenia VAT będą dokonywane w miejscu, gdzie osoba prawna (spółka) ma siedzibę. Choć nowe rozporządzenie jest ułatwieniem, to już w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność nie będzie to proste. Zmiana właściwości organu podatkowego przez osobę fizyczną wiąże się ze zmianą miejsca zamieszkania, a bardzo często zdarza się, że nie jest ona w nim zameldowana.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

Przedsiębiorca będzie mieć teraz większą swobodę w zakresie rozliczeń podatkowych. Dzięki przeniesieniu swojej siedziby do większego miasta podatnik będzie jednym z wielu podmiotów obsługiwanych przez dany urząd. Tym samym nie będzie on narażony na kontrolę ze względu na fakt, że jest jednym z większych podatników w danym regionie. Podatnik nie będzie musiał się także obawiać, że nagle przed urzędem skarbowym ustawią się ogromne kolejki. Urzędy skarbowe posiadają stosowne narzędzia programowe i obsługę techniczną, które sprawią, że nie nastąpi jakikolwiek zastój.

– Zmiana właściwości podatku od towarów i usług może spowodować, że większa liczba podatników będzie zmieniać organ podatkowy. Niemniej jednak ta sytuacja nie będzie zbyt odczuwalna na początku roku. Z pewnością urzędy skarbowe obsłużą ich w terminie, jeżeli zajdzie taka potrzeba, mówi Krystyna Szymańska z Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie ani ustawa o VAT, ani ordynacja podatkowa nie określa, kto i kiedy powinien zawiadomić o zmianie właściwości organu podatkowego. Nie został opublikowany żaden specjalny przepis, który nakłada taki obowiązek. Z formularza zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, który służy m.in. do aktualizacji danych, nie wynika, czy zmiana właściwości również wymaga zgłoszenia.

– Niemniej jednak możemy się spodziewać, że mogą nastąpić jakieś rozporządzenia wykonawcze do zmiany przepisów, tym bardziej, że przepis ustawy o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników nakłada obowiązek na podatnika dokonywania zmian w określonych terminach, dodaje Szymańska.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Według dotychczasowych przepisów ustawy od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji podatnicy powinni zgłaszać zmiany właściwości miejscowej do urzędu skarbowego dedykowanego dla prowadzenia działalności gospodarczej. Osoby fizyczne składają wniosek CEIDG-1 w urzędzie dzielnicy lub miasta, a zgłoszenie VAT-R w urzędzie właściwym dla wykonywania działalności. Natomiast do tej pory osoby prawne (spółki) i organizacje, zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, składały NIP-8 w urzędzie według wykonywania działalności razem ze zgłoszeniem VAT-R.

Podmioty, które zmieniają urząd skarbowy, na wszelki wypadek powinny złożyć aktualizację VAT-R. Inaczej można jej brak potraktować za wykroczenie karno-skarbowe.

Źródło: Monday News

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

REKLAMA

Podatek katastralny w Polsce - póki co niemożliwy do wprowadzenia. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

REKLAMA

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Gigantyczne oszustwo podatkowe wykryte przez KAS! Straty dla budżetu sięgają milionów

Świętokrzyska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ujawniła proceder wystawiania fikcyjnych faktur VAT przez firmę z branży transportowej. Działania służb doprowadziły do przeszukania kilkunastu miejsc w trzech województwach oraz zatrzymania dwóch osób. Straty budżetu państwa wynikające z nielegalnej działalności oszacowano na ponad 4 miliony złotych. Funkcjonariusze zabezpieczyli dokumentację podatkową, sprzęt elektroniczny, a nawet narkotyki. Śledztwo w tej sprawie wciąż trwa.

REKLAMA