REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.
Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po zmianach w zakresie właściwości miejscowej urzędów, które obowiązują od 1 stycznia 2016 roku, wystarczy obecnie wynająć biuro w innym mieście, aby zmienić swój urząd w sprawach podatku VAT. Nowelizacja może więc przyczynić się do zwiększenia liczby podatników VAT zmieniających właściwość organu podatkowego. Według urzędników nie powinno to jednak sparaliżować działalności urzędów.

Nowelizacja ordynacji podatkowej i niektórych innych ustaw, w tym ustawy o VAT (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649), przewiduje zmianę właściwości miejscowej urzędów. Dotychczas firmy mogły rozliczać się z podatku VAT jedynie w miejscu prowadzenia działalności. Obecnie rozliczenia VAT będą dokonywane w miejscu, gdzie osoba prawna (spółka) ma siedzibę. Choć nowe rozporządzenie jest ułatwieniem, to już w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność nie będzie to proste. Zmiana właściwości organu podatkowego przez osobę fizyczną wiąże się ze zmianą miejsca zamieszkania, a bardzo często zdarza się, że nie jest ona w nim zameldowana.

REKLAMA

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

REKLAMA

Przedsiębiorca będzie mieć teraz większą swobodę w zakresie rozliczeń podatkowych. Dzięki przeniesieniu swojej siedziby do większego miasta podatnik będzie jednym z wielu podmiotów obsługiwanych przez dany urząd. Tym samym nie będzie on narażony na kontrolę ze względu na fakt, że jest jednym z większych podatników w danym regionie. Podatnik nie będzie musiał się także obawiać, że nagle przed urzędem skarbowym ustawią się ogromne kolejki. Urzędy skarbowe posiadają stosowne narzędzia programowe i obsługę techniczną, które sprawią, że nie nastąpi jakikolwiek zastój.

– Zmiana właściwości podatku od towarów i usług może spowodować, że większa liczba podatników będzie zmieniać organ podatkowy. Niemniej jednak ta sytuacja nie będzie zbyt odczuwalna na początku roku. Z pewnością urzędy skarbowe obsłużą ich w terminie, jeżeli zajdzie taka potrzeba, mówi Krystyna Szymańska z Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie ani ustawa o VAT, ani ordynacja podatkowa nie określa, kto i kiedy powinien zawiadomić o zmianie właściwości organu podatkowego. Nie został opublikowany żaden specjalny przepis, który nakłada taki obowiązek. Z formularza zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, który służy m.in. do aktualizacji danych, nie wynika, czy zmiana właściwości również wymaga zgłoszenia.

– Niemniej jednak możemy się spodziewać, że mogą nastąpić jakieś rozporządzenia wykonawcze do zmiany przepisów, tym bardziej, że przepis ustawy o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników nakłada obowiązek na podatnika dokonywania zmian w określonych terminach, dodaje Szymańska.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Według dotychczasowych przepisów ustawy od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji podatnicy powinni zgłaszać zmiany właściwości miejscowej do urzędu skarbowego dedykowanego dla prowadzenia działalności gospodarczej. Osoby fizyczne składają wniosek CEIDG-1 w urzędzie dzielnicy lub miasta, a zgłoszenie VAT-R w urzędzie właściwym dla wykonywania działalności. Natomiast do tej pory osoby prawne (spółki) i organizacje, zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, składały NIP-8 w urzędzie według wykonywania działalności razem ze zgłoszeniem VAT-R.

Podmioty, które zmieniają urząd skarbowy, na wszelki wypadek powinny złożyć aktualizację VAT-R. Inaczej można jej brak potraktować za wykroczenie karno-skarbowe.

Źródło: Monday News

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA